گفت‌‌وگو سیده‌زهرا خلیلی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

ما یک خانواده 7 نفره هستیم خواهرانم هر سه مشتاق تحصیل بودند و در این مسیر من را هم تشویق زیادی کردند. پدر و مادر هم همیشه از این موضوع افتخار کردند و بخاطر سربلندی آنها همیشه تلاش کرده و می‌کنیم.

گفت‌‌وگو سیده‌زهرا خلیلی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم انسانی

کتاب برنامه ریزی کانون یک کمک بزرگ و یک تکنیک طلایی را به من ارائه کرد به اسم استراتژی بازگشت


نام و نام خانوادگی: سیده زهرا خلیلی

پایه: دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: زنجان

سال‌های حضور در کانون: 2سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار و تحصیلات ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: آزاد و تحصیلات ابتدایی

مصاحبه‌گر: الهام یافته

 

شما برای موفقیت چه مسیری را طی کردید تا به آنچه آرزوی شما بود، برسید؟

ما یک خانواده 7 نفره هستیم خواهرانم هر سه مشتاق تحصیل بودند و در این مسیر من را هم تشویق زیادی کردند. پدر و مادر هم همیشه از این موضوع افتخار کردند و بخاطر سربلندی آنها همیشه تلاش کرده و می‌کنیم.

 

از چه سالی کنکوری درس خواندن را آغاز کردید و برنامه شما از چه زمانی جدی شد؟ 

من از اول سال دهم به صورت جدی شروع کردم و از اول هم، به طور جدی برنامه ریزی و عمل کردم. با اینکه اوایل آن سال مدارس مجازی بود و چون هنوز سال دهم بودیم، خیلی‌ها می‌گفتند که هنوز زمان هست و سه سال مونده تا کنکور، ولی از همان زمان برای اینکه دروس تلمبار نشوند و بعد‌ها خودم اذیت نشوم از هفته اول مهر ماه شروع کردم به برنامه ریزی و آهسته اما پیوسته پیش رفتم.

 

آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟ 

کنکور اردیبهشت را از نظر نحوه پاسخگویی خودم، به این صورت که کدام درس ها را خوب جواب دادم و تعداد اشتباهاتم چقدر بوده بررسی کردم و همینطور از نظر مشاورین و دبیرانی که در فضای مجازی هستند درباره سطح دشواری دروس مطلع می‌شدم. همچنین سوالات درس ریاضی را مجدد بررسی کردم تا برای کنکور تیر ماه مفید باشد.

 

آیا زمان امتحانات، تست هم کار می‌کردید؟

زمان امتحانات نوبت‌های قبل، یعنی زمانی که امتحانات نهایی نبود، بله تست حل می‌کردم، البته بیشتر برای دروسی که می‌توانستم زودتر کتاب را تمام کنم و زمان ذخیره کنم، سراغ تست هم می‌رفتم. مثلا دروس ریاضی و عربی و ادبیات را همیشه زودتر می‌توانستم کتاب را تمام کنم و زمان اضافه می‌آوردم و تست هم می‌زدم اما 70 درصد تمرکزم روی امتحانات تشریحی بود چون نمی‌‌خواستم معدلم پایین و روحیه‌ام تضعیف بشود، گرچه تاثیری در کنکور نداشت. اما امسال یعنی سال دوازدهم که امتحانات خرداد ماه نهایی بود جز برای درس ریاضی، تست کار نکردم و عمده‌ی تمرکزم روی تشریحی خواندن بود و چون نمرات امتحانات نهایی به شدت مهم هستند و نحوه‌ی تشریحی پاسخ دادن کاملا متفاوت هست، سعی کردم برای تشریحی نوشتن خودم را آماده کنم.

  

