ماهان شیر علی زاده ؛رتبه 1179 دندان پزشکی از دزفول کنکور 1402

بیعتا پیوسته آزمون دادن و مطالعه منظم این امکان را به دانش آموز می‌دهد تا بتواند در جو آزمون‌ها بماند و نقاط قوت و ضعف خودش را شناسایی کند.من هم با پیوستگی در آزمون‌ها سعی می‌کردم آمادگی خودم را حفظ ک

ماهان شیر علی زاده ؛رتبه 1179 دندان پزشکی از دزفول کنکور 1402

ما هان شیر علی زاده (قهرمان پیوستگی ) :دانش آموزی موفق است که هیچگاه استمرار را فراموش نکند و از آزمون دادن هراسی نداشته باشد

نام و نام خانوادگی: ماهان شیرعلی زاده

رتبه منطقه سال 1402 : 1179

رتبه کشوری سال 1402 : 2565

رشته و دانشگاه قبولی : دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان،خرم آباد

نام شهر و استان : دزفول،خوزستان

میانگین تراز : 6100

سال‌های حضور در کانون : از پنجم دبستان به مدت 8 سال عضو کانون

تعداد شرکت در آزمون: 194 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار،دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : کشاورز،دیپلم

نام مدرسه : شیخ انصاری(تیزهوشان)


مصاحبه گر: فردوس نادکی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق برادرم با کانون آشنا شدم.ایشان 9 سال عضو کانون بودند و اکنون دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز هستند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

بهترین دستاورد من کسب تجربه آزمون دادن ،آشنایی با سبک سؤالات کنکور،افزایش مهارت تست زنی و مطالعه منظم و منسجم در بازه های زمانی مشخص طبق برنامه راهبردی بود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

بسیار زیاد.من یک دانش آموز کم غیبت در آزمون های اصلی بودم و حتی مواقعی که آمادگی کامل نداشتم همواره سعی می کردم در آزمون ها شرکت کنم تا همچنان در جو درس خواندن بمانم و معتقدم دانش آموزی موفق است که هیچگاه استمرار را فراموش نکند و از آزمون دادن هراسی نداشته باشد.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

قطعا خستگی برای همه وجود دارد و من هم گاهی اوقات خسته می شدم اما مهم این است که نمی گذاشتم این خستگی بر من غلبه کند و جلوی پیشرفتم را بگیرد ، همچنین سعی می کردم از درس خواندن لذت ببرم تا کمتر این خستگی را حس کنم، علاوه بر اینها فکر کردن به اهدافم و رویایی که در سر داشتم انگیزه ام را بیشتر می کرد و تحمل خستگی را برایم آسان تر می ساخت.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

طبیعتا پیوسته آزمون دادن و مطالعه منظم این امکان را به دانش آموز می دهد تا بتواند در جو آزمون ها بماند و نقاط قوت و ضعف خودش را شناسایی کند.من هم با پیوستگی در آزمون ها سعی می کردم آمادگی خودم را حفظ کنم و از شرایط ایده آل درسی خودم دور نشوم‌.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ 

 انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

اکثر مواقع در این آزمون ها شرکت می‌کردم.این آزمون ها جنبه تمرینی خوبی دارند و باعث سنجیدن آمادگی و شناسایی نقاط قوت و ضعف می‌شوند. با شرکت در این آزمون ها میزان آمادگی و کیفیت درس خواندن خود را در هفته اول می سنجیدم تا بتوانم در هفته دوم برنامه ریزی دقیق تری برای برطرف کردن خلا های یادگیری داشته باشم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

 انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله، در این آزمون ها نیز شرکت می کردم.با شرکت در این آزمون ها علاوه بر آشنایی با سوالات بیشتر(در واقع با دوبار آزمون دادن) می‌توانستم برای آزمون اصلی هدفگذاری بهتری داشته باشم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌شماچگونه بود؟

بله همواره سعی می‌کردم طبق برنامه راهبردی پیشروی کنم و معتقدم بهترین برنامه درسی برای یک دانش آموز برنامه راهبردی است چرا که میزان پیشروی دروس نیز کاملا منطقی طراحی شده است با همین فرض همیشه در بازه های زمانی دوهفته ای طبق برنامه راهبردی برنامه ریزی می کردم و خودم را به مباحث آزمون ها می رساندم.

