دختر کم بینای برتر دوازدهم انسانی از فسا

گفت‌وگو با یاسمن تندرو؛ دختر کم بینا دوازدهم انسانی از فسا-

دختر کم بینای برتر دوازدهم انسانی از فسا


نام و نام خانوادگی : یاسمن تندرو

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر ، استان : فسا ، فارس

سال‌های حضور در کانون : 1 سال

مصاحبه گر: فاطمه سهرابی

 

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من یاسمن تندرو از استان فارس شهرستان فسا و فارغ التحصیل رشته علوم انسانی مدرسه دولتی فاطمیه و کم بینا هستم. از سال دوازدهم با مشاهده موفقیت دانش آموزان کانونی در کنکور سراسری تصمیم گرفتم در آزمون های کانون ثبت نام کنم.

 

درباره تحصیلات‌ و شغل پدر و مادرتان برایمان بگویید.

تحصیلات پدرم فوق دیپلم و در حوزه ساختمان سازی مشغول کار است، تحصیلات مادرم سیکل و شغل او خانه داری است.

 

درباره مشکل بینایی‌تان توضیح دهید.

من از سوم ابتدایی با مشکل بینایی مواجه بودم که تا قبل از ورود به دبیرستان برای من مشکل زیادی به وجود نمی آورد، اما با ورود به متوسطه دوم به علت سنگین بودن درس‌ها و استرس هایی که با من همراه بود، با مشکلاتی چون سردرد و فشار چشم بالا مواجه شدم و همین‌ها باعث شد من در طول سال دهم و یازدهم آنچنان انگیزه ای نداشته باشم تا اینکه در کانون ثبت نام کردم و با جناب آقای فتحی آشنا شدم و بعد از اینکه از شرایط بینایی ایشان به طور کامل با خبر شدم دید من کمی نسبت به مشکلم تغییر کرد و تا حدودی با این موضوع کنار آمدم. در تیر ماه ۱۴۰۲ تصمیم به آماده سازی خود برای کنکور گرفتم اما مطالعه جدی من آبان ماه شروع شد که من پله پله و با نظارت معاون مدرسه که از تمام کارها و فعالیت های من با خبر بود و تاکید زیادی بر نمرات و تراز آزمون های کانون داشت آغاز شد.

 

این موضوع چه چالش‌هایی را در مسیر تحصیل برای‌ شما به وجود آورده است و شما برای غلبه بر این چالش‌ها چه کارهایی انجام داده‌اید؟

ذهنم درگیر همین مشکل بینایی بود و گاهی مواقع من را بی انگیزه می کرد اما من با دید مثبت نگاه کردم و وضعیت خودم را پذیرفتم. روزهایی پیش می آمد که سر درد داشتم اما از درس خواندن دریغ نکردم و نگذاشتم این مشکل برایم به مانعی جدی تبدیل شود. برای آینده ام هدفگذاری کردم و برای رسیدن به آن تلاش کردم.

 

کنکور اردیبهشت چه تجربه‌هایی برای شما داشته است و در فرصت دو و نیم ماهه پس از آن برای کسب نتیجه بهتر در کنکور تیر چه کارهایی انجام دادید؟

من از درصد درس ریاضی در کنکور اردیبهشت ماه راضی نبودم به همین خاطر تمام تلاش خود را برای ارتقا دادن درصد ریاضی انجام دادم و همچنین در درس عربی و اقتصاد که درصدهای آن ۷۷ بود مصمم شدم آنها را به ۱۰۰ درصد برسانم و موفق شدم. ضمن این که در طول این مدت نیمی از وقتم را برای امتحانات نهایی گذاشتم، نتیجه من در امتحانات نهایی معمولی شد و بهترین نمره را در درس جغرافیا کسب کردم. در این دو و نیم ماه من کتاب های دوازدهم را هم زمان تستی و تشریحی کار می کردم تا وقت زیادی از من گرفته نشود.

 

فکر می‌کنید علل موفقیت‌تان در آزمون‌های کانون و کنکور چیست؟

علت اول معاون مدرسه که در زمان مشکل درسی مشاور، در زمان بحران های روحی روانشناس و زمانی که خسته می‌شدم همچون رفیق به من گوش می دادند، ایشان بودند که باعث شدند به زندگی با دید بهتری بنگرم و به موفقیتی که برایم نشدنی بود دست پیدا کنم. علت دوم تلاش و پشتکار خودم بود، من در سال کنکور با شروع شدن مطالعه جدی ام بیشتر وقتم را صرف مطالعه کردم و تفریح و سرگرمی دیگر در برنامه روزانه ام نبود چرا که عذاب وجدان می گرفتم به همین خاطر با درس خواندن لذت می‌بردم.

ناگفته نماند که من در مدرسه دولتی درس می‌خواندم، ملاک برتر بودن فقط تحصیل در مدرسه نمونه دولتی یا غیرانتفاعی نیست فقط کافی است به توانایی های خودمان اعتماد داشته باشیم و تلاش کنیم.

 

چه عواملی زمینه ساز حضور پیوسته شما در آزمون‌های کانون بوده است؟ 

تراز اولین آزمون من ۴۶۰۰ بود و تا مهر ماه به ۵۵۰۰ رسید اما از آبان یعنی زمانی که مطالعه جدی من شروع شد در هر آزمون پیشرفت تراز داشتم و همین باعث شد برای حضور پیوسته در آزمون ها انگیزه بگیرم.

