بابک ندرخانی : ضرورت استمرار برنامه ریزی

صحبت های بابک ندرخانی در ادامه مطلب..

بابک ندرخانی : ضرورت استمرار برنامه ریزی

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: بابک ندرخانی

برنامه‌ریزی

1 آذر 93

قبل از آغاز بحث، اشاره به این نکته می کنم که امروز هم اول ماه آذر است و هم شنبه. برخی از افراد اراده می‌کنند کارهای درست را از شنبه آغاز کنند یا از آغاز ماه جدید. امروز هم اول ماه است و هم شنبه است پس هر کاری را می‌خواهید آغاز کنید، همین امروز آغاز کنید.

توصیه من به دانش‌آموزان، وقتی از برنامه‌ای عقب می‌افتند توجه به پارامتر مهم زیر است:

کار را از همین‌جا به بعد درست انجام دهید.

 نگران گذشته و این‌که عقب مانده‌اید نباشید چون به این موضوع در برنامه توجه شده است. مثالی که می‌زنم این است که وقتی در مدرسه به ما دیکته می‌گفتند و ما عقب می‌افتادیم دبیر می‌گفت از این‌جا به بعد را درست توجه کنید دیکته‌های گذشته را دوباره در انتها برایتان تکرار می‌کنم و مشکل زمانی پیش می‌آمد که ما وقتی یک کلمه را عقب می‌افتادیم تلاش می‌کردیم گذشته را جبران کنیم و کل مطالب را عقب می‌ماندیم و بدتر می‌شد.

ما به لحاظ فرهنگی هم معتقدیم گذشته خیلی خوبی نداریم و تلاش می‌کنیم گذشته را جبران کنیم در حالی که شاید خیلی هم این‌گونه نباشد. هر وقت تصمیم داریم آن را جبران کنیم بدتر شده است. پس آزمون‌های بعدی را با جدیت جلو بروید و اگر هم هنوز به آزمون‌های کانون نپیوسته‌اید به آن ملحق شوید.

در دی‌ماه و بهمن‌ماه جمع‌بندی پیش 1 و پایه را داریم. در 7 و 21 آذر و 5 دی نیز آزمون‌های کانون با پیشروی تدریجی ادامه دارند.

 در 26 دی ماه کل نیم‌سال اول جمع‌بندی می‌شود.

و در آزمون 10 بهمن که یکی دیگر از آزمون‌های جمع‌بندی است مطالب پایه جمع‌بندی می‌شود. دانش‌آموزانی که الان نگران عقب بودن از برنامه هستند می‌توانند با برنامه ادامه مسیر را طی کنند چون از الان با برنامه پیش می‌روند، نیمی از نیمسال‌ اول را به طور کامل خواهند خواند و در آزمون جمع‌بندی نیم‌سال اول قسمت‌های اول را که نخوانده بودند را نیز جبران کنند.

سوال: من دانش‌آموز سال اول دبیرستان هستم و دفتر برنامه‌ریزی را کامل پر نمی کنم آیا برایم مشکلی پیش می‌آید؟

این سوال مانند این است که کسی در سن‌های 40 و 50 سالگی باشد ولی علارغم هشدارهای پزشکان در زمینه چربی و فشار خون، بی‌تفاوت باشد. استفاده از دفتر برنامه‌ریزی در چند هفته اول ممکن است برای دانش‌آموز خیلی معنادار نباشد، اما به محض این‌که اطلاعات به مرحله‌ای رسید که قابلیت پردازش داشت نتایج مثبتی برای دانش‌آموزان خواهد داشت. از جمله نتایج استفاده از دفتر برنامه‌ریزی افزایش ساعت مطالعه، ایجاد و حفظ تعادل است و نتایج این دانش‌آموز نسبت به کسی که دفتر را پر نمی‌کند فرق خواهد داشت.

تنها کافی است دانش‌آموزان دو سه هفته اول تلاش کنند و باور داشته باشند که پر کردن دفتر برنامه‌ریزی فایده دارد به مرور نتایج آن برایشان مشخص خواهد شد. مثلا متوجه می‌شوند که طی یک هفته، فقط عمومی خوانده‌اند و به اختصاصی‌ها توجه نکرده‌اند یا به درسی توجه نکرده‌اند یا سه روز اصلا درس نخوانده‌اند و سریع این اشکالات را برطرف می‌کنند. مانند بهنام مرادی که از چهارم دبستان به کانون آمده‌ و برنامه‌های کانون را اجرا کرده‌ و رتبه 10 رشته ریاضی را کسب کرده است.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

بابک ندرخانی در زنگ برنامه ریزی 1 آذر 93
Menu