گفتگو با بهنام رسولی کارگر ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

تابستان را بسیار جدی بگیرید و سعی کنید نهایت تلاش خود را بکنید چون در هر صورت تلاش خودتان به خودتان مثل یک بومرنگ برمیگردد!

گفتگو با بهنام رسولی کارگر ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی


نام و نام خانوادگی : بهنام رسولی کارگر 

میانگین تراز : 6950

پایه و رشته: دوازدهم انسانی

شهر محل سکونت : لاهیجان

شغل و تحصیلات پدر : فوق لیسانس و رئیس اداره شیلات سیاهکل

شغل و تحصیلات مادر : لیسانس و بازنشسته فرهنگیان


مصاحبه‌گر: غزال بدری



به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟ نتیجه این تصمیم چه تاثیری بر وضعیت تحصیلی شما در طول سال داشت؟

خب از آنجایی که تابستان مدارس تعطیل است و وقت بیشتری دارم ترجیح دادم تابستان را سخت مطالعه کنم تا زمان شروع مدارس عقب نباشم و همچنین در دوران تابستان بهترین زمان برای مرور درس های سال های پایه هست به همین خاطر سعی کردم این فرصت را غنیمت بدانم.

البته این دوران تاثیر فوق العاده ای روی سال تحصیلی دارد چون خودم به شخصه درس های سال تحصیلی بعد را در تابستان پیش خوانی می‌کنم و تاثیر این پیش خوانی در سال تحصیلی قطعا قابل مشاهده است.


میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان داشتید؟ به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کرده بودید؟

حدودا روزی بین نه و نیم ساعت تا یازده ساعت مطالعه خالص درسی(بدون احتساب استراحت) داشتم. البته، در هفت روز هفته، شش روز مطالعه دارم و یک روز را به استراحت اختصاص میدهم و در آن روز معمولا ورزش،تماشای فیلمو ... انجام می‌دهم.


در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده بودید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ آیا پیش خوانی هم می کردید؟

ترجیحا سعی کردم هر دو را با هم داشته باشم.چون غفلت از یکی از آن دو می تواند پیامد منفی روی عملکرد داشته باشد.

بله همانطور که گفته شد پیش خوانی هم داشتم مثل تابستان سال گذشته.


برای پیش خوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می رفتید یا خودخوان بودید؟

خیر، معمولا زمانی ترجیح می‌دهم کلاس رفتن را انتخاب کنم که اصلا مشکل برایم قابل حل نباشد که البته به مشکل برنخوردم و خودخوانی کافی بود.


در کدام دروس در تابستان پیشرفت قابل ملاحظه داشتید؟ برای آن ها چه کار کردید که به نقطه قوت شما تبدیل شدند؟

در تابستان، بیشتر در دروس ریاضی و علوم و فنون ادبی بیشترین پیشرفت را تجربه کردم چون این دو درس از با اهمیت ترین دروس رشته علوم انسانی است و برای داشتن نتیجه درخشان در کنکور در رشته انسانی، هر دانش آموزی موظف به تقویت این دو درس است. من سعی کردم با تعداد تست بسیار زیاد و مواجهه با انواع سوال ، در این دروس پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشم.

گفتگو با بهنام رسولی کارگر ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی


تراز اولین آزمون شما در تابستان چند بود؟ در پایان تابستان به چند رسید؟

تراز اولین ازمون تابستان، ۷۸۰۰ بود البته هنوز تابستان به پایان نرسیده اما در اخرین ازمون تراز ۶۷۰۰ کسب کردم که با کمی افت تراز مواجه شدم و در تلاش برای برگرداندن آن هستم.


در تابستان از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری کردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟

بیشتر از همه از سری کتاب های آبی استفاده کردم که علاوه بر تست های استانداردی که دارد، شامل تعداد تست زیاد هم هست که آن را به گزینه مناسبی برای آمادگی بیشتر در کنکور تبدیل میکند.


دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کردید؟

اساسا دفتر برنامه ریزی بسیار مهم است و من از کلاس دهم هر روز دفتر برنامه ریزی را کامل می‌کردم.

 

 

آیا فعالیت فوق برنامه هم در تابستان داشتید؟

خیر، ترجیحا سعی کردم خودم بدون اتلاف وقت، به بهترین شکل ممکن دروس را مرور و پیش خوانی کنم.


چه توصیه ای برای دانش آموزانی که از تابستان در آزمون ها شرکت می کنند دارید؟

تابستان و عید از مهم ترین زمان ها برای جبران عقب ماندگی ها و نقص هاست. لطفا لطفا آن را جدی بگیرید و نهایت استفاده را از آن بکنید.


چرا از تابستان در آزمون های کانون شرکت کردید؟

من قبل از تابستان هم در آزمون ها شرکت می‌کردم اما تابستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آزمون های کانون آموزشی قلم چی در این دوران بسیار مناسب و جامع است و فرصت عالی برای خود آزمایی است.


منابع مطالعاتی شما در تابستان کدام ها بودند؟

من به طور کلی منابع ثابتی دارم و می توان به سری کتاب های آبی، جامع اشاره کرد.

