نام و نام خانوادگی: ایلیا اسفندیارپور
مقطع و رشته:دوازدهم ریاضی
نام شهر و استان: سیرجان _کرمان
میانگین تراز: ۸۱۵۳
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از سال نهم، ۱۳۰ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: لیسانس ریاضی، دبیر
شغل و تحصیلات پدر: دیپلم، کارمند
مصاحبهگر : فاطمه ایلپور
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
سال نهم به پیشنهاد دبیر ریاضی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان در آزمونها شرکت کردم.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
۴ سال، از مقطع نهم تا دوازدهم
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
شرکت در آزمونها به صورت دو هفته یکبار باعث میشود که نظم مطالعاتی من بیشتر شود و بتوانم روند تحصیل خودم را بهتر ارزیابی کنم و بدانم که در چه جایگاهی نسبت به سایر دواطلبان قرار دارم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
- من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
د) منابع من کانونی بود.
من یک دانشآموز بی غیبت در آزمونهای اصلی بودم؛ همچنین از برخی منابع کانونی استفاده میکنم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟
باور من بر این است که برای موفقیت تحصیلی باید عادتهای خوب گذشته را حفظ کنیم و همراه با تلاش مداوم عادتهای خوب را در خود پرورش دهیم تا در نهایت به خواستهی خود برسیم، از اینرو شرکت در آزمونها به طور مداوم برای من همیشه با اهمیت بوده است.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
از سال نهم تا کنون هیچ غیبتی نداشتهام و همواره سعی کردم پیوستگیام را حفظ کنم زیرا غیبت در آزمونها باعث عقب افتادن در برنامه میشود و ممکن است باعث افت تحصیلی بشود.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
این پیوستگی باعث میشود همواره از روند تحصیلی خود باخبر باشم و سعی در برطرف کردن ضعفهایم باشم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ بله
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
این آزمونها باعث میشود که متوجه نحوه مطالعهام در هفتهی اول شوم و بتوانم در بین دو آزمون خودم را ارزیابی کنم و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ بله
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
با شرکت در این آزمونها میتوانستم میزان آمادگی خود را برای آزمون اصلی بسنجم و آمادگی بهتری در روز آزمون داشته باشم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از کارنامه اصلی آزمونها و از کارنامه پروژهای استفاده میکنم تا بتوانم میزان پیشرفتم را در هر آزمون نسبت به آزمون قبل بررسی کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
معمولاً مطابق با برنامه راهبردی درس میخوانم تا عملکرد بهتری در آزمونها داشته باشم همچنین سعی میکنم همیشه چند سرفصل از برنامه راهبردی جلوتر باشم.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
اگر مطلب آن درس را به طور کامل فراموش کرده باشم دوبارهخوانی میکنم تا مطلب به طور کامل در ذهنم تثبیت شود و برای دروس محاسباتی بیشتر از روش بازیابی استفاده میکنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
من بیشتر برای شیمی و حفظیات فیزیک از روش بازیابی استفاده میکنم و استفاده از این روش باعث میشود سوالات موردی را بهتر پاسخ دهم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
من معمولاً پاسخ همه سوالات را بررسی میکنم اما سوالات غلط و سوالات بدون پاسخ را با دقت بیشتری بررسی میکنم و سعی میکنم نکات آنها را یاد بگیرم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، در بعضی آزمونها مطابق انتظار خودم عمل نکردم و نتیجه مطلوب خودم را کسب نکردم اما سعی کردم خودم را قانع کنم که اتفاق است و ممکن است برای همه رخ دهد. خانواده نیز با حمایت از من تلاش میکردند که روحیهام را حفظ کنم و برای آزمون بعد آماده شوم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
من معمولاً خودم بر جزییات روند تحصیل کنترل دارم اما در بعضی موارد با مادرم مشورت میکنم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
دو درس حسابان و شیمی نقاط قوت من هستند و این دروس معمولاً در آزمونها ۹ از 10 پاسخ میدهم و نمرات من در مدرسه نیز بین ۱۹ تا ۲۰ است. برای این دروس ابتدا درسنامه یا جزوه معلم را مطالعه میکنم سپس سعی میکنم تستهای آموزشی و سطح بالاتر را حل کنم و درنهایت از خودم آزمون تک درس میگیرم تا عملکردم را در هر مبحث ارزیابی کنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، درس هندسه، با تغییر منابع مطالعاتی، مطالعه بیشتر و توجه بیشتر به مفاهیم کتاب درسی توانستم درصد این درس را بالاتر ببرم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
