تحلیل و رویکرد درس درک عمومی ریاضی و فیزیک

دوستان عزیز تحلیل دقیق و کامل آقای دانیال قزوینیان رتبه 317 منطقه 2 کنکور ریاضی سال 92، کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، 6 سال سابقه تدریس درک عمومی ریاضی

تحلیل و رویکرد درس درک عمومی ریاضی و فیزیک

سلام

دوستان عزیز تحلیل دقیق و کامل آقای دانیال قزوینیان رتبه ۳۱۷ منطقه 2 کنکور ریاضی سال ۹۲، کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، 6 سال سابقه تدریس درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر، مسئول درس درک عمومی ریاضی و فیزیک آزمون‌های کانون، مدرس و مؤلف ریاضیات کنکور هنر

ارزیابی کلی درس درک عمومی رياضی

در کنکور تیر 1403، چینش سؤال‌ها همچون سال‌های گذشته بوده است: 

  • سؤال‌های ریاضیات پایه 
  • سؤال‌های هندسه 
  • سؤال‌های هوش و خلاقیت

 سطح دشواری عمومی سؤال‌های درک عمومی ریاضی در کنکور تیر ۱۴۰3 نسبتا متعادل‌تر از کنکورهای سال‌های قبل و بسیار نزدیک به کنکور نوبت اول (اردیبهشت ماه 1403) است. البته شاید چند سؤال ساده‌تر و چند سؤال سخت‌تر نسبت به نوبت اول وجود داشته باشد، اما سطح عمومی دشواری بسیار نزدیک به آن است.

در مجموع می‌توان این کنکور را با کنکورهای سال‌های 99 و 98 نسبتاً هم‌سطح دانست که تا حدودی ساده‌تر از کنکورهای 1400، 1401 و علی‌الخصوص 1402 محسوب می‌شدند.


ارزیابی ریاضیات پایه و بودجه‌بندی

در سؤال‌های ریاضیات پایه، تعداد سؤال‌ها از مباحث مختلف نسبتاً یکسان و متعادل است، به جز مباحث محاسبات رادیکال‌ها و معادله درجه 2 که برای پنجمین کنکور متوالی از آن‌ها سؤال مستقیم نیامده است. اما این اصلا نباید داوطلبان را فریب بدهد که این مباحث از بودجه‌بندی کنکور هنر حذف شده‌اند. از طرف دیگر برای دومین بار پیاپی، از مباحث آمار یک سؤال طرح شده است. 

در مجموع سطح سؤالات ریاضیات پایه کمی ساده‌تر از سال‌های گذشته و بسیار نزدیک به کنکور نوبت اول 1403 است. البته که برخی سؤال‌ها، نکات ریز و دام در خود نهفته دارند.

تحلیل و رویکرد درس درک عمومی ریاضی و فیزیک

ارزیابی هندسه و بودجه‌بندی

سطح عمومی سؤال‌های هندسه کنکور تیر ماه 1403 تقریبا متعادل و مانند تمامی کنکورهای اخیر (به جزهای کنکورهای پارسال یعنی سال تحصیلی 1402-1401)‌ بوده است. 

مهمترین نکته تعداد پایین سؤالات هندسه در مقایسه با سنوات اخیر است که فقط 7 سؤال هندسه در این کنکور به چشم می‌خورد و از این حیث این اتفاق در دومین کنکور پیاپی رخ داده است.

همچون کنکورهای پیشین، مبحث مساحت و قضیه فیثاغورس، بیشترین سهم از سؤال‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین برای سومین کنکور متوالی، از مثلثات و احجام هندسی سؤال مستقیمی به میان نیامده و برای دومین کنکور متوالی از مبحث زاویه سؤالی نیامده است که منجر به این نتیجه نشود که این دسته از مباحث کنکور هنر کاملا حذف شده‌اند. و البته برای اولین مرتبه از مبحث ویژگی‌های چندضلعی‌ها و دایره سؤالی به میان نیامده است.

سطح سؤالات کنکور در بخش هندسه نیز بسیار مشابه با کنکور نوبت اول است.

 

ارزیابی هوش و خلاقیت و بودجه‌بندی

اما سطح سؤالات هوش و خلاقیت تقریبا ساده‌تر از سطح انتظار است و مانند سال‌های قبل، داوطلبان احتمالا درصد نسبتاً خوبی از این قسمت دریافت می‌کنند.

دو سؤال از بحث تقارن (یک سؤال ساده و یک سؤال چالشی)، 4 سؤال از مبحث هوش و خلاقیت هندسی (سه سؤال ساده و یک سؤال چالشی) و 2 سؤال از مبحث دنباله‌ها و الگویابی (هر دو سؤال ساده) مطرح شده است.

برخی از این سؤال‌ها بسیار مشابه با کنکورهای سال‌های قبل است و برای داوطلبان خیلی غافلگیرکننده جلوه نکرده است.

 

رویکردهای جدید و مهم در کنکور تیر ماه 1403

  • کاهش سهم سؤالات هندسه نسبت به سنوات گذشته
  • مبحث جدید (آمار)  که به نظر می‌رسد باید از این پس جزء سؤالات انتظاری باشد.
  • حذف سؤالات رادیکال، معادله درجه 2 و احجام هندسی به صورت مستقیم (برخی از این مباحث به صورت غیرمستقیم در سایر سؤالات خودنمایی کرده‌اند)

 

ارزیابی درک عمومی فیزیک و بودجه‌بندی

از میان 5 سؤال فیزیک، 2 سؤال از مبحث نور و آینه، هر دو تحلیلی و مفهومی هستند. 2 سؤال از مبحث مکانیک (سرعت و ماشین‌ها) و یک سؤال هم از مبحث چگالی به صورت محاسباتی و مسأله‌محور هستند. 

سطح دشواری عمومی سؤالات فیزیک نسبتاً در حد انتظار است و برای دانش‌آموزانی که مطالعه خوبی داشته‌اند، مانند سال‌های گذشته سؤالات خیلی سختی در فیزیک انتظارشان را نکشیده است. به جز سؤال آخر، که کمی سخت‌تر از سؤالات مشابه سال‌های گذشته طرح شده است.

 

Menu