پاسخ تشریحی کامل درک عمومی هنر کنکور اردیبهشت

کاملترین پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور اردیبهشت 1403 کنکور هنر به قلم بابک اشک‌بوس کارشناسی ارشد پژوهش هنر و عضو انجمن سرپرستان و گویندگان گفتار فیلم(دوبله)

پاسخ تشریحی کامل درک عمومی هنر کنکور اردیبهشت

کاملترین پاسخ تشریحی درک عمومی هنر کنکور اردیبهشت 1403 کنکور هنر به قلم بابک اشک‌بوس کارشناسی ارشد پژوهش هنر و عضو انجمن سرپرستان و گویندگان گفتار فیلم(دوبله)


1) گزینه ۱ (آشنایی با هنرهای تجسمی، صفحه ۹۱)

  1. از جمله ویژگی‌های کلی هنر ساسانی می‌توان قرینه سازی در نقوش تزئینی را نام برد که از صور حیوانی، گیاهی و جانوری به صورت جفت‌های روبرو استفاده می‌شد.

 2) گزینه ۴ (کتاب تاریخ هنر جهان، صفحه ۹۸)

در هنر صدر مسیحیت :

  • طاووس یعنی جاودانگی.
  • کبوتر یعنی روح.
  • لنگر یعنی امید.
  • چوپان یعنی حضرت مسیح. 
  • هاله‌ی مقدس یعنی قداست و معنویت مسیح.
  • گوسفندان یعنی حواریون (یاران وفادارمسیح به جز یهودا).

هنر صدر مسیحیت، هنری نمادین یا سمبولیک بود.


  1.  3) گزینه ۲ (کتاب تاریخ هنر ایران، صفحه ۸۲)
  2.  در میان کتاب‌هایی که مابین سده‌های ۴ تا ۶ هجری مصور شده‌اند، ورقه و گلشاه عیوقی، شاخص‌ترین کتابی است که در آن، پیوند میان نقاشی و شعر دیده می‌شود.

پاسخ تشریحی کامل درک عمومی هنر کنکور اردیبهشت

گزینه‌های دیگر:

  • اندرزنامه (قابوس‌نامه)، احتمالاً اولین کتابی است که در آن دوره مصور شده. اما محتوای آن وجهی تعلیمی دارد.
  • کتاب منافع الحیوان از ابن بختیشوع، در مورد حیوانات، و خواص دارویی آنها است (ربطی به شعر ندارد). ضمن آنکه این کتاب، در زمان استیلای مغولان (و احتمالاً ۷۹۹ یا ۸۰۰ هجری) مصور شده است.
  • جامع التاریخ از خواجه رشیدالدین فضل‌الله، در دوران استیلای مغولان (ایلخانی) مصور شده است و محتوای آن تاریخی، اسطوره‌ای است. 

  1. 4) گزینه ۴ (کتاب تاریخ هنر جهان، صفحه ۱۳۶)
  2. اکسپرسیونیسم انتزاعی اولین جنبش هنری مهم، در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا بود. 
  3. این جنبش هنری، عاری از تصویر و شکل‌های بنیادی مانند اشکال هندسی بود. در این روش، خودانگیختگی، پویایی و قلم‌زنی آزاد دیده می‌شود. 
  4. جکسون پولاک از جمله هنرمندان اکسپرسیونیسم انتزاعی است. کارهای او بازتابی از شرایط کلی زندگی بی‌قرار انسان غربی بعد از تجربه دو جنگ جهانی است. 
  5. مارک روتکو و دکونینگ، دو هنرمند دیگر اکسپرسیونیسم انتزاعی محسوب می‌شوند.

گزینه‌های دیگر:

  • کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی،کمی پس از مینی‌مال آرت، در اواخر دهه ۶۰ میلادی شکل گرفت (سرآغاز پست‌مدرنیسم). هدف این جنبش، توضیح مجدد مفاهیمی مانند مقیاس، فضا، فرم و محدوده بود.
  •  در هنر کانسپچوال، مفهوم یا ایده، بر زیبایی‌شناسی برتری دارد. این جریان هنری در ارتباط با آثار سه‌بعدی خلق شد؛ با وجود این در خلق این اثر از عکس، ویدئو، نوار صوتی و غیره هم استفاده می‌شود. 
  • واقع‌گرایی جدید یا نو (نئورئالیسم)، پس از جنگ جهانی اول در آلمان شکل گرفت. در این جنبش، واقع‌گرایی تند و گزنده از اجتماع بیان می‌شود و در تضاد با مفهوم نقاشی برای نقاشی، و انتزاع قرار می‌گیرد.
  • در هنر مینی‌مال، یا هنر کمینه و خلاصه، خلاصه‌گرایی در فرم و تأکید بر محتوا دیده می‌شود. همچنین رعایت قوانین فیزیک و ریاضی، و استفاده از استعاره و نشانه، در هنر مینی‌مال، بر بیان احساسات شخصی ارجحیت دارد. 

  1. 5) گزینه ۳ (کتاب تاریخ هنر جهان، صفحه‌های ۱۱۳ و ۱۱۴) 
  2. برونلسکی از پیشگامان معماری دوره رنسانس بود. او با هدف احیا کردن معماری باستانی، به شهر رم رفت و برای اولین‌بار اندازه‌ها و تناسبات دقیق رومی را استخراج کرد و متوجه هماهنگی بناها در جز و‌ کل شد.
  3. آلبرتی اعتقاد داشت که زیبایی یک بنا از هماهنگی و یکپارچگی کل، حاصل می‌شود. کلیسای سان آندره‌آ (آندرئا) از جمله ساختمان‌هایی است که توسط او بنا شده.
  4. برومینی از برجسته‌ترین معماران دوره‌ی باروک بود. مهم‌ترین اثر او معماری کلیسای سان کارلو آله کواترو فونتانه است که برخی از ویژگی‌های مکتب باروک مانند پویایی در آن دیده می‌شود.
  5. برامانته از جمله معماران دوره‌ی رنسانس بود که سال‌ها بعد از پیشگامان معماری رنسانس، شهرت پیدا کرد.  او از جمله کسانی بود که سبک رنسانس را به میلان و رنسانس پسین (رنسانس متأخر) معرفی کرد. 

  1. 6) گزینه ۱ (کتاب تاریخ هنر ایران، صفحه  ۷۳)
  2. آرامگاه امیر اسماعیل سامانی، در زمانی ساخته شد که سبک خراسانی رواج داشت. با وجود این، ویژگی‌های سبک رازی نیز در این بنا دیده می‌شود؛ برای مثال: وجود گنبد و همچنین آجرکاری پیشرفته (آجرکاری بیرونی این بنا مانند حصیر است). 
  3. در معماری سبک خراسانی، معمولاً گنبد ساخته نمی‌شد و حتی مساجد نیز ساختاری شبیتانی دلشتند

گزینه‌های دیگر

  • گنبد سلطانیه مربوط به دوره ایلخانی (مغول)، و سبک آن آذری است. 
  • مدرسه چهارباغ در دوره صفویه بنا شد؛ دوره‌ای که سبک اصفهانی در معماری رواج پیدا کرده بود.
  • مسجد تاریخانه دامغان از جمله قدیمی‌ترین مساجد شبستانی است که از گذشته باقی مانده. سبک معماری این مسجد، خراسانی است و ایوان و‌گنبد ندارد. ستون‌ها و طاق‌های این مسجد، شباهت زیادی با معماری ساسانی دارد.

ادامه پاسخ‌ها را از فایل زیر دریافت کنید.

Menu