جلسه نفرات برتر شهر تبریز با حضور کاظم قلم چی - خرداد 1401

امروز؛ پنج شنبه " 26 خرداد 1401" جلسه دانش آموزان برتر تبریز با حضور کاظم قلم چی در قالب جلسه ای پویا و گفتگو محور برگزار گردید

جلسه نفرات برتر شهر تبریز با حضور کاظم قلم چی - خرداد 1401

امروز؛ پنج شنبه " 26 خرداد 1401" جلسه دانش آموزان برتر تبریز با حضور کاظم قلم چی در قالب جلسه ای پویا و گفتگو محور برگزار گردید

 در این جلسه سه ساعته  دانش آموزان در مورد سوالات و دغدغه های اصلی و فعلی پیش روی شان صحبت کردند. 


اولین سوال برترها   این بود که چگونه به واسطه تراز کانونی خود، تراز کنکوری خود را پیش بینی نمایند؟

کاظم قلم چی  ضمن بازگو کردن روش محاسبه تراز در کانون و در کنکور، این موضوع را برای دانش آموزان شرح دادند و توصیه کردن برای محاسبه دقیق تر به مقاله ایشان با موضوع محاسبه تراز در سایت کانون مراجعه نمایند.

البته خاطر نشان کردند که بنا به دلایلی، تراز آن ها چیزی بین 10 تا 15 درصد بالاتر از حدود تراز تخمینی آن ها خواهد بود و حضور دانش آموزان سخت کوش تر در کانون را دلیل اصلی این موضوع عنوان کردند. (سخت کوش به معنای دانش آموز با اراده ای که خود را به شرکت منظم در بیش از بیست مرحله آزمون برنامه ای مقید کرده است.)


اولین سوال کاظم قلم چی  از دانش آموزان برتر این بود که آیا در آخرین آزمون جامع یعنی سه تیر شرکت خواهید کرد؟ که پاسخ تمامی دانش آموزان حاضر مثبت بود.

ایشان دو توصیه در رابطه با نتیجه آزمون آخر جامع مطرح کردند؛

- اگر عالی و قابل قبول عمل کردید، دچار غرور نشوید.

- توصیه مهم تر؛ اگر آزمون پایانی منتهی به کنکور، چیزی ضعیف تر و به مراتب پایین تر از حد انتظار شما بود، دچار ناامیدی نشوید؛ چه بسا این اتفاق بیش تر از حالت اول، به حصول نتیجه بهتر در کنکور منجر خواهد شد؛ زیرا شما بدترین حالت ممکن را تجربه کرده اید و با ناراحتی و سرخوردگی ناشی از این اتفاق، قبل از جلسه کنکور مواجه شده و کنار آمده اید و اکنون به دور از استرس و اضطراب غیرمنطقی، در شرایطی ایده آل تر در جلسه کنکور حاضر خواهید شد.


سوال بعدی مطرح شده توسط برترها این بود که استرس ناشی از کمبود وقت، در مواردی منجر به پاسخ اشتباه ما می شود؟

پاسخ   این بود که کنکور برخلاف باور رایج در بین عموم، نبرد ثانیه ها و حتی دقایق نیست، بلکه مسابقه دقت است؛ تا جایی که توصیه کردند حتی اگر در سر جلسه آزمون، احساس خواب آلودگی کردید و یا حتی برای لحظاتی عدم تمرکز و عدم حضور ذهن را تجربه کردید، با آرامش دقایقی استراحت کنید و نگران کمبود زمان نباشید.

در بخش دیگری از جلسه،کاظم قلم چی  به نقش و اهمیت ویژه پدر و مادر در موفقیت امروز برترها اشاره کردند و بیان داشتند علاوه بر مهر و محبت والدین و حمایت مالی و معنوی آن ها، برخی اقدامات والدین در کودکی مثل کتاب خواندن و نیز صحبت مداوم و طولانی با کودک در سنین زیر شش سال، تاثیر بسزایی در افزایش دامنه لغات مورد استفاده در بزرگسالی و نیز کسب مهارت هایی همچون درک مفاهیم و امکان انجام استدلال موثر و قوی در بزرگسالی را فراهم می نماید.

توصیه مهم دیگر ، داشتن برنامه دوم یه به اصطلاح پلن B بود؛ با این توضیح که برنامه اولیه ما بایستی شامل 70 درصد استراتژی های تعریف شده و تمرین شده ما باشد، یعنی ما در روز کنکور هیچ روشی را تغییر ندهیم و به همه روش هایی که تا امروز آزموده ایم و اثر بخش بوده است، اعتماد کامل داشته باشیم و بدانیم لزوما روش موفقیت دیگران برای ما کاربردی نخواهد بود. 30 درصد برنامه اول ما نیز متاثر از رویدادهای جاری در جلسه کنکور خواهد بود؛ بسته به شرایط سوالات و دروس.

اما برنامه دوم را برای دروسی باید طرح ریزی کنیم که نقطه قوت ما محسوب می شوند؛ برای مثال ریاضی تا قبل از کنکور بی دردسرترین و قابل پیش بینی ترین درس امتحانی ما و نیز نقطه قوت ما بوده است، اما اگر به یکباره در کنکور این درس برای ما تبدیل به غیرپیش بینی ترین درس شود، چه باید کرد؟

کاظم قلم چی  توصیه کردند به این موضوع از هم اکنون فکر کنید و راهکارهایی برای خود داشته باشید. 


موضوع مطرح شده دیگر در مورد انواع سوالاتی بود که در کنکور با آن ها مواجه خواهیم شد .

