یک سؤال و چند پاسخ / هفته‌ی آخر

روز قبل از کنکور حداکثر تا ظهر مطالعه کنید. بعدازظهر همراه با خانواده به گردش و تفریح بگذرانید.

یک سؤال و چند پاسخ / هفته‌ی آخر

مهم‌ترین منابع در هفته‌ی پایانی

محمد کتابدار

در هفته‌ی آخر، آرامش و اعتمادبه‌نفس اگر از درس خواندن مهم‌تر نباشد، کم‌اهمیت‌تر نیست. چند توصیه‌ی زیر برای هفته‌ی آخر به شما در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند:

1. شب‌ها زود بخوابید و صبح‌ها زودتر بیدار شوید. بگذارید بدنتان به شرایط خواب شب کنکور عادت کند.

2. با کسانی صحبت کنید که به شما روحیه و اعتمادبه‌نفس بیش‌تری می‌دهند.

3. کنکور سراسری سال 96 داخل و خارج کشور را یک بار دیگر با شبیه‌سازی کامل از خودتان آزمون بگیرید.

4. تورق سریع را انجام دهید؛ یعنی تست‌هایی را که نشان‌دار کرد‌اید، نکات مهمی را که علامت‌گذاری‌ کرده‌اید، فرمول‌ها و متن کتاب درسی در درس‌های حفظی را یک بار به صورت روزنامه‌وار ورق بزنید و مرور کنید.

5. سه آزمون آخر کانون و کتاب خودآموزی، منابع خوبی برای هفته‌ی آخر هستند.

6. روز قبل از کنکور حداکثر تا ظهر مطالعه کنید. بعدازظهر همراه با خانواده به گردش و تفریح بگذرانید.

7. هر چه به کنکور نزدیک می‌شوید از غذاها و تنقلات خارج از منزل استفاده نکنید. تا حد امکان مراقب سلامت خود باشید.

8. روز قبل از کنکور وسایل لازم را با یکی از اعضای خانواده کنترل کنید و مسیر حوزه و مدت‌زمان لازم برای رسیدن به آن‌جا را بررسی کنید.


اهمیت رسیدن به آرامش درونی

حجت نصرتی

دانش‌آموزان عزیز کنکوری! یک اصل مهم برای روز کنکور وجود دارد: در روز کنکور بیش از آن‌که چه‌قدر خوانده‌اید و چه میزان تلاش کرده‌اید، داشتن تمرکز و آرامش درونی مهم است. یک هفته‌ی باقی‌مانده تا روز کنکور را چگونه سپری خواهید کرد؟

کمی هیجان خود را کنترل کنید. حالا صحبت از تراز، رتبه یا معدل نیست، صحبت بر سر آن است که آیا به میزان لازم و کافی آرامش و تمرکز دارید تا بتوانید به‌آسانی از داشته‌های‌تان استفاده کنید؟

یک هفته مانده به کنکور فرصت بسیار خوبی است تا خودتان را کنترل کنید و از تلاطم درونی‌تان بکاهید. اگر با آرامش و تمرکز در روز کنکور حاضر شوید، می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. با نفس نفس زدن، عجله‌ی بیش از حد و آشوب و نگرانی نمی‌توانید از حافظه‌تان به‌خوبی استفاده کنید.

چند راهکار برای رسیدن به آرامش درونی:

  • 1. قطعاً نقاط قوت و مثبت زیادی دارید. به آن‌ها فکر کنید.

  • 2. با دبیرانی که رابطه‌ی خوبی با آن‌ها دارید دیدار کنید یا تلفنی با آن‌ها در ارتباط باشید.

  • 3. تورق سریع کتاب‌های درسی و جزوه‌ها را فراموش نکنید. این کار به طبقه‌بندی ذهنتان کمک می‌کند.

  • 4. با اعضای خانواده‌تان صحبت کنید. ارتباط با پدر، مادر، خواهر و برادر به شما آرامش می‌دهد.

  • 5. خواب کافی و تغذیه‌ی مناسب داشته باشید.

  • 6. از هر آن‌چه به شما آرامش و تمرکز می‌بخشد استفاده کنید؛ مثل گوش دادن به موسیقی، قدم زدن در پارک، خواندن قرآن و...


