امیرعلی صداقت، قهرمان تاب آوری و پیوستگی از بندرلنگه

امیرعلی صداقت دانش‌آموز هدفمند و پرتلاشی که با وجود معلولیت از روحیه بالایی برخوردار است و هدف‌های بزرگی برای آینده در ذهن خود ترسیم کرده است که بتواند برخی از مشکلات همنوعان خود را در آینده رفع کند.

امیرعلی صداقت، قهرمان تاب آوری و پیوستگی از بندرلنگه

نام و نام خانوادگی: امیرعلی صداقت 

مقطع و رشته: ششم دبستان 

نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، دیپلم ریاضی فیزیک

شغل و تحصیلات پدر: کارمند فرودگاه، دیپلم فنی

 

مصاحبه‌گر:  فاطمه شریفی‌نیا

 

امیرعلی صداقت دانش‌آموز هدفمند و پرتلاشی که با وجود معلولیت از روحیه بالایی برخوردار است و هدف‌های بزرگی برای آینده در ذهن خود ترسیم کرده است که بتواند برخی از مشکلات همنوعان خود را در آینده  رفع کند ما به‌خاطر افکار بزرگشان به ایشان تبریک گفته و تلاششان را ستایش می‌کنیم.


آیا معلولیت برای شما محدودیت ایجاد کرده است؟ 

خیر به‌هیچ‌عنوان این مشکلی که دارم برای من محدودیت ایجاد نکرده است؛ زیرا من معتقدم که من به خواست خداوند به شکل خاصی به دنیا آمده‌ام همان‌طور که هیچ‌کدام از مخلوقات خداوند شبیه به هم نیستند پس من هم به شکلی که خداوند خواسته به وجود آمده‌ام من مثل تمام بچه‌های هم سن سالم بازی می‌کنم و در کارهای منزل به مادرم کمک می‌کنم در خیلی از مسابقات بهزیستی و مدرسه شرکت کردم و مقام کسب کردم. من هیچ‌وقت از نظر روحی روانی برای معلولیتی که دارم اذیت نمی‌شوم؛ زیرا همیشه اعتقادم این است که من فقط معلولیت جسمی دارم و ذهن من معلول نیست و من با به‌کارگیری چیزهایی که در ذهنم دارم و تلاش می‌توانم به‌راحتی به خواسته‌هایم برسم.

 

توصیه‌ی شما به دوستانی که مشابه شما هستند برای موفقیت و فائق آمدن بر مشکلات چیست؟ 

من همیشه به افرادی که مثل خودم معلول هستند این توصیه را دارم اینکه در مرحله اول خودشان را همان‌گونه که هستند بپذیرند و همیشه امید داشته باشند و برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند و اینکه معلولیت جسمی مانع پیشرفت ما نیست ما بیاید توانایی‌های خود را بشناسیم و از آن‌ها برای رسیدن به اهدافمان و شاد زیستن استفاده کنیم. 

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

من کانون را از طریق جستجو در گوگل پیدا کردم، البته این را بگوم که به‌خاطر علاقه‌ام به نجوم و سؤالی که در مورد فیزیک برایم پیش‌آمده بود داشتم سایت‌های مختلف را بررسی می‌کردم که عکس‌هایی از دانش‌آموزان کانون قلم‌چی در اینترنت دیدم و رفتم سایت کانون را کامل بررسی کردم و بعد به مادرم گفتم که من دوست دارم آزمون‌های کانون شرکت کنم و این‌گونه شد که برای آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟

یک سال تحصیلی پنجم دبستان 

  

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

با شرکت در آزمون‌ها من با سؤالات بیشتری آشنا شدم و در تست‌زنی قوی‌تر شدم و علم من بیشتر شده است.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

من کاملاً کانونی هستم؛ زیرا تمام آزمون‌های اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال را بدون غیبت شرکت کردم و طبق برنامه راهبردی برنامه‌ریزی می‌کنم و درس می‌خوانم و همچنین از کتاب‌های کانون استفاده می‌کنم. 

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

من خسته نمی‌شوم؛ زیرا هدف‌های بزرگی دارم که یکی از آنها قبولی تیزهوشان است پس برای رسیدن به اهدافم تلاش می‌کنم. 

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

خیر من اصلاً غیبت نداشتم دلیلم این بوده که با پیوستگی در آزمون‌ها پیشرفت کنم و اشتیاقم از حضور در آزمون‌ها این بوده که دیده شوم و علم بیاموزم و این جمله هست که می‌گوید ز گهواره تا گور دانش بجوی و من هدفم آموزش‌دیدن تا همیشه است.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

پیوستگی باعث شد که من دیده شوم و آزمون‌های قلم‌چی باعث می شود که من با علم‌آموزی بیشتر بتوانم در آینده برای جامعه فردی مفید باشم. 

 

آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله در تمام آزمون‌های مشابه پارسال و هدف‌گذاری شرکت کردم که هر کدام فایده جداگانه‌ای برای من داشتند هدف‌گذاری باعث می‌شد بتوانم برای هفته دوم برنامه دقیق‌تری داشته باشم و مشابه پارسال من را با نمونه سؤالات آزمون اصلی آشنا می‌کرد.