 کاظم قلم چی  سوالات را به 4 دسته (3+1) تقسیم بندی کردند؛

- سوالات آسان که بار اول پاسخ خواهیم داد. ( شامل سوالاتی که آسان نیستند، اما در وقت قانونی قابل پاسخگویی هستند، نیز می شود.)

- سوالاتی که رسیدن به پاسخ نهایی زمان بر است و یا در بار اول به علت استرس بالا، امکان خطا وجود دارد؛ مثل سوالات شمارشی که با علامت ضربدر نشان دار خواهیم کرد.

- دسته سوم سوالاتی که نمی توانیم پاسخ دهیم و با علامت منفی مشخص خواهیم کرد.

- دسته چهارم سوالات، سوالات ابتکاری و جدید که در هر درسی بین 2 تا 3 سوال خواهد بود. 

بحث در راستای انواع سوالات به استراتژی بازگشت و زمان های نقصانی منتهی شد و  از دانش آموزان خواسته شد که استراتژی های آزموده شده و مورد تایید خود را بنویسند. 

توصیه دیگر به برترهای تبریز این بود که به جای اصرار و تمرکز بر به دست آوردن یک رتبه عالی، تمرکز خود را معطوف به رشته موردنظر خود نمایند، برای مثال اگر هدف قبولی در رشته روان شناسی دانشگاه تهران است، تلاش برای به دست آوردن تراز موردنیاز برای این رشته کافیست. ضمن اینکه این کار میزان استرس ما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و در نتیجه کارایی ما ارتقا می یابد.

در پایان جلسه کاظم قلم چی  از دانش آموزان خواستند در مورد تمامی این موارد؛ دغدغه ها، استرس ها، نگرانی ها و نیز استراتژی های آزمونی خود با اولیای خود گفتگو کنند به ویژه در روز و ساعات پایانی منتهی به کنکور و با خاطری آسوده و فراغ بال در جلسه کنکور حاضر شوند و نیز از اولیا و دانش آموزان خواستند برداشت و دریافت خود از جلسه را مطرح نمایند.

عمده اولیا و دانش آموزان در وهله ی اول ابراز داشتند که به شدت میزان استرس شان کاهش پیدا کرده، صرفا به این دلیل که توانستند در مورد استرس ها و دغدغه های خود، بعد از مدت ها مجازی بودن و دور بودن از دورهمی های دانش آموزی صحبت کنند.

موضوع دوم این بود که دانش آموزان به این باور رسیدند که اتفاقات احتمالی منتهی به کنکور، مثل بی خوابی شب قیل از آن، سختی احتمالی برخی دروس و شرایط بد محل برگزاری آزمون و ... تاثیر چندانی بر روند آزمونی آن ها نخواهد داشت و هیچ کاهش غیرمنتظره و غیرمنطقی در ترازشان روی نخواهد داد.

همچنین دانش آموزان اشاره کردند که وقتی  استراتژیهای خود را روی کاغذ نوشتند، احساس تسلط و شفافیت و اعتماد بیشتری نسبت به  عملکرد خود به دست آوردند.

 

استراتژی بازگشت دروس عمومی برترهای شهر تبریز

مائده ملکی                                       رشته:  انسانی                                      میانگین تراز: 8128

اول درک مطلب عربی، بعد ادبیات، دینی و نهایت زبان؛ با اولویت سوالاتی که می دانم امکان بیشتری برای پاسخگویی دارم.


مژده ابراهیمی                                رشته: انسانی                                       میانگین تراز: 8100

- در بازگشت اول به سراغ سوالات شمارشی ادبیات مثل ترکیب وصفی و اضافی، تعداد حذف فعل ها و ... می روم.

- در درس عربی به سوالاتی که به قرابت بین شعر و آیه ها اشاره می کند را در دور دوم جواب می دهم.

- در دینی سوالاتی که می دانم مربوط به کدام درس است ولی جژئیات را به خاطر نمی آورم، در دور دوم پاسخ می دهم. من در درس دینی سعی می کنم کتاب را در ذهن خودم مرور کنم، زیرا به یادآوردن یک جمله قبل یا یک جمله بعد برای پاسخ صحیح به سوال کمک کننده است.

- در ریدینگ زبان، معمولا پاراگراف اول را در دور اول می خوانم و ایده اصلی متن را می یابم و در بازگشت با مرور ریدینگ به سوالات جزئی تر پاسخ می دهم. 

 

آرمان عبدالهی                         رشته: ریاضی                                  7833

اول درک مطلب عربی را پاسخ می دهم، بعد سوالات وقت گیر و شک دار ادبیات و بعد سوالات دینی و زبان.


ثنا بابایان                                   رشته: ریاضی                                   تراز:  7683

ابتدا درک مطلب های مفهومی عربی، دینی، زبان و در نهایت بیشتر وقتم را صرف سوالات ادبیات می کنم. 


اصغر ستاری                           رشته: انسانی                                   تراز: 7452                             

اول درک مطلب عربی، بعد از آن سوالات دینی، بعد از آن دستور زبان ادبیات و قرابت ادبیات و در نهایت درک مطلب زبان.


امیرحسین اسدیه                          رشته: تجربی                          تراز: 7380

ابتدا به مدت 5 دقیقه به سراغ سوالاتی از عربی، دینی و زبان می روم و ده دقیقه پایانی را به ادبیات اختصاص می دهم. 


محیا جعفری                                 رشته: انسانی                          تراز: 7296

اول سوالات نزده عربی و دینی را مجدد بررسی می کنم. بعد در درس ادبیات به ترتیب املا و لغت، سپس قرابت و سپس سوالات مربوط به دستور زبان را پاسخ می دهم.


جلسه نفرات برتر شهر تبریز با حضور کاظم قلم چی - خرداد 1401

 

 

 


Menu