رسول اسلامی : تعادل در مطالعه

صحبت های رسول اسلامی در ادامه مطلب ...

رسول اسلامی : تعادل در مطالعه

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: سید رسول اسلامی

اهمیت تعادل‌های مطالعاتی

3 آذر 93

وقتی از دانش آموزان می پرسیم زیاد بخوانید یا خوب بخوانید؟ پاسخ‌های متفاوتی دارند اما شما اول باید زیاد بخوانید (کمیت) بعد خوب بودن با آن به‌وجود می‌آید (کیفیت) و کمیت مطالعه خیلی مهم است بخشی از کیفیت با کمیت به‌وجود می‌آید و بخشی نیز با مهارت‌های فراشناختی.

وقتی زیاد می‌خوانید به طور ناخودآگاه کیفیت بالا می‌رود یا نه مدیریتی هم باید صورت بگیرد؟

 بخشی از طریق کمیت به وجود می‌آید مثلا وقتی به جای یک ساعت دو ساعت می خوانید نتیجه هم بهتر می‌شود اما سبب هم می‌شود که درباره کارهایی که دارید انجام می‌دهید هم فکر کنید و کیفیت بهتر شود.

موضوع کمیت به سخت‌کوشی ربط دارد ولی در بحث کیفیت یکی از عناصر کیفیت تعادل است. تعادل‌ها هم خیلی گسترده هستند از جمله تعادل پایه و پیش، تمرین تشریحی و تستی، عمومی و اختصاصی.

کاظم قلم‌چی جمله خاصی دارند که تعادل هر کس مخصوص خودش است و بسته به میزان تسلطی و پایه‌ای که در آن دارند ربط دارد. نتیجه آزمون‌ها هم نشان می‌دهد که در کجا تعادل داریم یا نداریم.

به طور مثال امیرحسین مرتضایی رتبه 8 رشته تجربی از لاهیجان نکته‌ای که از خودش تعریف می‌کرد این بود که در صفحه 182 زمان مطالعه هر دو هفته را با نتیجه آزمونش مقایسه می‌کرده است و از خودش می‌پرسیده که آیا با این تلاش توانسته چه نتیجه‌ای بگیرد و اگر کار ایراد داشت درست می‌کرده. ایشان الان هم پزشکی دانشگاه تهران درس می‌خواند.

صفحه 182 دفتر برنامه‌ریزی جدول جمع بندی هفتگی است. در این صفحه و صفحه مقابل آن دانش‌آموزان فیلم مطالعاتی خودشان را می‌بینند و تعادل‌های مطالعاتی خودشان را استخراج می‌کنند و از آن به سمت بهتر شدن استفاده می‌کنند. باز به طور مثال، دانش‌آموزی در آذرماه سال گذشته به من مراجعه کرد و بیان می‌کرد که در درس مشخصی تا کنون نتیجه خوبی کسب نکرده است. از او خواستم دفتر برنامه‌ریزیش را بیاورد و ابتدا صفحه 182 این دفتر را نگاه کردم و خصوصا به این توجه کردم او در 10 هفته گذشته چقدر برای آن درس زمان گذاشته است. او فقط 2 ساعت و نیم و یعنی به طور میانگین هفته‌ای یک ربع زمان صرف آن درس کرده بود. این دانش‌آموز پس از پی بردن به کم‌توجهی‌اش رویه توجه به این درس را عوض کرد و برنامه متعادلی قرار داد وموفق شد درسی را که جزء دروس ضعیف او بود به نقطه قوت پایدار تبدیل کند.

نقش دفتر برنامه‌ریزی و صفحه 182 این است که به دانش‌آموز نشان می‌دهد که به چه درسی زیاد دارد توجه می‌کند و به کدام کم توجه می‌کند. با توجه به این صفحه افراط‌ها را کشف می‌کنیم و برای هر درس به اندازه خودش وقت می‌گذاریم.

پس هر کس باید تعادل خودش را که مخصوص خود اوست به دست بیاورد و کیفیت مطالعه را افزایش ‌دهد. اما کمیت هم مهم است اول کمیت و در کنار آن کیفیت را هم بالا ببرد.

سوال: می‌شود عمومی را ابتدا روزنامه‌وار خواند و دید کجاها را مشکل داریم و بعد عمیق شد؟ نسیم از کرمانشاه

ما معمولا می‌گوییم یک یا دو روز بعد از مطالعه دروس عمومی تست بزنید و بلافاصله تست نزنید ایشان می‌توانند این روش را اجرا کنند اگر برای آن‌ها کارگشاست. یکی از برترهای کنکور بیان می‌کرد که همه به من می‌گفتند در عمومی تست بلافاصله نزن اما مادرش توصیه کرده بود تعداد کمی تست بلافاصله بزند و این سبب پیشرفت او در این درس شده بود ایشان هم باید روش خودش را کشف کند.

آیا دفتر برنامه‌ریزی برای ارشد‌ها هم کاربرد دارد؟ احسان از کرج

اگر مقدمه دفتر برنامه‌ریزی را بخوانید می بیند که این دفتر برای هر کسی که می‌خواهد بازده و کیفیت مطالعه‌اش را بالا ببرد مفید است.

برای بورسیه شدن هنوز زمان هست؟ متین علایی زاده

بله هدف‌گذاری امسال ما برای بورسیه کردن 60000دانش‌آموز است و 40000 نفر را تا الان بورسیه کرده‌ایم و هنوز می‌توانید اقدام کنید. شرط آن هم این است که دانش‌آموز مشکل مالی داشته باشد مادر سرپرست باشد یا تحت پوشش ارگان‌های حمایتی و معدل بالا داشته باشند وانگیزه بالا داشته باشند. البته برای معلولین یا نابینایان و ناشنوایان شرط فارغ التحصیلی و معدل در نظر گرفته نمی‌شود.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

رسول اسلامی در زنگ برنامه ریزی 3 آذر 93
Menu