محمد کتابدار : مدیریت زمان در جلسه آزمون

صحبت های محمد کتابدار را در ادامه بخوانید ...

محمد کتابدار : مدیریت زمان در جلسه آزمون

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: محمد کتابدار

27 آبان 93

دانش‌آموزان باید سر جلسه آزمون، چندین مدیریت را داشته باشند. از جمله:

·         مدیریت تفکر

·         مدیریت هیجان

·         مدیریت زمان

امروز به مدیریت زمان اشاره می‌کنم. برخی مشکل مدیریت زمان دارند به همین دلیل نمی‌رسند همه سوال‌ها را در زمان استاندارد پاسخ دهند.

مدیریت زمان چند شرط دارد که در زیر آورده شده است:

·         هدف‌گذاری پیش از آزمون

ما از دانش‌آموزان می‌خواهیم قبل از آزمون تعیین کنند که چند تا از ده‌تا در هر درس پاسخ خواهند داد. این هدف‌گذاری را هم یا از طریق چند تا از ده‌تای نوشته شده روی دفترچه انجام دهند یا براساس کارنامه آزمون قبل. مثلا دانش آموزی در آزمون قبل درسی را 17 % پاسخ داده است یعنی به کمتر از 2 تا سوال از ده سوال پاسخ داده و برای آزمون بعد بهتر است3 تا یا نهایتا 4 تا هدف‌گذاری کند و به طور مثال اگر درسی مثل فیزیک را 20 % زده یعنی 2 تا از ده‌تا، در آزمون بعد می‌تواند یا همان حالت را حفظ کند یا یک یا دو واحد از ده تا افزایش را هدف‌گذاری کند. هدف‌گذاری بر اساس چند تا از ده‌تا ملموس‌ و ساده‌تر است.

·         توجه به زمان اختصاص داده شده به هر درس در حین آزمون.

زمان هر درس در دفترچه آزمون‌ درج شده و دانش‌‌آموزان هم باید آن را رعایت کنند.

·         تکنیک ضربدر منها

در این تکنیک در اولین دور فقط باید سوال‌هایی را که بلد هستیم و در زمان مقرر و استاندارد می‌توانیم پاسخ دهیم را جواب دهیم. هم‌چنین در دور اول کنار سوال‌های وقت‌گیر علامت ضربدر قرار می‌دهیم و کنار سوال‌های سخت که قادر به پاسخ نیستیم علامت منها می‌زنیم و در صورتی که در انتهای آزمون، زمان داشتیم به سراغ سوال‌هایی که علامت ضربدر زده‌ایم می‌رویم ولی سراغ سوال‌هایی که بلد نیستیم نباید برویم. جای کلنجار رفتن با این سوالات در جلسه آزمون نیست چون ممکن است اشتباه پاسخ دهیم.

·         ارزش سوال ساده و سخت یکسان است پس در جلسه آزمون زیاد درگیر سوال‌های سخت نشوید.

·         تکنیک تست‌خوانی را روزانه ده دقیقه تمرین کنید.

برای این‌که دانش‌آموزان بتوانند در اجرای تکنیک ضربدر منها موفق باشند توصیه می‌کنم فقط ابتدا در روزهایی که منزل هستند تکنیک تست‌خوانی را تمرین کنند روزی ده دقیقه تست‌ها را نگاه کنند و سعی کنند تشخیص دهند که هر تست از چه نوعی است: ساده، وقت‌گیر یا چالشی و علامتی که باید در کنار آن در نظر گرفت چه باید باشد؟ ضربدر یا منها؟ هر روز هم یک درس را تمرین کنند. بعد از چند آزمون به این تبحر می‌رسند و مدیریت خودشان را انجام می‌دهند.

·         در جلسه آزمون توصیه می‌کنیم ترتیب پاسخ‌گویی به سوالات را تغییر ندهید.

دقت کنید که چیدمان دروس در دفترچه سوال، منطقی دارد و نباید آن را به هم بزنید. اگر در اکثر رشته‌ها در اختصاصی‌ها ریاضی را اول گذاشته‌اند یا شیمی را آخر فلسفه‌ای دارد. اگر در عمومی‌ها ابتدا ادبیات بعد عربی و انتها با زبان است همه دلیل دارد. پس ترتیب را به هم نزنید و درسی را هم که مسلط هستید را هم اول پاسخ ندهید چون ممکن است سوالات این درس سخت باشند و شما به دلیل تسلط در این درس زیادی امیدوار به نتیجه خوب باشید و با ناتوانی در پاسخ، ناامید ‌شوید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

محمد کتابدار در زنگ برنامه ریزی 27 آبان 93
Menu