تحلیل سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 24 دی

سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 24 دی تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهران

تحلیل سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 24 دی

سوال های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 24 دی

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهران 

 

191) کدام نمایش به صورت پانتومیم اجرا می شود؟

1) دنگاکو - نو              2) کاتاکالی            3) کابوکی                4) اپرای پکن

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: کاتاکالی ← پانتومیم ← لال بازی

کاتاکالی شکل پانتومیم دارد. این نمایش به صورت مودرا (زبان اشاره) است. بازیگران کاتاکالی متکی به رقص، پانتومیم، لباس و آرایش هستند. شخصیتهای نمایش کاتاکالی به 7 تیپ تقسیم می شود. داستان نمایش با حرکات انگشتان،حالات چشمان،حرکت بدن و ضرب آهنگ پا برای تماشاگران بازگو می گردد. کاتاکالی، ریشه مذهبی دارد.کاتاکالی نمایشی بر مبنای اسطوره،افسانه هاب مذهبی و غیره است. نمایش همراه با موسیقی و رقص اجرا میشود.بازیگران همگی مرد هستند و بازیگران زن، معمولا پسری جوان است. چهره پردازی در کاتاکالی از نوع چهره پردازی اکسپرسیو (بیانگرا) تلفیقی است و ساعتها به طول می انجامد.

 

195) کدام نوع چهره پردازی برای نمایش سورئالیستی مناسب تر است؟

1) سایه های بنفش آبی، زرشکی آبی، آبی دودی برای ایجاد تاثیرات درونی بر چهره بازیگر

2) رنگ های گوناگون مات و براق، صورت های بزرگ و کوچک و موهای رنگی برای القای تخیل

3) چهره های لاغر تکیده، رنگ پریده، استفاده از رنگهای سرد هماهنگ با صحنه و لباس

4) ایجاد تضاد با استفاده از رنگ، ناهماهنگی ناموزونی، اغراق و عدم تناسب در صورت و لباس

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: چهره پردازی در نمایش سورئالیسم (فرا واقع گرا):

این سبک از نمایش تل حدودی شبیه به رومانتیک است با این تفاوت که در سبک رومانتیک تخیل محدود است ولی تخیل در سورئال نامحدود و بی نهایت است. سورئال تماشاگر را به واقعیتی فراتر از زندگی واقف می سازد. طراح چهره پروار در نمایش سورئالیسم برای چهره ها از رنگ های گوناگون مات و براق و صورتهای بزرگ و کوچک استفاده می کند. در این نمایش از صحنه های رویایی - عجیب و غریب و نورهای رنگی و سروصداهای موسیقایی جهت تسخیر روح تماشاگر استفاده کند تا او را به دنیایی رویایی و خیالی بکشاند.

 

196) در آثار کدام نمایشنامه نویس برجسته ی انگلیسی در فواصل دیالوگ ها از سکوت استفاده می شود به طوری که ارزش آن همتراز دیالوگ هاست؟

1) اسلامیر مروژک                2) پیتر بروک             3) هارولد پینتر               4) کاریل چرچیل

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: پینتر به شدت تحت تاثیر بکت و کافکا بود . در آثارش از عنصر سکوت و مکث به عنوان زبان نمایش اسفاده شده است. مکان اکثر آثار پینتر اتاق است.شخصیت های آثارش در یک اتاق پناه می گیرند و همین اتاق است که آدم ها در آن احساس آرامش می کنند. اولین نمایشنامه بلند او جشن تولد (ورود دو آدم غریبه که می خواهند قهرمان داستان را با خود ببرند)جشن تولد شبیه محاکمه کافکا است.


197) کدام مورد جزء ویژگی های تئاتر رنسانس انگستان است؟

1)استفاده از شکل نیمه بیضی در جایگاه تماشاگران

2) استفاده از پریاکتوا

3) استفاده از صحنه سه سویه

4) استفاده از شمع و چراغ نفتی برای نورپردازی

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: نکته: صحنه تئاتر رنسانس انگستان را با صحنه تئاتر رنسانس ایتالیا اشتباه نگیرید. صحنه در تئاتر رنسانس انگلستان سه سویه است و صحنه در تئاتر رنسانس ایتالیا تک سویه است. تماشاخانه های گلوب و فورچون مربوط به دوره الیزابتن هستند. پلان تماشاخانه های این دوره صحنه سه سویه است. تماشاخانه گلوب مشهورترین تماشاخانه عصر الیزابت است.

صحنه هلالی(سه سویه): این نوع صحنه از سه طرف دید دارد و تماشاچی از سه طرف صحنه مینشیند یادگاری از دوران الیزابتن انگلستان است.

نکته: یونانی ها برای نشان دادن مناظر و مکانهای مورد نظر در نمایش گاه از منشور سه گوش به نام پریاکتوا استفاده کردند.