برنامه درسی شما از نوروز چه تغییری کرد؟

نوروز سال دهم بیشتر تمرکزم روی آزمون کار کردن و تست زدن بود و آنچنان برای مطالعه دروس وقت نگذاشتم و حدودا روزی 5 ساعت مطالعه داشتم. نوروز سال یازدهم ساعت مطالعه‌ام بیشتر بود و تقریبا تا روزی 7‌و 8 ساعت می‌رسید و دروس دهم و یازدهم را در نوروز جمع بندی کردم و تست و آزمون هم همزمان برایشان کار کردم. اما نوروز امسال و به طور کلی سال دوازدهم، ساعت مطالعه را تا روزی 10 و نیم ساعت رساندم و به طور فشرده‌تری دروس را جمع کردم. چون کنکور نزدیک بود و زمان کافی برای مطالعه تمامی مباحث 3 سال را نداشتم، مباحثی که برایم راحت بود را کمتر کار کردم و بیشتر روی مباحث دشوار و مشکل تمرکز کردم. به تعداد زیاد تست می‌زدم تا هم توانایی کنترل زمان و هم مهارت‌های تست زنی را کسب کنم. نوروز دوازدهم خیلی برای امتحانات نهایی تمرکز نکردم و 100 درصد تمرکزم روی مطالعه‌ی تستی و کنکور اردیبهشت بود. چون کنکور اردیبهشت را برگ برنده‌ی خودم می‌دانستم و بیشتر از کنکور تیر ماه از آن توقع داشته و دارم.(البته این نوع برنامه ریزی برای من سازگار بود و اگر کسی نیاز داشته باشه بارها برای امتحان تشریحی مطالعه کند، بهتره همزمان برای تشریحی هم وقت بگذارد)

 

آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله. کتاب برنامه ریزی کانون یک کمک بزرگ و یک تکنیک طلایی را به من ارائه کرد به اسم استراتژی بازگشت که خیلی خوشحالم که چند هفته به کنکور با این تکنیک آشنا شدم. به این صورت که از هر درس 5 دقیقه زمان ذخیره کردم تا در آخر هر دفترچه حدود یک ربع زمان اضافه آوردم و برگشتم سوال‌ها را از اول بررسی کردم و دوباره به سوالات پاسخ نداده برگشتم. این تکنیک کمک بزرگی بود و دست کم باعث شد استرس آزمون به مراتب کمتر بشود و چون در اون یک ربع زمان اضافه فشار روانی کمتری وجود دارد، به راحتی می‌شد به چند سوال دیگه هم پاسخ داد.

  

بهترین درس شما در امتحانات نهایی کدام بود؟ روش مطالعه این درس چگونه بود؟

در امتحانات نهایی دروس عربی و فارسی را نمره 20 گرفتم ، درس ریاضی 19/75 و علوم و فنون هم نمره 19/5 را کسب کردم. علاوه بر اینکه به این دروس علاقه زیادی دارم و با جان و دل مطالعه‌شان کردم، برای هر کدام روش مطالعه مخصوص به خودم را داشتم. مثلا برای عربی به این شکل مطالعه کردم که اول از همه خوب به لغات مسلط شدم، بعد ترجمه کار می‌کردم و بعد تمرینات کتاب را تک تک از اول مرور می‌کردم. برای درس ریاضی مهم‌ترین چیز، گوش دادن به تدریس دبیر محترم در کلاس بود و همیشه سعی می‌کردم در کلاس‌ها غایب نشوم. بزرگترین کمک، حضور فعال در کلاس بود و قبل امتحان نهایی هم تک تک سوال‌هایی که در کلاس حل کرده بودیم و تمرینات کتاب را همگی را حل کردم. اما چیزی که به شدت برای امتحانات نهایی مفید بود، بررسی نمونه سوالات سال‌های گذشته به خصوص بخش پاسخنامه بود. تاکید می‌کنم فقط سوال‌های رسمی امتحانات نهایی، نه سوالات تالیفی. چون سوالات سال‌های قبل استاندارد و بسیار شبیه به سوالات امسال بودند و تا حد زیادی کمک کردند که نوع سوال دادن و نوع پاسخ دادنی که مد نظر طراح هست را متوجه بشوم و بهره ببرم.

 

