گفتگو با لاریسا محمدزاده؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی:لاریسا محمدزاده نام شهر و استان: تبریز، آذربایجان شرقی میانگین تراز: 7746 معدل:19.87 سال‌های حضور در کانون: 6 سال

گفتگو با لاریسا محمدزاده؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی:لاریسا محمدزاده              

پایه: دوازدهم تجربی                                     

نام شهر و استان: تبریز، آذربایجان شرقی

میانگین تراز: 7746

معدل:19.87

سال‌های حضور در کانون: 6 سال

شغل و تحصیلات مادر:لیسانس حساب داری

شغل و تحصیلات پدر:مهندس دکتری 

 

مصاحبه‌گر : مهسا واحد


  1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
  2. اولین ترازم 7567 بود و اخرین ترازم 7979 شده است.

 

  1. مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟
  2. با برنامه ریزی دقیق تحلیل های دقیق و افزایش تعداد تست بالا باعث تسلط بیشتر و پیشرفتم شد.

  

  1. برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چیست؟
  2. دوران نوروز دوروس را جمع بندی کردم نقاط ضعف خودمو بررسی کردم تست های دشوارتر بیشتر کار کردم سعی کردم روزی یک ازمون کار کنم و به صورت جامع و در بخش هایی که ضعف داشتم برایشان آزمون های تک مبحثی کار کردم.

  

  1. منابع شما برای دوران نوروز چیست؟
  2. آزمون های جامع پارسال و مشابه کنکور کار کردم.

 

  1. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا خواهید کرد؟
  2. نقاط قوتم را تثبیت کردم با کار کردن تست های دشوار و روی نقاط ضعفم تمرکز کردم با کارکردن تست های متوسط روبه بالا.

 

  1. از چه زمانی جمع‌بندی را شروع خواهید کرد ؟ 
  2. از اواسط اسفند جمع بندی را شروع کردم یکی از روش هایی که برای جمع بندی استفاده کردم روش سه روز یک بار بود یعنی هر سه روز یکبار شرایط کنکور رو برا خودم اجرا میکردم بعدش درصد گیری میکردم و تحلیل ازمون همون روز داشتم با توجه به اشکالات و نقاط ضعفی که تو اون آزمونا از خودم می‌دیدم. دو روز بعدی رو طبق آن مباحث بیشتر برنامه ریزی میکردم که در ازمون بعدی از آن مباحث اشکال کمتری داشته باشم روش دیگه ای که استفاده میکنم روش تورق بود. بهترین مورد برای جمع بندی دروس مفهومی تورق است که به کمک اون به تثبیت یادگیری میرسم. در این روش از اولین صفحه کتاب شروع می‌کنم و صفحه به صفحه ورق می‌زنم. اگر مطلبی را بلد بودم که سریع از اون صفحه رد می‌شوم ولی اگر نیاز به مطالعه بیشتری داشتم کمی روی آن صفحه میمانم تا مطالب در ذهنم کامل جا بیوفتد و بعد تموم شدن تورق نوبت به تست زنی می‌رسد. برای مباحث حفظی هم حتما یادداشت برداری میکنم.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 
  2. برنامه ی راهبردی برنامه ای که واقعا همه چیزش دقیق است. مباحث با دقت گذاشته شده و همه چیز دقیق برنامه ریزی شده است و خب این برنامه زمانی معنا دار تر می‌شود که ما هر دو هفته یکبار از این برنامه آزمون هم می‌دهیم و این طبق برنامه راهبردی حرکت کردن باعث پیوستگی ما در آزمون ها می‌شود و این پیوستگی باعث پیشرفت دو چندان ما می‌شود. از طریق آن به هدف گذاری دقیق می‌رسیم، به نقاط قوت و ضعفمان پی می‌بریم، نحوه کنترل زمان سر جلسه را یاد می‌گیریم و یکی از مزایای دیگر پیوستگی در آزمون ها آشنایی کامل با محیط آزمون و کنترل استرس و تسلط خودمان سرجلسه و داشتن آرامش اشاره کرد.

