تحلیل سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 5 آذر

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهرا 173) گریم ماسک در کدام نوع نمایش کاربرد ندارد؟ 1) میم 2) پانتومیم 3) نمایش هند

تحلیل سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 5 آذر

تحلیل خلاقیت نمایشی 5 آذر

تحلیل گر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشگاه هنر تهران

 

173) گریم ماسک در کدام نوع نمایش کاربرد ندارد؟

1) میم                2) پانتومیم                 3) نمایش هند                       4) تراژدی یونانی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: انواع نمایشهایی که در گروه چهره پردازی اکسپرسیو (بیانگرا) قرار می گیرند: گریم ماسک (گریم غلیظ) است. از میان گزینه ها تنها در تراژدی هی یونان باستان از صورتک استفاده می شود. بقیه گزینه از چهره پردازی اکسپرسیو یا بیانگرا (گریم ماسک) استفاده می شود.

نمایش کودکان

نمایش دلقک ها

میم - پانتومیم

نمادهای عینی و ذهنی

نمایش کاتاکالی هند

نمایش کابوکی ژاپن

نمایش اپرای پکن(نمایش چین)

 

 176) ویژگی صورتک در نمایش نو ژاپنی چه بود؟

1) شخصیت زن در این نمایش ها به رحگ روشن به چهره می زد و شخصیت منفی از صورتک خالدار استفاده می کرد.

2) در این نمایش صورتک ها چهره هایی متورم اند همراه با پیشانی کوچک و حجم های اغراق آمیز و خنده آور.

3) صورتک ها دارای لطافت و وقار هستند و با نورپردازی مختلف دگرگون می شوند.

4) صورتک ها از جنس خمیر کاغذ و سریش ساخته شده و با پشم و شاخ حیوانات تزیین و نقاشی می شد.

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: نمایش نو یک نمایش جدی،سنگین با مضامین سلحشوری است و با یک قطعه کوتاه به نام "کیوگن" همراه است.کیوگن در میان دو نمایش نو به عنوان قطعه ای سرگرم کننده اجرا میشود. درمجموع میتوان گفت تئاتر نو همیشه با نمایش کیوگن(کلمات دیوانه وار) همراه است.کیوگن یک قطعه کوتاه فارس است که به عنوان میان پرده در فاصله ی پرده های مختلف نمایش اصلی اجرا می شود.

صورتک زن کوئوموته: صورتکی از چوب رنگ شده، با برجستگی ابهام انگیز با نگاهی تهی و خالی از هرگونه حالت و بیان است.این صورتک بر چهره بازیگر ماهر، حیاتی فوق تصور می یابد.با یک نورپردازی خطوط آن تغییر میکند،از تبسم به گریه و از شادی به اندوه می رسد.

گرینه یک: صورتک در نمایش های تخت حوضی و قاجار

گزینه دو: نمایش کیوگن

گزینه سه: نمایش نو ژاپن

گزینه چهار: نمایش مذهبی تعزیه

  

178) عروسک پشت پرده از چه نوع و متعلق به کدام استان است؟

1) نخی - آذربایجان                                2) میله ای - تهران

3) دستکشی - اصفهان                            4) سایه ای خراسان

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: عروسک (پشت پرده) عروسک دستکشی اصفهان /  این عروسک ها تماما پارچه ای هستند.

رایج ترین و مشهورترین نمایش عروسکی در ایران، خیمه شب بازی است که عروسک های آن نخی است

 

179) کدام یک از موارد زیر در چهره پردازی نمایش های شرق به کار نمی رود؟

1) اغراق در نمایش های حالت چهره

2) استفاده از چوب در ساخت صورتک ها

3) چهره پردازی تلفیقی

4) استفاده نمادین از رنگ

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: در چهره پردازی شرقی از صورتک چوبی استفاده می شد نمونه آن نمایش نو در ژاپن است. استفاده نمادین از رنگ و چهره پردازی بیانگرا یا تلفیقی (کاتاکالی، کابوکی، اپرای پکن) از دیگر عناصر مشترک در چهره پردازی شرقی است.

 

181) نقالی در کدام نمایش رواج داشت؟

1) کاتاکالی               2) بونراکو                       3) اپرای پکن                      4) کابوکی

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: در نمایش عروسکی بونراکو یا (تئاتر سیاه) در ژاپن، نقال داستان را بیان می کرد. نقال احساسات هر عروسک را بیان می کرد. عروسکهای بونواکو توسط چند نفر حرکت داده می شوند. عروسکها حدودا نیم متر ارتفاع دارند،ولی درحال حاضر یک متر هستند.اندازه و ساخت عروسک به نسبت اهمیتشان در نمایش تا حدی متفاوت است.عروسکهای مونث پا ندارند.عروسکهایی که نقش کم اهمیت دارند معمولا دهان و چشم و ابرو ی متحرک ندارند. صحنه ی نمایش عروسکی بونواکو دراز و باریک به سه سطح تقسیم می شود. ساز مورد استفاده نمایش عروسکی بونواکو سامی سن است و چیکاماتسو مهمترین نمایشنامه نویس آن است.

 تحلیل سوال‌های چالشی خلاقیت نمایشی آزمون 5 آذر

 

184) کدام یک در رابطه با ویژگی های نمایش کاتاکالی هند صحیح است؟

1) متن نمایش بر مهارت بازیگر ارجحیت دارد.

