نکات پشتیبانان ویژه از جلسه مشاوره‌ای کاظم قلم‌چی - 10 شهریور

نخبگان اصطلاحا قهرمانان کنکور به 4 دسته تقسیم می‌شوند: قهرمانان پیوستگی ، قهرمانان تاب آوری ، قهرمانان استثنایی و قهرمانان پیشرفت

نکات پشتیبانان ویژه از جلسه مشاوره‌ای کاظم قلم‌چی - 10 شهریور

دانش آموزان عزیز سلام

در این مطلب مهمترین نکات جلسه آقای قلم چی در روز جمعه 10 شهریور، از نگاه پشتیبانان ویژه کانون قلم چی برای شما آورده شده است. 



نکات پشتیبانان ویژه از جلسه مشاوره‌ای کاظم قلم‌چی - 10 شهریور

امیر حسین محبتی 

رتبه 12  منطقه سه دانشجوی روانشناسی تهران

۱-  قهرمان! 

البته که هر کسی دوست دارد به او بگویند قهرمان اما قهرمانانی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم آیا در طی مسیر شکست نخوردند؟ مسخره نشدند؟ یا حتی با افسردگی به مسیر ادامه ندادند؟

بله ما عادت داریم وقتی کسی از خط پایان عبور کرد و رتبه یک را  به دست آورد به او بگوییم قهرمان.  اما قهرمان واقعی کسی هست که با تمام مشکلات باز به سمت هدف بدود و جا نزند!

۲- قهرمان پیوستگی

نظم و دیسیپلین داشتن جزو قواعد اصلی موفقیت در هر کاری محسوب می‌شود. مسیر کنکور مثل دو ماراتن می ماند؛ نیاز نیست با تمام سرعت دوید بلکه نرم و آرام در مسیر مشخص باید ساعت ها دوید و اگر پیوستگی نباشد، این مسیر شاید سال ها با پشت کنکور ماندن ادامه پیدا کند!

۳-قهرمان پیشرفت

قهرمان پیشرفت در ادامه قهرمان پیوستگی بودن رخ می دهد. احتمالا آزمون های اولی که می دهید تراز و رتبه خوبی کسب نکنید اما اگر نا امید نشوید و سعی کنید روش های مطالعاتی مناسب خودتان را کشف کنید و این چرخه مطالعه، آزمون، رفع اشکال و بهبود عملکرد را هفته به هفته پیاده سازی کنید، بدون شک قهرمان پیشرفت خواهید بود!

۴- قهرمان تاب آوری

نقطه شروع افراد مشابه هم نیست. دانش آموزی که در تهران درس می خواند خیلی متفاوت است با کسی که در یک روستای دورافتاده قصد کنکور دادن دارد. هر چی بگوییم شاید کلیشه ای به نظر بیاید اما من خودم قهرمان تاب آوری بودم و می دانم که اگر انسان اراده بکند و حداقل ها را داشته باشد قطعا موفق می شود؛ منتهی به سخت کوشی و اراده پولادین نیازمندیم!

۵- قهرمان استثنایی

قهرمان تاب آوری، شرایط بیرونی مناسبی ندارد اما قهرمان استثنایی باید با موانع جسمی هم مبارزه کند! بهترین مثال نقض برای شکستن محدودیت های ذهنی دیدن همچین افرادیست.

در آخراگر موفق نشدی مسیر و روشت را تغییر بده نه اینکه دیگر تلاش نکنی!


مائده ملکی

رتبه ی ۲ کشور و ۱ منطقه انسانی دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

در مراسم تجلیل نخبگان کانون شاهد حضور ۴ دسته قهرمان بودیم . قهرمان هایی که هر کدام از ما هم توانایی این را داریم که جا پایشان را پر کنیم . 

۱_ دسته اول افرادی هستند که در هر شرایطی آزمون دادن و ارزیابی خودشان را در اولویت قرار می دهند و فارغ از نتیجه _ چه راضی اشان کند چه نه _ در آزمون های بعدی شرکت می کنند . 

۲_دسته ی دوم را کسانی تشکیل می دهند که از تراز های پایین تر شروع می کنند و به مرور زمان با عزم قوی و تلاش زیاد پیشرفت می کنند . آن ها خوب می دانند تقلب در آزمون به هیچ کس فایده ای نمی رساند . دو مورد از مهم ترین ویژگی های آن ها مهارت های فراشناختی خوبشان و حفظ پیوستگی است . 

