گفت‌وگو با پویا چهاردهی قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی از بیرجند

قبل از امتحانات نهایی سعی داشتم که دروس تخصصی را کامل یک دور بخوانم.

گفت‌وگو با پویا چهاردهی قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی از بیرجند

نام و نام خانوادگی: پویا چهاردهی

پایه: دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: بیرجند، خراسان جنوبی

میانگین تراز: 7200

معدل: 19.70

سال‌های حضور در کانون : از تابستان دوازدهم 

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی بازنشسته، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی بازنشسته، لیسانس


 مصاحبه‌گر : فاطمه کارگر

 

  1. با توجه به پشت سر گذاشتن کنکور اردی‌بهشت؛ چه تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اید؟

بعد از کنکور اردیبهشت، چون درس‌های تخصصی را خوانده بودم، تمرکز بیشتری روی دروس عمومی گذاشتم مخصوصاً درس فارسی، دین وزندگی، سلامت و بهداشت و زبان انگلیسی. سعی خود را کردم که قبل از کنکور اردیبهشت دروس تخصصی را کامل جمع بندی کنم . 

 

  1. برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای دارید؟ 
  2. قبل از امتحانات نهایی سعی داشتم که دروس تخصصی را کامل یک دور بخوانم. تاحدودی موفق بودم و این امر با شرکت در کنکور اردیبهشت ماه و تلاش برای آماده شدن در آن میسر شد و بعد آن تمرکزم را روی عمومی‌ها گذاشتم. برای جمع‌بندی عمومی‌ها کامل موفق نبودم ولی تمام سعی خود را کردم که هر کدام یک بار مرور و مطالعه کنم. بیشتر مطالعه‌ی دقیق و آماده شدنم در همان زمان و قبل هر امتحان بود و فقط شب امتحان مرور داشته باشم.

 

  1. چه برنامه‌ای برای کنکور تیر ماه دارید؟
  2. بعد امتحانات نهایی کمی استراحت لازم است و بعد از آن با شرکت کردن در آزمون‌های جامع و تست کار کردن سعی می‌کنم برای کنکور تیر ماه آمادگی کامل کسب کنم.

 

  1. آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟
  2. در مورد این سوال برخی مشاوران تاکید داشتند که سوالات کنکور را بعد آن بررسی نکنید اما سوالات ساده در آزمون مشخص می‌شود مثلا در درس ریاضی سوالات به نسبت ساده‌تر طرح شده بود اما باز هم  دربرخی سوالات ساده دچار اشتباه می‌شدم.

 

  1. آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 
  2. سوالاتی که در آن شک داشتم را علامت می‌زدم و اگر در وقت آن درس، وقت اضافی می‌آوردم، مجدد برمی‌گشتم.

 

اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردیبهشت  اجرا می‌کنید؟ 

در آن زمان فقط باید آزمون جامع کار کرد و صحیح نیست که مطالب جدیدی خوانده شود و اگر به آن زمان برگردم باز هم وقتم را به آزمون جامع و شاید مرور مطالب قبلی و پرچالش اختصاص می‌دادم.


اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین آزمونم بعد از امتحانات نوبت دوم یازدهم، و در تابستان بود و ترازم در آن آزمون 7060 و در آخرین آزمونم نیز 7139 شد. اگر پیشرفتی باشد به دلیل استمرار مطالعه و شرکت در آزمون‌های زیاد است.

 

  1. شما برای دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

در دوران جمع بندی  تمرکزم روی آزمون‌های جامع است و آزمون‌هایی که از هر سه پایه در آن سوال باشد و کنکور را شبیه سازی کند را شرکت می‌کنم. اگر وقت اضافی داشته باشم به مرور مطالب و درس‌هایی که در آزمون جامع درصد پایین‌تری زده باشم و حس می‌کنم ضعف دارم، می‌پردازم ولی در کل زمان جمع بندی باید در دروان جمع بندی به آزمون جامع و تحلیل آن پرداخت.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

کسی که مثل من گاهی خسته می‌شود و گاهی درس را جدی می‌گیرد و تلاشش بیشتر می‌شود، پیوستگی آزمون‌ها، برایش بسیار مفید است چون که دانش آموز اگر بعد دو هفته ببیند مجدد آزمون دارد، دوباره تلاش خود را بیشتر می‌کند که تراز پایینی کسب نکند.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