  

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟ 

بله من مطابق برنامه راهبردی برنامه‌ریزی می‌کردم و معلمم برای اینکه من از برنامه راهبردی کانون عقب نمانم درس‌ها را برای من زودتر تدریس می‌کردند و این باعث می‌شد بتوانم به‌راحتی طبق برنامه پیش بروم.

 


امیرعلی صداقت، قهرمان تاب آوری و پیوستگی از بندرلنگه


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟ 

من از روش بازیابی استفاده می‌کنم برای هر درس زمان تدریس معلمم نکته‌برداری می‌کنم و اول سؤال حل می‌کنم اگر سؤالی را نتوانم جواب بدهم به نکته‌هایی که یادداشت کردم مراجعه می‌کنم و باز به سراغ حل سؤال می‌روم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟ 

در درس ریاضی بیشتر از بازیابی استفاده می‌کنم این روش باعث می‌شود که من متوجه شوم که چه میزان از درس را سر کلاس درس یاد گرفته‌ام.

 

روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ 

همه سوالات را تحلیل می کنم اول اشتباهاتم را تحلیل می کردم تا بتوانم آن ها را برطرف کنم و بعد از تحلیل اشتباهاتم سوالات بدون پاسخ را بررسی می‌کردم 

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

فقط یکبار که خیلی مریض بودم افت تراز داشتم که باز هم کوتاه نیامدم با همان حال آزمون دادم و بعدش که بهتر شدم تحلیل آزمون انجام دادم و خانواده به من دلداری دادند و پشتیبانم بودند.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

مادرم پشتیبان من در منزل هستند هم از نظر روحی به من انگیزه می‌دهند و برای من در منزل معلمی واقعی هستند هم تدریس دروس را برای من انجام می‌دهند و هم در برنامه‌ریزی به من کمک می‌کنند.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

درس ریاضی نقطه قوت من است؛ زیرا از نظر من ریاضی در همه قسمت‌های زندگی ما کاربرد دارد (حتی بنایی که بخواهد ساختمانی را بسازد باید اندازه‌گیری را بلد باشد که جزئی از ریاضی است) بنابراین  من از هر روشی برای یادگیری ریاضی استفاده مخصوصاً از بازی برای یادگیری این درس استفاده می‌کنم.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟

 اولویت  سؤالات اشتباهم است بررسی سؤالات غلط باعث می‌شود در آزمون‌های بعدی اشتباهات کمتری داشته باشم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

درس ریاضی و قسمت تیزهوشان آزمون را اول بررسی می کنم زیرا هدفم قبولی تیزهوشان می باشد برای ایرادات درس ریاضی از درسنامه کتاب آبی کانون برای یادگیری مجدد و تست های کتاب برای تمرین دوباره استفاده می کنم 

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله اول‌ازهمه مادرم کارنامه من را می‌بیند و اگر مشکلی داشته باشم به من کمک می‌کند که برنامه‌ریزی قبلی را تغییر دهم و با برنامه‌ریزی جدید درس بخوانم 

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله نوشتن برنامه باعث می‌شود که من هم برای برنامه‌های درسی و هم برای کارهای غیردرسی نظم داشته باشم.

 

 شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

 قهرمان پیوستگی 

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

مهم‌ترین ویژگی من هدفمندی؛ نظم و پیگیر بودنم است که باعث می‌شود همیشه تمام کارهایم را به نحو احسن انجام بدهم.

 

آیا در برنامه‌ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه‌کارهایی می‌کنید؟ 

بله یک ساعت در روز را برای بازی و دیدن برنامه‌های موردعلاقه اختصاص می‌دهم؛ مثلاً شطرنج و برج هیجان بازی می‌کنم و بقیه زمانم را صرف  درس‌خواندن می‌کنم. 

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله از خانم رابعه نصیحت‌کن که دو ماه کلاس چهارمم معلمم بودند خیلی تشکر می‌کنم؛ زیرا ایشان بودند که استعدادهای من را دیدند و به آن‌ها بها دادند و به من توصیه کردند که از استعدادم در ریاضی بیشتر استفاده کنم و همچنین از خانم معلم پنجمم خانم سیده فاطمه آل سادات که خیلی با من همراه بودند و همیشه به من اهمیت می‌دادند و همچنین همیشه طبق برنامه راهبردی تدریس می‌کردند که من از برنامه کانون عقب نمانم و حتی اگر کلاس از برنامه راهبردی عقب‌تر بود ایشان برای من تدریس جداگانه انجام می‌دادند که من بتوانم طبق برنامه راهبردی آزمون‌ها درس بخوانم.

 

نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟ 

من در ابتدای شروع آزمون‌هایم نکات زیادی در مورد آزمون دادن نمی‌دانستم که خانم درویش‌زاده با صبر و حوصله طی تماس‌هایی که داشتند من را راهنمایی می‌کردند که چگونه باید آزمون بدهم و این کار باعث پیشرفت در آزمون‌ها شده است.

Menu