۳_ قهرمانان تاب آوری هم دوستانی هستند که حتی با وجود شرایط سخت و دشوار محیطشان هم دست از تلاش بر نمی دارند و کمبود های محیط را با تلاش و کوشش و عزم خودشان جبران می کنند. 

۴_ و اما قهرمانان دسته ی چهارم ، دانش آموزان استثنایی هستند که عزم و اراده ی محکمشان هر کسی را به تحسین وا میدارد و داستان موفقیتشان می تواند الگوی هر کسی باشد که میخواهد در این راه قدم بگذارد . 

نکته ی مهم این است که همه می توانند قهرمان زندگی خودشان باشند . البته قهرمان شدن یک شبه اتفاق نمی افتد . شکست خوردن چندباره هم یکی از الزامات آن است . قهرمان بودن هم به معنای بی عیب بودن نیست .


 

امید خضرلو 

رتبه ۲۷ منطقه سه دانشجوی پزشکی‌تهران

۱-دانش آموزانی که تحت هر شرایطی(چه خوب یا چه بد) در آزمون ها غیبت نمی کنند؛در واقعیت از آزمون دادن نمی‌هراسند و نگران نتیجه بد آزمون هم نیستند و فقط به دلیل کشف نقاط قوت و ضعف در آزمون شرکت می‌کنند.هم چنین با نتیجه خوب آزمون نیز مغرور نمی‌شوند.این افراد قهرمان پیوستگی نامیده می‌شوند.

۲_دسته دیگری از دانش آموزان هستند که علاوه بر پیوستگی در آزمون ها از مهارت‌های فراشناختی خوبی نیز برخوردارند.صبور هستند و به جای تقلب‌کردن،سعی می‌کنند به تدریج شرایط را بهبود بخشند و در طی یک بازه زمانی از تراز کم یا متوسط به تراز و رتبه خیلی خوب می‌رسند که لقب قهرمان پیشرفت به خود می‌گیرند.

۳_و اما دسته بعدی دانش آموزان نیز کسانی هستند که همه موفقیت را حق مسلم آنها می‌دانند.دانش آموزان پرتلاشی که مانع بزرگی به نام فقر مقابل آنها است.برخی از این عزیزان حتی همراه با درس خواندن،مجبور هستند کار کنند.این افراد کلیدی دارند برای موفقیت به نام عزم و اراده قوی.و چه کلیدی بهتر از این! به این دانش آموزان،قهرمان تاب آوری می‌گوییم.

۴_ولی به نظرم سختی های خیلی بزرگتری از مشکلات مالی وجود دارند.افرادی که با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می‌کنند اما این مشکل اصلا نتوانسته در روند نتیجه‌گیری آن ها تاثیر بگذارد و یک الگوی قدرتمند برای دانش آموزان دیگر هستند که فقط به دنبال بهانه هستند و دست از تلاش برداشته‌اند و ناامید هستند.این‌ها شایسته مقام قهرمانی هستند و قهرمان استثنائی نامیده می‌شوند.

۵_در نتیجه همه این دسته دانش آموزانی که گفتیم برای دیگر دانش آموزان یک الگو و تلنگری هستند تا به خودشان بیایند و از همین الان شروع کنند و بی انگیزگی را کنار بگذارند و فکر نکنند که با تلاش یک شبه می‌توان به هدف بزرگی که دارند؛رسید.اهداف کوچک را در این مسیر در نظر بگیرند و به طور پیوسته و مرحله به مرحله پیش بروند.

همه این قهرمانان زمانی در این مسیر شکست خورده اند ولی فرقشان با بقیه این بوده است که دست از تلاش برنداشته اند و دوباره تلاش کرده‌اند.به حق که شایسته قهرمانی بوده‌اند!


 

محدثه فلاح

رتبه 53 منطقه دو دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

1- پیوستگی در آزمون دادن ویژگی بسیار ارزشمندی است. اینکه خودمان را موظف کنیم در شرایط مختلف سلامت و بیماری، تسلط یا عدم تسلط بر بودجه آزمون سر جلسه حاضر باشیم در طولانی مدت از ما قهرمان میسازد.

