تحلیل آزمون 30 اردیبهشت درس خلاقیت موسیقی

192) دونلی جزء کدام یک از خانواده‌های صوتی زیر است؟ 1) کوردوفون 2) ایدبوفون 3) ممبرافون 4) آیروفون

تحلیل آزمون 30 اردیبهشت درس خلاقیت موسیقی

تحلیلگر: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران


 192) دونلی جزء کدام یک از خانواده های صوتی زیر است؟

1) کوردوفون               2) ایدبوفون             3) ممبرافون            4) آیروفون

پاسخ:

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: نی لبک مضاعف دوتایی در بلوچستان نوعی نی لبک بلند مضاعف چوبی متداول است که به دونلی (دونی / جفت نی) معروف است. اصل این ساز بلوچی نیست و از پاکستان به ایران آورده شده است. 

دونلی دو لوله صوتی است که یکی نغمه یا ملودی و دیگری واخوان ره اجرا می کنند. نوازنده معروف دونلی   شیر محمد اسپندار می باشد.

   

193) کدام گزینه از آهنگسازان ملی گرای سده نوزدهم نیست؟

1) موسرگسکی                2) اسمتانا                 3) بارتوک                   4) گریک

پاسخ:

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: از آثار آنتوان دور ژاک سمفونی دنیای نو را می توان نام برد. گریک (بنیانگذار موسیقی ملی نروژ)  از آثار او، سوئیت پرگینت را می توان اشاره کرد.

از آثار بدریش اسمتانا (بنیانگذار موسیقی ملی بوهم)، پوئم سمفونیک مولداو(وطن من)-پوئم سمفونیک سرزمین پدری من-اپرای نامزد(عروس) فروخته شده-اپرای بوسه-اپرای دالیبور-اپرای برندنبرگ.

از آثار موسور گسگی، اپرای بوریس گدونف-اپرای خوانچینا- پوئم سمفونیک شبی بر فراز کوه سنگی-سوئیت تابلوهای یک نمایشگاه-بازار مکاره.

از آثار بلا بارتوک، ماندارین شگفت انگیز-باله شاهزاده چوبی-کنسرتو برای ارکستر- بارتوک از مدهای کلیسایی،مدهای موسیقی قدیم یونان و گام پنتاتونیک و موسیقی محلی استفاده می کرد.

نکته: بلا بارتوک از آهنگسازان نیمه اول سده بیستم است. سایر آهنگسازان از آهنگسازان ملی گرای سده نوزدهم هستند.

 

195) رقص ژیک در سوئیت اصالتا به کدام کشور بر می گردد؟

1) فرانسه               2) آلمان                  3) اسپانیا                   4) ایرلند

پاسخ:

گزینه  صحیح است.

تحلیل سوال: سوییت دوره باروک در واقع، موسیقی سازی تشکیل شده از چند موومان و الهام گرفته از رقص است.وزن سوییت سه تایی است.همه موومانهای سوییت در یک تونالیته است، اما از نظر تمپو،وزن و حالت متفاوتند.

انواع موومان های سوییت: 

آلماند (رقص آلمانی با تمپوی معتدل)

کورانت ( رقص فرانسوی با تمپوی تند)

ساراباند (رقص اسپانیایی)

پولونز (رقص اشرافی لهستانی و سه ضربی)

گاوت (رقص فرانسوی با وزن دوتایی و تمپویی معتدل)

بوره ( رقص فرانسوی و دو ضربی)

ژیگ (رقص انگلیسی و ایرلندی)

 

199) کدام توضیح برای کادانس ذکر شده صحیح نیست؟

1) کادانس اتنتیک ناقص - وصل درجه V به I وقتی تنیک در حال پایگی نباشد.

2) کادانس گول زننده - وصل درجه V به VI یا معکوس اول IV

3) کادانس اتنتیک کامل - وصل درجه ی V به I وقتی ملودی در تنیک بر روی درجه ای غیر از تنیک باشد.

4) کادانس پلاگال - وصل درجه IV به I

پاسخ:

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: 

  • پرفکت یا کامل perfect (پیوند آکورد درجه 5 به آکورد درجه 1)
  • ایمپرفکت یا ناقص imperfect (پیوند هر آکورد به درجه 5 به استثناء درجه 7
  • پلاگال یا معلق یا کلیسایی plagal (پیوند آکورد درجه 4 به درجه 1 )
  • اینتراپتد یا شکسته یا فریبنده و گول زننده intreupted (پیوند آکورد درجه 5 به درجه 6 )

 

 201) چنانچه در گام مینور، نت پایگی معکوس اول آکورد روتنیک را نیم پرده بم کنیم، حاصل چه آکوردی خواهد شد؟

1) پیکاردی                   2) فرانسوی                  3) ناپلی                      4) سوئیسی

پاسخ:

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: سیکس ناپولیتین (6.N): سیکس ناپولیتین در گام ماژور و مینور استفاده می شود. (معکوس اول درجه دوم ماژور و مینور) پس در واقع اگر درجه دوم مینور یا ماژور را نیم پرده کروماتیک پایین بیاوریم و به شکل معکوس اول استفاده شود.آکورد ششم افزوده ناپلی است.

