گفت‌وگو با سید سجاد رضایی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

ابتدا سوال‌های نزده، سپس غلط‌ها و بعد سوالاتی را که درست پاسخ داده بودم را بررسی می‌کردم، البته اولویتم با اشکالات بود.

گفت‌وگو با سید سجاد رضایی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی


نام و نام خانوادگی :سید سجاد رضایی

مقطع و رشته :دوازدهم تجربی

میانگین تراز :7174

سال‌های حضور در کانون : یک سال

تعداد کل آزمون‌ها :12

تحصیلات مادر :لیسانس اقتصاد

تحصیلات پدر : لیسانس اقتصاد

مصاحبه‌گر : مریم موسی زادگان

درصدهای کنکور:

اردیبهشت: زیست : 68، ریاضی: 68، فیزیک: 80، شیمی: 59، زمین 33

 

چند سال و چه سال هایی دانش آموز کانون بودید؟

یک سال، در سال دوازدهم دانش آموز کانون بودم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟

معمولاً شرکت می‌کردم به دلیل سنجش خودم قبل از آزمون قبلی و دانستن بخش‌هایی از کتاب که هنوز خوب یاد نگرفته‌ام.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

معمولاً شرکت می‌کردم برای داشتن آمادگی و تسلط بیشتر و دیدن سوالاتی که احتمالا در آزمون پیش رو با آن مواجه خواهم شد.

 

برنامه راهبردی شما برای مطالعه  در طول سال  چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

من سال دوازدهم را کمی زودتر شروع کرده بودم (از تیر ماه) و برای همین نیاز به آموزش خاصی در دروس نداشتم (البته ناگفته نماند که مدرسه خیلی کمک کرد و این پیش مطالعه سه ماهه من صرفاً شامل آموزش‌های اولیه بود.) و برای همین هر 2 هفته را در همه دروس مطابق بودجه‌بندی تست کار می‌کردم.در هفته‌ی اول تمرکزم بر کتاب‌های تست بود و در هفته دوم آزمون های سال‌های پیش موسسه را تمرین کرده و در طول دو هفته هم متن‌خوانی از کتاب درسی زیست و شیمی هم داشتم.

 

به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

معمولاً ثابت بود و در روزهایی که مدرسه می رفتم 5 ساعت و در روزهای تعطیل 10 الی 14 ساعت مطالعه، در درس زیست در اوایل کار بیشتر متن کتاب درسی را می‌خواندم ولی در اواسط سال به بعد سهم تست بسیار زیاد شد تا حدی که حدو.د 70 الی 90 درصد کل برنامه من تست زدن شد.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

بله، در طول سال این مهارتم بهتر هم شد.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟

بله تا حدودی توانستم تشخیص دهم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

حدوداً از هر 100 سوال ، 15 پاسخ غلط داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام یک  اولویت بیشتری می‌دادید؟

ابتدا سوال‌های نزده، سپس غلط‌ها و بعد سوالاتی را که درست پاسخ داده بودم را بررسی می‌کردم، البته اولویتم با اشکالات بود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید؟

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی  را برای خودم شخصی سازی می‌کردم.

 

اگر خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.

در ابتدای مطالعه‌ی خودم و برای آموزش‌های ابتدایی پایه دوازدهم از کتاب آبی فیزیک و زیست استفاده می‌کردم. کتاب‌های آبی برای آموزش ابتدایی و آشنایی با تیپ‌های تست‌ها بسیار مناسب است.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟

من قهرمان پیوستگی هستم.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

در اردیبهشت درس فیزیک و در تیز درس زیست

فیزیک: این درس، درسی است که با یک مطالعه سبک هم می‌توان درصد بالایی در کنکور گرفت و من نیز به فیزیک بسیار علاقه‌مند بودم و پس از آموزش در سایت‌های آموزشی و مدرسه به سراغ تست می‌رفتم و همیشه تست‌های مهم را نشان‌دار می‌کردم تا بعد بتوانم مرور کنم و در دروان جمع‌بندی تقریبا کل مطالعه من تست زدن بود.

زیست: این درس برای من بسیار پر فراز و نشیب بود،  از درصد 33 در دهم شروع کردم و به لطف خدا در پایه دوازدهم با درصد 86 این درس را به پایان رساندم. در طول سال بسیار نوسان درصد داشتم، در درس زیست نکته مهم این است که بسیار کتاب درسی را باید مرور کرد. روش من برای مرور کتاب درسی این بود که در ایام جمع‌بندی کنکور با زدن هر تست آزمون های ازمایشی به کتاب رجوع کنم و کل آن سرتیتر را بخوانم اینگونه کل کتاب‌های 3 پایه، حداقل 2 الی 3 بار مرور می‌شوند. مطالعه بدون آزمون را هم زیاد ترجیح نمی‌دادم به جز در خرداد ماه که یک ماه از کنکور گذشته بود و در بسیار از مطالب تسلط کافی را نداشتم.

 

اگر در آزمون تیر ماه نسیت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

با تجربه‌ای که از اردیبهشت حاصل شد، توانستم هراس کنکور را از خود دور کنم و بیشتر روی مباحث ذهنی و روانی کار کنم. مثلاً اینکه از پیش گمان نکنم چون ریاضی 1402 سخت بوده باید از آن هراس داشت و با این کنترل و مدیریت خودم توانستم تعداد اشتباهاتم را هم کاهش دهم.

 

امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.

بله توانستم، به سوالات خیل سخت اصلاً پاسخ ندادم و تنها برخی سوالات سخت را پاسخ دادم و فکر می‌کنم اغلبِ سوالات ساده و متوسط را هم زده باشم، راهکارم هم حل زیاد آزمون‌ها بود تا با دیدن سوالات روش کلی حل در ذهنم شکل ببندد و بتوانم سوالات سخت را تشخیص دهم.

Menu