برگزاری همایش دبیران فیزیک - 26 فروردین 94

همایش دبیران فیزیک 26 فروردین 94 در بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزار شد...

برگزاری همایش دبیران فیزیک  - 26 فروردین 94

همایش دبیران فیزیک 26 فروردین 94 در بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزار شد.

همایش دبیران فیزیک با صحبت های بابک ندرخانی مدیرعامل شرکت رهپویان دانش و اندیشه در مورد "سیستم آموزش وارونه" آغاز شد. بخشی ای از صحبت‌های ایشان در زیر آمده است:

آموزش وارونه یک روش یا نگاه جدید است که از دهه 80 میلادی در امر آموزش مطرح شد و امروزه نیز استفاده می شود. ایشان در ابتدا با اشاره‌ای به ضرب‌المثل: "اگر به فکر یک سال آینده خود هستید گندم بکارید و اگر به فکر ده سال آینده خود هستید درخت بکارید و اگر به فکر 100 سال آینده خود هستید انسان تربیت کنید" به این نکته تاکید کردند که دبیران با توجه به ‌این‌که نقش تربیت انسان را به عهده دارند نقش موثری در آموزش و پرورش دارند.

ایشان تعریف جدید بی سوادی را در این دانستند که کسی نتواند خودش را آموزش دهد. آموزش به خود از طریق رسانه‌ها و روش‌هایی از جمله "آموزش وارونه و فیلم‌های 3 دقیقه‌ای" محقق می‌شود و اگر کسی نتواند آموخته های خود را فراموش کند بی سواد است زیرا در سال‌های گذشته دانش بشر که هر سه سال یک بار به روز می‌شد در هر 100 روز به روز می‌شود که البته رشد علم در رشته های نانو و پزشکی سرعت بیشتری نیز دارد. آموزش وارونه در واقعی یکی از کاربردهای فیلم و رسانه در آموزش است. سایت کانون قسمتی به نام فیلم های 3 دقیقه ای دارد که شامل فیلم های آموزشی زیادی برای هر درس و هر مبحث است. الان اکثریت امکان دیدن فیلم های 3 دقیقه ای را در سایت دارند.

و اما ما در ایران چه کار می توانیم انجام دهیم؟ کلاس وارونه یا آموزش وارونه.

در آموزش سنتی، کلاس دبیرمحور و متکلم وحده است و دانش‌آموزان سر کلاس یا درس را گوش می دهند یا درس پس می دهند و بعدازکلاس در منزل تمرین حل می‌کنند اما با آموزش وارونه، بخش آموزش را می توان با مشاهده فیلم توسط دانش آموزان در منزل آغاز شود و فعالیت به کلاس آورده شود و تدریس دبیر از سایت می تواند آنلاین یا آفلاین باشد و در کلاس دانش آموزان فعالیت کلاسی داشته باشند . طبق تحقیق‌های انجام شده، تعداد دانش آموزانی که در دروس مختلف افت داشته‌اند تا حد قابل توجهی با آموزش وارونه کاهش پیدا کرده است.

در ادامه کاظم قلم‌چی به سخنرانی پرداختند که بخشی ازصحبت های ایشان در زیر آمده است:

در بسیاری از سمینارهایی که در سراسر دنیا برای دبیران برگزار می شود دبیران شرکت نمی کنند در حالی‌که وقتی چنین همایش‌هایی برای حسابدارها و پزشکان و مهندسان در نظر می‌گیرند شرکت می‌کنند حال چرا دبیران شرکت نمی‌کنند؟ روی این موضوع پژوهش شده و به این نتیجه رسیده‌اند که معلم‌ها خود اندیشه ورز هستند و همان گونه درس می دهند که دبیران آن ها به آن ها درس داده اند و این یک پدیده فرهنگی است.

