تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 24 دی

سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 24 دی تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهران

تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 24 دی

سوال های چالشی درک عمومی هنر آزمون 24 دی

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهران 

 

105) کدام یک از سازهای ایرانی از انواع سازهای کوبه ای سفالی است؟

1) تنبک                        2) سنج                             3) سوتک                      4) تمپو

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: سوتک از خانواده سازهای بادی سفالی است. تنبک از خانواده سازهای کوبه ای چوبی است. سنج از خانواده سازهای کوبه ای فلزی است. تمپو از خانواده سازهای کوبه ای سفالی است.

 

106) تاثیرات معماری کدام فرهنگ در معماری مقبره کوروش به چشم نمی خورد؟

1) مصر                2) بین النهرین                 3) اورارتو                    4) سکایی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: آرامگاه کوروش شکلی کوه مانند و پله پله ای دارد. معماری زیگورات ارگ سارگون دوم آشوری هم پلکانی است.  کشورگشایی های کوروش و پسرش کمبوجیه به مصر و مشاهده اهرام   هرمی مصر در شکل گیری مقبره کوروش تاثیر گذار است.  به علاوه معماری هخامنشی برگرفته از معماری سنگی اورارتوها است. 

 

110) کدام موارد در نگاره های شاهنمامه ابوسعیدی قابل ملاحضه است؟

1) پیکره های بلند قامت - پرداخت به جزئیات

2) رهایی از تاثیر هنر چینی - نمایش حالات عاطفی

3) استفاده از هاله دور سر - تاثیر پذیری از هنر بیزانس

4) ترکیب بندی عمودی - پیکره درشت و کوتاه قامت

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: خصوصیات سبک تبریز ایلخانی یا تبریز 1 را می توان در تصاویر شاهنانه مشهور دیموت یا ابوسعیدی بازشناخت. این سبک با سنتهای ایرانی و بین النهرین پیش از مغول خویشاوندی دارد. تاثیر خاور دور و عمدتا چین در آن آشکار است. این تاثیر را بیش از پیش در چهره ها، جامگان مغولی و چینی و جنگ افزارها می بینیم. نقش مایه های اژدها، لوتوس و ابرهای پیچان و همچنین طرز قلم گیری روان و کاربست رنگهای خاموش از هنر چین گرفته شده است. 

 سایر ویژگی های نقاشی های مکتب تبریز اول (تبریز ایلخانی یا مغولی):

یک دست نبودن نقاشی ها / تاثیر پذیری از نقاشی چینی (دقت در جزئیات، ابرهای پیچان، تنه گره دار درختان و جانوران افسانه ای کوه به شکل لایه لایه و آب به صورت پولک پولک) / تاثیر پذیری از هنر بیزانسی (میل به عمق نمایی، استفاده از رنگ نقره ای و پیکره های بلند قامت) / بهره گیری از رنگ تخت و خطوط کناره نما / استفاده از عناصر تزئینی / ترکیب بندیهای عمودی و کتیبه وار / متداول شدن کادر و جدول کشی

نمایش همزمان داخل و خارج بنا / اختصاص یافتن یک صحفه مستقل کتاب به تصویر / استفاده از رنگهای روحی و جسمی / تنوع رنگی

 

116) کدام یک درباره عمده آثار جواد رستم شیرازی درست است؟

1) استفاده هز ترکیب بندی لچک و ترنج و طرح های گرفت و گیر

2) تلفیق طبیعت و نقاشی ایرانی و ساخت پرتره های ظریف

3) سهولت در رنگ گذاری و ضربه های آزاد و درشت قلمو

4) قلم گیری روی زمینه ساده با ابر و باد در اندازه بزرگ

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: ترکیب بندی لچک و ترنج و طرح های گرفت و گیر از ویژگی های آثار رستم شیرازی است. 

 

119) کدام گزینه منسوب به حسین بهزاد است؟

1) مرمت تابلو حضرت مریم و مسیح در محراب مادر مقدس کلیسای ارامنه ی بیروت - سایه پردازی و کاهش ریزه کاریها

2) تصویر سازی کتاب خیام نیشابوری - رنگ پردازی تک فام و رعایت نسبی اصول کالبد شناسی

3) چهره پردازی از افراد مشهور به شیوه پردازش با تلفیق شیوه های طبیعت گرایی و نقاشی ایرانی - تعدد رنگی چشم گیر

4) شبیه سازی چهره های معاصر در باز آفرینی تابلوی بزم شاه عباس به تقلید از دیوارنگاری چهل ستون - طبیعت گرایی محض

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: شیوه کارش براساس مکتب اصفهان است. در آثارش اهمیت طراحی و محدودیت رنگی بارز است. کاهش ریزه کاری و توجه به حالات و سکنات اشخاص، سایه پردازی، انتخاب مضامین جدید و گاه موضوعات معاصر از ویژگی های آثار بهزاد است. ژرف نمایی و رعایت نسبی اصول کالبد شناسی را از هنر اروپا و رنگ پردازی تک فام را از هنر چین به عاریت گرفت. حسین بهزاد از نخستین هنرمندانی است که برای احیای نقاشی سنتی ایران، عناصری از طبیعت گرایی اروپا را بدان وارد کرد.