مهم‌ترین کارها در هفته‌ی آخر

پژمان عبداللهیان

برای کسب بهترین نتیجه لازم است در روز کنکور از نظر علمی، روحی و جسمی در بهترین شرایط خود باشید؛ یعنی اصطلاحاً در روز کنکور بهترینِ خود باشید. اما چگونه؟ بهترین راه برای رسیدن به اوج آمادگی علمی، برگزاری کنکورهای سال‌های گذشته با شبیه‌سازی کامل و رعایت استانداردها و رفع اشکال پس از آن است که به آن روش سه روز یک‌بار می‌گوییم. این روش در هفته‌ی پایانی با مرور سریع همه‌ی کتاب‌ها (مرور مجدد تست‌های نشان‌دار، بازخوانی و بازیابی فرمول‌ها و موضوعات حفظی مثل لغات تاریخ ادبیات و بازیابی شکل‌ها و چرخه‌ها) انجام می‌شود که به آن تورق سریع می‌گوییم. در هفته‌ی اخر بهترین شرایط جسمانی را برای خود ایجاد کنید. رعایت درست تغذیه (خوردن سه وعده غذای مناسب و کافی یعنی صبحانه‌ی رایج، ناهار به‌اندازه و شام سبک و دو میان‌وعده شامل میوه و خشکبار) و خواب منظم و کافی (حدود 7 الی 8 ساعت خواب منظم در شبانه‌روز) و تنظیم آن به طوری که زمان برخاستن مشابه روز کنکور باشد و کمی ورزش هوازی (نیم‌ساعت پیاده‌روی روزانه) و استفاده‌ی کافی از مایعات خصوصاً آب (روزانه هشت تا دوازده لیوان) در آمادگی جسمانی شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

معاشرت خود را با دیگران مدیریت کنید؛ به این معنی که از معاشرت با اشخاصی که باعث آشفتگی و نگرانی‌تان می‌شوند یا به هر دلیل آرامش شما را بر هم می‌زنند پرهیز کنید.

در هفته‌ی آخر با رعایت این توصیه‌ها شرایط رسیدن به اوج آمادگی را برای خود مهیا کنید و اگر هر اتفاقی افتاد (مثلاً شب کنکور نتوانستید خوب بخوابید یا سؤالات کنکور خیلی سخت بود یا چند سؤال پشت سر هم را بلد نبودید یا جواب چند سؤال پشت سر هم یک گزینه‌ی خاص بود) نگران نشوید. این شرایط برای دیگران هم وجود دارد. با آرامش و اجرای درست تکنیک‌هایی که آموخته‌اید (ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی و...) کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارید.


رسیدن به پیروزی با یک پایان خوب

حسین عطوفی

به آخر هر چیزی که می‌رسیم، حس غریبی سراسر وجودمان را فرامی‌گیرد. به گذشته فکر می‌کنیم و تلاش‌های بی‌وقفه‌مان؛ موفقیت‌ها و چالش‌های‌مان؛ حتی خاطره‌ی دردهایی که در آن دوران کشیده‌ایم برای‌مان لذت‌بخش است. همه‌ی این‌ها نوعی حس دلتنگی به همراه شور و شعف به ما می‌دهد.

یک هفته تا کنکور باقی است. مدت‌ مدیدی برنامه‌ریزی و مطالعه کرده‌اید؛ آزمون داده‌اید و گاهی خسته و ناامید شده‌اید؛ اما همیشه به مسیر درست برگشته‌اید و با امید و تلاش مجدد شروع کرده‌اید. بله؛ این خود زندگی است.

«یوسین بولت» جامائیکایی، سریع‌ترین انسان حال حاضر در جهان است. او که دارنده‌ی مدال‌های طلای فراوانی در رشته‌ی دو و میدانی است، می‌گوید: «شاید شروع‌کننده‌ی خوبی نباشم اما تمام‌کننده‌ی خوبی هستم.» این جمله اهمیت توجه و برنامه‌ریزی برای زمان‌های پایانی را نشان می‌دهد. هنوز تا رسیدن به قله‌ی موفقیت باید گام‌های استوار بردارید.

در این هفته‌ی باقی‌مانده تا کنکور باید برنامه‌ی مخصوصی داشته باشید. بعضی از اصلی‌ترین موارد در این هفته عبارت‌اند از تنظیم خواب، تورق سریع، دوره‌ی نکات، آزمون شبیه‌ساز، آماده کردن وسایل 12گانه‌ی روز کنکور، آخرین دوره‌ی مطالب خیلی فرّار و البته شاد بودن و باانرژی مطالعه کردن.


خوان هفتم

صمد آخوندلو

شاهنامه‌ی زیبای فردوسی در خوان هفتم با موضوع «نابودی دیو سپید» به زیبایی هر چه تمام‌تر در قالبی نمادین و با بیانی جذاب هشدار می‌دهد که تصمیمات نادرست یک فرمانروای ناآگاه (کیکاووس) در برهه‌ی حساس زمانی، چه مشکلات و تنگناهایی را رقم می‌زند و برای جبران، چه سختی‌هایی را باید پشت سر گذاشت!

