مها ملک‌پور، قهرمان پیوستگی از بندر لنگه

، بعد از تدریس معلم به خانه رفته و تکالیفم را انجام می‌دهم، یعنی برای هر درسی و هر مبحثی سؤال حل می‌کنم و بعد از حل سؤال بررسی می‌کنم که چه قسمت‌هایی را درست یاد نگرفتم و دوباره مطالعه می‌کنم.

مها ملک‌پور، قهرمان پیوستگی از بندر لنگه

نام و نام خانوادگی: مها ملک‌پور

پایه: ششم دبستان

نام شهر و استان: بندر لنگه، هرمزگان

میانگین تراز: 5838

سال‌های حضور در کانون: 3سال، دوم دبستان، پنجم دبستان، ششم دبستان

چند آزمون شرکت کرده است: 35 آزمون

شغل مادر: فرهنگی

شغل  پدر: مهندس عمران

 مصاحبه‌گر: فاطمه شریفی‌نیا 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

برادرم کانونی بودند که ورودی تیزهوشان قبول شد و من هم تصمیم گرفتم آزمون‌های کانون را ثبت‌نام کنم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک کانونی هستم؛ زیرا در همه آزمون‌های طول سال شرکت می‌کردم و غیبت نداشتم، از کتاب‌های کانون برای درس‌خواندن استفاده می‌کردم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون‌ها باعث می‌شود که من سؤالات بیشتری یاد بگیرم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنم و برای برطرف‌شدن ضعفم برنامه‌ریزی کنم

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

 در مرحله اول از کارنامه اصلی استفاده می‌کردم که تراز و رتبه خودم را ببینم و بعد از آن به سراغ کارنامه اشتباهاتم می‌رفتم که تعداد اشتباهاتم را بررسی کنم و دلیل اینکه اشتباه پاسخ دادم را بدانم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کنید، توضیح دهید که روشتان چگونه است؟ 

بله طبق برنامه راهبردی بعد از هر آزمون برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی می‌کردم و درس‌ها را تقسیم‌بندی می‌کردم و طبق برنامه‌ریزی راهبردی درس می‌خواندم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره خوانی می‌کنید؟ 

روش بازیابی، بعد از تدریس معلم به خانه رفته و تکالیفم را انجام می‌دهم، یعنی برای هر درسی و هر مبحثی سؤال حل می‌کنم و بعد از حل سؤال بررسی می‌کنم که چه قسمت‌هایی را درست یاد نگرفتم و دوباره مطالعه می‌کنم تا مطمئن شوم که کامل آن درس را یاد گرفته‌ام یا نه و از کتاب‌های آبی و سه سطحی برای تمرین دوباره استفاده می‌کنم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

درس ریاضی، تأثیر این روش این است که من متوجه می‌شوم که چه قسمتی از درس را سر کلاس یاد گرفته‌ام و چه قسمتی  یادگیری من ناقص بوده است.

 

روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

اول سؤالاتی که اشتباه داشته‌ام را می‌بینم و سعی می‌کنم که به آنها پاسخ دهم و اگر پاسخم باز هم اشتباه بود سراغ دفترچه پاسخ می‌روم و آن را می‌خوانم تا متوجه شوم که چرا اشتباه جواب دادم و بعدش مطالعه می‌کنم و دوباره به سراغ حل سؤال می‌روم، در مرحله بعد به سراغ سؤالات نزده می‌روم و سعی می‌کنم به جواب برسم و دوباره از همان مباحث سؤال حل می‌کنم و سؤالاتی را که با شک جواب دادم را دوباره مطالعه می‌کنم

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟  

خیر، افت شدید نداشتم؛ ولی تا حدودی در شروع سال تحصیلی در درس‌های مدرسه مقداری مشکل داشتم، مادرم به من کمک کردند برنامه‌ریزی کنم و سؤالات کتاب سه سطحی که فراتر از مدرسه بود را حل کردم که باعث شد این افت تحصیلی برطرف شود.

