گفت و گوی فرنوش جاهدپارسا با قهرمان پیشرفت فاطمه ترابی

اصلا پشیمان نیستم به نظرم اگر هدف شما بزرگ باشد ، ارزش جنگیدن و رسیدن به آن را دارد . از کودکی عاشق دانشگاه تهران بودم و حاضر بودم برای رسیدن به آن حتی سه سال پشت کنکور بمانم .

گفت و گوی فرنوش جاهدپارسا با قهرمان پیشرفت فاطمه ترابی

فاطمه ترابی در یک نگاه

رتبه 11300 منطقه 1  : سال 98

رتبه 8100 منطقه 1  : سال 99 

رتبه 2414 منطقه 1 : سال 1400 

عیار کانونی : 1 سال دوازدهم و 2 سال فارغ التحصیلی، به مدت 3 سال 

رشته پذیرفته شده دانشگاهی : مهندسی معدن دانشگاه تهران 

تحصیلات و شغل مادر : دیپلم و خانه دار

تحصیلات و شغل پدر : دیپلم و آزاد 

 

از این که سه سال پشت کنکور مانده اید پشیمان نیستید ؟

اصلا پشیمان نیستم به نظرم اگر هدف شما بزرگ باشد ، ارزش جنگیدن و رسیدن به آن را دارد . از کودکی عاشق دانشگاه تهران بودم و حاضر بودم برای رسیدن به آن حتی سه سال پشت کنکور بمانم .

 

خانواده شما از تصمیمتان حمایت کردند یا مخالف بودند ؟ نظرشان چه بود و آیا شما را همراهی کردند ؟

همه خانواده از تصمیم من حمایت کردند و در این راه بسیار کمکم کردند ، چون هم برادرم چند سال عضو کانون بود و توانسته بود رتبه 1130 کنکور ریاضی سال 90 باشد و ایشان فارغ التحصیل مهندسی عمران دانشگاه تهران هستند و همواره انگیزه من برای رفتن به دانشگاه تهران بودند . همچنین خواهر بزرگترم هم دانش آموز کانون بودند و فارغ التحصیل اتاق عمل از دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند و سعی کردند در تهیه منابع کمک آموزشی و برنامه ریزی برای رسیدم به آزمون به من کمک زیادی کنند.پدر و مادرم هم با فراهم کردن محیطی آرام و دادن انرژی های مثبت زمانی که نوسان تراز داشتم در این راه کمکم کنند.

 

از دلایل عدم موفقیت خود در سال های اول و دوم برایمان بگویید ؟

سال اول چون در مدرسه ای که تحصیل میکردم جزو دانش آموزان برتر بودم ، تقریبا هیچ تلاش یا مطالعه ای برای کنکور نداشتم و کنکور را  جدی نگرفتم و به خود مغرور شده بودم و سال دوم هم فقط روی کیفیت مطالعه ام و افزایش ساعت مطالعه تمرکز کردم و در تست زنی مهارت کافی را نداشتم .

 گفت و گوی فرنوش جاهدپارسا با قهرمان پیشرفت فاطمه ترابی

دلیل موفقیت خود را در سال سوم چه می دانید ؟ آیا چالش خاصی داشتید ؟

با توجه به اینکه سال دوم بیشتر درس خواندم ، توانستم نقاط ضعف و قوت خود را در نحوه مطالعه دروس پیدا کنم و در سال سوم نسبت به سال دوم بیشتر روی تست زدن متمرکز شدم و از طریق روش بازیابی توانستم کیفیت و کمیت مطالعه خود را بالا ببرم.


روش مطالعه خود را در یک درس عمومی و یک درس تخصصی که نقطه قوت شما بود برایمان توضیح دهید ؟

در درس شیمی ابتدا متن کتاب درسی را کامل مطالعه میکردم و بعد از اینکه خلاصه برداری میکردم با فاصله یکی دو روز تست میزدم . اول مسئله حل میکردم و مباحثی را که در تست هایش مشکل داشتم ، مجددا مرور میکردم و بعد دوباره از آن مبحث تست جدید میزدم . درصد شیمی من در کنکور 56% بود .در درس دین و زندگی ، بعد از مطالعه کامل کتاب درسی ، تسلط زیادی روی تفسیر آیات و احادیث داشتم . در همان روزی که مطالعه میکردم تست های کنکور را میزدم و روز بعد تست های تالیفی را میزدم. درصد دینی من در کنکور 87% بود.

 

آیا امسال  روش مطالعه خود را در درسی تغییر دادید؟

بله . درس ادبیات .در سال های قبل ادبیات را به صورت کلی میخواندم ، اما امسال به صورت تفکیکی مطالعه کردم. یعنی تقسیم بندی مشخص انجام دادم و ابتدا دستور و آرایه و سپس لغات و زبان فارسی را مجزا میخواندم و از نیمسال دوم تست های ترکیبی زدم.