 

در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟

بیشتر دقتم روی بخش نگاه به گذشته بود چون در این تابستان بنده باید به بهترین شکل دروس دهم و مخصوصا یازدهم را مرور می کردم و تست زیاد می زدم که در آینده به مشکل نخورم،البته که به دروس نگاه به آینده مخصوصا علوم و فنون ادبی و فلسفه و عربی دوازدهم را با جدیت و دقت مطالعه کردم و تست زدم و همچنین در آزمون ها هم تست های این دروس را زدم.


از آموخته‌های تابستان برای طول سال چه بهره ای بردید؟

هر چه در تابستان مطالعه دقیق تر و با کیفیت تر باشد، در سال تحصیلی کمتر فرد دچار برگشت به عقب می شود و می تواند در زمان کمتری دروس را مرور کند و به جای تلف کردن وقت برای مطالعه دوباره، تست بیشتر بزند.


در تابستان چقدر پیشرفت داشتید؟ راهکار موفق خود را بیان کنید.

بنده در تابستان کمی افت را تجربه کردم ولی به هر حال ماهیت آزمون ها سنجش خود است و افت تراز کاملا طبیعی است اما به طور کلی به دلیل این که ساعت مطالعه و تعداد تست هایم در تابستان را بیشتر کردم، تسلط بسیار بیشتر بر دروس را کاملا حس میکنم و فکر می‌کنم در سال تحصیلی و نزدیک کنکور کمترین مشکل را خواهم داشت.


مهمترين انگيزه شما از اينكه از تابستان در آزمون ها شركت كرديد چه بود؟

مرور بیشتر مطالب چون مطالب بسیار زیاد و سنگین است و درصورت عدم مرور و آزمون های مکرر حتما فرد در بازیابی اطلاعات به مشکل برخواهد خورد.


چه عاملي باعث شد  به صورت مستمر در آزمون‌ها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟

آزمون ها یکی از مهم ترین اولویت های من در زندگی است و سعی میکنم در همه زمان ها مطالعه درسی داشته باشم و  امید دیدن نتایج تلاش هایم انگیزه اصلی برای شرکت در ازمون ها است.


 مهمترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي دانيد؟

یکی از مهم ترین پیامد های پیوستگی من در شرکت در ازمون ها و مطالعه زیاد، تسلط بسیار زیاد بر دروس مخصوصا دروس مفهومی مانند علوم و فنون ادبی یا ریاضی و همچنین یکی دیگر از مهم ترین پیامد ها، مواجهه با انواع مختلف تیپ تست سوال ها است.


 پيشرفت خود را مرهون چه عواملي مي دانيد؟

پیوستگی زیاد، عدم غیبت در آزمون ها، عدم ایجاد وقفه زیاد بین دروس،عدم تنبلی، همچنین مطالعه در هر شرایط را میتوان از مهم ترین عوامل دانست.


در تابستان پيش رو برنامه شما به چه صورت است؟

من روزی بین ۹ و نیم ساعت تا ۱۱ ساعت مطالعه خالص و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تست هر روز میزنم.


 آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ براي برون رفت از آن چه اقداماتي انجام داده ايد؟

بله حقیقتا ناامیدی بسیاری را تجربه کردم که دائما سعی کردم آن را فراموش کنم اما نشد! و متاسفانه ضربه زیادی در این تابستان خوردم اما در هر صورت دست از مطالعه نکشیدم چون پس از صحبت با مشاور پی بردم که افت و نزول در این مدت امری طبیعی است.پس به کار خود ادامه دادم و سعی کردم خیلی به نتیجه فکر نکنم و مصمم در مسیر قدم گذارم.


 آیا با شروع سال تحصیلی ، نسبت به سایر هم کلاسی های خود احساس برتری داشتید ؟ 

البته که داشتم. زیرا در تابستان قبل از آن تقریبا بیش از نیمی از مهم ترین دروس را فراگرفته بودم و هیچ مشکلی هنگام امتحانات میان ترم و دو ترم نداشتم.


شروع زودهنگام شما در تابستان ، چه تاثیری بر روند درسی شما در طول سال تحصیلی داشت ؟ 

هر چه در تابستان زودتر شروع کنید، آسودگی را به خود هدیه داده اید! چون درس های سخت و یا سنگین در سال تحصیلی می توانند گریبان گیر شما شوند. به طور مثال در تابستان گذشته من درس روانشناسی را که در اولین نگاه درس بسیار زیاد و سنگین ارزیابی کرده بودم، بیش از نصف آن را یاد گرفتم و درسی که ترس داشتم از آن به نقاط قوت من تبدیل شد.


 نقش خانواده خود را در همراهی با شما برای شرکت در آزمون های تابستان چقدر پر رنگ میدانید ؟

بسیار بسیار پر رنگ می دانم. از کمک ها و مشاوره های برادرم تا روحیه های مادر و زحمات مداوم پدرم بسیار با ارزش بود و انشالله بتوانم روزی تنها مقداری از آن ها را جبران کنم!


یک توصیه به دوستانی که این مصاحبه را میخوانند درباره مطالعه در تابستان داشته باشید 

تابستان را بسیار جدی بگیرید و سعی کنید نهایت تلاش خود را بکنید چون در هر صورت تلاش خودتان به خودتان مثل یک بومرنگ برمی‌گردد!


نمودارهای پیشرفت بهنام رسولی کارگر

Menu