 

آیا براساس برنامه راهبردی درس می‌خواندید؟ استفاده از برنامه راهبردی چه امتیازاتی برای شما داشته است؟

بله، من آزمون ها را طبق برنامه راهبردی مطالعه می کردم و تا حد الامکان با پیشروی سریع درس ها را پیش می بردم و همین باعث شد من از پیشروی دروس در مدرسه جلو بیافتم، تمام کتاب های پایه دوازدهم را در بهمن ماه به پایان رساندم و از همان موقع تا کنکور اردیبهشت ماه وقتم را به مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی اختصاص دادم نا گفته نماند که از ۱۶ الی ۱۸ ساعت مطالعه ای که من داشتم نیمی از وقتم صرف مطالعه کنکوری و نیم دیگر صرف مطالعه تشریحی می شد.

 

شما با چه روشی آزمون ها را تحلیل می‌کردید و این کار چه فوایدی برای شما داشته است؟

اول سراغ سوال هایی که به آنها پاسخ اشتباه داده بودم می رفتم و حتما نکات آن را در دفتر خلاصه نویسی می نوشتم تا آن را به خوبی یاد بگیرم و دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنم و بعد هم سراغ سوال های بدون جواب می رفتم و حتما بررسی می کردم که آیا کاملا بلد نیستم یا دچار شک بین گزینه ها شدم و پس از آن مشکلم را بر طرف می کردم.

حتما ۱ الی۲ روز بعد از تحلیل سوالات تحلیل شده را دوباره پاسخ می‌دادم تا از یادگیری ام مطمئن شوم.

 دختر کم بینای برتر دوازدهم انسانی از فسا


در مجموع اگر به گذشته برگردید در مواجهه با مشکلات چطور عمل می‌کنید؟

من اگر به گذشته برمی گشتم به حال روحی و روانی خود زمان رویارویی با چالش ها توجه می کردم و از خود انسانی همیشه امیدوار می ساختم و دوست داشتم زمانی که در درسی نمره ام کم می‌شد خودم را سرزنش نکنم.

 

چه اهداف تحصیلی و شغلی را برای آینده خودتان در نظر دارید؟

هدف من رشته روانشناسی و ادامه تحصیل در شاخه روانشناسی بالینی تا مقطع دکترا است. علت انتخاب این رشته علاقه زیاد من و همچنین استعدادی است که هم اکنون برخوردار هستم.

 

در طول سال دوازدهم در چه درسی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اید؟ با چه روشی به این پیشرفت دست پیدا کردید؟

عربی، درصدهای بالای من در درس عربی به خاطر روتین شبانه ای بود که به مدت هفت ماه هرشب انجام می دادم، این روتین شامل ۱ تست درک مطلب و ۱۰ ترجمه بود و همچنین با استفاده از فیلم های کمک آموزشی و تدریس عالی دبیر محترم سرکار خانم پسندیان نمرات بالا در درس عربی کسب می کردم.

 

از کدام یک از کتاب‌های کانون بیشتر استفاده می‌کردید و چرا؟

کتاب آبی، کتاب تابستان، دفتر برنامه ریزی و عربی عمار 

کتاب های آبی باعث آمادگی بالای من برای آزمون پیش رو می شد و بر درصدهای من تأثیر خوبی داشت.

کتاب تابستان باعث می‌شد من جمع بندی خوبی از آموخته‌هایم داشته باشم.

عربی عمار در زمان جمع بندی بشدت تأثیر خوبی گذاشت زیرا که خلاصه ای مختصر اما مفید ارائه می‌دهد.

دفتر برنامه ریزی به کارهایم نظم می بخشید و باعث می‌شد انگیزه زیادی برای تمام کردن برنامه هایم داشته باشم.

 

در کنار درس چه فعالیت‌‌های دیگری دارید؟

با شروع مطالعه جدی من تمام وقایع روزانه را که داستان واقعی زندگی ام بود نوشتم و به صورت کتاب در آوردم، همچنین در حوزه شعر نیز فعالیت می کنم.

 

خانواده در مسیر تحصیل شما چه نقشی داشته‌اند؟

از پدرم بابت زحمات غیر قابل جبرانش تشکر می‌کنم که تمام امکانات را برایم فراهم آورد و همچنین مادرم که تشویق و خوشحالی او به خاطر ترازهای بالایی که کسب می‌کردم من را با انگیزه تر کرد.

 

درباره نقش مدرسه در مسیر تحصیل‌تان برایمان بگویید.

از تمامی کادر زحمتکش دبیرستان فاطمیه کمال تشکر را دارم به خصوص جناب آقای دکتر رضاییان معاون آموزشی اداره فسا، مدیریت محترم سرکار خانم روستایی، دبیر محترم جغرافیا سرکار خانم اسماعیلی و معاون محترم مدرسه  سرکار خانم فرجام منش عزیزم که نقش اصلی در سال کنکورم داشتند و راهنمای من بودند بسیار تشکر می کنم و امیدوارم بتوانم زحمات تک تک این عزیزان را با رتبه ای که انتظارش را دارند جبران کنم.


Menu