چطور با کانون آشنا شدید و دلیل انتخاب شما برای شرکت در آزمون ها ، کدام ویژگی کانون بود؟

از طریق برادر و خواهر بزرگترم که هر دو زمانی که کوچکتر بودم ، روزهای جمعه در آزمون شرکت می کردند و فضای خانه ما کاملا آزمونی بود . مهمترین ویژگی آزمونهای کانون از نظر من ، خاصیت برگشت پذیری و ایستگاهای جبرانی برنامه راهبردی است که برتری بیشتری نسبت به جامعه آماری بالای آن دارد.

 

درباره آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال برایمان توضیح دهید. شما شرکت می کردید؟

بله من در هر دو آزمون شرکت میکردم و به نظرم نقش موثری برای تسلط روی مباحث آزمون اصلی داشت .من معمولا تا یکشنبه هفته دوم سعی میکردم مباحث آزمون را به صورت کامل مطالعه کنم و هفته دوم را بیشتر تست بزنم و مرور مطالب را انجام بدهم .شرکت در آزمون مشابه پارسال باعث میشد ، چند روز مانده به آزمون اصلی ، بتوانم نقاط ضعف خود را پیدا کنم و روی آنها در فرصت باقی ماند ه ، تمرکز بیشتری داشته باشم .

 

آیا تحلیل آزمون را انجام می دادید ؟ چگونه و در چه زمانی؟

 بله حتما انجام می دادم . همان روز جمعه بعد از اتمام آزمون و یک استراحت کوتاه به مدت 5 ساعت کامل ، زمان میگذاشتم و آزمون را تحلیل می کردم ، بدین صورت که سوالاتی را که بلد نبودم یا پاسخ اشتباه داده بودم ، حتما در خودآموز خود می نوشتم و سوال هایی را که به صورت شانسی درست پاسخ داده بودم را هم مجددا مرور می کردم و اگر نکته ای داشت ، می نوشتم .

 

از  چه منابعی از کانون استفاده می کردید و دلیل انتخاب شما چه بود؟

 از کتاب های آبی برای دروس حسابان ، هندسه و فیزیک برای خاصیت پیمانه ای بودن این کتابها که باعث میشد زمانی که وقت بیشتری برای تست زدن داشتم ، یک پیمانه 10 سوالی را اضافه تر حل میکردم  تا مدیریت زمان داشته باشم.کتاب های سه سطحی برای دروس اختصاصی ، چون باعث میشد با توجه به درجه سختی و آسانی  سوالات بتوانم سطح خود را بسنجم .

 

از چه قسمت های سایت کانون استفاده می کردید؟

 سایت را تقریبا هر روز چک میکردم و از مطالب مشاوره ای و مطالب درج شده در صفحه مقطع دوازدهم ریاضی استفاده میکردم . بخش مجله آزمون و شوخی های کامنتی هم برایم جالب بود .

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ از کدام یک از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

بله دفتر برنامه ریزی داشتم و هر روز پر میکردم . از  میانگین هفته ای 62 ساعت مطالعه  در نیمسال اول  شروع کردم و  توانستم  به 70 ساعت در هفته تا عید و بعد از  عید هم به هفته ای 74 ساعت به صورت ثابت برسانم . تکنیک های ضربدر و منفی و زمان های نقصانی را از  توضیحات ابتدای دفتر یاد گرفتم و به کار می بردم.صفحه 182 در ایجاد تعادل مطالعاتی و ثبات ساعت مطالعه هفتگی من نقش پر رنگی داشت.

 

خاطره شما از زمان اعلام نتایج چه بود؟ پیش بینی این رتبه را داشتید ؟

با تلاشی که داشتم  و همچنین با توجه به رتبه و تراز های کانونم ، انتظار این رتبه را داشتم .ساعت 1.15 نیمه شب خودم رتبه ام را در سایت سازمان سنجش دیدم و تا صبح از خوشحالی بیدار ماندم تا اعضای خانواده بیدار شوند و این خبر را بدهم . به اولین نفری که گفتم مادرم بود و بسیار خوشحال شد.

 

حرف پایانی شما برای دانش آموزانی که در موقعیت سال قبل شما هستند چیست؟

طوری تلاش کنید که اگر 10 سال آینده بخواهید به عقب برگردید هیچ وقت احساس پشیمانی نداشته باشید و برای هدفتان بجنگید ، درست است که خسته می شوید ولی وقتی به نتیجه ای که می خواهید می رسید واقعا ارزشمند است .در پایان از خانواده ام برای صبوری اشان در این سه سال و از مادرم به صورت ویژه تشکر می کنم.


مصاحبه کننده: فرنوش جاهدپارسا


قهرمان پیشرفت، سید یونس خاکباز، از رتبه ی 2212 به رتبه ی 703

قهرمان پیشرفت، طاها سالاری نژاد، از رتبه ی 9000 به رتبه ی 1007

قهرمان پیشرفت، حمیدرضا یادگاری، از رتبه ی 3700 به رتبه ی 1426

قهرمان پیشرفت، محمدرضا افشاری، از رتبه ی 9101 به رتبه ی 367

قهرمان پیشرفت، الهام توده زعیم، از رتبه ی 12948 به رتبه ی 1333

قهرمان پیشرفت، علیرضا عارفی پور، از رتبه ی 4250 به رتبه ی1257

Menu