گفتگو با محمدرضا ابراهیمی از رتبه 3000تا رتبه 158در کنکور1401

اوایل که برای کنکور شروع کرده بودم به من می‌گفتند که به پزشکی فکر نکن چون که تو از مدرسه تیزهوشان نیستی و نمی‌توانی با آنها رقابت کنی،یکم حس ناامیدی به من دست داد ولی در ادامه تلاشم را بیشتر کردم.

گفتگو با محمدرضا ابراهیمی از رتبه 3000تا رتبه 158در کنکور1401

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:    محمدرضا ابراهیمی  

   نام شهر و استان: جهرم ، فارس  

رشته‌ تحصیلی: تجربی ( دانشجوی دندانپزشکی مشهد)     

   میانگین تراز:   6734       

تحصیلات ،شغل پدر: کارشناسی ،معلم                                                       

تحصیلات ،شغل مادر: دیپلم ، خانه دار       

                                          

درصد هر درس در کارنامه کنکور سراسری1401 :

ادبیات :85   عربی:80     معارف:77      زبان:54 

ریاضی:61   زیست:76      فیزیک:77    شیمی:62

 

مصاحبه گر : حمید نورزاد


  1. چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟
  2. سعی می کردم با آنالیز کردن نفرات برتر شهر که تراز و رتبه شان بهتر از من می شد تراز و رتبه خود را ارتقا بدهم تلاش می کردم هر آزمون بهتر از قبل باشم تا اینکه به تقلب برخی از دوستان فکر کنم و همچنین به ستون درصد های درسی اهمیت بیشتری می دادم.


  3. چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟
  4. وقتی که بودجه بندی یک درس را تمام کردم برای شناخت نقاط ضعفم تا قبل از آزمون اصلی که معمولاً روز چهارشنبه یا پنجشنبه از آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال استفاده می کردم و بعد از تحلیل درس مورد نظر سعی می کردم نقط ضعف خودم را برطرف کنم.

  5. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
  6. اولین آزمون در سال دوم آزمون ۲۳ مهر بود که ترازم شد ۶۸۹۸ و در دوران جمع بندی به ۷۶۵۱ رسید دلیل پیشرفتم را پیوستگی مداوم هم در مطالعه و هم در آزمون های کانون می بینم .حتی یادم هست که یک شب با دوچرخه زمین خوردم و متاسفانه کتف دست راستم دررفت و تا ساعت ۲ صبح در بیمارستان بودم و فردای آن شب به جای ساعت ۷ صبح ازساعت۸شروع به مطالعه کردم یا چند روزی که کرونا گرفتم باز هم پیوستگی خودم را حفظ کرد.

  7. برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
  8. آقای دکتر رحمانیان استاد دانشگاه و همچنین دبیر ادبیات دبیرستانم خیلی در درس ادبیات به من کمک کرد و تمام سوالات ادبیاتم را جواب می دادند و باعث پیشرفت من در این درس شدند.

 

  1.   چه خاطره‌ی خوبی از شركت درآزمون‌های کانون داری؟
  2. در آزمون ۱۶ اردیبهشت که در ماه مبارک رمضان برگزار شد برای اولین بار نفر اول شهر شدم و ترازم به ۷۴۲۰ رسید و خوشحالی اش باعث شد که تشنگی ناشی از روزه‌داری را فراموش کنم و بعد از آن آزمون، همه آزمون ها را اول شهر شدم.

 

  1.  آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟
  2. آزمون هدف گذاری علاوه بر شناخت نقاط ضعف باعث می‌شد تا با ایده های مختلف به خصوص در درس های زیست و شیمی آشنا شوم و همچنین با آزمون مشابه پارسال بهتر بتوانم برای سر جلسه آزمون برنامه ریزی کنم.

  3.  آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟ 
  4. بله در سال کنکور مطالعه ام منظم تر و با برنامه تر شد و تحلیل آزمون ها را جدی تر گرفتم با دوستانم که بعضی از درس ها را بیشتر از من می زدند مشورت می کردم و از آنها راهنمایی می گرفتم تا من هم پیشرفت کنم و درصد هایم را ارتقا بدهم یادم هست که برای درس زیست همین کار را انجام دادم و از روش‌های دوستم استفاده کردم همین موضوع باعث شد که در درس زیست پیشرفت کنم.

  5. شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در آزمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟
  6. در سال اول که نتایج اولیه را دیدم درس ادبیات و زیست رابد زده بودم واین روی رتبه من خیلی تاثیر گذاشت و دو هفته قبل از نتایج پایانی کنکور سال قبل شروع به مطالعه همین دو درس کردم و در طول سال هم به آنها اهمیت بیشتری دادم. همین شروع ازتابستان باعث شد که از کمترین درصد سال اول به بالاترین درصد درسال دوم تبدیل شود یعنی از ۲۲ درصد در درس ادبیات به ۸۵ درصد درسال دوم برسم.


  1. از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟
  2. مصاحبه های رتبه های برتر و قهرمان های پیشرفت را می خواندم واز اشتباهاتشان درس می گرفتم و از راهکارهای شان استفاده می کردم بعضی مواقع شوخی های کامنتی را می‌خواندم که باعث می شد استرسم کمتر شود و روحیه ام رابهتر می کرد.

  3. روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟
  4. حدود ساعت ۴ عصر کارنامه را می‌گرفتم و اول به تراز و رتبه در شهر و بعد به درصد های هر درس به خصوص درس ادبیات وزیست توجه می کردم.

