گفت وگو با علی رضی؛قهرمان پیوستگی با میانگین تراز 7548

در کل بیشتر از بخش کارنامه‌ها و نفرات برتر استفاده می‌کردم. ولی اکنون بیشتر اخبارکنکوری‌ها را از سایت کانون دنبال می‌کنم.

گفت وگو با علی رضی؛قهرمان پیوستگی با میانگین تراز 7548

نام و نام خانوادگی : علی رضی

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : قائم شهر، مازندران

میانگین تراز : 7548    

معدل : 19:86  

سال‌های حضور در کانون : دو سال ( یازدهم و دوازدهم)

چند آزمون شرکت کرده اید؟ 48 آزمون در مجموع دو سال 

شغل و تحصیلات مادر : کارمند بخش رایولوژی، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : کارمند مخابرات، دیپلم


مصاحبه‌گر :  زهرا اسماعیلی فرد


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق تبلیغات رسانه ای با کانون آشنا شدم. هم چنین یکی از بستگان من که در آزمون های کانون قلم چی شرکت می کرد و نتایج خوبی هم کسب کرده بود باعث شد من در آزمون های کانون ثبت نام کنم.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟ 

از نمرات امتحان نهایی ام بسیار راضی بودم به طوری که پایین ترین نمره من 19:25 بود. هم چنین در چندین درس نمره 20 گرفتم. به احتمال زیاد تراز خوبی کسب خواهم کرد.

گفت وگو با علی رضی؛قهرمان پیوستگی با میانگین تراز 7548

آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

بله، درکنکور به خصوص نوبت اول که در اردیبهشت ماه برگزار شد. سوالات ساده کاملا واضح بودند و من توانستم به دور از هیجان به آن ها پاسخ دهم.


آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله، صد البته. مدیریت زمان در درس ریاضی در اواخر دفترچه دوم، به من در مدیریت زمان کمک زیادی کرد.


اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید. چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردیبهشت اجرا می‌کنید؟

 مرور سریع نکات و مرور بعضی دروس از برخی کتاب ها، استراحت و خواب کافی و حل تست های زمان دار در درس اقتصاد.


اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

من در سال دوازدهم تراز زیر 7000 نداشتم . اولین تراز من در کانون حدودا 7100 بود. اما در آخرین آزمون کانون که شبیه ساز کنکور بود، تراز من حدود 7700 بود. با این حال در طول سال تحصیلی تراز های بیشتر از این هم داشتم، دلیل پیشرفت من، بیشتر تاثیر برنامه ریزی زمانی مناسب برای مرور مطالب درسی آموخته شده بود. ضمن این که در این مدت از یادگیری و تکرار خسته نشدم.


شما برای دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

در بعضی دروس از قبل نکته برداری انجام داده بودم. در دوران جمع بندی، با دقت این نکات  را خواندم و در این درس ها، از  خواندن کتاب درسی در دوران جمع بندی بی نیاز شدم. اما بعضی دیگر از کتاب ها که حفظی تر بودند را مرور سریع داشتم. در دروس فهمیدنی تر و سنگین تر علاوه برخواندن نکات شان، تست های جمع بندی کار کرده ام.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون ها باعث شد تا من بتوانم وضعیت خودم را در هر نوبت با دو هفته پیش مقایسه کنم و طبعاً وقتی متوجه می شدم درسی را که قوی تر بودم اکنون ضعیف تر شدم، برنامه های سنگین تری در آن درس اعمال می کردم.

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

من در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کردم که مهم ترین فایده آن همان تست زدن منظم و فراوان بود، همچنین از درجه آمادگی خودم برای شرکت در آزمون پیش رو مطلع می شدم و از نتایج روز آزمون متعجب نمی شدم. آزمون مشابه پاسال، در واقع نوعی آزمون شبیه ساز در منزل بود.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ 

من بیشتر از کارنامه 5 نوع درس استفاده می کردم که وضعیت دروس مختلف را با رنگ بندی های متفاوت نشان می داد. این کارنامه میدان دید وسیعی در مورد وضعیت درسی دانش آموز کنکوری ارائه می دهد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه شخصی سازی می کردید، توضیح دهید؟

  بله، من طبق برنامه راهبردی درس می خواندم.

 یک هفته و نیم دروس پایه دوازدهم + تست 

نصف یک هفته را مرور دروس پایه + تست 

کار می کردم. آخر شب ها هم دروس عمومی را می خواندم .


