امیرحسین سلامی: مدیریت زمان را در دوران طلایی نوروز یاد گرفتم

من همواره طبق بودجه‌بندی برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم...

امیرحسین سلامی: مدیریت زمان را در دوران طلایی نوروز یاد گرفتم

گفت‌ و گو با امیرحسین سلامی از مراغه

133 آزمون، از ششم دبستان تا مهندسی کامپیوتر شریف

 

امیرحسین سلامی در یک نگاه:

شهر: مراغه (استان آذربایجان شرقی)

مدرسه‌‌ي دبستان: آینده سازان

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول: نمونه دولتی لقمان

مدرسه‌ی متوسطه‌ی دوم‌: استعدادهای درخشان شهید بهشتی

میانگین تراز دوازدهم: 7335

رتبه‌ی کنکور: 16 منطقه 2 

سابقه‌‌ی حضور در آزمون‌‌های کانون: ششم دبستان و از دهم تا دوازدهم ریاضی به ‌مدت 4 سال (133 آزمون)

تحصیلات و شغل پدر: ابتدایی، فروش پوشاک

تحصیلات و شغل مادر: ابتدایی، خانه دار

 

چرا تصمیم گرفتی رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنی؟

وقتی متوسطه‌ی اول بودم اطلاعاتم کم بود و فکر می‌کردم برای رشته‌ی ریاضی باید به درس ریاضی و برای رشته‌ی تجربی باید به درس علوم علاقه داشته باشم. من علاقه‌ام به ریاضی بیشتر بود. به هر حال این رشته را انتخاب کردم و بعد از ورود، با جزئیات درس‌هایش آشنا شدم. البته من این مسیر را دوست داشتم و هرگز از انتخابم پشیمان نشدم. مشاور کلاس نهم به من پیشنهاد کردند که رشته‌ی تجربی را انتخاب کنم، اما اطرافیان و خانواده‌ام برای دنبال‌کردن علاقه‌ام از من حمایت کردند.


برای دوران طلایی نوروز چطور برنامه‌ریزی کردی؟

من همواره طبق بودجه‌بندی برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم. به همین خاطر از برنامه عقب نبودم و دوران طلایی هم دقیقاً طبق برنامه‌ی کانون جلو رفتم. برنامه‌ریزی کردم تا بتوانم تا قبل از آزمون 7فروردین درس‌های پایه را مرور و جمع‌بندی کنم. در طول سال نکات مهم را خلاصه‌نویسی کرده بودم و به همین خاطر مجبور نبودم تمام مطالب را دوباره‌خوانی کنم. زمانم محدود بود و باید آن را مدیریت می‌کردم و مرورهایم را سریع و اثربخش انجام می‌دادم. بعد از مرور هم از مباحث گوناگون تست کار می‌کردم.


در دوران طلایی استراحت کافی هم داشتی؟

چون از پایه‌ی دهم برای کنکور درس خوانده بودم و همیشه طبق برنامه‌ی راهبردی پیش رفته بودم. در سال کنکور می‌توانستم جمعه‌ها کمتر درس بخوانم. تقریباً جمعه‌ها را به استراحت اختصاص می‌دادم. در دوران طلایی هم همین کار را کردم. اواخر پایه‌ی دهم کرونا شروع شد و از همان زمان من تلاش جدی برای کنکور را شروع کردم. به همین خاطر در پایه‌ی دوازدهم دیگر می‌دانستم باید چطور برنامه‌ریزی کنم و از زمانم چگونه بهترین استفاده را بکنم. 


در دوران نوروز فضای خانه برای مطالعه مناسب بود؟

من برای خودم اتاق جداگانه‌ای داشتم و رفت‌وآمد مهمان‌ها من را اذیت نمی‌کرد. یکی دو روز ابتدای سال جدید مهمان داشتیم که حضورشان در خانه‌ی ما کوتاه بود و توانستم با برنامه‌ریزی به درس‌هایم برسم. من بین 8 تا 9 ساعت در طول روز درس می‌خواندم و با برنامه‌ریزی می‌توانستم به همه‌ی کارهایم برسم. 


