گفت و گو با محمدرضا حیدری ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

مهم‌ترین شرط موفقیت، تداوم در آزمون‌ها و طبق برنامه پیش رفتن است و از همین امروز شروع کنید و هیچ کاری را به روز بعد موکول نکنید.

گفت و گو با محمدرضا حیدری ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : محمدرضا حیدری

پایه :  دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان : مشهد، خراسان رضوی 

میانگین تراز : 7729

سال‌های حضور در کانون :  3سال 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، زیردیپلم

 

مصاحبه‌گر : معصومه حسین پور 

 

"مهم ترین شرط موفقیت، تداوم در آزمون ها و طبق برنامه پیش رفتن است و از همین امروز شروع کنید و هیچ کاری را به روز بعد موکول نکنید."


 آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

از تکنیک های ضربدر و دایره استفاده کردم، آن هایی که بلد نبودم را ضربدر می زدم ، سوالاتی را که شک داشتم از دایره استفاده می کردم و یا اگر سوالی پاسخش طولانی بود و وقت گیر علامت دایره می گذاشتم و در انتهای آزمون مجدد آن ها را بررسی می کردم.

 

بهترین درس شما در امتحانات نهایی کدام بود؟ روش مطالعه این درس چگونه بود؟

درس های فیزیک و تعلیمات دینی  

دینی : تمام مطالب کتاب درسی را خط به خط مطالعه می کردم و همه را از حفظ بودم و قیدها را توجه می کردم مثلا می تواند برترین عبادت ها باشد ، می تواند نکته مهم بود و به آن توجه می کردم. تمام سوالات امتحانات نهایی و سوالات سال های قبل را حل می کردم.

فیزیک : سوالات را مبحث به مبحث مطالعه می کردم و سوالات تشریحی مربوط به آن مبحث را حل می کردم ، زمان امتحان فقط نمونه سوال های سال های قبل را کار می کردم و در کنارش تست هم می زدم. 

 

  1. آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت و تیر را تحلیل کردید؟

بله ابتدا دفترچه را دانلود کردم و گزینه ها را پاسخ دادم و لایو اساتید را نگاه کردم و گزینه ها را بررسی کردم و جواب خودم را با جواب آن ها مقایسه کردم و اکثرا درست پاسخ داده بودم.

 

 اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین تراز سال یازدهم 4500 بود، آخرین ترازم هم 8038 

مهم ترین علت پیشرفت من، تحلیل سوالات آزمون بود. هر تست را حتما علت یابی می کردم.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

طبق برنامه آزمون پیش می رفتم، اگر آزمونی را شرکت نمی کردم از برنامه عقب می افتادم و برنامه ریزی ام ناقص می شد. به همین دلیل به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کردم. 

 

  1. آیا در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کردم برای آشنا شدن با نکات و آمادگی برای آزمون اصلی .

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه هدف گذاری و کارنامه اشتباهات استفاده می کردم. 

در کارنامه هدف گذاری سه مسئله مدنظر بود: تراز، درصد و زمان و برنامه ریزی می کردم مثلا ابتدا در 45 دقیقه برنامه ریزی می کردم 20 تست بزنم و سری بعد تعداد تست را بیشتر می کردم 20 تست را به 35 تا 40 تا در همان 45 دقیقه می رساندم.

کارنامه اشتباهات : برای بررسی سوالاتی که دام آموزشی داشتند و سوالاتی که بلد نبودم استفاده می کردم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

بله طبق برنامه راهبردی پیش می رفتم. ابتدا یک آزمون از خودم می گرفتم و از کارنامه هدف گذاری برای برنامه ریزی استفاده می کردم . برای دو هفته برنامه ریزی می کردم و مبحث به مبحث برای هر هفته برنامه می چیدم که هر مبحث را در یک هفته تمام کنم. مثلا در درس ریاضی مبحث تابع را در یک هفته تمام می کردم. 

 

 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بعد از آزمون تمام سوالات را تحلیل می کردم. ابتدا اشتباهات و نزده ها را بررسی می کردم و علت اشتباه کردنم را بررسی می کردم و بعد سوالات درست را هم بررسی می کردم. یک دفتر نکته درست کرده بودم و تمام نکات را در آن یادداشت می کردم .برای جمع بندی خیلی به من کمک کرد و فقط نکته ها را مطالعه کردم و اگر ایده یا روش جدیدی برای حل سوال بود را یادمی گرفتم و در این دفتر یادداشت می کردم.

سه دفترچه داشتم : 

دفترچه اشتباهات : سوالات اشتباهی که در آزمون داشتم را یادداشت می کردم.

دفترچه مفاهیم فیزیک و شیمی: مفاهیم فیزیک و شیمی را یادداشت می کردم.

