پاسخنامه کلیدی و تشریحی درک عمومی هنر کنکور تیر 1403

گردآورنده: نیوشا طرهانی رتبه 116 منطقه 2 دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت تهران، داوطلب برتر آزمون‌های هنر سال 1402، مسئول درس آزمو

پاسخنامه کلیدی و تشریحی درک عمومی هنر کنکور تیر 1403

پاسخنامه کلیدی و تشریحی درک عمومی هنر کنکور نوبت دوم تیر ۱۴۰۳

گردآورنده: نیوشا طرهانی رتبه 116 منطقه 2 دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت تهران، داوطلب برتر آزمون‌های هنر سال 1402، مسئول درس آزمون هدف و منتخب، پشتیبان و مشاور کنکور هنر

پاسخنامه کلیدی و تشریحی درک عمومی هنر کنکور تیر 1403

سوال ۱-۱

تاریخ هنر ایران- ص 42

نقش برجسته به شکل انسان بالدار (چهاربال )در لباسی ایلامی و با تاجی شاخ مانند(دو شاخ)حجاری شده است . این نقش برجسته بر روی یکی ا ز پایه ستون‌های سنگی مجموعه پاسارگاد حجاری شده است. کتیبه بالای این نقش برجسته هویت این شخصیت را کوروش هخامنشی معرفی میکند.


2- 4

دانش فنی پایه پویانمایی- ص 67

نمای زاویه دوربین از بالای سر ،تقریبا عمود بر موضوع یا سوژه تصویربرداری میکند.این زاویه دوربین معمولا برای بیان موقعیت سوژه یا نشان دادن پوچی و تنهایی و سردرگمی آن استفاده میشود .


۳-۳

۵۶دانش فنی پایه معمار ی داخلی- ص56

ا ز ملات گچ آهک برا ی اندودهای داخلی و نماسازی در مناطق مرطوب استفاده میشود .


۲-۴

تاریخ هنر ایران-ص 30

آثار بدست آمده از منطقه کلاردشت(مازندران) را به هنر مادها نسبت داده‌اند.ا ز جمله این آثار جام طلای کلاردشت است که با نقش برجسته ای ا ز چند شیر تزئین یافته است .


۲-۵

کارگاه نقاشی-ص 99

هنرمندانی را میتوان یافت که علاوه بر دستاوردهای شیوه خویش، از نقاشی‌ها و پیکره‌های شرقی، بدوی و باستانی سود جستند. بعنوان مثال پیکاسو و براک در آثارشان ا ز طرح‌های ماسک ها و پیکره های آفریقایی استفاده کرده‌اند .


۳-۶

تاریخ هنر ایران- ص83

پخت سفال هایی خاص و نازک بنام"پوست تخم مرغی" که با طرح های ظریف شاخ و برگ گیاهی تزئین شده و به وسیله لعاب شفاف قلیایی پوشانده میشده در این دور ه بوجود آمد .


۷ - ۴


۸ - ۱

عکاسی 1- ص 18

عکاسی در سال ۱۸۴۲ و در زمان محمد شاه قاجار وارد ایران شد. امروزه ده ها هزار قطعه از عکس‌های بازمانده از آن زمان را میتوان در کاخ موزه گلستان جستجو کرد .


۳-۹

آشنایی با هنرهای تجسمی - ص 59

در تابلوی مونالیزا ،داوینچی برای نمایش حجم سه بعدی و عمق فضا منطبق بر دید عینی از روش (( کیاروسکورو )) استفاده کرد. او با استفاده از منبع نوری مشخص و برای ایجاد سایه روشن‌های مناسب، نور کافی را بر مدل می‌تاباند تا حجم‌ها سه بعدی بنظر برسند. به کمک این روش، احجام بدون خطوط کناره نما و از طریق ایجاد تضاد میان سطوح تیره و روشن رنگی از فضای اطراف جدا میشوند .


۴-۱۰

تا یخ هنر جهان - ص136

از سال‌های ۱۹۶۰ به بعد در آمریکا جنبش پاپ جای خود را به دو جریان مینیمالیسم و هنر مفهومی داد .


۳-۱۱

دانش فنی پایه معماری داخلی - ص110

دیاگرام : ترسیمی که لزوما معرف همه قسمت‌های مختلف یک طرح نیست بلکه آرایش و روابط بین اجزای یک کل را بصورت کلی نشان میدهد.


۱-۱۲

آشنایی با مکاتب نقاشی -ص 117

فرانسیس پیکابیا از هنرمندان سبک دادائیسم با رسم تصاویری بی سر و ته از اشکال ماشینی، این سبک را در نیویورک اشاعه داد .


۳-۱۳

عکاسی - ۱ حساسیت و نویز (ص 51 تا ۵۳ )


۲-۱۴

دانش فنی پایه فرش - ص 65

نقش پاشتری : نقشی هندسی است که بر پایه اثر پای شتر طراحی شده است .این نقش با استفاده از اشکال هشت ضلعی یا مستطیل طراحی شده و در اطراف آن نقشی از جای پای شتر تکرار شده است .