اولین توصیه کاظم قلم‌چی به دبیران حاضر، مطالعه کتاب بود و از آن‌ها خواستند در مورد شیوه‌های آموزش و نحوه یادگیری و مباحث فراشناختی حتما مطالعه داشته باشند ولی استقلال و هویت آموزشی خودشان را حفظ کنند. ایشان با اشاره به این‌که کشور ما در امر آموزش از ترکیه 100 نمره و از مالزی و برزیل جلوتر و از فنلاند و کره جنوبی خیلی عقب تراست، 

 ایشان هم‌چنین بیان کردند که طبق پژوهش‌های صورت گرفته در جهان، به این نتیجه رسیده اند که برای آموزش، هر کشوری روش خاص خود را دارد و هر کشور برای خود حرفی برای گفتن دارد.

در ادامه ایشان، ایده هایی را برای تفکر مطرح می‌کردند. این ایده‌ها عبارتند از:

آیا برای آموزش استفاده از یک مرجع موثر است یا نرم‌افزارها و رسانه‌های مختلف؟

مهمتر از نرم افزارها کتاب است!! معلم هایی که یک کتاب مرجع را به کلاس می برند و طبق آن پیش می روند بهتر از نرم افزار نتیجه می‌گیرند. مطالعه کنید ولی از ابزارهای رسانه‌ای نیز استفاده کنید به مدد اینترنت بسیاری از منابع رایگان هستند.

ارزیابی توصیفی بهتر است یا ازمون استاندارد؟

برخی با این استدلال که آزمون استاندارد استرس می آورد با آزمون استاندارد مخالف هستند و برخی دلایل دیگری در موافقت با آن مطرح می‌کنند.

آیا باید در مدارس سخت‌گیری و نظم وجود داشته باشد یا نه؟ در پژوهش‌هایی که صورت گرفته است که مقاله‌های آن نیز در سایت انگلیسی کانون وجود دارد، به طور قاطع متوجه شده اند که باید نظم وجود داشته باشد.

حتی در امر آموزش،‌ آیا باید دنباله رو کشوری بود یا نه؟

ارزیابی توصیفی را خود آمریکایی ها هم که پیشرو این طرح بودند برداشته‌اند و از سوم دبستان به بعد نمره می دهند. در نتیجه گاه در تقلید نیز کشورهای دنباله‌رو اشتباه را ادامه می‌دهند ولی کسانی که پیشرو بوده‌اند به اشتباه خود پی می‌برند.

راجع به این که نظام های آموزشی موفق تر چه کار می کنند ملاکهای مختلفی مدنظر است از جمله اندازه کلاس و بودجه و مدیران و دبیران و اولیا. ولی در مورد بودجه این‌طور است که هر چه پول بیشتری بدهید بهتر نیست.

در ادامه غلامرضا شمسایی در مورد فیلم های آموزشی صحبت کردند و به این نکته تاکید کردند که اثربخشی یک فیلم چه در بحث آموزش و چه در بحث انتقال مفاهیم، بسیار بیشتر است.

به دبیران حاضر در این همایش، با توجه به نزدیکی به نمایشگاه کتاب، تسهیلاتی در نظر گرفته شد از جمله در پکیجی، پکیج آموزش مفهومی ارائه و 4 بن تخفیف به دبیران اهدا شد. دبیران و دیگر علاقمندان می‌توانند در نمایشگاه کتاب تهران که از 16 تا 26 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود از غرفه کانون در بخش ناشران آموزشی دیدن کنند.

 هم‌چنین کسانی که درخواست کمک هزینه ایاب و ذهاب برای حضور دانش آموزان مدرسه یا آموزشگاهی که در آن تدریس می‌کنند را دارند می‌توانند جهت هماهنگی‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.

هم‌چنین به دبیرانی که تمایل به معرفی دانش‌آموز بورسیه و مشارکت در امر بورسیه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی داشته باشند دفترچه معتمد بورسیه بنیاد قلم چی ارائه شد. شرایط بورسیه عبارتند از این‌که دانش آموز معدل بالای 17 داشته و مشکل مالی داشته باشد و انگیزه شرکت در آزمون های کانون را داشته باشد و غیبت نکند.

و در انتهای جلسه عکس یادگاری دبیران حاضر گرفته شد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

دبیران فیزیک خانم حاضر در همایش تخصصی فیزیک 

دبیران فیزیک آقا حاضر در همایش تخصصی فیزیک 


Menu