دانش‌آموزان چگونه درس بخوانند تا فراموشی آن‌ها به حداقل برسد

برخی از دانش‌آموزان درست درس خواندن را نمی‌دانند. بسیاری از آن‌ها تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند اما زمان یادآوری مطالب دچار مشکل می‌شوند.

دانش‌آموزان چگونه درس بخوانند تا فراموشی آن‌ها به حداقل برسد

برخی از دانش‌آموزان درست درس خواندن را نمی‌دانند. بسیاری از آن‌ها تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند اما زمان یادآوری مطالب دچار مشکل می‌شوند. در یک مطالعه‌ی خوب و سازگار با کشفیات علمی بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشید تا ضمن یادگیری صحیح فراموشی را به حداقل برسانید. 

1- درک معنای مطالب: مطالبی که فهمیده و استنباط می‌شود بهتر در حافظه می‌مانند. روی معنا و مفهوم مطالب تمرکز کرده و تفکر کنید.

2- درک کل و جزء: هر مطلبی را که می‌خوانید ممکن است جزئی از یک کل باشد. بین مطالبی که زیرمجموعه‌ی عناوین کلی هستند باید ارتباط ذهنی بدهید.

 3- بازگویی مطالب برای خود: مطالبی را که از حفظ برای خود بازگو می‌کنید ماندگاری بیش‌تری پیدا می‌کنند.

4- تمرین و تکرار: این شیوه‌ای است که مطالب حتی اگر برای شخصی بی‌معنی باشد از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلندمدت انتقال پیدا می‌کند. تمرین و تکرار باید به‌تدریج و با فاصله‌های زمانی خاص صورت گیرد.

5- استراحت قبل از یادگیری و بعد از یادگیری: تحقیقات نشان داده است که بعد از یک استراحت و خواب خوب، انسان مطالب را بهتر یاد می‌گیرد. هم‌چنین اگر بعد از یادگیری مطلبی کمی استراحت کنیم یا به خواب برویم یادگیری بادوام‌تر است.

6- یادگیری تدریجی: تحقیقات نشان می‌دهد یادگیری باید تدریجی و در زمان‌های مختلف باشد. یادگیری مطالب زیاد در وقت کم منجر به فراموشی می‌شود. خواندن مطالب انباشته‌شده بدون استراحت و در وقت کوتاه جز فراموشی به همراه ندارد.

7- ایجاد تصور ذهنی: از آن‌جا که انسان‌ها خالق تصاویر ذهنی هستند می‌توانند در دنیای ذهن خود برای مطالب آموخته‌شده تصاویر ذهنی خلق کنند که خود مبتکر آن هستند.

8- ارتباط آموخته‌ها به هم: انسان هر مطلبی را که می‌آموزد می‌تواند در دنیای آموخته‌های ذهنی خود مفاهیم و مطالب را به آن‌ها مرتبط سازد.

9- وجود نظم و آهنگ: اگر برخی از مطالب درسی را به صورت شعر و آهنگ موزون به وجود بیاوریم یادگیری و ماندگاری آن هم آسان و هم طولانی می‌شود. انسان ذاتاً گرایش به هارمونی و نظم و آهنگ دارد؛ برای همین است که بچه‌ها خیلی زود مطالب را در قالب شعر و آهنگ یاد می‌گیرند و به خاطر می‌سپارند.

انسان برای یادگیری باید انگیزه و علاقه‌ی کافی داشته باشد. هم‌چنین اضطراب و نگرانی و ترس اجازه نمی‌دهد انسان به‌درستی مطالب را یاد بگیرد و در صورت یادگیری زود فراموش می‌شوند؛ بنابراین انگیزه و آرامش روحی و روانی مقدمه‌ای برای طی فرایند یادگیری است.

Menu