۳-۱۵

خوشنویسی - ص35

کلیه حروف گردی که از راست به چپ نوشته میشوند، در قسمت ماقبل آخر و قبل از اتصال به گردی، حالت عمودی دارند .


۲-۱۶

سازشناسی ایرانی - ص58

تکنیک های اجرایی دوتار ترکمنی (گلستان) در مقایسه با سایر نمونه‌های دوتار پیچیده‌تر ، سازمان یافته‌تر و تعریف شده‌تر است .


۱-۱۷

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان - ص111

رزمنامه ، برگردانی از حماسه مهابهاراتای هندی میباشد.


۲-۱۸

تاریخ هنر جهان - ص138

یکی از هنرمندان پست مدرن در عکاسی ، الکساندر دو کادنه میباشد. او عکس های رادیولوژی را با توجه به ویژگی های شخصی افراد رنگ میزند و ترکیبی از عکاسی و نقاشی بوجود آورده است .


۳-۱۹

دانش فنی پایه فرش - ص 98

عدم دقت در قیچی زدن پرزهای قالی موجب میشود که سطح ناصاف از پرزها بوجود آید و بشدت از زیبایی نقوش قالی می‌کاهد و به اصطلاح آن را بره بره نشان میدهد. کوتاه نمودن بیش از حد پرزها نیز باعث ذرتی شدن قالی میشود.


۱-۲۰

آشنایی یا ادبیات کهن ایران و جهان - ص 20

ارداویراف‌نامه از نوشته‌های دوران ساسانی است. ارداویراف مرد پاک و پرهیزکاری است که پیشوایان و موبدان دین زرتشتی اورا برگزیدند تا سیری در جهان دیگر بکند و از روان درگذشتگان آگاهی بدست آورد .این سیر معنوی در پیشگاه پیشوایان ، از در آتشکده فرن بغ آغاز گردید .


۲-۲۱

دانش فنی پایه پویانمایی - ص 22

در دیوارنگاره‌های این غار ، گرازی ترسیم شده است که چهار جفت پا دارد و میتواند نشانه ای از تلاش انسان غارنشین برای تداعی حرکت باشد .


۴-۲۲

تصویربرداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی - ص 22

توماس آلوا ادیسون و دستیارش(دیکسن)، اولین دوربین فیلمبرداری یعنی کینتوگراف را در سال ۱۸۸۹ میلادی ساختند.


۲-۲۳

تاریخ هنر جهان -مقایسه دو جدول زمانبندی دوره‌های دو تمدن میان‌رودان و مصر (ص 24 و ۳۲ )


۳-۲۴

دانش فنی پایه فرش - ص 63

نقش توسباغی : نقش هندسی است به شکل انتزاعی لاک پشت که در زبان آذری به آن توسباغی میگویند .در برخی مناطق به نقش سماوری یا چایدان که در حاشیه پهن قالی استفاده میشود نیز توسباغی گفته میشود .این نقش در حاشیه اکثر قالی‌های منطقه آذربایجان و کردستان و خصوصا حاشیه‌های طرح اصیل ماهی درهم استفاده میشود.


۴-۲۵

تاریخ هنر جهان - ص 63

در دوره تانگ و تحت تاثیر نقاشی‌های بودائیان هند، نقاشی دیواری به ویژه در غارهای بودایی شمال غربی چین شکوفا و حالات و زندگی بودا بر بدنه غارها نقاشی شد.


۲-۲۶

آشنایی با مکاتب نقاشی - ص 86

کاتسوشیگا هوکوسای با تسلط بر فرم و تحولی که در منظره‌نگاری خاوردور بوجود آورد، بر نقاشی سده‌ی نوزدهم اروپا بسیار اثر گذاشت.


۴-۲۷

مبانی نظری و ساختاری موسیقی ایرانی (ص 53 و ۵۶ )


۳-۲۸

آشنایی با مکاتب نقاشی - ص 127

روبر کامپن (استاد فلمال ) در شمال اروپا با ابداع رنگ و روغن ، فصلی نو در تجسم عمق در فضا و پیوستگی سایه روشن‌ها در نقاشی رنسانس گشود .


۳-۲۹

تصویربرداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی - ص 118


۲-۳۰

تاریخ هنر جهان- ص 126 / آشنایی با مکاتب نقاشی - ص 136

هنرمندان مکتب نئوکلاسیسم از جمله ژان دومینیک انگر و ژاک لویی داوید در آثارشان نوعی واکنش علیه تزیینات و ظرافت کاری‌های افراطی روکوکو به نمایش گذاشتند .


۴-۳۱

دانش فنی تخصصی معماری داخلی - ص 112

سنگ‌های صیقلی و پاک تراش : این سنگ‌ها علاوه بر تراش ، صیقل هم خورده‌اند .که بهترین نمونه آن سنگ های مجموعه تخت جمشید است .


۲-۳۲

سازهای ارکستر سمفونیک 2 - ص 126

چایکوفسکی در باله فندقی، دایره زنگی ( تمبورین ) استفاده کرده است .


