رتبه39تجربی: پروژه 7 و سوال هایی که باید پاسخ آنها را بیابید

در تمام طول سال بر هماهنگ بودن با برنامه‌ی راهبردی تاکید می‌شود....

رتبه39تجربی: پروژه 7 و سوال هایی که باید پاسخ آنها را بیابید

پریسا کفایتی

رتبه39 منطقه2  - دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی

جدا نشدن از برنامه ی راهبردی و پروژه ی 7

 

در تمام طول سال بر هماهنگ بودن با برنامه ی راهبردی تاکید می شود. زیرا برنامه ایست اصولی با پیشروی متناسب و منطقی. با این حال، تعداد دانش آموزانی که به فکر جدا شدن از برنامه در دوران بعد از عید می افتند کم نیست.

علت این موضوع می تواند نگرانی دانش آموزان از این موضوعات باشد:

- آیا درس ها به موقع تمام می شوند؟

-آیا فرصت کافی برای مرور و جمع بندی خواهم داشت؟

-آیا آزمون های کانون دیر شروع به جمع بندی نمی کند؟

همچنین ممکن است شنیده باشید که فلان رتبه ی برتر همه ی درس ها را تا قبل از عید تمام کرده بود و بعد از آن فقط جمع بندی می کرد!

بگذارید خیالتان را راحت کنم! واقعا جای هیچ نگرانی نیست. تمام این سوالات و نگرانی ذهن من را نیز به عنوان دانش آموز از ابتدای سال تحصیلی به خود درگیر کرده بود. درس ها را کی تمام کنیم؟؟

در نهایت تصمیم گرفتم مثل همیشه به برنامه ی کانون اعتماد کنم و همراه آن درس بخوانم و طبیعتا، حالا که این متن را می نویسم، از تصمیم سال گذشته ی خود پشیمان نیستم.

اما: چرا پیروی از برنامه ی راهبردی در دوران بعد از عید اهمیت دارد؟

فرض کنید همه ی درس ها را تا پایان اسفندماه تمام کرده اید. به عبارتی همه ی درس ها یک دور خوانده شده اند و هیچ مطلب جدیدی باقی نمانده است. حال شما بیش از سه ماه، در واقع چیزی بیش از 15 هفته، برای جمع بندی فرصت دارید. از دید کانونی: در این زمان می توان چیزی حدود 7 آزمون را گنجاند...

حال تصور کنید 7 آزمون متوالی  مجبور باشید مطالب تکراری را امتحان دهید! قطعا بسیار کسل بار خواهد بود.

اگر این روند را در پیش بگیرید، احتمالا بعد از دوماه به شدت خسته خواهید شد. ممکن است این تصور را هم داشته باشید که همه چیز را بلدید و فقط باید بنشینید و منتظر روز کنکور باشید. این همان چیزی ست که آقای قلمچی در جلسات با عنوان طنز مدیریت زمان مطرح می کنند. ما از این سمت زمان را ذخیره میکنیم ولی برنامه ی مفید و مشخصی برای زمانی که ذخیره کرده ایم نداریم!!

موضوع بعدی که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که چطور می شود درس های پایه دهم و یازدهم را هر کدام در طول یک سال تحصیلی خواند ولی درس های دوازدهم را در 6 ماه(تا قبل از عید)؟ بگذریم از اینکه در طول این 6ماه یک پایه را نیز در کنار دوازدهم میخواندید ولی در سال های گذشته تمام تمرکزتان روی درس های همان پایه بود.

هرطور که نگاه کنیم انگار در حق درسهای پایه دوازدهم اجحاف میشود! به نظرم زود تمام کردن درسها به نوعی باعث سنبل شدن کارها می شود. طوری که به نظر می رسد همه ی کارها انجام شده، در حالی که هیچکدام کیفیت لازم و مطلوب را ندارند.

جمعبندی اینکه:

1- مرور کردن زودهنگام درس ها به معنای جلو بودن از بقیه نیست!

2- سنبل کردن درس ها و زود تمام کردن آنها به معنای افت شدید کیفیت است. (یاد یکی از جملات دفتر برنامه ریزی افتادم : اگر 70 درصد مطالب را با عمق 100 درصد بخوانید بهتر از آن است که 100 درصد مطالب را با عمق 70 درصد بخوانید.)

در نهایت این که، برنامه ی راهبردی سال ها برنامه ی اصلی هزاران دانش آموز و رتبه ی برتر بوده است. به این برنامه اعتماد کنید و در مسیر خود استوار بمانید. اگر استراتژی ذهنی خود را در پیش بگیرید و درمیانه راه متوجه اشتباه خود شوید راه برگشتی نیست یا حداقل برگشت بسیار دشوار خواهد بود. مثل زمانی که از اپلیکیشنی  برای پیدا کردن مسیر خود استفاده می کنید. اگر از آن جدا شوید بازگشت به مسیر اصلی احتمالا مشکل خواهد بود. الان در زمانی نیستید که فرصت ریسک کردن داشته باشید و بخواهید روش های نو ابداع کنید! به برنامه ی راهبردی اعتماد کنید و تا پایان مسیر همراه آن پیش بروید.


پشتـــــــــیبان ویــــــــــــــــــژه

Menu