2) تماشاخانه مخصوص داشت.

3) واقع گرایی تئاتر غربی را می توان در آن جستجو کرد.

4) شکل پانتومیم دارد.

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: کاتاکالی شکل پانتومیم دارد.

این نمایش به صورت مودرا (زبان اشاره) است.

شخصیتهای نمایش کاتاکالی به 7 تیپ تقسیم می شود.

بازیگران کاتاکالی متکی به رقص، پانتومیم، لباس و آرایش هستند.

کاتاکالی در قرن پانزدهم میلادی در هند شکل گرفته و ریشه مذهبی دارد.کاتاکالی نمایشی بر مبنای اسطوره،افسانه هاب مذهبی و غیره است.نمایش همراه با موسیقی و رقص اجرا میشود.بازیگران همگی مرد هستند و بازیگران زن، معمولا پسری جوان است.داستان نمایش با حرکات انگشتان،حالات چشمان،حرکت بدن و ضرب آهنگ پا برای تماشاگران بازگو می گردد.لباس ها رنگین،درخشان،همراه با تزئیینات فروان است.چهره پردازی در کاتاکالی از نوع چهره پردازی اکسپرسیو(بیانگرا) تلفیقی است و ساعتها به طول می انجامد. رنگ چهره ها دارای مفهومی خاص است و هر رنگ بیانگر نمادی سنتی می باشد.در وسط پیشانی علامتی با رنگ سفید می گذارند که برای قهرمانان و افراد روحانی شکل های متفاوتی دارد.لب ها را نارنجی کم رنگ می کنند.جهت نشان دادن حالات و حرکات چشمها،اطراف چشمها را با خطوط سیاه میکشند.برای قهرمانان و اشخاص روحانی و شخصیت های مثبت، رنگ سبز درخشانی به تمام چهره زده می شود.

 

185) از دیدگاه آدلف آپیا ارزش نور در صحنه، همتراز ارزش کدام عنصر دیگر است.

1) بازیگر             2) نمایشنامه                  3) موسیقی                      4) دکور

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: آپیا طراح و نظریه پرداز سوییسی سهم شایسته ای در طراحی مدرن داشته است.آپیا نخست از طریق تحقیقاتی که در موسیقی انجام میداد با تئاتر آشنا شد.موسیقی-درامهای و مقالات نظری واگنر تاثیر ژرفی در آپیا بر جا نهاده بودند.آپیا با این فرض آغاز کرد که هدف اصلی نمایش تئاتری رسیدن به وحدت هنری است.به نظر آپیا علت اصلی فقدان وحدت در نمایشهای موجود، دکورهای نقاشی شده ی دو بعدی بود و توصیه میکرد به جای چنین دکورهایی از قطعات سه بعدی استفاده شود (پله ها،شیب ها،سکوها ) تا توسط این عوامل حرکت بازیگر شدت یابد و خطوط افقی کف صحنه با دکورهای عمودی ترکیب شوند.آپیا تاکید فراوانی بر نور داشت.او نور را همتا و هم سنگ موسیقی برآورد.آپیا اصرار داشت که برای رسیدن به وحدت هنری باید همه عناصر یک نمایش را یک شخص تحت نظر بگیرد.بنابراین عقاید آپیا کارگردان را در نمایش قوت بخشید.


190) کدام کارگردان معتقد بود که تماشاگر هیچ وقت فراموش نمی کند که در سالن تئاتر نشسته است؟

1) ادوارد گوردن کریگ                                                  2) وسولد مایر هولد

3) ریچارد بولسلاوسکی                                                 4) برتولت برشت

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: مایر هولد به جای تاکیدی که استانیسلاوسکی بر انگیزه های درونی بازیگر داشت، انگیزه ای جسمانی می نشاند. او برای روش های خود اصطلاحاتی مثل  بیو مکانیک و کنستراکتیویسم را به کار برد. تکنیک بیو مکانیک روشی است در هدایت بازیگر که متناسب با عصر ماشین است. مایر هولد تحت تاثیر سبک فوتوریسم در هنرهای تجسمی بود. برای رسیدن به این شیوه  مایر هولد بازیگرانش را با مهارتهای ژیمناستیک و حرکات سیرک و باله تربیت می کرد.مایر هولد با الهام از سبک کنستراکتیویسم (ساختگرا) 

سکوهای غیر نمایشی را که مرکب از شیب ها، چرخ های گردان، سرسره ها و اشیاء دیگر تنظیم می نمود. روشهای او آشکارا در ضدیت با رئالیسم است. (مایر هولد معتقد بود که تماشاگر هیچ وقت فراموش نمی کند که در سالن تئاتر نشسته است و آنچه که می بیند نمایشی از زندگی است نه خود زندگی.هدف مایر هولد نوعی پیوستگی در صحنه است که قابل قیاس با سینما بود)


نکته: برشت می گوید برای جلوگیری از احساساتی شدن تماشاگران، بازیگر هرگز نباید در نقش فرو برود (فاصله بین بازیگر و نقشش). تماشاگر هرگز نباید از یاد برد که مشغول تماشای یک تئاتر است نه زندگی واقعی این روش به تکنیک فاصله گذاری یا بیگانه سازی مشهور است.

 

Menu