استفاده از صحنه تک سویه، استفاده از شمع و چراغ نفتی برای نوپردازی، استفاده از شکل نیمه بیضی در جایگاه تماشاگران از ویژگی های تئاتر رنسانس ایتالیا است.

 

199) ملودرام با پایان خوش، رقص و آواز، گریم اغراق آمیز و اجرای نقش زنان توسط بازیگران مرد خصائص کدام نمایش هستند؟

1) بونواکو             2) نو              3) کیوگن                     4) کابوکی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: نمایش کابوکی نمایشی واقع گرایانه است. نمایش های کابوکی اساسا ملودرام هستند و پایان خوش دارند. رقص پایه اصلی تئاتر کابوکی است و همواره بیان کننده یک مفهوم کلامی است. بازیگری در کابوکی ترکیبی است از گفتار و رقص است. بازیگر کابوکی صورتک بر چهره نمیزند بلکه گریم غلیظی در حد ماسک دارد که به آن گریم-ماسک یا چهره پردازی تلفیقی می گویند.در نمایش کابوکی از راوی استفادمی شود. بازیگران کابوکی آموزش خود را از سن 6 یا 7سالگی آغاز می کنند. بازیگران مرد هستند و حتی نقش زنان را پسران جوان بر عهده دارند.

 

200) کدام کارگردان تحت تاثیر برشت نبود؟

1) پیتر اشتاین              2) پیتر شومان               3) پیتر وایس               4) جورجیو استره لر

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: کارگردان آمریکایی که گروه  نان و عروسک را در نیویورک تشکیل داد. نمایش های آنها خیابانی است و در آنها از عروسک هایی با اندازه های مختلف استفاده می شد. شومان معتقد است که تئاتر به اندازه نان در زندگی روزمره اهمیت دارد.گروه نان و عروسک با استفاده از عروسک، بازیگر و داستانهایی بر اساس کتاب مقدس، اساطیر و افسانه ها برآنند تا عشق و انسانیت را رواج دهند و زشتی های ماده گرایی و تزویر را نهی کنند.

 

201) در تقسیم بندی نقش بازیگران اپرای پکن، تیپ کمدی یا دلقک کدام است؟

1) شنگ              2) تان                    3) چو                              4) چینگ

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: نبض اپرای پکن در دست بازیگر است.  نقش بازیگران به چهار تیپ کلی تقسیم می شود:

  1. مرد (شنگ) شامل شخصیتهاییی چون رجال مملکتی،دانشمندان،صاحب منصبان و ...
  2. زن (تان) دارای شش تیپ فرعی است.
  3. چهره ی رنگ آمیزی شده (چینگ)
  4. تیپ کمدی یا دلقک (چو) از واقعگراترین تیپ های اپرای پکن است.به زبان روزمره سخن می گوید،حق دارد بدیهه سازی بکند،لطیفه بگوید.

چهره پردازی در نمایش چین(اپرای پکن) از نوع چهره پردازی اکسپرسیو (بیانگرا) یا گریم ماسک است همچون نمایش کاتاکالی در هند و نمایش کابوکی در ژاپن.رنگ در اپرای پکن همواره کاربردی نمادین دارد:

 

202) کدام مورد بیانگر رویکرد آنتونن آرتو در مواجهه با تماشاگر است؟

1) استفاده از تمهیداتی چون صداهای تیز و نورهای مرتعش برای حمله به تماشاگر و تطهیر احساساتش

2) به کارگیری شیوه هایی (گفتار تلگرافی، شکلهای اغراق شده و ...) برای فراتر بردن تماشاگر از نمود های ظاهری

3) در نظر گرفتن نقش فعال برای تماشاگر از طریق تقویت دید انتقادی به جای نقش منفعلانه ی پیشین

4) به کار گیری وسایل صحنه به گونه ای که تماشاگر وقایع صحنه را به زندگی واقعی اشتباه نکند

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: تئاتر آنتونن آرتو را تئاتر مشقت یا شدت می نامند. آرتو به شدت مخالف تئاتر سرگرم کننده بود. به اعتقاد او تئاتر باید فراگیر،خشن و آیینی باشد. از نظر آرتور تئاتر غرب خود را محدود به نمایش مشکلات روانشناسی و اجتماعی کرده، در حالی که تئاتر وسیله ای است برای تخلیه ی احساسات مخرب و دستیابی به نشاطی که انسان قرن بیست آن را از دست داده است.به نظر آرتو تئاتر برای آن آفریده شده که زشتی های درون انسان را پاک کند.بهترین راه برای تاثیر بر این تماشاگر منفعل،تحریک حواس اوست با استفاده از نورهای مرتعش،صداهای تیز با تغییرات ناگهانی.آنتونن آرتو با حمله به تماشاگر می کوشید مقاومت او را در هم شکند و او را از نظر اخلاقی و روحی تطهیر کند.


