یاسمین قاسمی، از چهارم دبستان تا قبولی در تیزهوشان، بندرلنگه

یاسمین قاسمی از کلاس چهارم با آشنایی مادرشان از طریق همسایه شان که دختر ایشان کانون بودند و رتبه 447 کسب کردند وارد آزمون‌های کانون شدند، در آزمون ورودی ششم به هفتم مدراس استعداد درخشان پذیرفته شدند.

یاسمین قاسمی، از چهارم دبستان تا قبولی در تیزهوشان، بندرلنگه

نام و نام خانوادگی: یاسمین قاسمی

پایه: هفتم

نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان

میانگین تراز:

سال‌های عضو کانون: چهارم  دبستان تا ششم و هفتم

تعداد شرکت در آزمون‌های کانون: 54 آزمون برنامه ای کانون قلم چی

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: نظامی، دیپلم

 

مصاحبه‌گر: علی‌اصغر بحرینی


 نحوه آشنایی شما با کانون چگونه است؟ 

مادرم از طریق همسایه‌مان که دختر ایشان کانونی بودند و در کنکور سراسری هم رتبه 447 کسب کرده بودند و دندان پزشکی قبول شدند، با کانون آشنا شد و من را در آزمون های کانون ثبت نام کرد، در کلاس ششم آزمون ورودی تیزهوشان شرکت کردم و جزو قبولی های مدرسه ثامن الحجج شد و ضمناً برادرم هم در کلاس نهم به کانون آمد و در مدرسه نمونه دولتی پذیرفته شد.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

من در درس فارسی خیلی پیشرفت کردم، روش‌های تست‌زنی را یاد گرفتم و همچنین باعث شد در درس‌خواندنم نظم داشته باشم و ساعت مطالعه هم‌افزایش پیدا کند، برنامه راهبرید کانون به روند مطالعاتی من خیلی کمک کرد. می‌توانم بگویم که قبلاً فقط در حد مدرسه بود؛ ولی کانون باعث شد ساعت مطالعه‌ام بیشتر شود.

 

دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چه بود؟

 پیوستگی در آزمون‌ها باعث شد سؤالات بیشتری حل کنم و همچنین قرارگرفتن در موقعیت آزمون‌ها چون حضوری شرکت می‌کردم باعث شد با شرایط آزمون دادن آشنا شوم و در روز آزمون ورودی تیزهوشان آرامش داشته باشم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

کارنامه اشتباهات: باعث یادگیری اشتباهات می‌شد و من به‌سرعت می‌توانستم همه غلط‌هایم را در یک فایل پشت‌سرهم داشته باشم و سرعت بررسی و تحلیلم را افزایش دهم.

کارنامه اصلی: در کارنامه اصلی به سؤالات نزده توجه می‌کردم که سطح سؤال چگونه است و باتوجه‌به سختی یا سادگی سؤال برای تحلیل و یادگیری اقدام می‌کردم. برای سؤالاتی که  درست و با اطمینان پاسخ داده بودم روی سؤال کلیک می‌کردم و سؤال و پاسخ  را می‌دیدم ضمناً در کارنامه اصلی رتبه و تراز برای من مهم بود.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟

در مدرسه همه دروس به نقطه قوتم تبدیل شده بود و در آزمون‌های کانون نقطه علوم و فارسی نقطه قوت پایدارم بود که در تابستان پنجم به ششم هماهنگ با آزمون‌ها پیش خوانی کرده بودم و در مدرسه هم تلاش می‌کردم بادقت گوش دهم و از کتاب‌های کانون سه سطحی و آبی تست می‌زدم و اگر در آزمون غلط داشتم علاوه بر پاسخ‌نامه تشریحی به کتاب‌درسی هم مراجعه می‌کردم.

  

آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

بله برخی سؤالات مشابه آزمون اصلی بود و من روز قبل مشکلاتم را می‌دانستم و برای رفع آنها قبل از آزمون تلاش می‌کردم.

  

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

عصر همان جمعه‌ای که آزمون داده بودیم تحلیل را شروع می‌کردم، اول اشتباهاتم را با پاسخ‌نامه تشریحی یاد می‌گرفتم. بعد از آن سراغ نزده‌هایم می‌رفتم و آن‌ها را یاد می‌گرفتم برای سؤال‌های درست هم یک نگاه کلی می‌انداختم تا روش حل را درست را متوجه شوم.

