گفتگو با جواد فولادی وندا دوازدهم تجربی با میانگین تراز 7243

تاثیر دفتر برنامه ریزی و ابعاد توجه به ویژگی‌های آن در برنامه ریزی مطالعاتی و نوشتن کتاب خودآموزی. دفتر برنامه ریزی یکی از بهترین ابزاری است که یک دانش آموز می‌تواند داشته باشد بعضی‌ها فکر می‌کنند...

گفتگو با جواد فولادی وندا دوازدهم تجربی با میانگین تراز 7243

گفتگو با جواد فولادی وندا دانش آموز مدرسه تیزهوشان(شهید بهشتی) گچساران 

تاثیر دفتر برنامه ریزی و ابعاد توجه به ویژگی های آن در برنامه ریزی مطالعاتی و نوشتن کتاب خودآموزی.

دفتر برنامه ریزی یکی از بهترین ابزاری است که یک دانش آموز می تواند داشته باشد بعضی ها فکر می کنند که این دفتر برای تبلیغات و فروش بیشتر است و نیازی به آن ندارند اما غافل از اینکه دفتر برنامه ریزی سکوی پرتابی به سمت هدفمندشدن با نظم شدن و همچنین موفقیت برای دانش آموزان و مخصوصا کنکوری ها است.این دفتر همانند کارنامه ای است که از آخر سال تحصیلی به ما می دهند که از وضعیت کلی خود مطلع شویم اما با امکانات و ویژگی های بیشتر که بنده در ادامه به بعضی از این ویژگی ها که تا الان به آنها پی برده ام و تجربه کرده ام را توضیح خواهم داد.

یکی از رازهای پیشرفت و موفقیت در زمینه درسی که اکثر رتبه های برتر و مشاوران به آن باور دارند و آن را سرلوحه کار خود قرار می دهند رقابت با خود است و نه با دیگران. دفتر برنامه ریزی این قابلیت را برای ما ایجاد می کند که هر روز بهتر از دیروز خودمان  و کارهای مفیدی که باعث می شوند نسبت به قبل پیشرفت کنیم را انجام دهیم و آنها را به عادت های خوبمان اضافه کنیم و همچنین عادت های بد و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم تا یک قدم به هدفمان نزدیک تر شویم.

همچنین دفتر برنامه ریزی به من این امکان را می دهد که بدانم هر هفته چند ساعت مطالعه کرده ام ، اگر من بدانم مثلا هفته قبل 30 ساعت مطالعه کرده ام صد در صد در هفته بعد تلاش می کنم که ساعت مطالعه خود را افزایش دهم یا عمیق تر بخوانم یا عواملی که باعث تلف شدن وقتم می شود را حذف کنم.

تازه دفتر برنامه ریزی به ما یاد می دهد که چگونه خودمان با توجه به قابلیت ها و توانایی ها و امکاناتی که در اختیار داریم برنامه ریزی کنیم. در کلام دیگر یعنی اینکه ما می توانیم به کمک این دفتر خودمان برنامه ریزی کنیم و برنامه ای متناسب و شخصی سازی شده داشته باشیم و بتوانیم بر کار و عملکرد خودمان نظارت داشته باشیم و همانطور که می دانید بهترین برنامه ، برنامه ای است که خود فرد آن را طراحی و اجرا کند چون هیچ کس به اندازه خودمان از زیر و بم کارمان آگاه نیست و هیچ کسی به اندازه خودمان حساس و دلسوز پشت به آینده و موفقیت ما نیست و از اهداف و رویاهایمان با خبر نیست و همچنین امکانات و نقاط ضعف و قوت در هر درس ، شرایط محیطی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است پس چه بهتر که برنامه ای متناسب با خود طراحی و اجرا کنیم.

یکی دیگر از ویژگی های این دفتر این است که واحد زمانی آن یک هفته است و  بنده از این ویژگی بارها سود برده ام ، همانطور که آگاه هستید زندگی انسان یکنواخت نیست و پر از اتفاقات غیرمنتظره است و زندگی دانش آموز هم از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است که یک روز نتواند آن طور که می خواهد درس بخواند و از برنامه روزانه خود عقب می افتد و زمانی که هم از برنامه عقب بماند ممکن است سرخورده یا ناراحت یا اصلا از درس فاصله بگیرد ولی دفتر برنامه ریزی به دلیل اینکه واحد زمانی برنامه ریزی آن یک هفته است باعث میشود عقب ماندگی آن یک روز را در طول هفته جبران کنیم. برای خود بنده بارها پیش آمده که نتوانم یک روز را درست درس بخوانم اما به کمک دفتر برنامه ریزی توانستم که آن روز را در طول هفته جبران و روند خوب خود را حفظ کنم و از درس فاصله نگیرم.

مهمترین ویژگی این دفتر این است که باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس می شود. بنده وقتی که هر هفته مطالعاتی که تمام میشود جمعه ها آن را بررسی و تحلیل می کنم و وقتی متوجه می شوم در این هفته 40 ساعت درس خوانده ام خودم را تشویق می کنم و برای خودم اهداف کوتاه مدت و جدیدی تعریف می کنم مثلا می گویم هفته بعد تلاشم را می کنم که به 45 ساعت مطالعه برسم یا دقیق تر و مفهومی تر بخوانم یا برروی دروس ضعیف بیشتر کار کنم.

کتاب خود آموزی : این کتاب هم یکی دیگر از ابزاریست که برای جمع بندی و مرور آزمون ها خیلی کمک کننده و مفید است و می توانیم از آن برای مرورهای سریع و یادآوری و زمان هایی که مطالب کتاب را مطالعه کرده ایم و مرور کرده ایم از دفتر خود آموز به عنوان مکمل کتاب برای یادگیری بیشتر استفاده کنیم.

همچنین آزمون دادن و تست زدن تنها کافی نیست بلکه باید تحلیل آزمون و تست ها هم انجام گیرد.

من برای تحلیل آزمونها و تست ها از کتاب خودآموز استفاده کرده و سوالاتی که سخت و دشوارند یا نکته ای ریز و جدید دارند یا به آن غلط پاسخ داده ایم یا نزده ام را در آن می نویسم و علت اشتباه خودم را نیز در کنار آن سوال می نویسیم و به مرور آن را رفع می کنم.

جمع بندی : استفاده از دفتر برنامه ریزی و کتاب خودآموز را به همه دانش آموزان چه ضعیف و چه قوی ، توصیه می کنم.

Menu