شروع جدی من برای مطالعه، از مهر ماه بود و بعد از آن، من همه‌ی آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال را شرکت می‌کردم. آزمون‌های هدف گذاری را بعد از هفته‌ی اول که بودجه بندی را خوانده بودم کار می‌کردم  تا وضعیت خودم را تا حدودی بسنجم. البته سوالات این آزمون خیلی ساده بود و البته انتظار بیشتری از طراح سوال می‌رفت ولی آزمون مشابه پارسال خیلی خوب بود. من پنج شنبه، آزمون مشابه پارسال را شرکت می‌کردم که هم برای آزمون فردا آماده و هم با سوالات آشنا شوم و مدیریت زمان را تمرین کنم و همچنین پیش بینی ترازی از آزمون فردا به واسطه‌ی شرکت در این آزمون کسب می‌کردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

بله دقیقاً برنامه‌ی من مطابق برنامه‌ی راهبردی شخصی سازی شده بود به گونه‌ای که برای هر آزمون که دو هفته زمان برای مطالعه نیاز داشت، همه‌ی دروس بودجه بندی در طول هفته‌ی اول، حداقل یکبار می‌خواندم و اگر وقت اضافی در هفته‌ی اول می‌آوردم، تست کار می‌کردم. در هفته‌ی دوم، سعی می‌کردم تا چهارشنبه تمام دروس مطالعه شده در هفته‌ی اول را با تست زدن مرور کنم.

پنج شنبه را به آزمون مشابه پارسال و تحلیل آن اختصاص می‌دادم و جمعه نیز که روز آزمون اصلی بود به پیاده کردن تلاش‌های دوهفته‌ایم  می‌گذشت.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟

اگر خسته و بی‌حوصله نبودم، همان شب آزمون یا نهایتاً روز شنبه شروع به تحلیل می‌کردم .یا اینکه، درس به درس در طول هفته همزمان با مطالعه‌ی آن درس پراکنده تحلیل را انجام می‌دادم.

همه‌ی سوالات را از اول  تک به تک بررسی می‌کردم و در کنار سوالات نزده و شک‌دارم در دفترچه، علامت می‌گذاشتم که سوالات با دقت بیشتری بررسی شوند. برای تحلیل اولویت خاصی مدنظرم نبود و به ترتیب دفترچه پیش می‌رفتم. 


  1. به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

بستگی به این دارد که چه زمانی باشد اوج درس خواندن من مهر و آبان بود. بعد از مدرسه کمی استراحت می‌کردم، حدود 4 یا 5 ساعت مطالعه مفید داشتم که در آن ساعت‌ها سه پارت مطالعاتی گنجانده بودم که هر پارت با توجه به اهمیت درس بین 60 تا 80دقیقه وقت به خودش اختصاص می‌داد و اگر وقت اضافه می‌آمد به تست زنی می‌پرداختم. به همین روال برنامه ادامه می‌دادم و حداقل روزی سه ساعت مطالعه‌ی دقیق داشتم تا اینکه به زمان امتحانات نوبت اول رسیدیم و تاکیدم بر برنامه‌ی امتحانی و آماده شدن برای امتحانات بود.

بعد از امتحانات وقت کمتری به مدرسه اختصاص می‌دادم و بیشتر برای تخصصی‌ها می‌خواندم و برای کنکور وقت گذاشتم و روزی حداقل 7 ساعت مطالعه می‌کردم اما هرچه به کنکور می‌رسیدیم وقت مطالعه‌ام کمتر شد و در ایام عید و ماه رمضان روزی سه ساعت مطالعه می‌کردم و بعد آن تمام وقتم را برای حل آزمون جامع اختصاص می‌دادم.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

دفتر برنامه ریزی به شیوه کانون که نداشتم اما یک جدول برنامه ریزی برای خودم طراحی کرده بودم و برای مطالعه هر دوهفته، چارت را پرینت می‌گرفتم و از آن استفاده می‌کردم و در کل برنامه‌ریزی علاوه بر امور درسی، در امور روزمره هم کاربرد زیادی دارد و کارآمد است به شرطی که آن برنامه اجرا شود و مکتوب شدن برنامه خیلی تاثیر دارد.

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

در زمان ثبت نام در کانون، کتاب‌های مورد نیازم را گزینش کردم و کتاب جایگزینی نگرفتم.

کتاب آبی: اقتصاد، عربی، جامعه شناسی، روان شناسی در این درس‌ها کتاب آبی منبع اولم بود.

کتاب زرد: 12 دوره کنکور که برای دوران جمع بندی عالی بود.