  5. بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردی؟
  6. تحلیل را از درس زیست شروع می کردم چون که نکات زیادی داشت و تحلیل آن هم خیلی وقت گیر بود نکات آن  را در حاشیه کتاب درسی ام می نوشتم در درس ریاضی و فیزیک و مسئله های شیمی همه سوالات را یک بار دیگر حل می‌کردم نکات حفظی درس شیمی را که غلط زده بودم را در دفترچه یادداشت می‌کردم.

  7. هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون رادرچه زمانی شروع می کردید؟آیادرپردازش اول کارنامه میگرفتید؟يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟
  8. در هفته اول بیشتر مطالعه می‌کردم ولی در هفته دوم بیشتر تست می زدم و فقط در بعضی از موارد که فراموش کرده بودم مطالعه می کردم و در روز پنجشنبه قبل از آزمون هم مطالب را تورق سریع می کردم آزمون‌ها را سعی می کردم حضوری شرکت کنم تا شرایط کنکور برایم شبیه سازی شود و در همان پردازش اول کارنامه را دریافت می‌کردم.

  9.  ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟ 
  10. اوایل که از سال یازدهم شروع کردم حدود ۸ ساعت بود و به خاطر تعطیل شدن مدارس بر اثر کرونا راحت‌تر درس می‌خواندم در سال کنکور به ۱۰ ساعت در روز رسید و در دوران عید و بعد از جمع بندی با توجه به حساس بودن این دوره و خواندن همه درس ها در روز به میانگین ۱۲ ساعت در روز رسیده بود .

 

  1.  آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دادي؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟آيا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟
  2. هدف من قبولی در رشته دندانپزشکی تهران یا مشهد بود با توجه به قبولی های سال قبل کانون در این دانشگاه‌ها درصد مورد نیاز هر درس را استخراج کرده بودم و بر روی یک برگه کنار میزخود زده بودم و هر دفعه سعی می کردم در آزمون‌های کانون این درصدها را کسب کنم.گفتگو با محمدرضا ابراهیمی از رتبه 3000تا رتبه 158در کنکور1401



  3. از اشتباهاتت چگونه ياد مي گيري؟
  4.  متاسفانه دانش آموزان از اشتباهات شان می‌ترسند ولی من ازاولین آزمون تا آخرین آزمون قلمچی از اشتباهاتم درس می گرفتم، به این صورت که هر آزمون تلاش من بر این بود که اشتباهات آزمون قبل را تکرار نکنم همین مسئله باعث شد که هرسه  آزمون جمع بندی به تراز بالای ۷۰۰۰ برسم.

  5. بدترین تراز شمادرکدام آزمون یا آزمونها بود؟واکنش خودتان چه بود؟واکنش خانواده تان چه بود؟وقتی افت تراز ورتبه داشتید،واکنش شماوخانواده تان چگونه بود؟ 
  6. در آزمون ۶ اسفند که کرونا گرفته بودم وعلیرغم اصرار خانواده بر شرکت نکردن به خاطر بیماری، در این آزمون شرکت کردم و تراز م به۵۹۸۰ رسید که برای اولین بار ترازم زیر ۶۰۰۰ شد هدف  من از شرکت در این آزمون این بود که اگر در روز کنکور هم کروناداشته باشم بهتر بتوانم خودم را  مدیریت کنم و همه شرایط را تجربه کرده باشم.

  7.  
  8.  نظرات منفی وکنایه های دیگران چقدرمانع کار شما می شد؟تشویقهاوتحسینهای دیگران چقدر سبب مغرورشدن وسست شدن شما در درس خواندن وپیشرفت می شد؟چگونه خودتان رادربرابر مغرورشدن ونا امیدشدن مدیریت می کردید؟
  9.  اوایل که برای کنکور شروع کرده بودم به من می‌گفتند که  به پزشکی فکر نکن چون که تو از مدرسه تیزهوشان نیستی و نمی‌توانی با آنها رقابت کنی، یکم حس ناامیدی به من دست داد ولی در ادامه تلاشم را بیشتر کردم تا به آنها ثابت کنم که در کنکور تلاش شما ملاک است نه اسم مدرسه.

 

  1. کدام معلم خودرا به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟
  2.  برای هر درس با دبیران آن درس صحبت کرده بودم و سوالاتم را از آنها می پرسیدم و همچنین اگر مشکلی داشتم با آنها برطرف می کردم برای درس ادبیات دکتر علی رحمانیان ،عربی آقای روستا ،زبان برادرم که مدیر مدرسه هم هستند و ریاضی و فیزیک آقای خیری و شیمی هم آقای شکوری.

  3. برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟(ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟ 
  4. به نظر من مهم ترین نکته برای یک دانش آموز کنکوری استفاده از همین زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت که به آنها هنر آزمون دادن هم گفته می‌شود و این هنر به دست نمی‌آید مگر با تمرین این روشها در آزمون های آزمایشی و نبایدتنها در جلسه کنکور از این تکنیک استفاده شود من از دومین آزمون از تکنیک ضربدر منفی استفاده کردم و در آزمون های بعد به تدریج از روش‌های دیگر بهره بردم و همین باعث شد که سر جلسه کنکور هم فکر کنم که یکی از آزمون های کانون را دارم و وقتم را به صحیح ترین نحو استفاده کردم و در کنکور دچار کمبود وقت نشدم.

Menu