2- برای اینکه قهرمان پیشرفت باشیم باید صبور و خلاق باشیم یعنی بتوانیم در شیوه مطالعه نقاط ضعف، به موقع تجدید نظر کنیم و صداقت را جایگزین رفتار تقلب کنیم.

3- همه ما لایق حرکت در مسیر علایق مان هستیم، هر کدام قصه های متفاوتی داریم، شرایط اقتصادی و خانوادگی متفاوت اما قهرمان قصه خودمان هستیم پس تاب آوری و پذیرش شرایط زندگی مان وظیفه بسیار ارزشمندی در حق خودمان است.

4- اشتباه نکردن به خودی خود ارزشمند نیست. اینکه اگر مسیری را مدتی درست نمی رفتیم شجاعت از نو شروع کردن را داشته باشیم کمک کننده است.

5- هر سال قهرمانان استثنائی کنکور به ما یاد آوری میکنند که غرور و از طرفی دیگر خود کم بینی دو رفتار مشابه هستن که هر دو مانع پیشرفت ما هستن. 

پس اگر شرایط زیست ما متفاوت است پذیرش محدودیت ها و جدی نگرفتن موانع در مقابل توانایی هایمان مقدمه عمل کردن است.



سینا فضلی

 رتبه ۲۳ منطقه ۲ دانشجوی حقوق بهشتی

1- در دوران کنکور انواع پیوستگی قابل جست و جو است یکی از آنها قهرمان پیوستگی است: افرادی که در هر شرایطی به تلاش ادامه می دهند و در آزمون ها شرکت میکنند حتی اگر برای آن آزمون مطالعه مطلوب خودشان را نداشته باشند. نمره خوب یا بد آنها دلیل حرکت شان نیست و مسیر یادگیری در واقع اهمیت دارد.

2-دسته دیگر قهرمانان پیشرفت هستند: دانش آموزانی که پایه ضعیفی دارند یا دیر شروع کرده اند ولی با استمرار و تلاش و با قدم های کوچک ولی مداوم به پیشرفت می رسند.

3-دسته سوم قهرمان تاب آوری است: دانش آموزانی که علاوه بر درس خود با مشغله های دیگری نیز دست و پنجه نرم میکنند از کار گرفته یا شرایط دشوار دیگر.

4-دسته آخر قهرمانان استثنائی:دانش آموزانی هستند با مشکلات های فیزیکی که اجازه نداده اند این مشکلات باعث تفاوت بین آنها با دیگران شود.آنها با تلاش و زحمت خود توانسته اند به بهترین رتبه های دست پیدا کنند.


فاطمه ایران پور 

رتبه ۱۶ منطقه دو دانشجوی حقوق دانشگاه تهران 

چهار نوع قهرمان وجود دارد : 

۱-قهرمانان پیوستگی : دانش آموزانی که صرف نظر از هر شرایطی شرکت در آزمون ها را رها نمی کنند و انگیزه ی خود را از دست نمی دهند ، نتایج نشان می دهد که درصد بالایی از رتبه های برتر جزء این گروهند. 

۲- قهرمانان پیشرفت  : دانش آموزانی که توانسته اند در طول زمان با استفاده از مهارت فراشناختی و توجه به پیوستگی با تلاش خود از یک تراز متوسط یا کم خود را به  تراز بسیار خوبی برسانند. 

۳-  قهرمانان تاب آوری : دانش آموزانی که شرایط زندگی دشوار تری از سایرین دارند ، مثلا همزمان با تحصیل مشغول به کارند اما این شرایط باعث نمی  شود درس خواندن را رها کنند . 

۴-  قهرمانان استثنایی:  دانش آموزانی که از نوعی معلولیت و مشکلات جسمی رنج می برند اما با تلاش فراوان و بهره گیری از  حمایت خانواده و اراده ی محکم خودشان توانسته اند به موفقیت دست یابند .

 توجه به این نکته مهم است که این قهرمانان همه جزء دانش آموزان عادی اند و با تلاش و برنامه ریزی و هدف مندی رسیدن به این جایگاه قهرمانی برای همه دانش آموزان ممکن است.


