پنجره‌هایی به مهارت‌های نو

در عمل، برای یادگیری یک مهارت جدید، محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلاً برای این‌که نوازنده‌ی پیانو شوید نیاز به هماهنگی کامل دو دست دارید.

پنجره‌هایی به مهارت‌های نو

مهارت‌های جدید ما را با دنیایی جدید آشنا می‌کند. همه‌ی ما به پرورشِ مهارت‌های جدید در زندگی علاقه داریم و دائما در حال طرح‌ریزی برای این اتفاق هستیم؛ اما چه الگوهایی باعث موفقیت در رسیدن به مهارت جدید می‌شود؟ در ادامه با چهار استراتژی کلی برای کسب مهارت‌های جدید آشنا خواهیم شد.

آمادگی خود را بررسی کنید

وقتی می‌خواهید مهارتی را یاد بگیرید باید به دو سؤال مهم پاسخ دهید:

1. آیا هدف شما دست‌یافتنی است؟ در عمل، برای یادگیری یک مهارت جدید، محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلاً برای‌ این‌که نوازنده‌ی پیانو شوید نیاز به هماهنگی کامل دو دست دارید.

2. چه‌قدر زمان و انرژی برای موفقیت در کسب مهارت جدید لازم است؟ کسب مهارت جدید مثل خوردن دارو نیست. پروسه‌ی یادگیری تا تسلط بر مهارت، زمان‌بندی معینی دارد که این زمان‌بندی به تناسب میزان پشتکار شما می‌تواند متفاوت باشد. دست‌یابی به هدفی که برای‌تان مهم است، شما را متعهد می‌کند و تعهد نقش مهمی در سهولت کسب مهارت دارد. یافتن پاسخ مناسب برای سؤالاتی که میزان آمادگی شما را می‌آزماید، یکی از گام‌های مهم در کسب مهارت‌های جدید است.

نیازسنجی

یکی از موضوعات مهم در یادگیری مهارتی، نیازسنجی است. حتماً با افرادی مواجه شده‌اید که یک دوره‌ی آزموشی طولانی‌مدت را بدون شناخت اولیه فقط با هدف پر کردن اوقات فراغت گذرانده‌اند. این نمونه‌ی بارزی از عدم نیازسنجی در یادگیری مهارت‌هاست که علاوه بر صرف منابع مالی برای آموزش، موجب هدر رفتن منبع بازگشت‌ناپذیری مثل زمان می‌شود. بررسی نیاز‌هایی که ما را به سمت فراگیری مهارت‌های جدید سوق می‌دهند، راهکاری برای تعیین اهداف مناسب است.

شناخت بهترین روش یادگیری

روش‌های یادگیری یکی از شگفت‌انگیزترین عرصه‌های نمایش تفاوت‌های فردی است. روش‌های یادگیری به روش ارتباط برقرار کردنِ ما با جهان اطرافمان بستگی دارد. برای افرادی که حافظه‌ی دیداری قوی دارند، یادگیری از طریق علائم تصویری، بهتر است. برای کسانی که حافطه‌ی شنوایی قوی‌تری دارند، تبدیل نوشته‌ها به صدا، یادگیری را ساده‌تر و کارامدتر می‌کند. در کسب مهارت‌های جدید به نقش روش یادگیری مناسب توجه داشته باشید. تجارب قبلی خود را در زمینه‌ی یادگیری به‌خوبی مرور کنید. با گذشت زمان روش‌هایی که در گذشته داشته‌اید، قابل ارز‌یابی هستند و می‌توان موارد بهتر را در میان آن‌ها پیدا کرد. یکی از سؤالات مهم دیگری که در کسب مهارت‌های جدید باید پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنید این است: بهترین روش یادگیری من کدام است؟

شروع با اهداف متناسب

کسب یک مهارت جدید به معنی وارد شدن به یک دنیای ناشناخته است. اگرچه در طول این مسیر، منابع یا مربیانی در کنار شما خواهند بود و حتی ممکن است به صورت تجربی آن را یاد بگیرید؛ اما چالش مواجهه با موارد ناشناخته نیازمند انتخاب اهداف مناسب است. در گام‌های ابتداییِ کسب مهارت‌های جدید از انتخاب اهداف بزرگ خودداری کنید. کسب هر مهارت خارق‌العاده، حاصل مهارت‌ داشتن در ابعاد کوچک‌تر است. باید مسیر یادگیری را به‌آرامی و با موفقیت طی کنید.


منبع :

Menu