آیا روش بازیابی (RETRIEVE- تست زدن قبل از مطالعه ی درسی) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

اکثر اوقات با روش بازیابی درس می‌خواندم یعنی قبل از مطالعه دوباره کتاب، سعی می کردم با تست زنی مطالب را یاداوری کنم.این روش در مطالعه درس فیزیک به من کمک زیادی می کرد و علاوه بر صرفه جویی در زمان، مطالب را در حافظه ام تثبیت می کرد.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

همیشه تمام سؤالات غلط و نزده و گاهی اوقات شک دار را بررسی می کردم زیرا هدفم از آزمون ها کامل کردن یادگیری های ناقص است.همچنین نکات جدیدی که از این سؤالات یاد می گرفتم را یادداشت می کردم تا در دوران جمع بندی از آنها استفاده کنم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله ،چند دفعه در طول سال ترازهایم در آزمون ها افت داشت اما این باعث نمی شد که به خودم شک کنم یا ناامید شوم و همیشه به توانایی های خودم باور داشتم.پس به این قضیه دید منطقی داشتم و سعی می کردم با برنامه ریزی درست و مطالعه بهتر در آزمون های آینده جبران کنم.اعضای خانواده هم به من اعتماد داشتند و همیشه از من حمایت می کردند و روحیه می دادند.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادرم در این زمینه کمک فراوانی به من کرد و تجربیاتش را در اختیار من می گذاشت ، در تحلیل آزمون ها، معرفی منابع وغیره ،کمکم می کرد.همچنین اشتباهاتم در درس خواندن را گوشزد می‌کرد و برای درس خواندن به من انگیزه می داد.پدر و مادرم نیز شرایط و امکانات لازم درس خواندن را برایم فراهم می‌کردند تا بتوانم با آرامش بهتری روی درس خواندن تمرکز داشته باشم.

 

 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

اغلب مواقع سعی می کردم بیشتر زمانم را روی تست زدن بگذارم و کمتربه مطالعه کتاب یا درس نامه بپردازم و در ماه های منتهی به کنکور این مساله را بیشتر رعایت می کردم.

 

 در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله،در جلسه کنکور برای هر درس سوالات ساده تر را تشخیص میدادم و ابتدا به سراغ آنها می رفتم و زمان خودم را روی سوالات دشوار نمیگذاشتم.خصوصا در درس زیست شناسی کنکور امسال که مدیریت زمان بسیار اهمیت داشت و کسی میتوانست درصد خوبی کسب کند که بتواند سوالات ساده تر را تشخیص دهد. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

دفتربرنامه ریزی یکی از مهم ترین ابزارهایی است که یک دانش آموز موفق باید از آن استفاده کند. این ابزار به من کمک کرد تا دید کاملی از خودم داشته باشم و بتوانم برنامه ریزی شخصی سازی شده ای برای خودم طراحی کنم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی کتاب های مورد علاقه من بود و در همه دروس از آنها استفاده می‌کردم.مهم ترین ویژگی این کتاب ها این است که سؤالاتش طبقه بندی شده و شناسنامه دار است.

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس ریاضی، سؤالات این درس را که دیدم ابتدا شوکه شدم چون سختی آن بیشتر از حد انتظارم بود.اما می دانستم که برای همه سخت است پس آرامش خودم را حفظ کردم و سعی کردم سؤالات ساده تر را پیدا کنم و توانستم درصد خوبی در ریاضی کسب کنم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

در طول سال هیچ گاه به رتبه فکر نمی‌کردم و همیشه سعی می کردم بهترین عملکردم را از لحاظ درسی داشته باشم.خانواده هم هیچگونه فشاری برای رتبه آوردن به من وارد نمی‌کردند و فقط به پیشرفت و تمرکز داشتن توصیه می کردند.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

بله، در سال کنکور استفاده از گوشی و شبکه های اجتماعی را به حداقل رساندم و فقط برای کارهای ضروری از گوشی استفاده می‌کردم.چرا که متوجه شدم در سال کنکور هرچقدر از فضای مجازی بیشتر دوری کنم به نفعم خواهد بود.


توصیه شما به دانش آموزان کنکوری چیست؟

توصیه ام به آنها این است که اولا هیچوقت استمرار و پیوستگی را فراموش نکنند.مطالعه نامنظم و سینوسی فایده ای ندارد و کسی در ماراتن کنکور برنده است که انرژی خود را در طول مسیر تقسیم کند و در بدترین شرایط هم به درس خواندن ادامه دهد.ثانیا همیشه باید اعتماد به نفس داشته باشند و به توانایی های خودشان باور داشته و بدانند که موفقیت برای آنهاست.در آخر این را بدانند که روز های سخت هم بالاخره تمام می شوند و به قولی پس از هر سختی، آسانی است‌.

 

Menu