گفتگو با محمد شکورزاده؛قهرمان تاب آوری و رتبه برتر دوازدهم تجربی

با استفاده از تکنیک زمان‌های نقصانی میتوانم سریعتر سوالات آسان‌تر را تشخیص داده و پاسخ دهم

گفتگو با محمد شکورزاده؛قهرمان تاب آوری و رتبه برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : محمد شکورزاده

پایه : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : آذربایجان شرقی /  عجب شیر

میانگین تراز : 6400

معدل : 18,20

سال های حضور در کانون : یازدهم و دوازدهم و دو سال فارغ التحصيل

چند آزمون شرکت کرده است:  به جز یک غیبت در تمام آزمونها شرکت کردم

شغل و تحصیلات مادر :  خانه دار دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : سیم کش ساختمان دیپلم

مصاحبه گر: حسین شجاعی وند

 

1 - با توجه به پشت سر گذاشتن کنکور اردی بهشت؛ چه تصمیمهای جدیدی گرفته اید؟

 بعد از کنکور اردیبهشت نتیجه گرفتم که باید بیشتر بر متون کتاب درسی تسلط داشته باشم و باید بیشتر آزمون جامع کار کنم تا بتوانم مدیریت زمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهم.

2 - چه برنامه ای برای کنکور تیر ماه دارید؟ 

ابتدا میخواهم تمام کتابهای درسی را مرور کنم تا بر مباحث تسلط کافی را داشته باشم سپس علاوه بر اینکه آزمون جامع های قلم چی رو بزنم آزمون های هر سه روز یکبار را کارکنم تا علاوه بر مدیریت زمان سرعت عملم را بالا ببرم سپس بعد از تحیل آزمونها بیشتر تستهای اشتباهات متداول را کار کنم.

3 - آیا توانستید در جلسه کنکور سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟
بله امسال خوشبختانه سوالات کنکور آسان تر بود و به راحتی قابل تشخیص و پاسخ گویی بود

4 - آیا در جلسه کنکور از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کردید؟
بله من از تکنیک زمان های نقصانی استفاده میکنم که با این روش میتوانم سریعتر سوالات آسان تر را تشخیص داده و پاسخ دهم سپس مابقی وقت را برای سایر سوالات قابل حل صرف کنم.

5 - اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید، چه برنامه ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردیبهشت اجرا میکنید؟
سعی میکنم بیشتر مباحث کتاب درسی را مرور کنم و بیشتر تست کارکنم

6 - آیا سوالات کنکور اردی بهشت را تحلیل کردید؟
بله من دقیقا همان روز بعد از کنکور سوالات را تحلیل و بررسی کردم و نظر اساتید مختلف را نگاه کردم.

7 - اولین تر از شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
مهمترین دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟ اولین تراز من در سال یازدهم از 4100 شروع شد و در آزمون های جامع امسال به 6500 رسید مهم ترین دلیل آن پیوستگی به آزمون ها بود.

8 - شما برای دوران جمع بندی چه برنامه ای اجرا کردید؟
 برای دوران جمع بندی همیشه سعی میکنم اول کتابهای درسی را مرور کنم سپس آزمون جامع و تست کار کنم.

9 - پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
بخاطر اینکه برادرم دانشجوی پزشکی می باشد و ایشان نیز کانونی بودن همیشه به من میگفتند که حتی در بدترین شرایط هم پیوستگی آزمونها را رعایت کن و با واقعیت روبه رو شو وسطح خودت را ببین من به حرف ایشان عمل کردم حتی در سال یازدهم که اکثر ترازهای من پایین 5000 بود همیشه پیوستگی را انجام دادم و متوجه نقاط ضعفم می شدم و برای رفع نقاط ضعفم اقدام میکردم این پیوستگی و با واقعیت روبه رو شدنم باعث شد تا به مرور پیشرفت کنم و در نهایت در آزمون تعیین سطح یازدهم ترازم بالای 6000 بشود.

10- آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکنید؟ فایده این آزمونها برای شما چه بود؟
بله فایده اش این بود که در آزمونهای هدف گذاری من برای هر درسم یک درصد تعیین می کردم و سپس با شرکت در آزمون و در نهایت با دیدن درصد اصلی ام متوجه می شدم که دقیقا در کدام سطح قرار دارم آیا مباحثی که خوانده ام بدون ضعف و ایراد بود آیا به مباحث تسلط کافی دارم در غیر این صورت برای رفع اشکالاتم اقدام می کردم مثلا یا تست میزدم یا در هر جایی که لازم بود مرور می کردم.

11 - از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید؟
 اول از کارنامه اصلی استفاده میکنم که در آن درصدها تراز و رتبه ام را مشاهده میکنم و بعد از کارنامه اشتباهات استفاده میکنم تا ببینم در کدام مباحث یادگیری ناقص دارم تا آن را به یادگیری کامل تبدیل کنم همچنین از کارنامه هدف گذاری استفاده میکنم تا ببینم چند از ده مطالب را برای آزمونها خوانده ام و مهم تر از همه اینکه از کارنامه مبحثی استفاده میکنم تا ببینم دران مبحثی که خوانده ام در چه سطحی قرار دارم.

