محمد قاعدی‌زاده، از ششم دبستان تا قبولی تیزهوشان فارابی بندرلنگه

محمد قاعدی زاده، دانش آموز کلاس ششم از بندرلنگه که در آزمون ورودی تیزهوشان موفق به قبولی در مدرسه استعداد‌های درخشان فارابی بندرلنگه شده اند.

محمد قاعدی‌زاده، از ششم دبستان تا قبولی تیزهوشان فارابی بندرلنگه

نام و نام خانوادگی: محمد قاعدی زاده

پایه: هفتم

نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان

میانگین تراز دروس عادی: 6084  

میانگین تراز تیزهوشان: 5980

سابقه کانونی: از کلاس ششم 

تعداد آزمون: 19 آزمون 

 

مصاحبه‌گر: علی‌اصغر بحرینی


مصاحبه با محمد قاعدی‌زاده، از ششم دبستان تا قبولی در مدرسه استعداد های درخشان فارابی بندرلنگه


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم‌ترین دستاورد من از شرکت در آزمون‌های کانون قبولی  در آزمون ورودی  تیزهوشان است و قبل از این که من در آزمون‌های کانون  ثبت‌نام کنم  نمی‌توانستم همه‌ی نمرات را کامل در مدرسه  کسب کنم؛ اما پس از ثبت نام در کانون این اتفاق افتاد که در مدرسه نمرات کامل کسب می‌کردم علت این موضوع نظم، درس‌خواندن دروس مدرسه در همان روز، و همچنین با برنامه‌ی راهبردی کانون  پیشروی می‌کردم و با شرکت در  آزمون‌ها دقیقاً متوجه می‌شدم که چه وضعیتی دارم.

 

دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چه بود؟

پیوستگی  در آزمون‌ها برای من خیلی مفید بود؛ چون مرتب می‌دانستم کجا پیشرفت کردم و کجا باید تلاش بیشتری کنم.

 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه‌ی اصلی با این کارنامه و من می‌توانستم خودم را با آزمون‌های قبلی مقایسه کنم و در هر درس متوجه  تغییرات شوم اگر خوب شده بودم؛ یعنی بر مبحث آن مسلط بودم در هفته‌ی بعد به درس‌هایی که نیاز به تلاش بیشتر بود وقت بیشتری می‌گذاشتم.

کارنامه‌ی اشتباهات که بعد از هر آزمون من با این کارنامه اشتباهات رو تمرین می‌کردم تا به نقطه‌ی قوت تبدیل شود

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ 

نقطه قوت من درس ریاضی است من ریاضی را سر کلاس در مدرسه خوب گوش می‌دادم بعد  در خانه از کتاب سه سطحی کانون استفاده می‌کردم، کلاس هوش کانون که شرکت می‌کردم سؤالاتی که مربوط به ریاضی بود  حل می‌شد خیلی به من کمک کرد. اگر سؤالی غلط داشتم یا نمی‌توانستم حل کنم تحلیل می‌کردم و به پاسخ‌نامه مراجعه می‌کردم  و در  نهایت از معلم می‌پرسیدم و دوباره چند روز بعد مجدد کار همان سؤالات را کار می‌کردم.


چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

من تازه آزمون ورودی تیزهوشان قبول شدم و تصمیم گرفتم تابستان ادامه دهم که هم‌درس‌های کلاس ششم را دوره  می‌کنم و هم پیشخوانی هفتم رو داشته باشم. 

 

آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون‌های هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

 آزمون‌های هدیه کمک می‌کرد که در فاصله‌ای که بین آزمون‌ها از مسیر آزمون‌ها خارج نشوم و آزمون هدف‌گذاری و مشاوره برای آزمون اصلی به من کمک کرد مشابه پارسال قبل از آزمون اصلی  بود که کمک می‌کرد من بتوانم قبل از آزمون اصلی  ایرادات خود را بفهمم و برای رفع آنها تلاش کنم تا روز آزمون نتیجه‌ی بهتری بگیرم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

تحلیل آزمون را من عصر آزمون شروع می‌کردم و صبح روز بعد در مدرسه هم ادامه می‌دادم در مدرسه از معلمم کمک می‌گرفتم  معلمم خانم رنجبر  از ما می‌خواست سؤالاتی که مشکل داشتیم و نتوانستیم حل بکنیم انتهای کلاس وقتی که همه‌ی بچه‌ها رفتند کسانی که می‌خواهند بمانند  و مشکلات را برای ما حل کردید و محمد جابری  همیشه می‌ماندیم.


