گام‌های یادگیری در تابستان

یادگیری صحیح و علمی در پنج گام خلاصه می‌شود: ادراک، تثبیت، تسلط، ارزیابی، جمع‌بندی

گام‌های یادگیری در تابستان

یادگیری صحیح و علمی در پنج گام خلاصه می‌شود: ادراک، تثبیت، تسلط، ارزیابی، جمع‌بندی

از فرصت تابستان می‌توان برای درک درست پنج گام یادگیری استفاده کرد. درس‌های خود را برای مطالعه در تابستان به دو گروه تقسیم کنید: درس‌های سال گذشته (تحت عنوان نگاه به گذشته) و درس‌های سال آینده (تحت عنوان نگاه به آینده).

نکته: اگر سال آینده کنکوری هستید و تمایل دارید در تابستان درس‌های سال دوم و سوم را بخوانید، می‌توانید درس‌های سال سوم را نگاه به گذشته فرض کنید. درس‌های سال دوم را به این علت که مدت بیش‌تری از مطالعه‌ی آن‌ها گذشته به عنوان نگاه به آینده در نظر بگیرید. با این کار راحت‌تر با درس‌های‌تان ارتباط برقرار می‌کنید.

روش کار: گروه نگاه به گذشته: شامل درس‌‌هایی می‌شوند که به‌تازگی طی امتحانات پایان سال آن‌ها را مطالعه و مرور کرده‌اید. درواقع گام‌های مربوط به ادراک و تثبیت تا حدودی در مورد آن‌ها انجام شده است. طبیعتاً در مورد این درس‌ها نیاز به تسلط بیش‌تر دارید. به همین دلیل سعی کنید با کمک تست زدن و رفع اشکال به سراغ مباحث بروید. برای این کار، وقتی قرار است مطالعه‌ی مبحثی را شروع کنید می‌توانید 30 درصد از یک بازه‌ی مطالعاتی مثلاً یک ساعت و نیم را به مطالعه‌ی نمونه‌تست از آن مبحث مربوط بپردازید و 70 درصد باقی‌مانده را به مطالعه و رفع اشکال اختصاص دهید. به‌راحتی در این روش خواهید دید علاوه بر ارتقای اعتمادبه‌نفس خود پیرامون آموخته‌های‌تان، به نیاز اصلی خود در مورد هر مبحث پی برده و بدون اتلاف وقت یا احساس تکراری بودن و خسته‌کننده بودن مطالب به رفع اشکال می‌پردازید. درواقع درس خواندن را با کنجکاوی و دقت پیگیری خواهید کرد. نکته‌ی قابل توجه این‌که نگران بلد نبودن مطالب نباشید. هدف اصلی در این روش فقط جلوگیری از احساس تکراری بودن مطالب در ذهن شماست؛ زیرا با احساس تکراری بودن مطالب، دقت شما در مطالعه کاهش می‌یابد. هدف اصلی تقویت تمرکز در مطالعه است. کافی است بدانید به دنبال چه چیزی هستید.

گروه نگاه به آینده: شامل درس‌هایی می‌شوند که قرار است طی سال آینده با آن‌ها برخورد کنید. در صورتی که به جای سال چهارم قصد دارید درس‌های سال دوم را مطالعه کنید، سال دوم خود را در این گروه قرار دهید؛ زیرا مدت زیادی است که این درس‌ها را نخوانده‌اید. شاید فراموشتان شده باشد. برای این درس‌ها گام مربوط به ادراک و تثبیت را در اولویت قرار دهید. البته کاملاً مطمئن باشید که با پیشروی صحیح می‌توانید به تسلط نیز برسید. یادتان باشد که هدف این تقسیم‌بندی، این است که دقت در روش صحیح مطالعه برای شما به نوعی تبدیل به یک الگوی رفتاری صحیح در مطالعه شود. برای مرحله‌ی ادراک و تثبیت در برخورد اول همان تقسیم‌بندی یک بازه‌ی مطالعاتی مثلاً یک ساعت و نیم به دو قسمت، 30 درصدی و 70 درصدی وجود دارد. با این تفاوت که ابتدا 70 درصد از زمان را به مطالعه‌ی دقیق و آرام مباحث به صورت تشریحی بپردازید و سپس 30 درصد باقی‌مانده را به مطالعه‌ی نمونه‌تست یا سؤالات مبحث مربوط با کمک کتاب‌های طبقه‌بندی‌شده (مبحثی) اختصاص دهید. تذکر مهم این‌که مطالعه‌ی تست یا سؤال به این معنی است که به جای عجله کردن در حل سؤالات سعی کنید با آرامش و تجزیه و تحلیل مناسب پاسخ سؤالات را بفهمید. به زبان ساده‌تر به جای این‌که از حل کردن سؤال لذت ببرید، سعی کنید از فهمیدن دلیل درستی پاسخ‌ها خوشحال شوید.

امکان تسلط بر مباحث هم وجود دارد. برای این کار کافی است عصر همان روز درس‌های خوانده‌شده در طول روز را مرور کرده و به حل مثال بپردازید. خواهید دید که به‌راحتی تسلط بر مباحث همان روز هم برای‌تان اتفاق می‌افتد.

برای موفقیت فقط کارهای ساده را درست و با استمرار انجام دهید.

Menu