کنکور سال 1397 نیز به خوان هفتم رسید. روزهای پایانی فرایندی است که طی 12 سال گذشته آن را پی گرفته‌اید و در طی چندین ماه گذشته خیلی روی آن تمرکز کرده‌اید و ماحصل تلاش و زحمت چندین‌ساله‌ی شما خواهد بود. کلیدواژه و رمز عبور این روزها «آرامش، تمرکز و توکل» است. البته نباید فراموش کرد که یکی از ویژگی‌های طبیعی رویارویی با اتفاق‌های غیر قابل تکرار، مانند کنکور، به وجود آمدن پدیده‌‌ی اجتناب‌ناپذیر «اضطراب» است که به دلایلی می‌تواند تشدید شود؛ بنابراین مدیریت بر خود (کنترل هیجان و اضطراب) لازمه‌ی موفقیت در روزهای آتی است.

این توصیه‌های پایانی را در جمع خانواده‌تان بخوانید و اجرا کنید:

1- گفت‌وگو با اعضای خانواده، به‌ویژه پدر و مادر، برای رسیدن به آرامش جمعی (کنکور یک پروژه‌ی خانوادگی است و ماحصل تلاش خانواده، حضور دانش‌آموز در کنکور با آمادگی است. اولیا باید به فرزند کنکوری خود در این روزها آرامش هدیه کنند و فارغ از هر نتیجه‌ای به او افتخار و اعتماد کنند.)

2- تنظیم ساعت خواب و بیداری و توجه به تغذیه در روزهای پایانی

3- کنار گذاشتن یادگیری‌های جدید و محرک‌های استرس‌زا

4- شناسایی بی‌دقتی‌های پرتکرار و کنار گذاشتن آن‌ها

5- رسیدن به آرامشِ بیش‌تر با استفاده از روش تورق سریع

6- برنامه‌ریزی برای داشتن روزی شاد و پر از آرامش به همراه خانواده یک روز قبل از کنکور

با این توصیه‌ها خوان هفتم را نیز به سلامت سپری کنید.


روزهای آخر، مرور تلاش‌های گذشته گذشته است

حسام زیّنی لشکاجانی

فقط یک هفته‌ی دیگر به پایان روزهای آماده شدن برای ماراتن کنکور باقی مانده است. در طول ماه‌های گذشته در صفحه‌ی نگاه مشاوران، سطرهای فراوانی در مورد کنکور و تلاش برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب نوشتیم و خواندید: از روزهای انتخاب واحد تابستانی تا تکاپوی نگاه به گذشته و آینده، از پنجره‌ی باز مطالعاتی مهرماه و تعیین سطح ابتدای سال تا نیم‌سال اول و قرار گرفتن در قالب برنامه‌ای سال چهارم، از جمع‌بندی اول در پروژه‌ی چهارم تا پایان آزمون‌ها در سال 96، از پروژه‌ی ششم و بازخوردگیری از آموخته‌ها برای کیفیت بیش‌تر تا امتحانات نیم‌سال دوم و درنهایت پروژه‌ی هشتم و روزهای سرنوشت‌سازی که باید برای همه‌ی تلاش‌های‌تان یک پایان موفق بسازید.

این کلمه‌ها می‌خواهند شما را به همه‌ی فصل‌های موفقِ پشت سر گذاشته ببرند و یادآوری کنند که دقیقاً در مقیاس شخصی خودتان موفق بوده‌اید. این بار می‌خواهم کمی دورتر از قالب رسمی مرور و بررسی آموزه‌ها و تکنیک‌های مشاوره‌ای با خودتان مرور کنید که فصل به فصل برای موفقیت دویده‌اید و هیچ چیز در لحظات آخر دلپذیرتر از مرور تلاش‌های گذشته نیست و شاید چیزی آرامش‌بخش‌تر از آن نباشد. برای روزهای آخر به آرامش مطالعاتی نیاز دارید؟ این آرامش با تورق سریع قسمت‌های مطالعه‌شده به دست می‌آید. آماده کردن وسایل مورد نیاز برای کنکور، که از مدت‌ها قبل شرایط آن را در آزمون‌های سه روز یک‌بار تمرین کرده‌اید، کار خوب دیگری برای روزهای آخر است و مهم‌تر از این‌ها، در روزهای باقی‌مانده باید بر داشته‌های فعلی بیش‌تر تمرکز کنید. آن‌چه با خود به جلسه‌ی آزمون خواهید برد تلفیقی از تلاش، آموخته‌ها و مهارت‌های تقویت‌شده‌ی روزهای گذشته است. بدون شک در استفاده از آن‌ها موفق خواهید بود. روز آزمون به خاطر داشته باشید که تلاش شما از همه‌ی امتحان‌های گذشته و آینده بزرگ‌تر است و کنکور فقط یک قطعه از پازل موفقیت‌های شماست. موفق باشید دوستان سخت‌کوشِ من!

Menu