  محمد قاعدی‌زاده، از ششم دبستان تا قبولی تیزهوشان فارابی بندرلنگهمحمد قاعدی زاده، قبولی در تیزهوشان فارابی - علی اصغر بحرینی

اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

حتی اگر به برنامه‌ی آزمون همه نمی‌رسیدم در آزمون شرکت می‌کردم و طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم  برای آن بخش‌ها با حل تمرین و نمونه سؤال در فاصله آزمون بعد حل می‌کردم و برای  رفع اشکال  از معلمم نیز کمک می‌گرفتم.

 

در سال ششم چه‌کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟

 در آزمون‌های اول که در کانون شروع کردم نتیجه‌ی خوبی نمی‌گرفتم؛ اما شروع به حل سؤالات از کتاب هوش کلامی و غیر کلامی کانون کردم و در کلاس هوش کانون نیز شرکت کردم و در مدرسه هم از معلم کمک می‌گرفتم در نوروز فشرده‌تر تلاش کردم، آزمون‌های شبیه‌ساز، آزمون‌های سال‌های قبل تیزهوشان را کار کردم و از کتاب 12 آزمون نیز استفاده کردم.

 

در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

اوایل  ساعت مطالعه‌ام پایین بود حدود 2 ساعت یا کمتر ایام نوروز  به 5 ساعت رسید 1 ماه پایانی  و روزهای آخر حتی تا 6 ساعت هم مطالعه داشتم چون دیگر مدرسه نداشتم و وقت بیشتری برای کارکردن ویژه‌ی آزمون تیزهوشان داشتم.

 

یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید. 

 من در مباحثی که مسلط بودم  هم تمرین حل می‌کردم تا  قوی بمانم و اگر جایی بلد نبودم بیشتر وقت می‌گذاشتم  و برای آن موضوع فیلم  می‌دیدم و در کلاس هوش هم بیشتر توجه می‌کردم و تمرین‌های زیادی حل می‌کردم.

 

از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟

از کتاب هوش کلامی و سرعت و دقت خیلی استفاده کردم و سؤالات آزمون را مجدد حل می‌کردم.


درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟  

از هر مبحث 5 سوال حل می‌کردیم اگر بلد نبودم اون مبحث رو یادداشت می‌کردم و سر کلاس هوش کانون می‌پرسیدم بعضی مواقع فیلم آموزشی روی سایت کانون را می‌دیدم و اگر مجدد اشتباه داشتم از همان مبحث چندین بار در هفته تست کار می‌کردم.

 

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟ 

در ماه آخر هر روز 1 آزمون کامل 120 سوالی کار می‌کردم و کل آزمون را همان روز تکمیل می‌کردم و بقیه ساعت مطالعه ام به مباحثی که غلط زده بودم اختصاص می‌دادم و مشکلم را رفع می‌کردم.

 

آیا پدر و مادرتان در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند؟ چگونه؟

پدر و مادر در برنامه‌ریزی و نظم به من کمک می‌کردند و همچنین برای نوشتن ساعت درس‌خواندن و  برنامه‌ریزی همراهی می‌کردند، در روزهای تعطیل کمک‌درسی نیز به من می‌کردند  ضمناً روزانه با هم مشورت می‌کردیم.

 

برنامه شما برای تابستان امسال چیست؟

برای تابستان امسال مطابق با برنامه‌ی راهبردی کانون قلم‌چی پیش خواهم رفت، نگاه به گذشته را مرور و سؤالات سال قبل را با کتاب تابستان دوره خواهم کرد برای نگاه به آینده علاوه بر کتاب تابستان در بخش نگاه آینده از سایت کانون نیز بهره خواهم برد.

 

کدام بخش سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

کل سایت کانون برایم جذاب بود؛ اما بخش کارنامه‌ها، فیلم تحلیل آزمون هوش و استعداد ششم که جمعه بعد از آزمون روی سایت قرار می‌گرفت و همچنین بخش قهرمانان پیوستگی که خودم نیز در این لیست حضور داشتم.

Menu