تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 20 اسفند

بررسی سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی 20 اسفند جمع بندی: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سینمای دانشگاه هنر تهران

تحلیل خلاقیت نمایشی آزمون 20 اسفند

بررسی سوال های چالشی خلاقیت نمایشی 20 اسفند 

جمع بندی: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سینمای دانشگاه هنر تهران


 171) کدام فیلم جایگاه پروتوتایپ (الگوی ازلی) سینمای کلاسیک هالیوود را داراست؟

1)تولد یک ملت                               2) زندگی یک آتش نشان آمریکایی

3) سرقت بزرگ قطار                         4) تعصب

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: سرقت بزرگ قطار الگوی ازلی برای سینمای کلاسیک آمریکاست. در فیلم سرقت بزرگ قطار برای نخستین بار در تاریخ سینما از حرکت افقی (پن) و حرکت عمودی (تیلت) دوربین استفاده شد. ویژگی دیگر این فیلم استفاده از تدوین تداومی در آن است.

فیلم زندگی یک مامور آتش نشانی اهمیتش بخاطر تدوین موازی و نماهای بسیار درشت (اینسرت) و نماهای آرشیوی بود.

فیلم تولد یک ملت فیلمی نژاد پرستانه با موضوع جنگ های داخلی آمریکا و یک اثر اقتباسی است. مضمون سه ساعته فیلم تولد یک ملت مبارزه مرگ و زندگی است که جنوب باید در برابرش پایدار بماند تا ملتی بتواند متولد شود.

فیلم تعصب فیلمی اپیزودیک با چهار داستان مجزا از هم که محور اصلی همه آنها تعصب است. 

چهار داستان فیلم تعصب : ویران شدن بابل و فتح آن توسط کوروش / مصلوب شدن مسیح / کشتار پروتستانهای فرانسه در قرن شانزدهم در واقعه سنت بارتلمی / کشمکش های کارگری در عصر جدید (اختلاف میان سرمایه دار و کارگر).

سکانس مشهور فیلم تعصب،  تکان دادن گهواره توسط مادر که تمثیلی از ادامه حیات انسان بر روی کره زمین است.

  

172) کدام یک از ویژگی های فیلم آنتراکت ساخته رنه کلر است؟

1) به مبارزه طلبیدن بیش از حد تماشاگر و تمسخر تولید فیلم های عادی

2) به چالش کشیدن فیلم های فرمالیستی و فعال کردن ذهن تماشاگر در درک متفاوت از داستان

3) ایجاد حس سرزندگی در تماشاگر به کمک میزانسن متقارن و زوایای متفاوت در فیلم برداری

4) به کارگیری دکورهای نامنسجم استودیویی و به چالش کشیدن نظام سرمایه داری در ساخت فیلم

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: فیلم آنتراکت نوعی به مبارزه طلبیدن بیش از حد تماشاگر و تمسخر تولید فیلم های عادی  بود. فرانسیس پیکابیا برای این فیلم یک سناریو کوتاه نوشت. رنه کلر درباره فیلم آنتراکت خود می گوید: آنتراکت، لکنت زبانی تصویری است که با هم آهنگی تنظیم شده است. آنتراکت 1924 فیلم ساخته رنه کلر است. در آغاز فیلم ستون ها، سقف ها و دود کش ها به شکلی پرکنده و درهم و برهم ظاهر می شوند. من ری و مارسل دوشان در گوشه پشت بام سرگرم بازی شطرنج هستند. سپس تصویر حمل تشریفاتی جنازه ای را می بینیم که در جلوی این کاروان شتری در حال حرکت است که روی سرش تاجی از ژامبون و نان گذاشته اند و سوگواران از آن می خورند.

  

178) واژه نئورئالیسم نخستین بار درباره آثار کدام یک از فیلمسازان به کار برده شد؟

1) روبرتو روسیلینی                          2) ژاک فدر

3) ویتوریو دسیکا                             4) مارسل کارنه

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: اصطلاح رئالیسم شاعرانه را نخستین بار به آثار کارنه نسبت دادند. رنج و مرگ موضوع اصلی فیلم های کارنه هستند. فیلم های مارسل کارنه را به شعر سیاه تشبیه کرده اند.