دفتر برنامه‌ریزی هم تکمیل می‌کردی؟

من ساعت مطالعه و تعداد تست‌هایم را همیشه برای خودم می‌نوشتم و عملکردم را با هفته‌ی قبل مقایسه می‌کردم. سعی می‌کردم برای بهبود شرایطم در درس‌های مختلف هدف‌گذاری و برنامه ریزی داشته باشم. 


چه درصدهایی در کنکور کسب کردی؟

زبان 66، عربی 96، دینی 81، ادبیات 76

ریاضیات 62، فیزیک 91، شیمی 72


روشت برای مطالعه‌ی درس فیزیک چگونه بود؟

فیزیک درس مورد علاقه‌ی من بود. برای این درس ابتدا درس‌نامه می‌خواندم و در صورت نیاز فیلم آموزشی هم می‌دیدم. بعضی مباحث به گونه‌ای بود که ممکن بود از روی درس‌نامه متوجه نشوم و دیدن فیلم آموزشی به من در یادگیری بهتر کمک می‌کرد. بعد تعداد کمی تست آموزشی حل می‌کردم و نکات مهم تست‌ها را تحلیل و یادداشت می‌کردم. سعی می‌کردم هفته‌ی اول تست‌های آموزشی کار کنم و هفته‌ی بعد را صرف حل تست‌های سنجشی و زمان‌دار کنم. حتی در تست‌های زمان‌دار هم تحلیل برایم بسیار مهم بود و اگر نکته‌ی جدیدی بود برای خودم یادداشت می‌کردم. وقتی تست‌های زیاد و متنوعی کار می‌کردم و نکات را یاد می‌گرفتم، باعث می‌شد تست های آزمون‌ها برایم جدید نباشند و به چالش نیفتم. 


شیمی را با چه روشی می‌خواندی؟

شیمی دو بخش مسائل و مفاهیم را در بر می‌گیرد. بخش حفظی و مفهومی شیمی را به خوبی می‌شناختم. چون آزمون‌های زیادی داده بودم می‌دانستم که کانون از این بخش چگونه سؤالاتی طراحی می‌کند. وقتی کتاب درسی را می‌خواندم اصلاً اجازه نمی‌دادم نکته‌ای نخوانده باقی بماند. متن کتاب درسی را زیر ذره‌بین می‌گذاشتم و تک به تک نکات را بررسی و تحلیل می‌کردم. طراحی سؤالات کانون را می‌شناختم و طبق آن‌ها درس می‌خواندم. نکات و مفاهیم و فرمول‌ها را در کتابم یادداشت می‌کردم و مدام مرور می‌کردم. از کتاب آبی کانون هم برای شیمی استفاده می‌کردم. البته کتاب آبی ادبیات، حسابان، هندسه و گسسته را هم کار کرده بودم. برای شیمی هم تست های متنوعی کار می‌کردم. 


با چالشی هم رو به رو بودی؟

درس گسسته برایم چالش برانگیز بود. آمار و احتمال یازدهم برایم راحت و روان بود. اما گسسته در پایه‌ی دوازدهم برایم دشوار بود و درک مفاهیمش چالشی بود. سعی می‌کردم تست‌های متوسط و آسان را از دست ندهم. از خودم توقع بالایی نداشتم. تلاشم را می‌کردم تا لااقل بتوانم در کنکور به سؤالات متوسط در این درس پاسخ بدهم. 


تحلیل آزمون را با چه روشی انجام می‌دادی؟

جمعه‌ها بعد از آزمون وقتی نتیجه را می‌دیدم به سراغ تحلیل می‌رفتم. من تمام تست‌ها را بررسی می‌کردم. کاری به این نداشتم که به آن تست پاسخ صحیح یا غلط داده‌ام. نکات مهم هر تست را به جزوه‌ام منتقل می‌کردم. یک دفتر خلاصه‌نویسی داشتم که نکات را داخل آن می‌نوشتم و در هر آزمون با توجه به بودجه‌بندی آزمون، نکاتش را مرور می‌کردم. 