زینب حاتمی

رتبه ۶ ایثارگری ۵ درصد  دانشجوی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان

در ماراتن کنکور ، ۴ دسته قهرمان دیده میشود .منظور از قهرمان کسی نیست که شکست نخورده یا مایوس نشده باشد . قهرمانان واقعی کسانی هستند که با وجود تمام مشکلات و شکستها، دست از کار نمی کشند و ۱۰۰ انرژی خود را برای رسیدن به هدف هایشان میگذارند 

1- قهرمانان پیوستگی: قطعا موفقیت در هر زمینه ای نیازمند و تلاش و پشتکار مداوم است . وقتی سوابق رتبه برترهای کنکور را نگاه میکنیم، در ازمونها غیبت کمی داشتند و سعی کردند حتی اگر کامل به بودجه بندی ازمون نرسیدند یا کسالتی داشتند حتما در ازمون حضور پیدا کنند

2- قهرمانان تاب اوری: مسیر موفقیت پر از پیچ و خم و سختی است . اگر قرار بر این باشد که بعد از برطرف کردن تمام دشواری ها ، حرکت را اغاز کنیم ، ان روز هرگز نخواهد رسید. تنها هدف و اراده قوی شخص است که میتواند او را در برابر سختی راه ، استوار نگه دارد

3-قهرمانان استثنایی: نقص جسمانی هیچگاه مانع موفقیت نیست. وجود دانش اموزان نابینا، ناشنوا یا معلول جسمی در میان نخبگان کشوری ، حاکی از این ماجراست . شاید هدف و نقطه پایانی افراد یکی باشد ، اما ابتدا و مسیر هرکسی متفاوت است.

4-قهرمانان پیشرفت: کسانی هستند که دیر شروع کردند و یا پایه ضعیفی داشند اما به این باور بودند که موفقیت واقعی یک شبه حاصل نمیشود . 

 باید با صبوری و تلاش پیوسته ، به مسیر ادامه داد...



علی نعمت دوست

رتبه 66 منطقه یک دانشجوی مکانیک شریف

محوریت موضوع بر اساس عوامل موفقیت دانش آموزان در کنکور میباشد. در همین خصوص میتوان دانش آموزها را به چند دسته تقسیم کرد:

1-(قهرمانان پیوستگی) دانش آموزانی که تمام آزمونها را بدون غیبت شرکت میکنند. این گروه از دانش آموزان از شکست در یک آزمون مایوس نمیشوند و نرسیدن به آمادگی برای آزمون باعث غیبت آنها نمیشود. همچنین دریافت نتیجه مطلوب در آزمون باعث غرور آنها نمیشود و به تلاش ادامه میدهند.

2- (قهرمانان پیشرفت) این گروه از دانش آموزان در ابتدای ورود به فرآیند آزمون عملکرد ضعیف و یا معمولی‌ای را ثبت میکنند اما با داشتن دو ویژگی مهم ( 1. پیوستگی در آزمونها 2. مهارت های فراشناختی خوب ) به پیشرفت چشمگیری دست پیدا میکنند. این دانش آموزان به تدریج پیشرفت میکنند و برای کسب نتایج عالی در زمان کوتاه‌تر دست به تقلب نمیزنند.

3- (قهرمانان تاب آوری ) گروهی از دانش آموزان هستند که در شرایط مطلوبی قرار ندارند ویا همراه با تحصیل به کار مشغولند. این افراد موفق کسانی هستند که در شرایطی دشوارتر از دیگران با روحیه‌ به درس خواندن ادامه میدهند و کمبود امکانات را با تلاش بسیار خود بخوبی جبران میکنند. 

4- (قهرمانان استثنائی) گروهی از دانش آموزان با وجود ناتوانی های جسمی با تلاشی تحسین برانگیز میتوانند به رتبه های عالی کنکور دست پیدا کنند. این دانش آموزان با اراده قوی و روحیه فوق العاده ناتوانی های جسمی را به خوبی جبران میکنند و قهرمان میشوند.

 در مسیر موفقیت باید آرزوها و اهداف بزرگ خود را کوچک تر کرد و نقطه به نقطه پیشرفت. در این مسیر برخورد با شکست ها و پیروزی های متعدد اتفاق میفتد اما انسان های موفق کسانی اند که در برخورد با شکست ها درست تصمیم میگیرند و دست از تلاش برنمیدارند. آنها هم انسان هستند، گاهی عقب میفتند، گاهی ناامید میشوند اما هرگز از تلاش نمی‌ایستند. این ویژگی است که آنها را متمایز میکند.