کتاب سه سطحی: علوم فنون و ریاضی که به عنوان منبع تست خوب بودند.

کتاب های آبی را برای تست استفاده می‌کردم.تعداد تست‌هایش کافی و خوب بود و برای درسهایی مثل جامعه شناسی و عربی کار راه انداز بود وخوب بود.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

در تابستان تمرکزم، نگاه به گذشته و مرور دهم و یازدهم بود ولی از شروع سال تحصیلی، اولویت اولم مطالعه‌ی دوازدهم بود .

درهفته اول: چهار روز اول هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه) را به مطالعه‌ی دروس تخصصی دوازدهم اختصاص می‌دادم و چهارشنبه و پنج شنبه و بخشی از جمعه را به دروس دهم و یازدهم. مطالعه و برنامه‌ریزی‌ام بر اساس برنامه‌ی راهبردی و بودجه‌بندی آزمون‌ها بود و روزهای شنبه تا سه شنبه که مدرسه می‌رفتم بر دوازدهم تمرکز می‌کردم.

درجمعه، مدت زمانی را به اجرا کردن پارت‌هایی اختصاص می‌دادم که در طول هفته کامل اجرا نشده بود و آزمون هدف گذاری را شرکت می‌کردم ولی در کل، جمعه بیشتر وقت استراحتم بود.

 

برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

در تابستان یازدهم به دوازدهم، آزمون‌های کانون را ثبت نام کردم و از دو هفته حداقل یک هفته را به مطالعه می‌پرداختم و اگر دانش‌آموزان، در تابستان وقت خود را فقط به جمع بندی دهم و یازدهم اختصاص دهند، خیلی موفق‌تر خواهند بود و وقت کمتری را در طول سال تحصیلی به این دو پایه اختصاص می‌دهند. در تابستان تاکید من بر دروس مفهومی مثل علوم و فنون و ریاضی بود و برای جغرافیا و تاریخ زیاد وقت نمی‌گذاشتم چون زود فراموش می‌شدند.

 

  1. بهترین درس شما در کنکور اردیبهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

بهترین درس من بر اساس تراز و درصد ارائه شده، فلسفه و منطق است که درصد 52 دارد .

روش مطالعه‌ی فلسفه و منطق: من به درسنامه و فیلم‌های آموزشی علاقه نداشتم و منبع  اصلی من کتاب درسی است. متن درس‌های فلسفه و منطق کوتاه است و نهایتاً 10صفحه می‌شود که 15 الی 20 دقیقه زمان برای مطالعه لازم داشت. بعد از آن به تست می‌پرداختم حداقل 30 تست همراه با تحلیل را کار می کردم و این تست‌ها بیشتر جنبه آموزشی داشت و این مرحله را چهار بار در طول سال انجام می‌دادم در دو مرحله اولیه، تست‌های ساده‌تر کتاب اما تعداد بیشتر و در دو مرحله‌ی پایانی تست‌های دشوارتر را انجام می دادم اما تعداد تست‌ها کمتر بود.

 

  1. آیا از سایت کانون استفاده می کنید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کنید و چه قسمت هایی را مشاهده می کنید ؟

در ابتدای ثبت نام بیشتر به صفحه شخصی سر می‌زدم و ذوق داشتم و قسمتی از صفحه شخصی که  قسمت آزمون‌های مبحثی بود، خیلی جالب بود و من از این قسمت خیلی استفاده کردم  نزدیک 100 تا آزمون 10سوالی برای خودم ایجاد کرده بودم و استفاده می‌کردم و خوب بود.

عصر جمعه کارنامه را  بررسی می کردم و در آخر شب  لیست نفرات برتر را بررسی می‌کردم.

 

  1. از کدام کارنامه های سایت کانون بیشتر استفاده می کنید ؟

من فقط از کارنامه‌ی آزمون‌های اصلی استفاده می‌کردم که کارنامه‌ی جامع و خوبی بود و مقایسه با همترازی‌ها هم داشت.

 

  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

من از قسمت آزمون‌های مبحثی بیشترین استفاده را کردم و خیلی برایم جالب بود و وقتی که به کتاب تست دسترسی نداشتم مثلاً در مهمانی و یا وقتی همه‌ی تست‌ها را کار کرده بودم به این قسمت مراجعه می‌کردم. مخصوصاً بخش عروض آرایه‌های ادبی مبحث را انتخاب و به حل تست‌های آن می‌پرداختم.

 

Menu