کدام روش مطالعاتی خود را برای امتحانات و آزمون‌ها چگونه بود؟

روش مطالعه من چه برای امتحانات چه برای آزمون‌ها این بود که هیچوقت دروس را به زمان‌های دیگه موکول نکردم ، به خاطر همین به مشکل تنگنای زمان برنخوردم و با آرامش و بدون اذیت شدن از مطالعه لذت بردم. هر درس روش مطالعه مخصوص خودش را داشت ولی به طور کلی همه چیز برمی‌گردد به برنامه ریزی درست و عمل به برنامه به صورت جدی و دقیق. این نکته که حتی نیم ساعت هم ارزشمنده بسیار کارساز است.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین آزمون را سال یازدهم شرکت کردم دقیق به خاطر ندارم و الان کارنامه‌های سال قبل در دسترس نیست ولی تراز‌های سال یازدهم در آزمون کانون اغلب از 6700 الی 7100 بود. آخرین ترازم هم که سال دوازدهم کسب کردم 6988 بود. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شد عملکرد مورد انتظار را داشته باشم انگیزه‌ام بود‌ که باعث می‌شد پیوستگی داشته باشم و از مسیر منحرف نشوم. انگیزه قوی بزرگترین مشوق من بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون از طریق توجه مداوم به برنامه راهبردی حاصل می‌شد. برنامه راهبردی که هر دو هفته یکبار بر اساس آن، برنامه ریزی شخصی سازی خودم را انجام می‌دادم، باعث می‌شد که مسیر دو هفته آینده واضح و مشخص باشد و وقفه‌ای به وجود نیاید.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله؛ پنجشنبه‌ها قبل از آزمون اصلی، آزمون مشابه را برای خودم شبیه سازی می‌کردم در شرایط آزمون روی صندلی همه سوالات را جواب می‌دادم و بعد تصحیح می‌کردم تا اشکالاتم مشخص بشود و همینطور بیشتر سوالاتی که فردای آن روز در آزمون مطرح می‌شد، خیلی شبیه به آزمون پارسال بود و مواجه شدن مکرر با سوالات کمک می‌کرد که مطالب در ذهنم ماندگار بشوند.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

اغلب از کارنامه‌های اصلی که شامل درصد، رتبه و تراز هستند استفاده می‌کردم و در کنارش از کارنامه اشتباهات برای بهبود عملکردم بهره می‌گرفتم. کارنامه اشتباهات کمک می‌کرد که اشتباهاتم را دوباره بررسی کنم و بفهمم چرا اشتباه کردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

بله هر دو هفته یکبار ( در واقع هر آزمون تا آزمون بعدی)طبق برنامه راهبردی ، برنامه شخصی خودم را می‌نوشتم. طوری که در زمان مدرسه ، با توجه به برنامه درسی و امتحانی مدرسه، در کنار آزمون به برنامه‌های مدرسه هم رسیدگی می‌کردم. همیشه خودم برنامه می‌نوشتم و مشاور نداشتم. طبق علایق و توانایی‌هایم برنامه ریزی می‌کردم؛ به صورتی که دروسی که برایم دشوار بود در ساعات اولیه صبح قرار می‌دادم و دروس مورد علاقه و آسان را عصر.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بعد از هر از آزمون تا حد امکان همان روز و اگر فرصت نبود حداکثر تا مهلت آزمون بعدی ، آزمون را تحلیل می‌کردم. به این شکل که اول روی دفترچه‌ها را به طور کامل پاک می‌کردم بعد سوالات اشتباه، خالی و سوالاتی که در محل آزمون برایم ابهام ایجاد کرده بود را با رنگ‌های مختلف علامت می‌زدم. بعد اگر امکان و زمان وجود داشت ، همه سوالات را دوباره بررسی می‌کردم اما اگر فرصت نمی‌شد فقط سوالات علامت‌دار را بررسی می‌کردم.

 

به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

روز‌هایی که مدرسه می‌رفتم روزی 6 ساعت مطالعه داشتم و میانگین روزی 150 الی 200 تست ، اما روز‌هایی که تعطیل بود روزی 10/5 ساعت مطالعه داشتم و میانگین روزی 250 الی 350 تست حل می‌کردم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفترچه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله. برنامه ریزی ماهانه را روی یک کاغذ جداگانه می‌نوشتم، بعد پایان هر روز داخل یک دفترچه گزارش روزانه می‌نوشتم. این گزارش نویسی کمک می‌کرد که از عمل کردن به برنامه احساس موفقیت کنم و یا اگر به درستی به برنامه عمل نمی‌کردم متوجه کم و کاستی‌ها بشوم و برای جبران اقدام کنم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب‌های آبی در طول سال استفاده می‌کردم با توجه به تعداد تست‌های زیاد و متنوعی که دارند برای آموزش مناسب هستند ولی برای جمع بندی تعداد تست هایشان بالاست. کتاب اول برای درس ریاضی استفاده می‌کردم برای شروع دروسی که تازه یاد گرفته بودم خیلی مناسب بود. از کتاب‌های چند کنکور در دوران جمع بندی استفاده کردم. کتاب نوروز را که شامل چند آزمون بود در نوروز استفاده کردم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

سال های دهم و یازدهم در دوره مدرسه طبق برنامه مدرسه پیش می‌رفتم و مطابق با آزمون‌ها دروسی را هم جابه‌جا و کم و زیاد می‌کردم ولی بیشتر با مدرسه هماهنگ بودم. در دوره تابستان هم برنامه‌های یک ماهه می‌نوشتم و طبق آن از اول تا آخر دروس را مکرر مرور می‌کردم و تست و آزمون کار می‌کردم.