 مها ملک‌پور، قهرمان پیوستگی از بندر لنگه


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

پدر، مادر و برادرم، همه اعضای خانواده به من کمک می‌کنند، مثلاً مادرم که دبیر ریاضی هستند اگر بعد از حل تمرین‌های ریاضی بخشی را درست یاد نگرفته باشم برای من توضیح می‌دهند  و  پدرم برای درس علوم، قسمت پاسخ آزمون را اگر خودم متوجه نشوم به‌صورت واقعی و با آزمایش آن قسمت را به من توضیح می‌دهند 

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فارسی و ریاضی، ریاضی را در کلاس هنگام تدریس معلم خوب گوش می‌دهم که درس را کامل یاد بگیرم و در منزل سؤال‌های کتاب سه سطحی و آبی را حل می‌کنم و برای درس فارسی، بعد از تدریس معلم  همان روز، درس همان روز را می‌خوانم تا در حافظه من تثبیت شود.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

 20 اشتباه

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

اشتباهاتم اولویت اول من هستند اول اشتباهاتم را تحلیل می‌کنم و بعد از آن به سراغ سؤال‌های نزده می‌روم و سعی می‌کنم که آن‌ها پاسخ دهم 

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

 مدرسه نقش خیلی بزرگی در موفقیت من دارد، من وقتی بخواهم تستی را حل کنم باید آن درس را در مدرسه خوب یاد بگیرم پس تدریس معلم در مدرسه خیلی مهم هست تا ما بتوانیم به سؤالات تستی به‌راحتی جواب بدهیم

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

از درس ریاضی شروع می‌کنم؛ چون به این درس علاقه دارم، اول اشتباهاتم را بررسی می‌کنم و با حل‌کردن تست متوجه می‌شوم که آن مبحث را یاد گرفته‌ام یا خیر و اگر مبحثی را درست یاد نگرفته باشم به سراغ درس‌نامه کتاب آبی می‌روم و بعد از مطالعه درس‌نامه مجدد سؤال حل می‌کنم.

  

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله برنامه‌ریزی باعث می‌شود برای انجام کارهایم با نظم خاصی باشد و در آزمون‌ها به من کمک می‌کند تا اگر در بخشی افت یا پیشرفت داشته باشم با بررسی دفتر برنامه‌ریزی و ساعت مطالعه آن بخش متوجه می‌شوم که برای آزمون بعدی چگونه برنامه‌ریزی کنم و چه ساعت مطالعه‌ای داشته باشم که بتوانم پیشرفت کنم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های آبی و سه سطحی را استفاده می‌کنم، خوبی کتاب آبی از نظر من این است که با کتاب آبی می‌شود درس را یاد گرفت؛ زیرا درس‌نامه دارد و هم می‌توان خود را با تست‌های این کتاب به چالش کشید.

ویژگی کتاب‌های سه سطحی این است که دارای سؤالاتی با سه سطح مختلف است که من با حل این سؤالات متوجه می‌شوم در چه سطحی هستم و با حل سؤالات مختلف هر سه قسمت این کتاب مطالب بیشتری را یاد می‌گیرم.

 

آیا در آزمون‌های تابستان شرکت خواهید کرد؟ دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنید چیست؟

بله به‌این‌علت که درس‌های سال گذشته را فراموش نکنم و با آزمون در قسمت نگاه به آینده می‌توانم درس‌های سال جدیدم را پیش خوانی کنم

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم‌ترین ویژگی من صبر است، اگر سؤالی را بلد نباشم با صبر و حوصله دوباره آن مبحث را مطالعه می‌کنم تا یاد بگیرم

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله معلم کلاس سوم دبستان خانم هدیه ربیعی، به این دلیل که ایشان خیلی خوش‌رو و مهربان هستند و خانم مهسا صحراییان معلم کلاس پنجم دبستان به این دلیل که ایشان با بازی و شعر درس را آموزش می‌دهند

 

نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟

پشتیبانم خانم درویش‌زاده نقش زیادی در موفقیت من داشته با توضیحاتی که در تماس تلفنی داشتند من را راهنمایی می‌کردند که چگونه درس بخوانم

 

Menu