 

121) کدام گزینه به ویژگی کتاب ورقه و گلشاه اشاره دارد؟

1)شیوه ترسیم نقوش گیاهی به صورت طبیعت گرایانه است.

2) لباس ها با چین و چروک نقش شده اند.

3) از رنگ آبی برای پر کردن زمینه استفاده شده است.

4) پیوند شعر و نقاشی به طور کامل در آن مشهود است.

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگیهای نگارگری مکتب سلجوقی (مکتب فارس و خراسان) سده 4 و 6 هجری:

صحنه های خلوت با ترکیب بندی ساده و متقارن_ رنگها محدود و تخت   همراه با خطوط کناره نما_ پیکره های کوتاه قامت- صورت های تمام رخ با دهان تنگ و چشمان مورب- رنگ سرخ زمینه- پر کردن زمینه با نقوش اسلیمی- لباس های بدون چین و چروک- شیوه ترسیم انتزاعی نقوش گیاهی از ویژگی مکتب فارس خراسان یا مکتب سلجوقی است. ورقه و گلشاه، شاخص ترین کتاب مصور عهد سلجوقی و اولین کتاب مصور به زبان فارسی است که در اوایل سده پنجم ه.ق مصور شده است و بیش از 70 تصویر دارد.

 

122) استفاده از مناطر طبیعی، جویبار مارپیچ، تپه های گرد و رنگهای غیر طبیعی در سطح ظروف از چه روشی استفاده می کردند؟

1) بهبهان                       2) شیراز                  3) هرات                      4) قزوین

گزینه  صحیح است.

تحلیل سوال: خصوصیات مکتب بهبهان  (سده هشتم هجری): 1. منظره ها با تپه های گرد با رنگهای غیر طبیعی و نمادین

2. در همه تصاویر، جویباری مارپیچ در وسط تابلو دیده می شود.

در این مکتب، هنرمند سعی دارد که تنها از مناظر طبیعی مانند کوه، درخت، آسمان، گل و گیاه و جویباری که از وسط آن می گذرد استفاده کند و به کل اثر حالتی تجریدی و انتزائی (آبستره) بخشد. در کتاب گلچین اشعار، نمونه های از نقاشی مکتب بهبهان موجود است.

 

127) استفاده از رنگ گل سرخ، صورت شخصیتهای رسمی، صحنه های هنرنمایی رستم و دورنماها، ویژگی کاشی های کدام دوره است؟ 

1) سلجوقی               2) تیموری                 3) صفوی                 4) زندیه

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: رنگ گل سرخ ویژگی کلیدی کاشی کاری دوره زندیه است. علاوه بر گل سرخ، آجرهای کاشی با زمینه ی سفید رنگ، صورت شخصیت های رسمی، دور نماها و صحنه های رستم پهلوان ملی دیده می شود.

  

128) تزئینی ترین سبک معماری سنتی ایران کدام است؟

1) خراسانی            2) رازی                3) اصفهانی                  4) آذری

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال:آخرین شیوه معماری سنتی ایران سبک اصفهانی است که تزئیینی ترین سبک معماری ایران هم است. اولین و ساده ترین سبک معماری سنتی ایران خراسانی است.

در سبک معماری اصفهانی از استفاده از گچبری های توخالی به شکل ظروف (تنگ بری) و انواع صراحی های کوچک و بزرگ در کاخ عالی قاپو به کار رفته است. این شیوه تزئیینی از نظر بصری در کاهش انعکاس صوت و انتقال طبیعی نوای موسیقی نقش چشمگیری دارد. سبک و شیوه سبک معماری اصفهانی در دوره های بعد از خود مورد استفاده قرار گرفت (مجموعه گنج علیخان کرمان). معماری زندیه، ادامه شیوه معماری اصفهانی است.

  

130) کدام ویژگی گچ بری های ایلخانی، وجه تمایز آن نسبت به گچ بری های سلجوقی است؟

1) استفاده از خط در گچ بری

2) اجرای نقوش بر روی چند سطح

3) تکثیر لوح های گچی و کنار هم قرار گرفتن آنها

4) استفاده از روش های کنده کاری و قالب گیری

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: گچبری دوره ایلخانی ادامه دهنده دوره سلجوقی است اما گچبری ها در چند سطح اجرا می شود. مثال: محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان با نقوش تجریدی اسلیمی و خطوط ثلث تزئیین شده است. 

 

 

Menu