در سوال اگر پایگی آکورد درجه ی دوم یک گام را نیم پرده بم و به شکل معکوس اول استفاده کنیم، آکورد حاصله یک آکورد ناپلی است.

  

203) فلوت آلتو برای هم صدایی با هکل فون چگونه عمل می کند؟

1) دوم بزرگ بالاتر اجرا می کند.

2) چهارم درست پایین تر اجرا می کند.

3) یک اکتاو پایین تر اجرا می کند.

4) پنجم درست پایین تر اجرا می کند.

پاسخ:

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: فلوت آلتو سازی انتقالی است، هر نتی که می نوازد یک چهارم درست پایین تر از آنچه نوشته می شود صدا میدهد و به فلوت سل معروف است. هکل فون سازی است انتقالی که یک اکتاو بم تر از نت نویسی آن است. نت نویسی این ساز کلید سل است و رنگ آن بین فاگوت و کر آنگله است. بنابراین هر دو ساز انتقالی هستند. فلوت آلتو چنانچه بخواهد با هکل فون هم صدا شود باید تمام نت های نوشته شده برای هکل فون را به پنجم درست پایین تر انتقال دهد.

  

206) در کدام یک از سازهای زیر، نت نوشته شده یک اکتاو بم تر به صدا می دهد؟

1) تار                2) سنتور               3) عود                    4) کمانچه

پاسخ:

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: عود سازی انتقالی است و یک اکتاو بم تر از نت نوشته شده صدا می دهد. کمانچه سازی زهی آرشه ای مقید است وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به سه اکتاو است. کمانچه یک دوم پایین تر صدا می دهد. ساز سنتور و تار (سل کوک) فاقد انتقال هستند.

  

207) کدام ساز خود صدای زیر با سایش غیر مستقیم و نیز چرخاندن به صدا در می آید؟

1) قارقارک                 2) کرب                   3) زنبورک                     4) قوپوز

پاسخ:

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: قارقارک (شبیه به صدای کلاغ) از گروه خود صداهای سایشی است که با سایش غیر مستقیم و چرخاندن به صدا در می آید امروزه خودصداهای سایشی کمیاب ترین نوع ساز های رایج در ایران و جهان هستند . نوع استفاده قارقارک به عنوان اسباب بازی و به قصد ایجاد صدای شدید و هیجان آور نواخته می شود.در گذشته در اعیاد و شب های چهارشنبه سوری مورد استفاده ی کودکان و نوجوانان بوده است. قارقارک ساختمان ساده ای دارد و از قسمت های زیر تشکیل شده است.

دسته ی چوبی - رشته های از موی دم اسب - کاسه ی طنینی - پوست

 

208) کدام سازها به ترتیب مقید و انتقالی نیستند؟

1) قانون - ترومبون تنور                     2) بالابان - عود

3) ویولن - کنترباسون                      4) ساکسوفون - کمانچه

پاسخ:

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: در بین گزینه از میان سازهای غربی کنتر باسون و ساکسوفون سازهای انتقالی هستند و ساز ویولن و ترومبون تنور غیر انتقالی است.

در بین سازهای ایرانی در این گزینه ها ساز عود انتقالی است. 

کنتر فاگوت یا کنترباسون یک اکتاو بم تر از فاگوت صدا می دهد. کنترباسون سازی مقید و انتقالی است.

ساکسوفون از خانواده کلارینت ها می باشد. ساکسوفون جزء سازهای ارکستر سمفونیک نمی باشد و سازی مقید و انتقالی است.

ترومبون تنور ساز بادی برنجی مطلق و غیر انتقالی است.

ویولن سازی زهی آرشه ای مقید و غیر انتقالی است.

عود سازی زهی زخمه ای و  انتقالی است و یک اکتاو بم تر از نت نوشته شده صدا می دهد.

قانون ساز زهی مضرابی مطلق و غیر انتقالی است.

کمانچه سازی زهی آرشه ای مقید است وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به سه اکتاو است.

بالابان جز هوا صدای مقید زبانه دار - زبانه دو لایه - لوله صوتی منفرد است.

Menu