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می کردید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می دادید؟ 

من همه سوالات حتی سوالات ساده را هم بررسی می کردم. اما قبل از آن ابتدا سوالاتی را که در آن درس اشتباه پاسخ داده بودم یا نزده بودم را بررسی می کردم. ترتیب انتخاب درس برای تحلیل بر اساس درصد آن درس در آزمون آن روز بود. بررسی آزمون را اول از دروسی شروع می کردم که درصد کم تری در آن ها زده بودم.


به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

من معمولاً بین 12 تا 13 ساعت در روز درس می خواندم. الگوی زمانی خاصی بین تست زدن و خواندن دروس نداشتم. اصولاً هر وقت مبحث مشخص شده در قلم چی را تمام می کردم. تست آن مبحث را می زدم و یا گاهی همزمان با مطالعه مبحث درسی، تست آن  مبحث را می زدم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

من دفتر برنامه ریزی داشتم. ولی از آن استفاده زیادی نمی کردم. فقط مدت کوتاهی از آن استفاده می کردم. با این حال اعتراف می کنم دفتر برنامه ریزی کانون بسیار جامع و کامل است.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتاب های آبی قلم چی در دروس روان شناسی، اقتصاد، عربی و علوم و فنون استفاده کردم. ویژگی خوب این کتاب ها  این است که پیمانه بندی منظمی دارد و باعث می شود دانش آموز هنگام خواندن یک درس، تست های آن درس را  بزند. همچنین از کتاب های سه سطحی هم استفاده میکردم که کمک خوبی برای مرور فصل های مشکل به صورت تست محور است.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

من دروس دهم و یازدهم را همراه با برنامه کانون در تابستان خواندم و تست زدم. از این رو نگرانی 

کم تری بابت این دروس داشتم. از دو هفته وقت فقط چهار روز  هم برای مطالعه دروس و هم برای تست دروس پایه کافی بود. مگر این که درسی سخت بود که در هفته اول همراه با دروس دوازدهم آن درس را هم  می خواندم.


برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

من برنامه خودم را با برنامه راهبردی کانون هماهنگ کردم. یعنی علاوه بر دروس دهم و یازدهم کمی از دروس دوازدهم را هم همراه با برنامه راهبردی کانون مطالعه کردم و تست زدم.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌ وار بنویسید؟

دروس عربی، جامعه شناسی، روان شناسی و تاریخ وجغرافیا بهترین درس هایی بودند که من در کنکور به آن ها پاسخ داده بودم. در این درس ها خواندن درسنامه وقت زیادی از من نگرفته بود و بیشتر وقتم صرف تست زدن در این درس ها بود.

در درس روان شناسی تمامی فعالیت ها را با کمک کتاب آبی کانون پاسخ دادم که خیلی کمک  کننده بود. در درس تاریخ هم تصویرسازی ذهنی مهم ترین کار است.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

سوال های درس فلسفه سخت بود که انتظار سختی در این درس را از قبل داشتم. درس اقتصاد در هر دو کنکور دارای سوالات مسئله ای زمان بر بود که غافلگیرکننده بود. در درس اقتصاد ابتدا فقط به سوالات مفهومی پاسخ دادم و در آخر هم چند مسئله حل کردم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟ 

بله بین بخش های درسی ام نیم ساعت فاصله بود که در آن معمولاً به گل و گیاه ها سر می زدم، شطرنج بازی می کردم یا با دوستانم صحبت می کردم.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

من درس های عمومی را فقط آخر شب می خواندم و هر روز جای دروس عمومی را عوض می کردم. چون از قبل کلاس زبان رفته بودم در این درس مشکلی نداشتم. در درس عمومی عربی، برای ما انسانی ها عربی اختصاصی هم داریم به همین علت، کارم را راحت تر کرده بود.


آیا از سایت کانون استفاده می کرید؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کردید و چه قسمت هایی را مشاهده می کردید؟

 بله معمولا مصاحبه دانش آموزان برتر، اخبار مربوط به کنکور و امتحان  نهایی را دنبال می کردم.ضمن این که از برنامه های کانون برای کنکور 1403 هم بسیار استفاده کرده ام.


کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

 در کل بیشتر از بخش کارنامه ها و نفرات برتر استفاده می کردم. ولی اکنون بیشتر اخبارکنکوری ها را از سایت کانون دنبال می کنم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث شد خوب درس بخوانید، چیست؟

 تشویق پدر و مادر، معلمان و دوستان و هم چنین انگیزه پایان ناپذیر خودم برای کسب اهدافم،بهترین نیروی محرکه من بودند.



نمودار پیشرفت علی رضی

Menu