رتبه7انسانی:راهکاری که در دوره نوروز برای من معجزه کرد

ملیکا دادخواه در این مطلب از تجربه شخصی خود در تمرین سوالات عمومی در دوران نوروز می‌نویسد...

رتبه7انسانی:راهکاری که در دوره نوروز برای من معجزه کرد

ملیکــا دادخــواه

رتبه7 منطقه1 - دانشجوی روان شناسی شهیدبهشتی


در آستانه دوره نوروز، دانش‌آموزان تلاشگر در جست و جوی بهترین روش استفاده از این دوره هستند. راهکارهایی که داده می‌شوند بسیار گوناگون و گاهی ضد و نقیض‌اند! در این نوشته درباره یکی از موثر‌ترین کارهایی که در دوران نوروز انجام دادم و نتیجه گرفتم برایتان خواهم نوشت.

بیشتر دانش‌آموزان در زمان‌بندی دروس عمومی با مشکل مواجه‌اند. پاسخ دادن به ۱۰۰ تست در ۷۵ دقیقه کار دشواری به نظر می‌رسد، اما من توانستم این زمان را به ۶۰ دقیقه برسانم. روز کنکور هم ساعت ۹ همه سوالات دفترچه عمومی را جواب داده بودم و ۱۵ دقیقه زمان اضافه داشتم.

اما چگونه؟

از اواخر آبان تست زمان‌دار مطابق با زمان‌بندی پیشنهادی کنکور را شروع کردم. سپس به سراغ زمان‌های نقصانی رفتم. هر درس عمومی را به صورت مجموعه‌های ۲۵ سوالی (دقیقا شبیه کنکور) در نظر می‌گرفتم و کورنومتر را روشن می‌کردم تا در ۱۵ دقیقه پاسخ دهم.

ابتدا خوب پیش نمی‌رفت. ۲۵ سوال ادبیات را در ۳۰ دقیقه هم نمی‌توانستم جواب بدهم! یک بخش به خاطر نداشتن تسلط کافی بر مطلب و بخش دیگرش نداشتن مهارت تست زدن بود. در کنار افزایش مطالعه، تلاش کردم هر روز یک دقیقه یا سی ثانیه از زمان روز قبلم کاهش دهم. با خودم فکر می‌کردم که چطور با کمترین زحمت می‌توانم سوال حل کنم. طبیعتاً مهم‌ترین کار این بود که قبلش خوب درس خوانده و بر کتاب درسی مسلط باشم. اگر هنوز مفاهیم کتاب را ندانم، چطور می‌توانم از پس سوال‌های سخت بر بیایم؟

یاد گرفتم که تست زدن یک مهارت است. همان‌طور که به صرف خواندن کتاب پیانو نمی‌توان پیانیست شد، با خواندن کتاب به تنهایی، نمی‌توان درصد خوبی گرفت. فهمیدم که هرچه بیشتر با تمرکز و تعداد زیاد تست بزنم و هوشمندانه تحلیل کنم، بیشتر یاد می‌گیرم که روش جواب دادن به هر سوال و رد گزینه چگونه است. این‌ روش‌ها چیزهایی است که باید خود فرد با تلاش به دست ‌آورد و در هیچ کتاب و کلاسی نیامده است.

“ ۲۵ سوال عمومی در ۱۵ دقیقه ” راه‌حل بسیار ساده‌ای است که درصدهایتان را جابجا می‌کند.


استفاده از مشاوره تحصیلی و پشتیبانی ویژه ملیکا دادخواه :

تماس با 02186121706 و یا ارسال عدد 6 به سامانه 5000116463

Menu