تحلیل آزمون درس درک عمومی هنر- 12 شهریور

تحلیل آزمون 12 شهریور درس درک عمومی هنر گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه کنکور 98

تحلیل آزمون درس درک عمومی هنر- 12 شهریور

تحلیل آزمون 12 شهریور درس درک عمومی هنر

گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه کنکور 98

 

 107) نخستین الگوی کلیساهای اروپای غربی کدام بنا است؟

1) سن پی یترو                 2) سن ویتاله                3) سانتاصوفیا                4) سن آپولیناره

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: با رسمی شدن دین مسیح نیازی به عبادت مخفیانه در مقابر دخمه ای نبود و عبادت در کلیساهای سر به فلک کشیده کنستانتین انجام می شد. ساختمان کلیساها (باسیلیکا ← کلیسای مستطیل شکل صدر مسیحیت) خوانده می شد. نمونه : کلیسای سن پی یترو مقدس. این کلیسا به عنوان الگوی کلیساهای بعدی در اروپای غربی پذیرفته شد.


108) کدام گزینه از ویژگی های دومین عصر طلایی بیزانس محسوب نمی شود؟

1) ساخت کلیساهای چلیپایی یونانی

2) استفاده از نقش مایه های اسلامی

3) الهام از طبیعت گرایی و اسطوره گرایی هنر یونان

4) رواج نقاشی دیواری و نقاشی روی چوب

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: کلیساهای دومین عصر طلایی بیزانس، محقر و زاهدانه بودند. مقطع کلیساها به شکل صلیب یونانی (طول و عرض برابر) است. این صلیب درون مربعی محدود شده و مرکز آن گنبدی قرار داشت. دو نمونه از این نوع معماری، کلیسای دیر هوسیوس لوکاس در یونان است. 

در دومین عصر طلایی بیزانس، ساخت کلیساهای صلیبی یونانی + استفاده از نقش مایه های اسلامی مورد توجه بود. بزرگترین و پر زینت ترین کلیسای دومین عصر طلایی بیزانس، کلیسای سن مارک در ونیز است. نقشه کلیسای سن مارک ( صلیب یونانی محصور در مربع با گنبد مرکزی) است. در سومین عصر طلایی بیزانس، نقاشی دیواری و نقاشی روی چوب جایگزین نقاشی موزائیک شد. استفاده از نور برای بازنمایی چهره و حجم پردازی از دیگر ویژگی های سومین عصر طلایی بیزانس است.

 

109) کدام گزینه، از کلیساهای سبک  رومی وار نیست؟

1) سن ژیل                   2) سن اتین                        3) پیزا                          4) سن دنی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: برج کج پیزا، کلیسای سن اتین، کلیسای سن ژیل مربوط به سبک معماری رومانسک ( رومی وار) است.

کلیسای سن دنی،کلیسای نوتردرام، کلیسای جامع فلورانس، کلیسای شارتر و کلیسای جامع ناو مبورگ مربوط به سبک معماری گوتیک است. 


111) کلیساهای عصر ژوستی نین حاصل تلفیق هنر رومی-یونانی با عناصر کدام یک از تمدن ها است؟

1) ایران و سوریه               2) سوریه و مصر                3) ایران و مصر                   4) ایران و هند

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: در نخستین عصر طلایی بیزانس هنر یونانی رومی با میراث شرقی (ایران و سوریه) تلفیق شد. حاصل آن کلیساهای ایاصوفیه در استانبول و کلیسای سن ویتاله در شهر روانا بود.

نکته: نقشه کلیساهای نخستین عصر طلایی بیزانس: نقشه متمرکز، گنبددار، ظاهری ساده و درونی پر تجمل


112) کدام یک از ویژگی های سبک معماری رومی وار نیست؟

1) استفاده از تاق رومی                                       2) استخوان بندی سنگین ساختمان

3) مصالح سنگ و آجر با نقشه چلیپایی                   4) استفاده از برج های مخروطی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: هنرمندان رومانسک از الگوی معماری روم باستان و سنتهای معماری صدر مسیحیت و بیزانس و سنتهای اسلامی سود بردند.

ویژگی های کلیدی معماری کلیسایی رومانسک به شرح زیر است:

طاق هلالی یا گهواره ای نیم مدور رومی

استخوان بندی سنگین (دیوارهای قطور)

نقشه چلیپایی و صلیبی شکل

ساخت برج های متصل به کلیسا

بکار گیری مصالح سنگ و آجر


113) انضباط، اعتدال و هماهنگی رنگ و نور و سایه پردازی دقیق ویژگی کدام یک از مکاتب قرن نوزدهم میلادی است؟

1)نئوکلاسیسم               2) رمانتی سیسم               3) رئالیسم                     4) امپرسیونیسم

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: نئوکلاسیسم آرمانهای والامنشی، انضباط، اعتدال و هماهنگی نور و رنگ و سایه پردازی کلاسیک را در واکنش علیه ظرافت کاری و تزئیینات افراطی باروک متاخر و روکوکو به کار گرفت.

ژاک لویی داوید و ژان دومینینک انگر دو نماینده ی نهضت نئوکلاسیسم در نقاشی هستند.


115) کدام هنرمند با تجسم فضاهای مه آلود و شاعرانه سعی در ایجاد بازی های نور و رنگ داشت؟

1) جان کانستابل              2) ویلیام ترنر                  3) اوژن دلاکروا               4) گوستاو کوربه

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: ویلیام ترنر، با کمک رنگهای شفاف و درخشان در تجسم فضاهای مه آلود و شاعرانه سعی در ایجاد بازیهای نور و رنگ (با ضربه قلم های خشن و استفاده از رنگ ضخیم) داشت. چرخش توفانی قلم مو، رنگهای درخشان و شکلهای انتزائی، درونمایه شاعرانه نقاشی اش را آشکار می سازند. آثار نیمه انتزائی اش را بخارهای رنگامیزی شده نام نهادند.


