گفت‌وگو با محمدشایان شعبانی از رفسنجان (تیزهوشانی‌ها)

به نظرم دانش‌آموز وقتی درس می‌خواند به خودشناسی می‌رسد. در دوره‌ی متوسطه‌ی اول، به ریاضی و فیزیک علاقه‌ی زیادی داشتم و مصمم بودم که رشته‌ی ریاضی را ادامه دهم.

گفت‌وگو با محمدشایان شعبانی از رفسنجان (تیزهوشانی‌ها)

گفت‌وگو با محمدشایان شعبانی از رفسنجان

خودم را شناختم، انتخاب رشته کردم



محمدشایان شعبانی در یک نگاه

شهر: رفسنجان (کرمان)

مقطع: دهم ریاضی

مدرسه: علامه حلی

سال‌های حضور در کانون: از کلاس هفتم تا دهم


چه عاملی باعث ورود تو به خانواده‌ی کانون شد؟

برادرم که پنج سال از من بزرگ‌تر است، از دوم راهنمایی به کانون آمد و توانست رتبه‌ی 48 ریاضی را کسب کند و دانشجوی رشته‌ی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف شود. این موفقیت برای من انگیزه‌ی بسیار خوبی شد تا به خانواده‌ی کانون بپیوندم.


چه عاملی باعث شد رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنی؟

به نظرم دانش‌آموز وقتی درس می‌خواند به خودشناسی می‌رسد. در دوره‌ی متوسطه‌ی اول، به ریاضی و فیزیک علاقه‌ی زیادی داشتم و مصمم بودم که رشته‌ی ریاضی را ادامه دهم. درواقع خودم را به‌خوبی می‌شناختم و انتخابم بر اساس شناخت بود.


به نظرت ویژگی متمایز آزمون‌های کانون برای دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول چیست؟

آزمون‌های کانون مشابه ذره‌بینی است که بر کتاب درسی قرار می‌دهیم. باعث می‌شود نحوه‌ی عمیق خواندن مطالب را به‌خوبی بیاموزیم. این ویژگی برای من کاربردی و بسیار مفید بود.


چه تغییراتی در روش‌هایت ایجاد کردی تا بتوانی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم پذیرفته شوی؟

من در دوران دبستان جدیت زیادی برای درس خواندن نداشتم. در دوران متوسطه‌ی اول درس‌ها را با جدیت می‌خواندم و آزمون‌های کانون برایم خیلی مهم شد. کتاب‌های کانون را هم باعلاقه مطالعه می‌کردم. این تغییرات دست به دست هم داد تا بتوانم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم. درواقع سنگ بنای تلاش جدی من از متوسطه‌ی اول و به‌‌‌خصوص از سال هشتم گذاشته شد.

گفت‌وگو با محمدشایان شعبانی از رفسنجان (تیزهوشانی‌ها)


چه‌قدر اهل رقابت هستی؟

رقیبِ اصلی من محمدشایان شعبانیِ دو هفته‌ی قبل است. من با خودم رقابت می‌کنم و هدفم این است که در هر آزمون، نسبت به آزمون قبلی پیشرفت داشته باشم.


الگوی تو در زندگی چه کسی است؟

از هر فردی که در زمینه‌ی تحصیلی و کاریِ خودش موفق باشد الگوبرداری می‌کنم و انگیزه‌ می‌گیرم. رتبه‌های برتر همیشه الگوهای خوبی برای من بوده‌اند.


قصد داری در متوسطه‌ی دوم چه ویژگی‌های مثبتی را در خودت ایجاد کنی؟

من خودباوری کمی دارم و ساعت مطالعه‌ام پایین‌ است. تصمیم گرفته‌ام روی این دو موضوع کار کنم و در این دو زمینه پیشرفت داشته باشم.


حضور پیوسته در آزمون‌ها چه‌قدر برایت مهم است؟

به نظرم بزرگ‌ترین اشتباه این است که با بهانه‌هایی مثل کامل نخواندنِ درس‌ها، در آزمون غیبت کنیم. برایم خیلی مهم است که در همه‌ی آزمون‌ها حاضر باشم و خودم را بسنجم. آزمون‌ها جنبه‌ی یادگیری و سنجش دارند و حضور مستمر بسیار ارزشمند است.


روش تو برای تحلیل آزمون‌ها چیست؟

من در همان جمعه‌های آزمون، تحلیل را انجام می‌دهم و جمعه‌ی بعد، یک ‌بارِ دیگر به طور کامل همان دفترچه را از خودم آزمون می‌گیرم تا تمام مطالب در ذهنم تثبیت شوند. پنج‌شنبه‌های قبل از آزمون هم دفترچه‌ی غیر حضوری را آزمون می‌دهم که این کار در سرعت عمل من در جلسه‌ی آزمون بسیار مؤثر است.

گفت‌وگو با محمدشایان شعبانی از رفسنجان (تیزهوشانی‌ها)


Menu