گفت وگو با زلیخا نوائی رتبه 499 انسانی؛ قبولی آموزش عربی فرهنگیان

در سال کنکور روزانه 7 ساعت مطالعه داشتم و مرتب در مدرسه و کلاس حضور داشتم و زمانی نیز از من گرفته می‌شد مدرسه من دولتی بود و در یک شهر کوچک با امکانات کمتری درس خوانده ام اما باز هم خودم بعد از مدرسه

گفت وگو با زلیخا نوائی رتبه 499 انسانی؛ قبولی آموزش عربی فرهنگیان

نام و نام خانوادگی: زلیخا نوائی 

رتبه کنکور : ۴۹۹ رشته انسانی 

رشته قبولی : دبیری عربی دانشگاه فرهنگیان ارومیه

سال های حضور در کانون : 1 سال

شغل پدر : آزاد 

شغل مادر : خانه دار 

مصاحبه گر : شبنم عدلی


حدود تراز شما در کانون چقدر بوده است؟

در اولین آزمون ترازم ۶۲۰۰ بود و در اواخر سال دوازدهم ترازم به ۷۳۰۰ رسید. 


در سال کنکور به طور میانگین روزانه چند ساعت مطالعه می کردید؟ در فصل های مختلف میزان زمانی که به تست زدن و مطالعه اختصاص می دادید چه تغییری کرده است؟

در سال کنکور روزانه ۷ ساعت مطالعه داشتم و مرتب در مدرسه و کلاس حضور داشتم و زمانی نیز از من گرفته می شد مدرسه من دولتی بود و در یک شهر کوچک با امکانات کمتری درس خوانده ام اما باز هم خودم بعد از مدرسه در خانه به کمک کارنامه اشتباهات قلم چی اشکالاتم را رفع می کردم ، چون در مدرسه سعی می کردم مطالب را به خوبی یاد بگیریم کارم در مطالعه آسان تر می شد ، نیم ساعت درسی را مطالعه می کردم و بعد از آن شروع به زدن تست های آموزشی آن درس می کردم، بعد از شرکت در آزمون های قلم چی سرعت زدن تستم بالاتر رفت و می‌توانستم تستی را در زمان معین شده در آزمون ها بزنم.


تحلیل آزمون را چطور انجام می دادید؟

بعد از دریافت کارنامه سراغ تحلیل کارنامه می رفتم ، سوالاتی را که درست زده ام را دوباره چک می کردم و با دیدن پاسخ آنها مروری برای خودم می شد و علت درست زدن این سوالات را در دفترچه ای یادداشت می کردم ، اما سوالاتی که برای من وقت گیر بوده و نرسیدم حل کنم را اول خودم حل می کردم و بعد سراغ پاسخنامه می رفتم و آن ها را چک می کردم و سوالاتی که غلط زدم را ابتدا علت آن ها را ریشه یابی می کردم و سپس خودم حل کرده و پاسخنامه را می‌دیدم و درسی که در آن ضعیف یا قوی هستم را نیز مشخص می کردم تا درس ضعیف را بهبود بخشم.


در کدام درس ها ضعیف بودید و کدام درس نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه خود را برای درسی که در آن عملکرد خوبی داشتید توضیح دهید.

در درس ریاضی کمی ضعیف بودم و جامعه شناسی ، روانشناسی و اقتصاد نقاط قوت من بودند و درصد خوبی در آزمون داشتم، روش مطالعه من در این درس ها که در آن ها قوی بودم این گونه بود که اول در مدرسه به خوبی یاد می گرفتم و مطالبی که یاد نگرفتم از معلم یا دوستانم می پرسیدم و بعد از مدرسه مروری بر مطالب یاد گرفته شده داشتم و موقع تست زدن چکیده مطالب را می‌خواندم و بعد سراغ تست زدن می رفتم و موقع امتحانات نهایی نیز به طور کامل تشریحی می‌خواندم ، در درس هایی که ضعیف بودم مشکلات خودم را مشخص می کردم و با دیدن فیلم آموزشی و تست و پرسش آن ها را حل می کردم.


برنامه درسی شما برای دوران نوروز چه بوده است؟ آیا با برنامه راهبردی پیش می رفتید؟

در دوران نوروز همانند تابستان با برنامه راهبردی پیش می رفتم و در آزمون های جمع بندی دهم و یازدهم و نیمه اول دوازدهم شرکت می کردم در این دوران چون مدرسه هم نمی رفتم سعی می کردم ساعت مطالعه خودم را بالا ببرم و مطالبی را که خوانده ام مرور کنم تا برای آزمون ها آمادگی کامل داشته باشم.


آیا روش سه روز یک بار را از کتاب زرد انجام می دادید؟

بله روش سه روز یک بار را انجام داده و کنکور های سال قبل را می زدم و این روش برای جمع بندی روش خوبی بود.


روش شما برای دوران جمع بندی چگونه بوده است؟

برای دوران جمع بندی علاوه بر روش سه روز یک بار که در دو هفته مانده به کنکور انجام دادم ، آزمون های سال های قبل را زدم ، اشکالات خود را بررسی کردم ، درس های حفظی خود را با کتاب های جمع بندی که چکیده مطالب نیز دارند مرور کردم چون درس های حفظی رشته انسانی درس های تست خیزی هستند زمان می گرفتم ، آزمون های جمع بندی را در خانه که فضا را متناسب با فضای کنکور کرده بودم می زدم و در آزمون های قلم چی نکاتی را که نوشته بودم را برای مرور مطالب می خواندم.


برنامه راهبردی را چگونه برای خود شخصی سازی می کردید؟

برنامه راهبردی متناسب با برنامه مدرسه ام بود و هیچ اختلالی در مطالعه من ایجاد نمی کرد و من در طول سال تحصیلی کلا متناسب با برنامه راهبردی پیش می رفتم بعد اینکه مدرسه به بودجه ای که در آزمون ها آورده اند می رسید آزمون را می توانستم به راحتی شرکت کنم و اگر نمی رسیدم از سوالات پوششی استفاده کرده و پاسخ می دادم.


چه تکنیکی باعث پیشرفت شما در سال کنکور شده بود؟

تکنیک زمان نقصانی برای من خیلی مفید بود زمان خودم را ذخیره می کردم و برای سوالات وقت گیر استفاده می کردم ، من اوایل آزمون ها در مدیریت زمان مشکل داشتم اما با این روش مشکلم حل شد.


سخن آخر؛ اگر بخواهید یک نکته موثر به داوطلبان کنکور بگویید آن چه خواهد بود؟

نکته موثر که برای خودم نیز بی تاثیر نبوده است این است که هیچ وقت در اوایل شروع خود مطالعه خیلی زیاد نداشته باشید که اواخر آن از مطالعه خسته شوید همیشه متعادل و با کیفیت مطالعه کنید.

Menu