12-  مطابق برنامه ی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید؟
 بله من در مدت چهار سال که به کانون میآمدم همیشه مطابق برنامه راهبردی پیش میرفتم چون برنامه راهبردی نوعی برنامه است که در موقع نیاز مرور میکند در جایی که لازم باشد پیشروی میکند در مواقعی هم فرصت کافی برای امتحانات مدرسه میگزارد یعنی هیچ کس با این برنامه نه تنها سر در گم نمیشود بلکه هم پیشرفت میکند و هم زمان کافی برای فعالیتهای مدرسه را خواهد داشت من ابتدا برنامه راهبردی را برای آزمونی که پیش رو قرار دارد مطالعه میکنم ابتدا زمانی را برای مباحثی که قرار است برای اولین بار یاد بگیرم قرار می دهم سپس طبق برنامه از آن بخش تست میزنم بعد زمانم را برای مباحث پایه میگزارم البته من علاوه براینکه به بودجه بندی می رستم زمان اضافی هم میاورم که آن را برای مباحث اختیاری یا پیشروی سریع که در برنامه راهبردی به آن اشاره شده قرار می دهم.

13- روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همه ی سؤالات را تحلیل میکنید؟ هنگام بررسی آزمونها به کدام یک اولویت بیشتری میدهید؟  
بعد آزمون و بعد از آمدن کارنامه من شروع به تحلیل آزمون در همان روز میکنم من همه سوالات چه درست چه نادرست را تحلیل میکنم اگر سوالی را درست جواب دادم برسی میکنم که ببینم راهکار پاسخ نامه چه بوده است اگر نادرست بود یا نزده بودم سعی میکنم دوباره سوال را حل کنم در غیر این صورت جواب پاسخ نامه را بررسی میکنم ولی اولویتم بیشتر من برای سوالات نزده و نادرست می باشد.

 14-  به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه میکنید؟ چه میزان به تست اختصاص میدهید ؟
 8 الی 9 ساعت بعد امتحانات نهایی مباحث کنکور برایم نیاز به مرور داشت ابتدا سعی میکنم دروس را با سرعت مناسب مرور سپس تمام وقتم را برای تست زنی بگذارم.

15- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است ؟
 بله ابتدا برایتان عرض کنم که من هم اکنون دانشجوی پرستاری دانشگاه اردبیل هستم تصمیم گرفتم برای ورود به رشته پزشکی دوباره کنکور شرکت کنم شرایط برایم طوری شد که هم باید برای کنکور میخواندم هم برای رشته پرستاری چون کلاس های پرستاری زمان برگزاریشان نظم نداشت و من با مشکل اتلاف وقت روبه رو بودم از دفتر برنامه ریزی استفاده کردم تا زمانم را مدیریت کنم که باعث شد من تشخیص بدهم که چه زمان را برای کنکور و چه زمانی را برای دانشگاه اختصاص دهم.

 16 - کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگی هایی دارند؟
 از کتاب های زیست نشر الگو اشتباهات متداول کتابهای زرد و کتابهای جمع بندی کتاب های زیست نشر الگو واقعا برای زیست شناسی عالی هستند هم درس نامه هایشان هم تست هایشان اشتباهات متداول تمام سوالات دام دار و نکته دار را شامل میشود که برای شناخت سوالات دام دار خیلی کاربرد دارد کتابهای جمع بندی هم مثل آزمون های سه روز یکبار هم که شامل سوالات کنکورهای سالهای قبل میشود هم برای شناخت سوالات کنکور وهم برای جمع بندی خیلی خوب اند.

17-  برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه است؟
چون من از قبل برای سال دهم و یازدهم کنکوری می خواندم به همین دلیل الان برای جمع بندی کارم آسان تر است ابتدا وقتم را برای دوازدهم میگذارم سپس بعد از اتمام آن شروع به مرور و تست زنی دهم و یازدهم می کنم.

18- برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟
بعد اعلام نتایج کنکور خواستم که دوباره در آزمون های کانون شرکت کنم و با برنامه کانون پیش برم تا بتوان امسال نتیجه بهتری بگیرم.

19-  بهترین درس شما در کنکور اردی بهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید؟
 زیست شناسی با درصد 70 ابتدا برتمام متن كتاب درسی تسلط پیدا میکنم سپس درس نامه های کتاب نشر الگوی قلم چی را چند بار مطالعه و برای خودم توضیح میدهم سپس تست های این کتاب را تماما میزنم همچنین بعد از شرکت در آزمون نکات مفيد وخاص سوالات را در کتاب درسی یادداشت میکنم.

20- با توجه به اینکه شما قهرمان تاب آوری هستید، دانشجو بودن و تدریس در سطح آموزشگاه های آزاد و البته کار کشاورزی چه چالش‌هایی در مسیر مطالعه برای شما ایجاد کرده است؟ چگونه آنها را رفع کرده‌اید؟

از آنجایی که افراد زیادی در این مسیر کمک حال من بودند؛ مشکلات زیادی احساس نکردم، اما هر چه باشد مسایلی مثل انگیزه بسیار بالا برای قبولی در رشته مورد علاقه ام و مشکلات مالی این دشواری را برایم آسان می کرد. هرچند که تحصیل در اردبیل و تدریس و کشاورزی در عجب شیر سخت هست و هنگام مطالعه نیز زمان زیادی از من می‌گیرد. 

21- آیا از سایت کانون استفاده میکنید؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کنید وچه قسمت هایی را مشاهده میکنید؟
 بله هر چند روز یک بار مراجعه میکنم و ویدیوی مصاحبه با رتبه های برتر و دانش آموزان برتر را مشاهده میکنم و با روش های مطالعه آنها آشنا می شد و همچنین بعد ازمون به جلسه سخنرانی جناب آقای قلم چی نگاه میکنم.

 22-  از کدام کارنامه های سایت کانون بیشتر استفاده میکنید؟
کارنامه اصلی  و کارنامه اشتباهات و کارنامه هدف گذاری و کارنامه پروژه ای

23-  کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
 قسمتی که در آن با دانش آموزان برتر و قهرمانان پیوستگی مصاحبه می شود.

Menu