مژده ابراهیمی 

رتبه ۱۴ منطقه یک دانشجوی حقوق دانشگاه تهران 

در این سخنرانی قهرمان ها به چهار دسته تقسیم بندی شده بودند ولی وقتی با دقت این حرف هارا موشکافی کنیم متوجه میشویم این قهرمان ها چند ویژگی مشترک دارند:

1-استمرار :آن ها در هر شرایطی تلاش خود را ادامه می‌دهند و بعد از شکست ها سرخورده نشده و یا بعد هر پیروزی مغرور نمی‌شوند. 

2-انگیزه : این ویژگی باعث میشود در نهایت خستگی از تلاش دست بر ندارند و به خاطر رسیدن به اهداف خود از جان و دل مایه بگذراند.

3-خسته می‌شوند ولی ناامید نه !: آن ها هر شکست را پله ای جدید برای قام برداشتن به سمت پیروزی به حساب می آورند و از اشتباهات خود درس میگیرند .

قهرمان با هر لفظی که بعد آن به کار برود کسی است که با مشکلات و خستگی ها مبارزه کرده،تجربه کسب کرده و راه خود را ادامه می دهد .هیچ مانعی نمی‌تواند وی را در رسیدن به اهدافش بازدارد.



محمدحسین واحدیان درگاهی

رتبه۱۴۳منطقه یک و ۳۶۴کشور دنشجوی پزشکی علوم پزشکی مشهد

۱-هر فردی برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کند و برنامه ریزی داشته باشد و مسیر را به قطعاتی تبدیل کند تا بتواند به آن قله برسید و سختی ها و مشکلات مانع پیشرفت و حرکت او نشود و از پستی و بلندی ها در این مسیر نهراسد و با آن مقابله کند تا به عنوان «قهرمان» این مسیر را به پایان برساند و قهرمان بدین منظور نیست که هیچ شکستی نخوریم بالعکس باید از شکست هایمان درس بگیرم تا به پیشرفت و موفقیت برسیم.

۲-در میان قهرمانان؛قهرمان پیوستگی منظور آن است همانند نامش پیوسته باشد و سختی ها و تراز های بد مانع عدم پیوستگی و قطع شدن برنامه اش نشود و در برابر حوادث استوار و پایدار بماند و در راهش بماند.

۳-قهرمانی دیگر یعنی قهرمان پیشرفت که در حقیقت مقوله پیوستگی نیز شامل است که آن فردی است که همانند قهرمان پیوستگی سختی ها و دشواری ها و تراز های بد و مشکلات مانع رسیدن به هدفش نشود و این قهرمانان یک ویژگی برتری هم دارند این است که از فراشناخت بهره مندند و با استفاده از آن روش ها و نحوه مطالعه دروس را یاد دارند و یاد می گیرند و سعی در بهبود دروس ضعیف می کنند تا به پیشرفت برسند.

۴-قهرمان دیگر قهرمان تاب آوری است که متاسفانه این افراد شرایط مشابهی مانند دیگر افراد ندارند و در زندگی سختی های فراوانی دارند این افراد به دلیل شرایط خانواده و شرایط محیطی از امکانات کمتری بهره مند هستند این افراد با استفاده اصولی از داشته ها و کم نیاوردن و استقامت در برابر این شرایط به موفقیت های کم نظیری رسیده اند و موجب تحسین همگان شده است.

۵-و قهرمان آخرمان قهرمان استثنایی است این افراد مشکلاتی فراتر از مشکلات محیطی و خانواده دارند این افراد مشکلات بدنی و داخلی دارند که شرایط برای زندگی آنان را سخت کرده است و بر شرایط محیطی هم تاثیر گذار بوده این افراد با اراده و پشتکار بسیار بر این نقص های ذاتی غلبه کرده اند و نگذاشتند این نقص ها موجب نرسیدن به هدفشان باشد و موجب کسب افتخاراتی شده اند که برای بسیاری افراد در شرایط ایده آل دشوار است و این افراد با اراده و انگیزه شان نشان داده اند اگر چیزی بخواهند نمی گذارند پدیده ای مانع هدفشان شود.