در روزهای مدرسه به طور میانگین ۶ تا ۷ ساعت مطالعه میکنم که حدود ۸۰ درصد این زمان را به تست زدن اختصاص میدهم و در روزهای تعطیل حدود ۹ تا۱۰ ساعت مطالعه میکنم که ۷۰ درصد این زمان را به تست زدن و بقیه آن را به مطالعه اختصاص میدهم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی؟
دلیل این موضوع چیست؟
دوران تابستان و نوروز، زیرا زمان بیشتری داشتم و میتوانستم ساعت مطالعهام را افزایش دهم که در نتیجه این افزایش ساعت مطالعه عملکرد بهتری در آزمونها داشتم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی آزمونها برای من پررنگتر بود زیرا میتوانستم جایگاه خودم را در میان سایر دانش آموزان بسنجم و برای اصلاح نقصهایم تلاش کنم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله، معمولاً میتوانستم سوالهای ساده را تشخیص دهم.
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله، با گذشت زمان توانایی من در تشخیص این سوالات بهتر شد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
بین ۵ تا ۱۰غلط
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات **
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهات، زیرا بتوانم علت اشتباه پاسخ دادن را بیابم و برای آزمون بعد آن نقص را برطرف کنم.
نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟
دبیران مدرسه نقش بسزایی در پیشرفت روند تحصیل من داشتند و همواره از راهنماییهایشان استفاده میکردم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا به بررسی نمره دروسی میروم که نقاط قوت من هستند. سعی میکنم علت ایرادات را پیدا کنم و در جهت رفع آنها تلاش کنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بعضی از آزمونها کارنامه من را میبینند. اگر افت داشته باشم سعی میکنند با حرفهایشان آرامش روانی من را بیشتر کنند و من را تشویق به ادامه دادن میکنند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله، به من کمک میکند تا برنامهریزی بهتری در هر بازه زمانی داشته باشم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتابهای سه سطحی استفاده میکنم که دارای سوالات شناسنامهدار و منتخب آزمونها هستند و منابع مناسبی برای دوران جمعبندی هستند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی ***
2) قهرمان پیشرفت
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
من از روش های زمان نقصانی، استراتژی بازگشت و تکنیک ضربدر منها در تمام بازه زمانی سال و در تمام آزمونها استفاده میکنم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
از فضای مجازی برای تفریح کوتاه مدت و همچنین دسترسی به مطالب درسی و مشاورهای و ارتباط با دوستان استفاده میکنم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
1- با توجه به برنامهریزی که برای سال آینده دارم مطالب سال گذشته را یکبار مرور کنم.
2- پیوستگیام در آزمونها را حفظ کنم.
3- نگاهی به آینده برای سال تحصیلی جدید داشته باشم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
سعی میکنم در تابستان مطالب پایه دهم و یازدهم را جمعبندی کنم تا در ادامهی سال فقط آنها را مرور کنم و تمرکز بیشتری بر دروس دوازدهم داشته باشم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
اینکه پیوستگیام را حفظ میکنم و در هر شرایطی سعی میکنم برنامهام را انجام دهم و در زمان نا امیدی دوباره به درس خواندن برگردم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله، صحبت کردن با دوستان، وقت گذراندن با خانواده.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
قبل از دوران مدرسه برخی کلمات رو میتوانستم بخوانم و عددها را بشمارم مادرم این موارد را به من یاد میداد.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله، کتابهای داستان مورد علاقهام. الان مطالعه غیر درسی ندارم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله، درباره سوالات درسی چالشی با هم بحث میکنیم و این که راهحلهایمان را با هم به اشتراک بگذاریم و در یادگیری دروس به هم کمک کنیم. دوستان من وضعیت درسی خوبی دارند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله، از دبیران دروس حسابان و شیمی و فیزیک مدرسه که من را در این مسیر راهنمایی میکنند، تشکر میکنم.