پرسش، پاسخ، پیشرفت (2)

مهم‌ترین شرایط رقابتی هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی «رقابت با خود» است.

پرسش، پاسخ، پیشرفت (2)

اعظم عابدینی

احساس می‌کنم خیلی عقب هستم. آیا بهتر نیست که تا موقع آزمون‌های جمع‌بندی از برنامه جدا شده و طبق برنامه‌ی خودم جلو بروم؟

جدا شدن از برنامه اشتباهی است جبران‌نشدنی. سعی کنید دقیقاً طبق برنامه‌ی راهبردی جلو بروید و درس‌های ترم دوم را به صورت دقیق به اتمام برسانید. بعد از پایان آزمون جمع‌بندی سال چهارم دو هفته فرصت برای جبران ضعف‌ها دارید. در طول این دو هفته اگر در مبحثی ضعف دارید یا عقب افتاده‌اید می‌توانید به مطالعه‌ی آن‌ها بپردازید. هم‌چنین در دوران جمع‌بندی از طریق آزمون‌های سه روز یک‌بار می‌توانید به یادگیری در مباحثی که ضعیف هستید بپردازید.


محمدعلی یوسفی

آیا اجرای تکنیک ضربدر و منها برای درس‌های اختصاصی و عمومی تفاوتی با هم دارد؟

بله؛ تمرکز و تمرین دانش‌آموز در زمان مطالعه‌ی اولیه باعث تفاوت در انجام مدیریت آزمون در این درس‌ها و به تبع آن، تکنیک ضربدر و منها می‌شود. درس‌های عمومی به دلیل شرایط خاصی که دارند نیازمند تمرکز و دقت بالایی برای پاسخ‌گویی درست و اجرای ضربدر و منها هستند و درس‌های تخصصی با توجه به این‌که معمولاً میزان پاسخ‌گوییِ کم‌تر و هدفمندتری دارند نیاز به تمرین بیش‌تری دارند تا در اجرای این تکنیک موفقیت حاصل شود.


امیرحسین محمدنژاد

اگر بخواهیم یک برنامه‌ریزی هدفمند و کوتاه‌مدت برای پیشرفت در درس زیست داشته باشیم بهترین راهکارها کدام است؟

در پیش گرفتن دو راهکار برای تقویت درس زیست در زمان باقی‌مانده بسیار کمک‌کننده است.

برنامه‌ی کوتاه‌مدت 20 الی30 روزه برای مرور مباحث به صورت روزانه و هم‌چنین برنامه‌های مطالعه‌های کوتاه و میان بازه‌ای از قید‌ها و واژه‌های زیست تا در زمان کوتاه به بازدهی بالایی از تثبیت یادگیری مطالب برسیم. حل تست استاندارد بعد از مطالعه‌ی هر مبحث یک ابزار پوششی بسیار مهم در این تکنیک است که در کنار مطالعه‌ی ترکیبی (یعنی کلمه‌ای در یک فصل را بر اساس آموخته‌های خود با مفاهیم مشابه فصل‌های دیگر ارتباط دهیم) می‌تواند راهکار‌های خوبی برای سؤال شما باشد.


امیر کاظمیان

نمرات درس فیزیک من در محدوده‌ی 14-16 است. برای ارتقا دادن نمره‌ی فیزیک در امتحانات پیشِ رو چه پیشنهادی دارید؟

به هیچ وجه از مفاهیم و تعاریف ابتدای هر فصل غافل نشوید. بر اساس بارم‌بندی‌ها، معمولاً بخشی از نمرات به سؤالات مفهومی (و نه محاسباتی) اختصاص می‌یابد. طبیعتاً حل تمرین به تعداد کافی و البته متنوع، تسلط شما را در پاسخ‌گویی به مسائل این درس افزایش خواهد داد و با آرامش بیش‌تری به سؤالات پاسخ می‌دهید. از حفظ کردن مطلق فرمول‌ها بپرهیزید و سعی کنید با به کار بردن آن‌ها در حل مسائل، آن‌ها را در ذهن خود تثبیت کنید.


حسام زیّنی لشکاجانی

هنوز نمی‌دانم که باید در امتحانات پیش رو چه انتظاری از خودم داشته باشم!

مهم‌ترین شرایط رقابتی هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی «رقابت با خود» است. شما باید با خودتان رقابت کنید تا یک پیشرفت شخصیِ اصولی داشته باشید و بعد از آن، در بحث امتحانات پیش رو با تعمیم این اصل رقابت با خود، می‌توانید برای ارتقای 1 نمره‌ای معدل نسبت به نیم‌سال اول، هدف‌گذاری افزایش 2 الی 3 نمره‌ای درس‌های ضعیف کارنامه‌ی نیم‌سال اول و رفع اشکال از مباحث نیم‌سال اول داشته باشید. این انتظار، هم منطقی و قابل دسترس است و هم انگیزه‌دهنده و جلوبرنده.

Menu