204) تصویر مقابل مربوط به کدام نمایش است؟

 1) نو                  2) کابوکی              3)  کیوگن                       4) بونواکو

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگی های کلیدی تئاتر نو:

 تئاتر نو یک تئاتر اشرافی است / متکی بر بیان غیر مستقیم ،سادگی ،الهام و ریاضت است / عدم داستانگویی / کوشش برای فضایی عاطفی از طریق بازیابی حوادث گذشته / محدودیت در نقش ها (شیت و واکی)است / 

 بازیگران همگی مرد هستند /  استفاده از ماسک های چوبی رنگ آمیزی شده /  نمایش جدی و سنگین است و سرشار از اعتقادات مذهبی با جنبه های اشرافی /  تاکید فراوان بر رقص و آواز / همراه بودن یک کیوگن بین دو نمایش نو.

 

206) اولین نویسنده ای که براساس داستانی از خودش تراژدی نوشت چه کسی است؟

1) سنه کا              2) سوفوکل               3) پلوتارک                     4) آگاتون

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: آگاتون اولین کسی است که برای تراژدی داستانی از خودش ساخت.

سوفوکل: دومین تراژدی نویس و ماهرترین نمایشنانه نویس یونان است. نمایشنامه های سوفکل به دلیل شخصیت پردازی روانشناسانه اهمیت دارد. سنه کا: مشهورترین تراژدی نویس روم سنه کا است. اهمیت سنه کا در این است که آثارش الهام بخش تراژدی نویسان دوره رنسانس بخصوص شکسپیر شد. 

  

207) کدام تیپ در کمدیادلآرته شخصیتی دروغ پرداز است و خود را عاشقی بیقرار معرفی می کند؟

1) پانتالونه                        2) دوتوره                  3) زانی                       4) کاپیتانو

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: سه نوع تیپ ارباب در نمایش کمدیادلآرته داریم:

تیپ کاپیتانو در اصل یکی از عشاق بود و در لباس و رفتار خود اغراق نمی کرد اما به تدریج به یک لافزن دروغپرداز بدل شد. پانتالونه مردی میان سال و بازرگان بود. وی لهجه ونیزی داشت و عاشق ضرب المثل بود. خود را جوان جا میزد با وجود سن زیادش، و خواستگار زنان جوان بود. لباسش یک کت چسبان سرخ رنگ با نیم شلوار و جورابهای قرمز و یک ردای سیاه و کلاه بی لبه و کفشهای نرم داشت. صورتکی قهوه ای با یک بینی عقابی دراز و یک ریش خاکستری وزوزی بر چهره داشت.

دوتوره دوست پانتالونه بود و مانند او جایگاه محکمی در جامعه داشت. وی مردی فضل فروش و غالبا دکتر دادگستری یا طب بود. دوتوره، اصرار داشت معلومات جعلی خود را به رخ بکشد اما به دلیل ساده لوحی مفرط گول دیگران را می خورد. لباسش خرقه و کلاه فرهنگستانی بود. وی شوهری حسود بود و غالبا زنش به او خیانت می کرد. متنوع ترین تیپهای کمدیا دل آرته، تیپ نوکر یا زانی بود. این تیپ در دو نقش ظاهر می شد: نوکر باهوش و نوکر احمق.

 

208) نوشتن خود به خودی، استفاده از تداعی خاطرات و مراجعه به احساسات نویسنده در کدام سبک رواج دارد؟

1) سورئالیسم             2) جریان سیال ذهن               3) دادائیسم                  4) سمبولیسم

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: شیوه جریال سیال ذهن: سبکی در رمان نویسی است. پیروان این جنبش اعتقاد دارند بهترین وسیله نوشتن نه عقل و نه ضمیر ناخودآگاه، بلکه نوشتن امری شهودی و باطنی است(که باید به طور خود به خود انجام گیرد). (نکته کلیدی در مورد شیوه جریان ذهن: نوسیندگان بر خاطراتشان برای نوشتن تکیه داشتند). رمان های این دست از شبکه ای تشکیل میشود که تار و پودش را خاطرات و احساسات خود نویسنده تشکیل می دهد. 

نویسندگان برجسته شیوه جریان سیال ذهن:

  1. جیمز جویس : شهرتش به دلیل مجموعه داستانهای کوتاه دوبلینی ها است.شاهکار دیگر جویس اولیس است.
  2. مارسل پروست : مشهورترین اثر پروست در جست و جوی زمان از دست رفته است.
  3. ویرجینا وولف : مشهورترین اثر وولف به سوی فانوس دریایی است.
  4. ویلیام فاکنر : مشهورترین اثر فاکنر خشم و هیاهو است.

 

Menu