 

 

آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟

بله اول اشتبا‌هاتم را می‌نوشتم و دلیل اینکه اشتباه می‌زدم، سؤالات سفید که نتوانستم جواب بدم، درست‌ها فقط مهم‌ها و شک‌دارها را می‌نوشتم و چهارشنبه‌ی قبل از هر آزمون به این دفتر مراجعه می‌کردم این کار باعث شد من پیشرفت چشمگیری داشته باشم.

 

در سال ششم چه‌کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟

  1. 1- زود شروع کردم و از کلاس چهارم به کانون آمدم 
  2. 2- غیبت نداشتم مگر اینکه شرایط خاصی برایم پیش می‌آمد (فقط یک‌بار به‌خاطر بیماری غیبت داشتم) 
  3. 3- آزمون‌ها را جدی می‌گرفتم و آن‌ها را تحلیل می‌کردم
  4. 4- بین آزمون‌های کانون، برنامه راهبردی و مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کردم
  5. 5- تست‌های زیادی حل می‌کردم و هر تست را تحلیل می‌کردم و به غلط‌ها و نزده‌ها توجه بیشتری داشتم.

 


یاسمین قاسمی، از چهارم دبستان تا قبولی در تیزهوشان، بندرلنگه

 

در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

4 تا 5 ساعت. البته در روز های تعطیل معمولا 6 ساعت درس می خواندم در روز های مدرسه اول درس های مدرسه ام را می خواندم و بعد به سراغ کتاب ها و سوال های هوش می رفتم اوایل سال تا 50 سوال هوش را  در روز تست می زدم و در آخر سال و یک ماه آخر تا 200 تست را هر روزکار می کردم.

 

 

از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟

از کتاب‌های هوش کلامی و غیرکلامی و همچنین کتاب 12 آزمون، از نظر من سوالات این کتاب ها از دیگر کتاب ها بالاتر بود ، کتاب 12 آزمون خیلی کمک کرد؛ من هر روز یک آزمون از آن را از خودم می گرفتم همچنین من آزمون های سال های قبل تیزهوشان که در کتاب 12 آزمون بود را جواب می دادم و سپس آن هارا تحلیل می کردم.

 

درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟

هوش تصویری و ریاضی برای من سخت‌تر بود اگر هوش ریاضی کار می‌کردم بعد از تایم استراحت که دوباره می‌خواستم کار کنم اول مبحث آسان‌تری را حل می‌کردم و بعد به سؤالات هوش تصویری جواب می‌دادم

 

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردید؟

دفتر برنامه‌ریزی تکمیل می‌کردم و هم ساعت مطالعه درس‌های مدرسه و هم کتاب‌های هوش و برنامه‌ای کانون را در آن دفتر وارد می‌کردم که این کار باعث نظم در ذهن من شد.

 

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟

حدود 200 تا تست می زدم هر روز، برای تحلیل ساعت مشخص می کردم و چون فقط هوش بود بیشتر زمانم را به آن اختصاص می دادم همچنین برای من دفترچه اول الویت داشت.

 

آیا پدر و مادرتان در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند؟ چگونه؟

بله آن‌ها همیشه به من تأکید می‌کردند که روزی 30 تا 50 تا تست هوش را کار بکنم ، کارنامه ی آزمون هایم را با هم چک می کردیم، اگر ترازم افت کرده بود علت آن را پیدا می کردیم و ساعت هایی را به آن اختصاص می دادیم. 

 

دستاورد یا مهارت غیردرسی هم داشتید یا دارید؟

بله من در مسابقات شهرستانی احکام شرکت کردم که یک‌بار مقام اول و بار دیگر مقام دوم را کسب کردم.

 

برنامه شما برای تابستان امسال چیست؟

پیش خوانی پایه هفتم و همچنین مرور درس‌های پایه ششم (هر دو با کتاب تابستان)

 

کدام بخش سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

قسمت نفرات برتر، خواندن مصاحبه‌ی کسانی که روزی جای من بودند و نفرات برتر کنکور شده بودند برایم جذاب بود.

 

Menu