دفترچه سوتی نامه محاسباتی : هر جا اشتباه محاسباتی داشتم را می نوشتم و پاسخ درست را نیز یادداشت می کردم.

 

  1. به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

بیشتر زمان مطالعه ام را صرف تست زدن می کردم، مثلا یک پارت درس می خواندم و سه پارت تست می زدم. میانگین روزی 13 ساعت درس می خواندم . 4 ساعت مطالعه اولیه و درس نامه و 9 ساعت تست کار می کردم . اگر تستی را بلد نبودم به خود کتاب درسی مراجعه می کردم و آن مبحث را کامل مطالعه می کردم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله تکمیل می کردم. برنامه ریزی ام طبق دفتر برنامه ریزی بود . برای یک هفته برنامه ریزی می کردم و هرروز ساعت های مطالعه ام را یادداشت می کردم و اگر درسی را در روزی مطالعه نداشتم صفر می گذاشتم.  در پایان هفته ساعت مطالعه ام را با هفته گذشته مقایسه می کردم .ساعت مطالعه و تعداد تست ها و صفحاتی را که مطالعه کردم را با هم مقایسه می کردم و از روی تراز آزمونم و ساعت مطالعه ام برنامه ریزی می کردم. و درس هایی که در آزمون درصد کمتری گرفته بودم را بیشتر در برنامه ریزی قرار می دادم.

 

از دفتر خودآموز استفاده می کردید؟

بله در تحلیل آزمون و نظم دهی به ذهنم خیلی به من کمک کرد.

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب های سه سطحی و زرد جمع بندی استفاده کردم .

زرد و جمع بندی : در ایام جمع بندی فروردین و اسفند خیلی به من کمک کرد .

سه سطحی : برای تست زدن و آشنایی با تست های آن که در سطح های مختلف بود و با کتاب سه سطحی از خودم آزمون می گرفتم.

 گفت و گو با محمدرضا حیدری ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی


  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بوده است ؟

متناسب با مباحث، پایه های دهم و یازدهم را نیز مطالعه می کردم. هر مبحثی که در پایه دوازدهم مطالعه می کردم همان مباحث را در پایه دهم و یازدهم هم مطالعه می کردم و تست می زدم. 

 

  1. برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

همه آزمون های کانون را در تابستان شرکت کردم. دهم و یازدهم و پیش نیاز ها را در تابستان مطالعه کردم و برای پایه دوازدهم فصل های اول را مطالعه کردم . 

تشریحی و تستی را در کنارهم کار کردم و به صورت مبحثی مطالعه می کردم و هر مبحثی که درصدش کم می شد مجدد از خودم آزمون می گرفتم. 

 

 بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت و تیر کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

کنکور تیر بهترین درسم زیست شناسی بود : به صورت مبحثی مطالعه کردم و از خودم آزمون می گرفتم و زمان تعیین می کردم و از سوالات و منابع مختلف استفاده کردم.

کنکور اردیبهشت هم درس های زیست و ریاضی بهترین درس ها بودند : سعی می کردم در ریاضی تست ها را به دو روش یاد بگیرم یک روش تستی سریع و یک روش تشریحی 

راه حل تشریحی و روش اصلی را حتما کار می کردم.

 

آیا از سایت کانون استفاده می کنید ؟ کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

بله قسمت مصاحبه رتبه برترها را مشاهده می کردم و قسمت نمونه سوالات امتحانی را هم استفاده می کردم. حدود 600 تا 700 نمونه سوال دانلود کردم و از خودم امتحان می گرفتم  خیلی کاربردی بود و برای امتحان نهایی خیلی کمکم کرد. جلسات بعد از آزمون آقای قلم چی را هم همیشه شرکت می کردم و مقالات ایشان را در سایت کانون مطالعه می کردم. 

 

ماه آخر کنکور را چگونه گذراندید و چگونه استراحت می کردید؟

سال آخر کنکور کلا بیرون نمی رفتم و برای استراحت فیلم کوتاه و یا فیلم سینمایی نگاه می کردم . و در ماه آخر فقط از خودم آزمون می گرفتم. 

 

  1. روز قبل از کنکور را چگونه گذراندید ؟
  2. روز قبل از کنکور را کلا استراحت کردم و مطالعه نکردم و فقط به صورت نگاه، نکته های شیمی و فیزیک و ریاضی را تا ظهر بررسی کردم.

 

  1. سخن پایانی :

مهم ترین شرط موفقیت، تداوم در آزمون ها و طبق برنامه پیش رفتن است و از همین امروز شروع کنید و هیچ کاری را به روز بعد موکول نکنید.

Menu