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کنید؟ کدام روش؟
  2. بله حتما باید مدیریت زمان سرجلسه رایاد بگیریم. اول که دفترچه را باز میکنیم در حد یک دقیقه به تمام سوالات یه نگاهی میندازم. با این کار می‌توانم به نوع سوالاتی که قرار است پاسخ بدهم آشنا بشوم و می‌توانم مدیریت زمان لازم را داشته باشم. با دیدن سوالات در همان مرحله اول به هر سوال سخت و آسون زمان مناسب خودش را اختصاص می‌دهم و همینطور زمان را برای مرور ذخیره می‌کنم. حتما هم بر اساس بودجه بندی هر درس عمل می کنم تا با کمبود زمان مواجه نشوم و اول سوالات ساده و آسون را جواب می‌دهم زمانی که دارم به سوالات یه نگاهی میندازم کنار سوالات آسون یا سوالاتی که جوابشان را صددرصد می‌دانم علامت می‌گذارم. با این کار دیگر میدانم اول چه سوالاتی را باید پاسخ بدهم و بدون اینکه وقت کم بیاورم تمام سوالاتی که جوابشان را بلدم و حل کردم. بعد از اینکه به تمام سوالات آسون پاسخ دادم می‌روم سراغ سوالای سخت. مدت زمانی را که به هر سوال سخت اختصاص دادم را سعی میکنم در زمان معین شده پاسخ بدهم و مدت زمانی را که به حل یک سوال می‌دهم خیلی مهم است و نباید زمانی را که بیشتر از آن چیزی که در نظر گرفتم را صرف حل یک سوال کنم. همین که مدت زمان حل سوال برایم تمام شد فوری و بدون معطلی می‌روم سراغ سوال بعدی. اگر آخر کار زمان اضافه داشتم، میروم و سوالی که نا تمام مانده را جواب میدهم و یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در شرایط آزمون مهم است این است که با دقت متن سوالات را بخوانیم، چه سوال آسون باشد و چه سخت ؛مهم این است که باید با تمام دقت متن سوال را بخوانیم و درکش کنیم. وقتی مفهوم سوال و چیزی که از من خواسته شده را درک کردم می‌توانم به راحتی به سوالات پاسخ درست بدهم. با این روش میتوانم بدون سردرگمی حتی به سوالات پیچیده هم جواب بدهم. در جواب دادن سوالات عجله نمیکنم. بعضی وقتا عجله باعث میشود جواب سوال آسون را اشتباه جواب بدهم چون عجله داشتم و مهمترین نکته در مدیریت زمان به جای ترک کردن زود هنگام سرجلسه به مرور و بررسی جواب هایم وقت میگذارم. اگر وقت اضافه داشتم حتما یک دور دیگه جواب هایم را بررسی می کنم که مبادا جایی را اشتباه کرده باشم. همچنین در زمان های اضافه می‌توانم به سوالاتی که خیلی سخت هستند جواب بدهم. تکرار و تمرین این روش ها باعث می‌شود که دیگر هیچ مشکلی از بابت زمان در کنکور نداشته باشیم. همچنین در ازمون های شبیه سازی شده به کنکور شرکت می کنم که تا حد زیادی باعث کاهش استرسم میشود. یکی دیگر ازتکنیک هایی که اجرا میکنم وقفه در آزمون ممکنه سر جلسه به تدریج دچار خستگی ذهنی و جسمی بشوم. هر یک ساعت که می‌گذرد چند ثانیه چشم هایم را می بندم، چندتا نفس عمیق میکشم کمی که بهتر شدم دوباره شروع به حل سوالات می کنم.

 

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله شرکت می‌کنم. آزمون های هدفگذاری من را از میزان مطالعه در هفته گذشته با خبر می‌کند و می‌توانم با تحلیل آن به نقاط ضعفم پی ببرم و اگر ضعف علمی باشد برطرف کنم و بیشتر شبیه سازی آزمون هست.

 

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟ 
  2. از کارنامه اصلی روز آزمون علاوه بر رتبه و تراز برای ارزیابی خودم و از کارنامه اشتباهات برای یادگیری‌های ناقصی که داشتم استفاده میکنم و همچنین از کارنامه هدف‌گذاری چند از ده برای هدف‌گذاری کوتاه مدتم و از کارنامه پروژه‌ای برای مقدار پیشرفتم در هر پروژه استفاده میکنم و از کارنامه مبحثی برای میزان تسلطم در هر مبحث نیز بهره میبرم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ 
  2. بله مطابق با برنامه راهبردی درس می خوانم چون به نظرم واقعا برنامه بی نقص دقیقی هست برنامه راهبردی رامطابق با توانایی‌های خودم شخصی سازی کردم و روی سرفصل‌هایی که در ایستگاه جبرانی اومده بود و قبلا وقت لازم را برای اونا نزاشته بودم تمرکز می کردم شخصی سازی رو  بیشتر باتوجه به شرایطم ومباحثی که پیش رو دارم تغییر میدم.