مارال گلابی

رتبه ۴۲ منطقه یک دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران

قهرمان بودن فقط در کسب دستاوردهایی بزرگ نیست، بلکه در نحوه کسب آن دستاوردها نیز هست، در دست و پنجه نرم کردن با شرایط برای دست یافتن به آن دستاوردها. در چالش کنکور، در میان شمار زیاد افراد متفاوتی که برای رسیدن به قله‌ها تلاش می‌کنند، چهار نوع قهرمان وجود دارد:

۱- قهرمانان پیوستگی: دانش‌آموزانی که تحت هر شرایطی در آزمون‌ها شرکت می‌کنند و ادامه می‌دهند. حتی اگر موفق نشوند به بودجه‌بندی‌ها برسند، باز هم از آزمون دادن نمی‌ترسند و نتایج کم‌تر از انتظار ناامیدشان نمی‌کند و از سوی دیگر، موفقیت‌هایشان هم مغرورشان نمی‌کند. بسیاری از رتبه‌برترها قهرمان پیوستگی‌اند.

۲-قهرمانان پیشرفت: این‌ها دانش‌آموزانی هستند که با هدف‌گذاری درست و تلاش کافی، آهسته و پیوسته خود را از سطح درسی متوسط به قله‌های پیشرفت واقعی می‌رسانند. این دانش‌آموزان دو ویژگی دارند، اول قهرمان پیوستگی نیز هستند و تحت هم شرایطی ادامه می‌دهند، و دوم از مهارت فراشناخت خود در تشخیص روش‌های درست درس خواندن به خوبی بهره می‌برند. 

۳- قهرمانان تاب‌آوری: دانش‌آموزانی هستند که هرچند در شرایطی سخت‌تر نسبت به سایرین زندگی می‌کنند، تلاششان آن‌هارا به موفقیت‌های بزرگ می‌رساند. بسیاری از این دانش‌آموزان با شرایط مالی سخت، در کنار کار کردن درس می‌خوانند و تلاششان تحسین‌برانگیز است.

۴- قهرمانان استثنایی: این دانش‌آموزان استثنایی با تلاش استثنایی و باورنکردنی خود بر تمام موانعی که به علت شرایط فیزیکی متفاوت با دیگران سر راهشان قرار گرفته، به خوبی مبارزه می‌کنند و قله‌های بزرگی از پیشرفت را فتح می‌کنند که تا مدت‌ها بر ذهن و زبان تماشاگران باقی می‌ماند.

قهرمان‌ها کسانی نیستند که شکست نمی‌خورند، بلکه کسانی هستند که با شکست‌ها ناامید و با پیروزی‌ها مغرور نمی‌شوند و تنها بر این متمرکزند که قدم به قدم به اهداف خود نزدیک شوند.



محمدباقر خندان 

رتبه ۴۰ منطقه دو دانشجوی برق شریف

۱- پیوستگی مداوم باعث پیشرفت ما میشود.

معمولا افراد موفق کسانی هستند که در هر شرایطی جا نمی زنند و با جدیت کار خود را انجام می دهند، مهم نیست شرایط چگونه باشد همواره به سوی هدفشان حرکت می کنند. مثلا چه برای آزمون آماده باشند چه آماده نباشند در آزمون ها شرکت می کنند، و نمره بد باعث نمی شود که در آزمون بعدی شرکت نکنند.

۲- موفقیت یک شبِ به دست نمی آید.

کسانی که موفق میشوند لزوما در ابتدا وضعیت خیلی عالی نداشته اند بلکه با تلاش و جدیت به کار خود ادامه دادند و پله پله به موفقیت نزدیک شدند. این افراد معمولا در راه خود پیوستگی دارند و زود جا نمیزنند و همچنین مهارت های فراشناختی خوبی دارن که باعث میشود بتوانند از شکست ها و پیروزی هایشان درس بگیرند.

3- همه افراد شرایط یکسانی ندارند، اما همواره کسانی هستند که میتوانند علی رغم شرایط ناهموار زندگی به سمت هدف خود حرکت کنند و به آن برسند. این افراد کمبود امکانات و شرایط سخت را با تلاش و اراده بیشتر جبران میکنند.

4- همواره در بین افراد موفق کسانی را می بینیم که علی رغم معلولیت توانسته اند به رتبه های خوبی دست پیدا کنند. این افراد با تلاش زیاد و بعضا کمک خوانواده هایشان توانسته اند محدودیت های جسمی را جبران کنند و به موفقیت برسند.

