عربی را متفاوت بخوانید

قبل از شروع مطالعه تمام افکار منفی و "نمی‌توانم"‌های خود را مچاله کنید و در سطل زباله بیندازید. شاید مباحث درسی سخت باشند، اما این سختی به معنای نتوانستن نیست و با کمی تلاش و صبر، قطعاً به نتیجه...

عربی را متفاوت بخوانید

قبل از شروع مطالعه تمام افکار منفی و "نمی‌توانم"‌های خود را مچاله کنید و در سطل زباله بیندازید. شاید مباحث درسی سخت باشند، اما این سختی به معنای نتوانستن نیست و با کمی تلاش و صبر، قطعاً به نتیجه‌ی مطلوب خواهید رسید. تفاوت‌ها در نتیجه، از میزان سعی و تلاش شما ناشی می‌شود.

یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان با آن مواجهند، نکات زیاد درس عربی است که گاهی برخی از کلاس‌های کنکور با پیچیده کردن همین نکته‌ها سعی دارند تا راه را برای پاسخ‌گویی هموار کنند. در حالی که به یاد آوردن همه‌ی نکات در روز کنکور بعید به نظر می‌رسد. هر چه دیدگاهتان به بخش قواعد عربی را از مطالب "حفظی" به مباحث "یادگرفتنی  و منطقی" تغییر دهید، پیشرفت شما در این درس سریع‌تر رخ خواهد داد.

تست‌های ترجمه

در قدم اول باید بر تمام لغت‌های کتاب درسی، کلمات انتهای متن، متن تمرین‌ها، کارگاه ترجمه و... مسلط باشید. به تدریج این توانایی با مرور هر شب لغات، به دست می‌آید. قدم بعدی، آشنایی با قواعد درس عربی است. برای مثال دانش‌آموزان با دانستن این نکته که کان + مضارع، معنای ماضی استمراری می‌دهد، می‌توانند پس از بررسی فعل صورت سؤال، تعدادی از گزینه‌ها را حذف کنند؛ بنابراین برای استفاده‌ی بهینه از زمان ابتدا افعال موجود، شناسه‌ها، نقش‌های مهم و ... را بررسی کنید و سپس به معنای لغوی کلمات بپردازید تا از طریق حذف گزینه‌ها به جواب برسید.

متن و تحلیل صرفی

از 6 سؤال مربوط به این بخش، 4 سؤال متنی و 2 سؤال تحلیل صرفی و ترکیب مطرح می‌شود. بعضی از دانش‌آموزان وقتی زمان کم می‌آورند هر 6 سؤال را با هم رها می‌کنند؛ اما سؤالات تحلیل صرفی نیازی به خواندن متن ندارد و با بررسی کلمات و نقش آن‌ها در جمله، قابل پاسخ‌گویی هستند. برای سؤالات متن هم تمرین مداوم متون کنکوری‌های سال‌های قبل مهارت‌تان را بالا می‌برد. پاسخ برخی از سؤالات هم عیناً در متن آمده است. پس به طور کلی یک بخش را کنار نگذارید.

قواعد

برخی از سؤالات این بخش ترکیبی هستند و برای پاسخ‌گویی به آن‌ها یادآوری هم‌زمان چند مطلب لازم است. برای بازده بهتر مطالعه، این روش را توصیه می‌کنیم:

ابتدا محتوا را خوب بیاموزید. سپس با زدن چند نمونه‌ تست (10-15) با روش پاسخ‌گویی به تست‌ها آشنا شوید. با این کار متوجه می‌شوید برای پاسخ‌گویی برای هر تیپ تست چه نکاتی را باید در گزینه‌ها بررسی کنید. در بخش قواعد صورت سؤالات هم خیلی مهم هستند. یکی از روش‌های تشخیص مبحثی که از آن سؤال آمده است، خواندن صورت سؤال است. با بررسی کنکورها برای خودتان لیستی از صورت سؤال‌ها تهیه کنید (چون محدود هستند) و اقدامی را که برای پاسخ به آن سؤال باید انجام دهید، بنویسید. همان‌طور که اشاره شد قواعد از مطالب حفظی درس عربی جداست؛ از حدس زدن در مورد این تست‌ها خودداری کنید.

اگر در درس عربی درصد مطلوبی ندارید هنوز فرصت کافی برای جبران دارید. تمرین مستمر در این درس معجزه می‌کند.

Menu