 

179) کدام یک از ابداعات دیوید وارک گریفیث نیست؟

1) تعلیق فزاینده                    2) مونتاژ دیالکتیک

3) مونتاژ متقاطع                   4) مونتاژ استعاری

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: دیوید وارک گریفیث (پدر هنر سینما ، پدر فن سینما)/ (ملقب به شکسپیر سینما) / (پدر فن سینما)

ابتکارات گریفیث: بهره گیری از مونتاژ شتابی (با کوتاه کردن طول نماها ، ریتم آثارش را تند کرد) / استفاده از نمای درشت (کلوز آپ) /  بهره گیری از نور پردازی رامبراندی برای نخستین بار در فیلم ادگارد آلن پو / نمای نزدیک شی یا اینسرت / نمای بسته یا اکستریم کلوز آپ / بتزگشت به گذشته یا فلاش بک / محو تدریجی / نقاب گذاری / بهره گرفتن از تنوع در زوایای دوربین / مبتکر فید اوت در تدوین

نکته: مونتاژ دیلکتیکی از ابداعات آیزنشتاین است. 

  

181) در کدام فیلم آمریکایی برای نخستین بار از تکنیک میان نوشته استفاده شد؟

1) سرقت بزرگ قطار            2) مصائب ژاندارک        3) کلبه عمو تم           4) تعصب

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: فیلم کلبه عمو تم 1903 نخستن نمونه به کارگیری میان نوشته در سینمای آمریکاست.

سرقت بزرگ قطار 1903 نخستین فیلم وسترن تاریخ سینماست. این فیلم الگوی ازلی برای سینمای کلاسیک آمریکاست. ویژگی دیگر این فیلم استفاده از تدوین تداومی در آن است. فیلم تعصب 1916 فیلمی اپیزودیک با چهار داستان مجزا از هم که محور اصلی همه آنها تعصب است.

  

182) کدام گزینه درباره فیلم های امپرسبونیستی نادرست است؟

1) اعتقاد امپرسیونیست ها به تشابه سینما با موسیقی، انگیزه ی کاوش آنها در تدوین آهنگین بود.

2) تاثیرگذار تربن نوآوری تکنولوژیک امپرسیونیستی عبارت بود از انکشاف تمهید جدیدی از حرکت قاب.

3) در فیلم های امپرسیونیستی در زمان طرح و توطئه، تا حد زیادی دخل و تصرف می شد.

4) فیلم های امپرسیونیستی نسبت به نشان دادن رویاها، خیالات و روحیات کاراکترها بی تفاوت بودند.

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: دخل و تصرف در زمان طرح و توطئه، تا حد زیادی  / تاکید بر کنش درونی بجای رفتار جسمانی خارجی / بی علاقگی به شیوه بیان داستانی و نمود خط داستانی کم رنگ / علاقه به دنیای ذهنی شخصیتها / بی علاقگی به شیوه بیان داستانی / استفاده از ریتم تند شونده /  سینما باید ناب باشد و وام دار تیاتر و ادبیات نباشد / تشابه سینما با موسیقی انگیزش کاوش در تدوین آهنگین / استفاده کارکردی از دوربین و تکنیکهای سینمایی(سوپرایمپوز. آیریس. ماسکه کردن. فلاش بک.نمای نقطه نظر و استفاده از آینه های محدب و انواع فیلترها / استفاده از فلاش بک برای نشان دادن خاطرات / شیفتگی به زیبایی شناسی و علاقه به کندوکاوهای روانشناختی / استفاده از فلاش بک برای نشان دادن خاطرات / تاثیر پذیری از نقاشی امپرسیونیستی با ارائه تصویرهایی شاعرانه و غم انگیز.


184) تاثیرات مونتاژ شوروی و اکسپرسیونیسم آلمان در آثار کدام کارگردان دوره صامت مشهود است؟

1) آلفرد هیچکاک                                2) کارل تئودر درایر

3) ژان اپستاین                                    4) دیوید وارک گریفیث

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: در فیلم دینی مصائب ژاندارک اثر داریر، مایه های سبک اکسپرسیونیستی در دکورهای لخت و زوایای سر بالا و مونتاژ تند ( ریتم ) صحنه های اتاق شکنجه از تاثیرات مونتاژ شوروی و سینمای امپرسیونیسم فرانسه حکایت دارد.

Menu