از سایت کانون و مجله آزمون هم استفاده می‌کردی؟

زمانی که وقت بیشتری در اختیار داشتم گفت‌وگوهای مجله را مطالعه می‌کردم که همیشه نکات جالبی داشت. در سایت هم کارنامه‌هایم را بررسی می‌کردم. بیشترین استفاده‌ام از کارنامه‌ی پنج نوع درس بود.


روشت برای برنامه‌ریزی چگونه بود؟

ابتدای هفته برای کل هفته برنامه می‌نوشتم. برنامه‌ام طبق بودجه‌بندی آزمون‌های کانون بود. بودجه‌بندی کانون را با کتاب تستم مطابقت می‍‌دادم تا ببینم برای آزمون باید از هر درس چند تست کار کنم. مثلا اگر قرار بود 90 تست آموزشی در هفته‌ی اول کار کنم و سه جلسه در هفته برایش در نظر گرفته بودم، به طور متوسط در هر جلسه 30تست کار می‌کردم که در پایان هفته به هدفی که برای خودم تعیین کرده بودم، برسم. من آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال را هم می‌دادم و شرایط آزمون را در خانه برای خودم پیاده‌سازی می‌کردم. این آزمون‌ها را زمان‌دار می زدم و به خصوص در هفته‌ی منتهی به آزمون همیشه تست‌های زمان‌دار کار می‌کردم. 


اوقات استراحتت را چطور می‌گذراندی؟

من تفریح خاصی نداشتم. در اوقات استراحتم با گوشی بازی می‌کردم. اما اجازه نمی‌دادم استفاده از گوشی، زمان درس خواندنم را از بین ببرد. در واقع استفاده از گوشی را مدیریت کرده بودم. 


عادت خاصی داشتی که با استمرار در انجام آن به موفقیت رسیده باشی؟

به نظرم بهترین کاری که به طور دائم انجام دادم و به موفقیت من کمک کرد این بود که تست‌هایم را در طول دو هفته به خوبی تقسیم بندی می‌کردم تا در روز آزمون تعداد زیادی تست کار کرده باشم. البته هر شب هم تست‌های زبان و قرابت معنایی و آرایه‌های ادبی کار می‌کردم. سعی می‌کردم هر روز حدود ساعت 8 صبح مطالعه‌ام را شروع کنم و به این موضوع پایبند بودم. 


در مدیریت زمان آزمون ها موفق بودی؟

تا قبل از عید عملکردم کاملاً نوسانی بود. در یک آزمون می‌توانستم زمان را مدیریت کنم و در آزمون بعدی ممکن بود وقت کم بیاورم. روش‌های ضربدر و منها، زمان نقصانی و استراتژی بازگشت را از طریق فضای مجازی یاد گرفتم و بعد سعی کردم در تست‌هایی که در خانه کار می‌کردم، این روش‌ها را تمرین کنم. به مرور زمان متوجه شدم که در مدیریت زمان پیشرفت کرده‌ام و در کنکور هم در این زمینه مشکلی نداشتم. من با این روش‌ها دو طول دو تا سه هفته متوجه پیشرفتم شدم. اگر زمان به عقب برمی‌گشت زودتر به سراغ یادگیری این روش‌ها می رفتم. مدیریت آزمون در دوران طلایی و بعد از آن خیلی در نتیجه‌ی آزمون‌هایم و در نهایت نتیجه‌ی کنکورم اثر مثبتی گذاشت.


در جلسه‌ی کنکور با چالشی مواجه شدی؟

در تست‌های درس زبان با چند تست مواجه شدم که با تردید به آن‌ها پاسخ دادم. اما تا حد زیادی اجازه ندادم روی عملکردم در سایر درس‌ها اثر بگذارد و جلسه‌ی کنکور را چه از نظر روحیه و چه از نظر زمان به خوبی مدیریت کردم. 

Menu