برنامه ریزی به سبک یک کنکوری-مشاوره-علی عباسی جو

در این مطلب برنامه ریزی به سبک یک کنکوری ونکات برنامه ریزی توسط علی عباس جو رتبه 988منطقه 2 شرح داده شده است.

برنامه ریزی به سبک یک کنکوری-مشاوره-علی عباسی جو

سلام و درود خدمت دانش‌آموزان عزیز

بنده علی عباسی جو ، دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی و رتبه ۹۸۸منطقه ۲، قصد دارم در این مطلب به نکات مرتبط با برنامه ریزی بپردازم. 

امیدوارم که از این نکات استفاده کرده و برای خود یک برنامه ریزی عالی انجام دهید.


برنامه ریزی به سبک یک کنکوری

برنامه ریزی یکی از کلیدهای موفقیت در سال کنکور که باعث نظم بخشی در سال کنکور به درس خواندن ما میشود. خیلی از بچه ها در برنامه ریزی مشکل دارند و می خواهم با ارائه نکات خیلی مهم و ضروری که باید در برنامه ریزی اجرا بشه ، به وسیله آن می توانید یک برنامه درست و عالی با شرایط خودتون و مطابق آزمون برای خودتان بریزید .

1) مهمترین نکته در برنامه‌ریزی این که شما باید برنامه‌ریزی متناسب با شرایط ، استعدادها و زمان  خودتون باشه ؛ یعنی باید این که هر کسی شرایط و امکاناتی داره هر کس یک ساعت های خاصی مطالعه کنید . یک نفر در روز ده ساعت مطالعه می کند و یک نفر روزی ۵ ساعت ، یک نفر تا ۱۰ شب  مطالعه می کند و یک نفر تا ساعت دوازده شب ، باید ببینید  شرایط خودتون چیه ولی بهترین ساعت های مطالعه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۰ شب هست و در ساعت ۱۰ شب تا ساعت ۵صبح بهترین زمان برای خواب و استراحت مغز هست.

2) زمان مفید مطالعه را پیدا کنید و برای این کار تایم خواب استراحت و کار شخصیتون از ساعت‌های کل هفته کم کنید ، تایم های باقی مانده را به صورت باکس های ۷۵ دقیقه و  و یک و نیم ساعته  تقسیم کنید و اونا رو در طول برنامه تون و بر اساس نکته هایی که در ادامه مطلب گفتم قرار بدهید.

 

3)برنامه‌ای که می‌خواهیم باید یک برنامه حجمی -زمانی - اولویتی  باشد.


حجمی _ زمانی : یعنی اینکه یک حجم از درس را در محدوده زمانی مشخص شده قرار بدیم مانند ؛ شنبه: زیست ١ / فصل۲/ گفتار ۲ / یک و نیم ساعت.

 

برای اولویتم از دو تا فاکتور مهم وجود داره ؛ اول اهمیت درس و ضریب آن در کنکور و دوم نقاط ضعف و قوت شما و حجمشان یعنی باید درس های مهم تر و نقاط قوت شما بالاتر از بقیه دروس قرار بگیرد.

 

 کتاب های مهم و ضریب بالا : رشته تجربی درس زیست شناسی ، برای رشته  ریاضی خود درس   ریاضی و برای  رشته انسانی درس علوم فنون و عربی اختصاصی که به علت ضریب ۱۲ در کنکور باید  در اولویت بالاتری قرار گیرند .

 

4)متعادل بودن برنامه ؛ در برنامه ریزی باید به این نکته توجه کرد که ۷۰ درصد به اختصاصی ها و ۳۰ درصد به عمومی ها باید زمان  گذاشت و همه درس ها در طول هفته خوانده شود.

 

خیلی از بچه‌ها بیشتر به درس های اختصاصی  توجه می کنند و همیشه تراز اختصاصی شون خیلی بیشتر از تراز عمومی شأن  می‌شوند و این باعث نوسانی بودن برنامه میشه  و هر روز هم باید یک الی دو عمومی  در برنامه باشد. 

 

5)برنامه نباید بقچه ای و تک بعدی  باشد ؛ یعنی اینکه کل روز را اختصاص به یک یا دو درس داده می شود که باعث می شود کیفیت و سرعت مطالعه بیاد پایین ، و این نوع برنامه توصیه نمی شود. برنامه باید چرخشی و متنوع باشه 

تنوع آن نباید کم باشه و نباید خیلی زیاد باشد . خیلی از کنکوری همه کتاب‌ها را در یک روز می گذارند که اشتباه هست . باید ۴ الی ۵ تا  بگذارند و برای انسانی ها در نهایت ۶ تا کتاب  در یک روز در برنامه بگذارند . از همه کتاب ها در یک روز گذاشتن پرهیز کنید و برنامه متعادل برای خودتان بسازید .


6)مرور ؛  بهترین روش برای افزایش یادگیری و تسلط مرور هست ، باید حتماً در برنامتون مرور داشته باشید و اگر  در برنامه نداشته  باشید ، که اصلا به درد نمیخوره . برای زمانش از هر پنج باکس مطالعاتی که شما برای یک درس می گذارید  باید یک باکس یا دو باکس  رو بذارید که یک فایده مهم آن ، انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به 

 میان مدت و بلند مدت می‌شود و برای مرور می تواند از درسنامه ، حاشیه نویسی های کتاب ،  خلاصه نویسی ها ،، از تست های پوششی و تست های زمان دار استفاده کنید که باعث افزایش قدرت تست زنی تون می شود.

 

 7)تست ؛ حجم تست باید متناسب با ساعت مطالعه باشه یعنی اگر شما برای درس حفظی اگر ۹۰ دقیقه وقت میذاری ۶۰ بخونید و ۳۰ دقیقه تست بزنیم ولی برای درس تمرینی و محاسباتی که بیشتر باید تمرین کرد شما باید ۳۰ دقیقه درس بخونید و ۶۰ دقیقه تست بزنید .

 اولویت همیشه با تست های آموزشی است و بعد از زمان دار و پوششی و اگر هم توانستیم ترکیبی هم کار کنید. تست کار کردن  دوتا فایده دارد ؛ اول  تسلط بیشتر که خیلی در درس مهم هستش و دوم اینکه فراموشی شما را به پایین تر ین حد ممکن می رساند که این باعث ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن می شود.

 

8)جمع بندی : باید روزی  اختصاص بدید به جمع‌بندی که شامل قسمت هایی را که خوندید جمع‌بندی مختصر کنید می توانید  برای جمع‌بندی از تست های جامع پایان هر درس و پایان هر فصل استفاده کنید یا از آزمون های شبیه ساز که روز قبل از آزمون باید از خودتان آزمون بگیرید ، استفاده کنید .


صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها

صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با علی عباسجو یا سایر پشتیبانان رشته انسانی بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید .

سایت برترها


مطالب دیگر از علی عباسجو:

جهان اجتماعی_ جامعه شناسی دهم _علی عباسجو

منبع :

Menu