121) ساخت کلیساهای گنبد دار با ظاهری ساده و درونی پرتجمل از ویژگی های هنر کدام دوره است؟

1) رنسانس               2) باروک                  3) قرون وسطی                     4) بیزانس

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: نمای بیرونی کلیسای سن ویتاله ساده و درونی پر از تزئینات دارد. نقشه کلیسای سن ویتاله،

هشت ضلعی گنبددار و متراکم ( هشت ضلعی و گنبدی بر هسته مرکزیش). معماری کلیسای سن ویتاله، ادامه سبک معماری آرامگاه کنستانتینا است با این تفاوت که کلیساس سن ویتاله  بزرگتر و از نظر تزئیینات غنی و غرق در نور است. در این دوره هنر یونانی رومی با میراث شرقی(ایران و سوریه) تلفیق شد. حاصل آن کلیساهای ایاصوفیه در استانبول و کلیسای سن ویتاله در شهر روانا.

نکته: نقشه متمرکز، گنبددار، ظاهری ساده و درونی پر تجمل از خصوصیات نخستین کلیساهای عصر طلایی بیزانس است.

  

125) احیای پیکره تراشی با انعکاس از هنر روم باستان به صورت مجزا و با ذکر نام هنرمند مربوط به کدام دوره است؟

1) رومانسک                  2) بیزانس                        3) گوتیک                           4) کارولنژی

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگی دیگر رومانسک احیای پیکره تراشی با انعکاسی از هنر روم باستان و ساخت پیکره های تمام قد همراه با ذکر نام هنرمند بود (پیکره تراشی از سده پنجم میلادی به دلیل تحریم متوقف شد بار دیگر در کلیساهای رومانسک در اواسط سده 11میلادی رونق گرفت). برخلاف معماری و پیکره تراشی ، نقاشی و مصورساری کمتر دچار تحول شد و تابع شیوه سنتهای کارولنژی و اتونی بود.


126) کدام هنرمند با تکنیک چاپ سنگی کار می کرد و با نگاهی تند، اعمال طبقات بالای جامعه را به نقد و با طبقات زیر دست همدردی می نمود؟

1) ایلیا رپین              2) فرانسوا میله                  3) گوستاو کوربه                     4) اونوره دومیه

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: موضوع نقاشی هایش بر واقعیت زندگی شهرنشینان و منش و رفتار اجتماعی آنان متمرکز بود. موضوع را عمدتا از زندگی روزمره برگرفت. شیوه کار دمیه به آثار متاخر فرانسیسکو گویا قرابت دارد. برخی آثارش پیش درآمدی بر سبک اکسپرسبونیسم محسوب می شوند. .  طراحیهایش حتی اگر کاملا فکاهی باشند، ولی هیچگاه بیمایه و مبتذل به نظر نمی آیند. اختصار بیان، مهمترین مشخصه طراحی دمیه است.


128) کدام هنرمند نقاش را حلقه رابط بین هنر سده ی پانزدهم میلادی و اوج رنسانس، تلقی می کرد؟

1) داوینچی                 2) بوتیچلی                  3) میکل آنژ                         4) رافائل

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: ساندرو بوتیچلی، حلقه رابط بین هنر سده 15 و دهه های نخست سده 16 اوج رنسانس دانست. شاعرترین نقاش دوران رنسانس است که ظرافت تغزلی هنرش با نیروی خطی پویا و قدرت نمایشی استثنایی آمیخته است. بوتیچلی، با تاکید بر عنصر رنگ و با به کارگیری خطول نرم و پرتحرک لطافت شاعرانه و بی سابقه ای را به نقاشیهایش وارد کرد. 

 

129) جنبش امپرسیونیسم تحت تاثیر کدام جنبش به وجود آمد؟

1) رئالیسم                  2) اکسپرسیونیسم                      3) فوویسم                          4) کوبیسم

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: امپرسیونیسم طی سالهای 1860 از رئالیسم زاده شد.ادوارد مانه تئوری اولیه امپرسیونیسم را مطرح کرد. کلود مونه-ادوارد مانه-کامیل پیسارو-آلفرد سیسلی-برت موریسو-اگوست رنوار و ادگارد دگا از هنرمندان امپرسیونیسم هستند.


130) کدام گزینه، بیان گر ویژگی آثار نقاشان امپرسیونیسم نیست؟

1) ثبت آنی لحظات زودگذر رنگ و نور

2) افزودن سرعت کار خود در ثبت لحظه ها

3) به کارگیری امکانات نامحدود و رنگ های مکمل

4) توازن و تعادل خطوط در جهت بیان موضوع

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: امپرسیونیسم طی سالهای 1860 از رئالیسم زاده شد.ادوارد مانه تئوری اولیه امپرسیونیسم را مطرح کرد.

اصولی که نقاشان امپرسیونیسم به آن معتقد بودند: 

 حذف رنگهای تیره از سایه ها و استفاده از رنگهای مکمل و خالص (حذف رنگ مشکی)

 استفاده بیشتر از تکنیک آلاپریما (رنگ گذاری یکباره روی بوم)

 نقاشی از طبیعت در فضای باز و خارج شدن از آتلیه

 نمایش آنی رنگ براساس تغییرات نور و تاثیر جو و انعکاس رنگها

ضبط آنی لحظات زودگذر نور و رنگ 

نگرش متغییر نور و رنگ باعث شد تا هنرمند امپرسیون به تجربیات عینی و زود گذر طبیعت تاکید کند.

 

Menu