تحلیل آزمون 7 بهمن (خلاقیت موسیقی)

سلام. امروز قصد داریم سؤالات آزمون 7 بهمن هنر (بخش خلاقیت موسیقی درک عمومی هنر) رو با هم تحلیل و میزان مشارکت و پاسخ صحیح رو بررسی کنیم.

تحلیل آزمون 7 بهمن (خلاقیت موسیقی)

نیم‌سال دوم تحصیلی با آزمون 7 بهمن شروع شد و وارد بخش‌های جدیدی از مباحث موسیقی (مثل سازشناسی ایرانی) شدیم. پاسخ‌گویی به سؤالات این آزمون به مراتب از آزمون‌های قبلی بهتر و امیدوارکننده‌تر بود. با توجه به روند جدیدی که کنکور هنر پیش گرفته و تمرکز اساساً روی سؤالات کتاب هنرستانه، طبیعتاٌ اهمیت سازشناسی ایرانی و کلاسیک و تئوری موسیقی ایرانی بیشتر حس میشه.

سؤالات اجباری شامل بخش سازشناسی دستگاهی ایران (6 سؤال)، سازشناسی ارکستر سمفونیک، کلیدشناسی، فاصله و صوت‌شناسی (هر کدوم 1 سؤال) میشه که بیشترین پاسخگویی درست به سؤالات 41، 45 و 49 (به ترتیب 10، 12 و 12 درصد) و کمترین پاسخ درست به سؤال 44 و 50 داده شده بود. در این آزمون 2 سؤال متوسط و 8 سؤال دشوار داشتیم.

سؤالات اختیاری شامل 8 سؤال از مباحث پایه‌ای تئوری موسیقی، 1 سؤال از بخش سازشناسی و 1 سؤال از تئوری موسیقی ایرانی میشد که به خاطر این که مباحث خیلی پایه‌ای بودن نرخ پاسخگویی درست خیلی بشتر از سؤالات اجباری بود و به جز سؤالات 163 و 164، باقی سؤالات بالای 20 درصد پاسخ درست داشتن. سؤالات به 8 تا سؤال متوسط و 2 سؤال ساده تقسیم میشدن.

مهم‌ترین نکته‌ای که از این به بعد باید به خاطر داشته باشین اینه که سازشناسی ایرانی رو باید خیلی جدی‌تر بگیرید. پاسخگویی گرچه بهتر از آزمون‌های قبل بود ولی هنوز جای کار زیاد داره. خیلی هم زحمتی نمیبره چون کل سازشناسی جهانی و ایرانی 3 تا کتاب بیشتر نیست و اکثراً هم حفظیاته. (هرچند حجم بالای حفظیات ممکنه به نظر مشکل‌ساز باشه.) تقریباً چیزی در سؤالات سازشناسی ایرانی نیست که تو دسته‌ی حفظیات قرار نگیره (یعنی نکته‌ی آموزشی خاصی نداره.) وفقط سؤال 50 (انتقال در سازهای ارکستر سمفونیک) هست که باید بهش توجه بشه. برای هم‌صدایی ساز a با ساز b، همیشه این ساز اولیه که باید خودش رو با ساز دومی وفق بده. اول باید اختلاف انتقال هر دو ساز رو بررسی کرد، بعدش نت ساز اول رو برخلاف میزان برآیند انتقال حرکت داد. مثلاٌ کلارینت در A (کلارینت لا) اختلافش با ابوآ (که انتقال نداره) سوم کوچیک پایین‎‌تره. (یعنی نت دویی که برای هر دوشون نوشته میشه برای اولی «لا» و برای دومی «دو» صدا میده.) بنابراین باید کلارینت رو خلاف جهت انتقالش (که به سمت پایینه) به بالا ببریم. (یعنی نت «می بمل» رو بنوازیم تا صدای «دو» رو تولید کنه.)

نویسنده: محمد قاسمی عطایی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی آهنگسازی از دانشگاه هنر، رتبه‌ی 12 کشور در کنکور 1395

Menu