در نهایت هرکسی اگر بخواهد میتواند موفق بشود. فقط باید با برنامه ریزی درست بر اساس شرایط، تلاش و کوشش با جدیت به سمت هدف خود حرکت کند و نا امید نشود.



عماد دهقان

رتبه 27 منطقه دو دانشجوی مهندسی کامپیوتر تهران

1- اهمیت ویژه شرکت پیوسته در آزمون های کانون حتی در شرایط دشوار و زمان هایی که از آمادگی کامل فرد برخوردار نیست نگاهی به رتبه های برتر کنکور امسال و سالهای قبل نشان می‌دهد که حضور پیوسته در آزمون های کانون چقدر در کسب رتبه حائز اهمیت می باشد.

2- فرد موفق یک ربات یا ماشین نیست که هرگز طعم شکست را نچشیده باشد و یا از برنامه مدنظرش عقب نمانده باشد بلکه یک انسان است که پس از شکست هایش دست از تلاش برنداشته و در پیروزی هایش هم مغرور و بی انگیزه نشده باشد. 

3- آزمون به آزمون پیش رفتن یک نکته قابل توجه در سال کنکور می باشد باید آرزو های بزرگ را کوچک کرد و مرحله به مرحله پیش رفت نباید از ابتدا صرفا به یک قله خیلی دور نگاه کرد ، ایستگاه به ایستگاه پیش رفتن در نهایت منجر به رسیدن قله ای می شود که در ابتدا خیلی دور و شاید غیرقابل دسترس بنظر میرسید.

4- نخبگان اصطلاحا قهرمانان کنکور به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: قهرمانان پیوستگی ، قهرمانان تاب آوری ، قهرمانان استثنایی و قهرمانان پیشرفت

 قهرمانان پیوستگی به طور مداوم و در فراز و نشیب های این راه ناامید نمیشوند، قهرمانان تاب آوری علیرغم شرایط نامساعد بیرونی دست از تلاش نمی‌کشند و محدودیت های مالی و این قبیل مانع موفقیت آنها نمیشود، قهرمانان استثنایی معلولیت های جسمی‌شان آنها را محدود نمیکند و قهرمانان پیشرفت نیز باوجود ناکامی و عدم کسب نتیجه مناسب در اوایل راه عملکرد خود را بهبود بخشیده و به نتیجه مطلوب خود رسیدند.


 

علیرضا قطعی

رتبه 23 منطقه یک تجربی دانشجوی پزشکی شیراز

در زمینه کنکور چهار نوع قهرمان داریم:

1-اول کسانی که با استمرار مطالعه دروس را انجام داده و همه ی آزمون ها را مرتبا شرکت میکنند. نقاش یا معماری را تصور کنید که دائما در حال خلق اثر خود چند قدمی به عقب رفته شمای کلی کار را مشاهده‌ می کند.چنین فردی موفق تر است یا کسی که در انتها تنها نتیجه ی نهایی را مورد ارزیابی قرار می دهد؟

کنکور مسیر آزمون و خطاهای متعدد است.اینها قهرمانان پیوستگی هستند.

2- دوم/قهرمانان پیشرفت،از هر کدام از رتبه برتر ها بپرسید متفق القول به شما خواهند گفت که از روز اول تراز و رتبه ای عالی نداشتند ،بلکه با ممارست به این نتیجه رسیده اند،به دیگر سخن، قهرمانان پیوستگی به تدریج قهرمان پیشرفت نیز خواهند بود.

3- سوم/قهرمان تاب آوری.به نظر من کنکور مهمترین وجه تمایز همین افراد است چرا که دروس دبیرستان کمتر به طور تخصصی در دانشگاه کارامد خواهند بود ولی توانایی مدیریت شرایط سخت چه مالی ،چه اجتماعی یا غیره رکن موفقیت آینده تحصیلی و کاری شما خواهد بود. رتبه های برتر کنکور همواره ثابت کرده اند اگر چه سخت است اما با اراده محکم به مشکلاتی نظیر نابرابری سطح مالی و آموزشی و اجتماعی می توان غلبه کرد.

4- چهارم/استثنایی که مشابه قهرمانان تاب آوری قابل تقدیر هستند حتی بیشتر از ایشان.آنها نمونه بارز برتری اراده و پشتکار به هر مشکلی هستند.با وجود گرانقدر ایشان به معنای خود کلمه هیچ عذری برای موفق نشدن کافی نیست.


Menu