  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟
  2. اول کارنامه اولیه رو بررسی میکنم. اطلاعات درصد هر درس، تعداد سوالات غلط و نزده، تراز و رتبه را به دست میاورم. بعد از آن، بررسی درس به درس انجام میدهم. داخل دفتر تحلیل آزمون برای هر درس یک جدول میکشم در ستون اول شماره هر سوال را مینویسم. ستون بعدی مشخص می کنم که سوال مورد نظر را غلط زدم یا نزده گذاشتم. در ستون بعدی علت غلط زده یا نزده رو مشخص میکنم (بی دقتی، ضعف علمی، فراموشی…). در اخرین و مهمترین ستون آدرس و شماره صفحه هر سوال غلط یا نزده را یادداشت میکنم. مثلا درس ریاضیات سوال 167 غلط به علت ضعف علمی از مبحث تابع ، وارون تابع، پایه دوازدهم در این مرحله بررسی سوالات غلط و نزده را که انجام دادم مرحله بعدی در یک صفحه جدا مباحثی که در آزمون سوالات آن را نزده بودم یا غلط زده بودم می‌نویسم، چون در برنامه ریزی قرارشان می‌دهم که هر روز چند دقیقه زمان بگذارم و اشکالات آزمون را مطالعه کنم. برای مثال سوالات غلط یا نزده در درس زیست شناسی از زیست پایه دوازدهم فصل دوم، گفتار اول، مبحث مراحل رونویسی است، دیگر نیاز به مطالعه کل فصل 2 یا حتی کل گفتار اول ندارم چون مبحثی که در آن اشکال داشتم را دقیقا مشخص کردم. بعدش در دفتر تحلیل آزمون نکات مهم و برجسته هر آزمون را یادداشت می‌کنم و برای درس های ریاضی و فیزیک یا مسائل شیمی، سوالات جالب و نکته‌دار رو به همراه پاسخ مینویسم. بعد از این باید بر اساس تحلیل آزمون و توقعی که از خودم دارم برای آزمون بعدی هدف گذاری بکنم. مثلا هدفگذاری کنم برای کاش بی دقتی و حواس پرتی، افزایش ساعت مطالعه درس زیست، افزایش تعداد تست های فیزیک که این کار باعث افزایش تراز میشود وهدف هایم را در دفتر تحلیل ازمون یادداشت میکنم.

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می زنید یا مسأله حل می کنید و چندساعت صرف مطالعه و روخوانی می کنید؟
  2. در تابستان بین 9 تا 10 ساعت مطالعه داشتم و 40 تا 50 درصد را به تست زنی اختصاص می‌دادم. در پاییز بین 12 تا 13 ساعت و 60 تا 70 درصد اختصاص می‌دادم به تست زنی. تایم الان بالای 14.5 ساعت و تقریبا همش را اختصاص می‌دهم به تست زنی و نمونه سوال حل کردن، مگر اینکه در مبحثی ضعف داشته باشم که آن مبحث را دوباره مطالعه می‌کنم.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ 
  2. بله دفتر برنامه ریزی دارم باعث شده برنامه هدفمندی داشه باشم و دقیق تر همه چیز را نظم بدهم.

 


  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 
  2. کتاب سه سطحی و آبی. سطح بندی سوالات سه سطحی باعث مرور و یادگیری بهتری می‌شود و کتاب ابی زیست هم سطح سوالات خوبی دارد.

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟ 
  2. در کنار دوازدهم پیشروی دارم، کنار ازمون های جامع هر سه پایه ازمون های پایه ای هم میزنم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
  2. ساعت مطالعه رو بالاتر بردم. تعداد تست زنی بالاتر و بیشتر و تست های گلچین شده و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوتم کردم و در کنار این ها خواندن دروس نهایی را شروع کردم.

 

  1. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟
    برای هردو امادگی لازمو دارم جمع بندی اردیبهشت انجام دادم هر دو کنکور بسیار مهم است و حتما باید روی جفت آنها تمرکز کرد چون هر کدوم تراز جداگانه ای دارند.

 

Menu