 

برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

در تابستان سال گذشته که دیگر آخرین تابستان کنکوری بود سه برنامه‌ی یک ماهه داشتم. ماه اول دروس یازدهم را جمع بندی کردم. روزی 7 درس را در برنامه قرار می‌دادم که دو درس زمان یک ساعته داشت و پنج درس زمان یک و نیم ساعته. دروس دشوار ساعات اولیه صبح و دروس مورد علاقه و آسان ساعات آخر. از ساعت 6 صبح شروع می‌کردم تا 8 شب. ماه دوم دروس دهم را جمع بندی کردم و به این ترتیب ماه سوم دهم و یازدهم دوباره باهم و طی این مدت تمرکز بسیاری روی تست و آزمون داشتم و تست زدن خیلی برام مهم بود. چون بعضی معلومات و مهارت‌ها فقط با تست زدن به دست می‌آیند و با مطالعه‌ی بسیار هم نمی‌توان متوجه آنها شد. تابستان گذشته دوازدهم را پیش‌خوانی نکردم و معتقد به آن هم نبودم چون انگیزه دوباره خواندن مطالب گرفته می‌شد و از لحاظ روانشناسی هم تکرار مکرر مطالب باعث می‌شود که انگیزه یادآوری آنها کم شود. اگر کسی دهم و یازدهم را خوب جمع بندی کرده باشد سال دوازدهم به اندازه کافی برای مطالعه دروس دوازدهم زمان هست.

 

بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

جامعه شناسی با درصد 91 و عربی با 86 درصد. روش مطالعه من در جامعه شناسی به این شکل بود انگیزه ذهنی ایجاد می‌کردم. تصور می‌کردم من یک جامعه شناس آینده هستم و مسئول هستم که در این باره اطلاعات به دست بیاورم به همین خاطر داستان وار ابتدا درس را روخوانی می‌کردم. بعد پاراگراف به پاراگراف به خاطر می‌سپردم و تست‌های بسیار زیاد می‌زدم چون با هر بار تست زدن مطالب تثبیت می‌شد. اما درس عربی برای موفقیت در آزمون با توجه به زمان اندکی که در آزمون وجود دارد، من به قدری تمرین کرده بودم و به لغات مسلط شده بودم که عربی را مثل زبان مادری تصور می‌کردم. به همین خاطر برای ترجمه در حین آزمون زمان زیادی صرف نمی‌شد و بلافاصله پس از خواندن مطالب آنها را درک می‌کردم. حین آزمون 70 درصد توانایی پاسخ دادن از راه تسلط بر ترجمه به دست می‌آید و مابقی از طریق دانستن قواعد و ...

 

آیا از سایت کانون استفاده می‌کنید؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می‌کنید و چه قسمت هایی را مشاهده می‌کنید؟

اغلب آخر هفته‌ها به سایت کانون مراجعه می‌کنم. به خصوص هفته‌هایی که آزمون برگزار می‌شود. از بخش‌های قهرمانان پیوستگی ، رتبه‌های برتر ، تخمین رتبه، قبولی‌های سال‌های گذشته، فروشگاه آنلاین کتاب و ... استفاده می‌کنم.

 

بهترین درس شما در کنکور تیر کدام بود؟ کدام درس نسبت به اردی بهشت پیشرفت کردید؟ روش شما چگونه بود؟ 

باز هم جامعه شناسی و عربی به احتمال زیاد وضعیت بهتری داشته باشند. احتمال می‌دهم درس علوم و فنون درصد بهتری را کسب کنم چون بعد از مطالعه امتحانات نهایی، بر بخش تاریخ ادبیات که بیشتر جنبه حفظی دارد تسلط بیشتری پیدا کردم و تعداد تست‌های بیشتری را پاسخ دادم.

 

Menu