کامنت‌های (چگونه مطالب را مرور کنیم؟) به انتخاب بهاره اخوت

کمک و مشورت گرفتن از همتای خود در بین تمام مشاوره‌ها لذت دیگری به آدم می‌دهد. علاوه بر این، مشورت بر پایه‌ی مشکلی خاص و منحصر به فرد یقینا از بقیه‌ی روش‌ها جلوتر است.

کامنت‌های (چگونه مطالب را مرور کنیم؟) به انتخاب بهاره اخوت

کمک و مشورت گرفتن از همتای خود در بین تمام مشاوره ها لذت دیگری به آدم می دهد. علاوه بر این، مشورت بر پایه ی مشکلی خاص و منحصر به فرد یقینا از بقیه ی روش ها جلوتر است.

از این رو قصد داریم تا روز کنکور از دریچه ی مشاوره های ناب همراهتان باشیم.

در این بخش موضوعات مهمی از قبیل برنامه ریزی، روش مطالعه، بی دقتی، اراده و انگیزه و .... از بین کامنت های شما مطرح می شود.

در این سری از کامنت های مشاوره ای منتخب شما عزیزان به اهمیت "مرور مطالب به روش ابینگ هاوس" پرداخته شده است.

کامنت‌های (چگونه مطالب را مرور کنیم؟) به انتخاب بهاره اخوت


کامنت  پژمان صادقی: علت اصلی فراموش کردن مطالب درسی نداشتن برنامه مرور درس هاست. هر چی بیشتر مرور درس ها و مطالب درسی رو انجام بدین بیشتر تو ذهنتون میمونه و میره تو حافظه بلند مدت. مرور درس ها میتونه از رو کتاب یا جزوه درسی باشه که البته چون حجمشون زیاده خسته کننده و وقت گیر ممکنه باشه، مرور میتونه با استفاده از تست زدن باشه اما این روش مرور هم ممکنه همه مطالب رو پوشش نده، همچنین مرور میتونه با استفاده از نکته برداری و یادداشت برداری باشه که کامل تر و دقیق تره. همه این ابزارهای مرور برای جلوگیری از فراموشی مطالب درسی هستن.

کامنت  کوشا صمیمی: در کتاب make it stick تاکید شده که مطالب را زمانی بخوانید که اندکی فراموش کرده‌اید، یعنی هر روز خواندن مطالب فایده‌ای ندارد و یا فایده‌ی کمی دارد.


سلام دوستان خوبم، امیدوارم حالتون خوب باشه. حتما براتون اتفاق افتاده که سر آزمون به تستی رسیدید که جوابش رو یادتون نمیاد با اینکه در طی دو هفته ی قبلی اون مبحث رو خونده بودید، علت اصلیش اینه که مرور نداشتید و این یک دلیل مهمیه برای برابر نبودن ساعت مطالعاتی و نتیجه ای که توی آزمون می گیریم.

زمان مرور کردن درس ها مهمه حتما دیدی که 24 ساعت بعد از اینکه مطلبی رو برای اولین بار می خونیم ممکنه تا حدود 70 درصد اون مطلب رو فراموش کنیم اما اگه یه روز بعد بازم این مطلب رو مرور کنیم موندگاریش تو ذهن حدود 10 روز میشه.

حتما اسم منحنی فراموشی ابینگهاوس رو شنیدی که میگه چه زمان هایی بعد از خوندن مطلبی، اون رو مرور کنیم تا کمترین فراموشی اتفاق بیفته... مرور اول تا سومش لازم و حیاتی و همچنین قابل اجرا هست اما مرور چهارم و پنجم یکم سخت میشه چون باید تاریخ هر درسی رو که میخونی بنویسی و حساب کنی 30 روز بعد یا 90 روز بعدش کی میشه تا دوباره بخونیش تازه ممکنه توی اون تاریخ برنامه راهبردی برای اون درس به خصوص مرور نداشته باشه پس ما این دوتا مرور رو به برنامه راهبردی می سپاریم.

مرور اول همون روز مطالعه

مرور دوم روز بعد مطالعه

مرور سوم 7روز بعد مطالعه

مرور چهارم 30 روز بعد مطالعه

مرور پنجم 90 روز بعد مطالعه

پس یک مرور کوتاه مدت داریم و یه مرور بلندمدت، همون طور که گفتیم مرور بلند مدت رو که برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی برامون تعیین کرده و لازم نیست مشخص کنیم که مثلا زمان های بعدی مرور درسی که الان خوندیم کی میشه، پس نکته ای که مهمه و دست خودمونه مرور کوتاه مدته. بهترین حالت برای مرور کوتاه مدت اینه که سریع و مختصر مطالبی که امروز خوندیم رو آخر شب و قبل از خواب مرور کنیم؛ مرور بعدی روز بعدش و مرور سوم رو هم یک هفته بعدش انجام بدیم، با این روش طی دو هفته یک مطلب رو سه بار خوندیم. 

حالا در چه قالبی مرور کنیم؟

سه روش وجود داره: با تست ، بازیابی (در اینجا منظور از بازیابی یعنی بیایم نکات مهم درسنامه ای رو که خوندیم از ذهن و بدون نگاه کردن به کتاب بگیم)  ،  بازخوانی 

حالا توی هر کدوم از اون سه بار مرورمون از کدوم روش استفاده کنیم بهتره؟

20 دقیقه بعد یا آخر شب همون روز مطالعه........... بازخوانی یا بازیابی با اولویت بازیابی (ممکنه تست زده باشی الان کافیه از روی پاسخ تست بخونی و حل دوباره ی اون رو به روز بعد موکول کنی)

صبح روز بعد مطالعه و یا قبل از مطالعه ی همون درس در روز بعد .......... با تست (همون تست هایی که روز قبلش اشتباه زدی و یا سخت بوده و نزدیش) 

یک هفته بعد از مطالعه............. با تست ، بازیابی یا بازخوانی با اولویت تست (تست های قبلی و یا اگه کاملا مطمئنی که بهشون مسلطی می تونی تست های جدید از همون مبحث بزنی) اگه فرصت مرور سومت کمه می تونی به جای تست، بازیابی و یا بازخوانی کنی.

اینکه برای هر کدوم از درس ها از کدوم روش استفاده کنیم هم مهمه:

بازخوانی: درسای حفظی مثل فارسی (لغات و تاریخ ادبیات و املا) و عربی (لغات) و زبان (لغات)

بازیابی: دینی (البته بازخوانی هم میشه انجام داد) شیمی (حفظیات) ریاضی و فیزیک (فرمول ها) ، زیست ، عربی (قواعد) ، زبان (گرامر)

تست: فارسی (قرابت و آرایه و دستور) عربی (ترجمه و قواعد) زبان (ریدینگ و کلوز) ، ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست

همه ی این مطالبی که گفتیم بستگی به خودت داره ممکنه به این مرورا اضافه کنی و یا کم کنی مهم اینه که مرور انجام بشه.

 

دوست عزیزم از طریق پیج اینستاگرام رتبه برترهای کانون میتونی با من و همکارانم در ارتباط باشی تا هر جا نیاز به راهنمایی داشتی، کمکت کنیم. 

رتبه برترهای کانون


بهاره اخوت - دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران

Menu