۳-۳۳

تاریخ هنر ایران - ص 122

دوره اول ، بین سال های ۱۳۲۰-۱۳۰۰ شمسی همگام با دوره اوج فعالیت‌های باستان شناسی ایران شکل میگیرد که در آن گروه‌های مختلف اقدام به فعالیت‌های حفاری در مناطق باستانی ایران میکنند. این تمایل به باستان‌شناسی که از اواخر دوره قاجاریه شروع شده بود باعث شد تا متخصصان اروپایی همگام با رویکرد حکومت‌های وقت وارد ایران شوند و با وجود این که عمده آنان معمار هم بودند اما به لحاظ رویکرد باستان‌شناسی سعی داشتند تا طرح‌های معماری خود را به شیوه باستانی بسازند. از جمله این آثار معماری ، موزه ملی ایران می‌باشد .


۲-۳۴

دانش فنی تخصصی پویانمایی - ص 17

دوره سوم پویانمایی آلمان مصادف با جنگ جهانی دوم است. اهداف پویانمایی این دوره رقابت با تولیدات دیزنی و تولید پویانمایی برای پروپاگاندا بوده است .


۴-۳۵

دانش فنی تخصصی طراحی دوخت - ص 23

یقه امپایر ، یقه ایستاده محکمی است که در لباس‌های رسمی مردانه بکار میرود و بدون تکه برگردان در جلو میباشد .


۲-۳۶

دانش فنی تخصصی معماری داخلی - ص 69

در سبک معماری اصفهانی همهی گونه های طاق و گنبد بکار برده شده است .


۱-۳۷

دانش فنی پایه پویانمایی - ص 68

چوب زیرفون ،چوبی ایده آل برای تخته های نقاشی و کابینت سازی است.


۲-۳۸

حجم سازی ۱ - ص (54، 55، 56)


۱-۳۹

دانش فنی پایه معماری داخلی - ص 49

سنگ بادبر سنگی است که تقریبا به شکل مکعب درآمده است و سطح نمای آن نیز حدودا به شکل مربع یا مستطیل است .


۲-۴۰

سازهای ارکستر سمفونیک 1 - ص 81

نمونه‌های کنسرتو ویولن سولا ، از آهنگ‌سازان دوره باروک تا قرن بیستم بسیار دیده میشوند .


۴-۴۱

دانش فنی تخصصی پویانمایی - ص 20

"نورشتاین" که اغلب از شیوه کات اوت استفاده میکند از هنرمندان پویانمایی آلمان است. او در آثارش به فرهنگ روسیه با نگاهی عمیق میپردازد و واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی آن را به طرزی شاعرانه در قالب تصاویری رویایی ارائه میکند .


۲-۴۲

دانش فنی تخصصی معماری داخلی - ص 43

شیوه پارتی به معماری گفته میشود که بعد از حمله اسکندر در ایران معمول شده و در دوره های سلوکیان( ستون های خورهه)، اشکانیان ( ارگ کهن نسا)، ساسانیان ( قلعه دختر، طاق کسری، بیشاپو ر، کاخ سروستان ) و صدر اسلام و در بعضی نقاط حتی بعد از اسلام تا قرون سوم و چهارم هجری ادامه داشته است .


۲-۴۳

دانش فنی تخصصی طراحی دوخت - ص 34

پوشش‌های سبک سنتی از پارچه‌های آزاد ، افتان و بدون آهار تهیه میشوند .


۲-۴۴

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان - ص 106

آندرونیکوس پدر ادبیات روم شناخته میشود . او اودیسه‌ی هومر را به زبان لاتین ترجمه کرد .


۳-۴۵

خوشنویسی - ص 4

"ابن مقله" در ابداع و تکامل خطوط ثلث ، توقیع ، رقاع ، ریحان و محقق نقش اساسی داشته است .


۳-۴۶

دانش فنی تخصصی معماری داخلی - ص 18

چراغ‌های برنجی اغلب با طرح پرنده‌های اساطیری ساخته میشوند و در خانه‌ها و معابد برای روشنایی در مراسم خاص استفاده میشود .


۳-۴۷

آشنایی با مکاتب نقاشی - ص 28

مطالعه آثار هرات از تداوم سنت‌های هنر باختر ایران، به ویژه آثار جنید و معاصرانش، خبر میدهد. ضمن آنکه این آثار ازدستاوردهای مکتب شیراز بی‌بهره نبوده است .


۳-۴۸

سازشناسی ایرانی - ص 82

"باغلاما" کاسه طنینی یکپارچه به شکل تقریبا نیمه گلابی و دسته‌ای نسبتا طویل دارد که دستان‌ها روی آن بسته میشوند .


۱-۴۹

تاریخ هنر جهان - ص 135 و 137 


۴-۵۰

تاریخ هنر جهان - ص 105

هنر اقوام قرون وسطای پیشین از بسیاری جهات با هنر اشیای مفرغی لرستان و طلاکاری سکاها مشابه است.

Menu