گفت‌‌وگو با پدر عبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوان

من به دلیل مسائل مالی از تحصیل محروم شدم؛ چون کاغذ نداشتم. به همین دلیل عبدالله را تشویق کردم درس بخواند.

گفت‌‌وگو با پدر عبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوان

از همان دوران کودکی تلاشگر بود



لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من موسی رئیسی، از روستای بند از دهستان کله‌گان، شهر سراوان هستم که در پنج‌ کیلومتری مرز پاکستان واقع است. من در دوران خدمت سربازی در سطح نهضت سوادآموزی تحصیل کرده‌ام و کارگر آزاد هستم.

چند فرزند دارید؟

12 فرزند دارم که عبدالله فرزند دهم ماست.

دلیل موفقیت عبدالله را در چه می‌دانید؟

او خودش درس‌خوان بود و از همان دوران کودکی تلاشگر بود. از 9سالگی در دمای 40 درجه‌ی تابستان هم حتی روزه‌اش ترک نشده است. نماز شبش ترک نمی‌شود و ما خیلی از او راضی هستیم. من به دلیل مسائل مالی از تحصیل محروم شدم؛ چون کاغذ نداشتم. به همین دلیل عبدالله را تشویق کردم درس بخواند.

تصور می‌کردید چنین رتبه‌ای را به دست بیاورد؟

تردید داشتم اما به لطف خدا و مسئولان کانون این اتفاق افتاد. وقتی رتبه‌اش را فهمیدم خیلی خوشحال شدم.

فکر می‌کنید موفقیت عبدالله چه‌قدر برای دانش‌آموزان سراوان انگیزه‌بخش خواهد بود؟

ما در منطقه‌ی محرومی زندگی می‌کنیم و عبدالله می‌تواند الگوی خوبی برای آن‌ها باشد که بدانند در شرایط سخت هم می‌توان موفق شد. یکی از راه‌های کم کردن این محرومیت، درس خواندن است.

وقتی کودک بود در کار کردن به شما کمک می‌کرد؟

بله؛‌ در کشاورزی هر کاری که از توانش برمی‌آمد انجام می‌داد. حتی سال کنکور هم به من کمک کرد.

آیا برنامه‌ای اتفاق نیفتاد که عبدالله نتواند در آزمون شرکت کند؟

من همیشه از برنامه‌ی آزمون‌هایش باخبر بودم و برنامه‌ی خود را طبق آزمون‌های او تنظیم می‌کردیم. مادرش بیش از من حواسش به آزمون‌هایش بود.

آینده‌ی او را چگونه می‌بینید؟

ما از او توقع داریم که هم‌چنان به تلاش خود ادامه دهد تا فرد مفیدی برای جامعه‌ باشد.

عبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوان


گفت‌وگو با محمود نصرت، مسئول نمایندگی سراوان 2

عبدالله را چگونه توصیف می‌کنید؟

وقتی کلاس اول دبیرستان بود معلم او بودم. او از همان زمان کانونی بود و در درس‌ها هم خیلی خوب بود. برای انتخاب رشته به او پیشنهاد دادیم که رشته‌ی تجربی را انتخاب کند اما خودش رشته‌ی انسانی را دوست داشت. خیلی زحمت کشید و تلاش کرد. در 80 آزمون کانون بدون غیبت شرکت کرد و پشتکار خوبی داشت. ما همیشه به دانش‌آموزان تأکید کرده‌ایم که آزمون فقط برای سنجش نیست، بلکه برای یاد گرفتن است و اگر یک آزمون را از دست بدهند یادگیری‌شان را ناقص خواهند کرد؛ بنابراین کسانی که هدفمند شرکت می‌کنند غیبت ندارند.


گفت‌وگو با فرزاد فاضلی، پسردایی عبدالله رئیسی

لطفاً خودتان را معرفی کنید و کمی از عبدالله برای‌مان بگویید.

من فرزاد فاضلی، معاون دبیرستان نمونه‌ی شهید مطهری و پسردایی عبدالله هستم. همه‌ی معلمان عبدالله هم‌دوره‌ی خودم بودند. آن‌ها همه معتقد بودند عبدالله نخبه است و حتماً به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کند. این‌ها همه باعث شد توجه بیش‌تری به امور آموزشی‌اش داشته باشم. از پدر و مادرش خواستم برای ادامه‌ی تحصیل او را به مدرسه‌ی نمونه‌ی سراوان بیاورند. من در همان مدرسه بودم و می‌توانستم مستقیماً بر امور او نظارت داشته باشم. آن‌ها هم این کار را انجام دادند و او در آزمون نمونه‌دولتی قبول شد و همیشه نتایج خوبی داشت.

به نظر شما نتیجه‌ی عبدالله چه تأثیری در سروان خواهد داشت؟

من فارغ‌التحصیل دبیرستان شهید مطهری هستم. تا آن زمان رتبه‌های زیر 10 هزار خیلی خوب بود و برای این رتبه‌ها جشن می‌گرفتند. تا این‌که در سال‌های اخیر سه رتبه‌ی زیر 1000 داشتیم و آن‌ها انگیزه‌ای شد برای بقیه‌ی. سال بعد این تعداد به 30 نفر رسید و هر سال بر تعداد آن‌ها اضافه شد. شعار مدرسه‌ی ما این است که می‌توانیم بهترین باشیم. مدرسه‌ی ما کاملاً منطبق با برنامه‌ی کانون بود و اطمینان داریم که فعلاً هیچ برنامه‌ای بهتر از آن در دسترس نیست. امسال سه رتبه‌ی دورقمی هم داشتیم و امیدواریم سال‌های بعد تأثیر این موفقیت‌ها را بیش‌تر ببینیم.  

 عبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوانعبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوانعبدالله رئیسی، رتبه‌ی 2 انسانی از سراوان

Menu