تحلیل درک عمومی هنر آزمون 20 اسفند

بررسی سوال‌های چالشی درک عمومی هنر 20 اسفند جمع بندی: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سینمای دانشگاه هنر تهران

تحلیل درک عمومی هنر آزمون 20 اسفند

بررسی سوال های چالشی درک عمومی هنر 20 اسفند

جمع بندی: گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 سینمای دانشگاه هنر تهران


82) براساس نظریه کدام هنرمند شکل های کاملا هندسی با تناسبات بدن انسان مرتبط است و کمال آن تصویری از خداوند خواهد بود؟

1) میکل آنژ                  2) داوینچی                   3) آلبرتی                        4) فرانچسکا

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: تناسبات بدن در دوره رنسانس و همگام با اون اهمیت پیدا کرد. هنرمندان رنسانس تلاش بسیاری صرف به دست آوردن و ارائه الگویی ایده آل از تناسبات بدن کردند که بازنمایاننده جایگاه نو یافته ی انسان در عصر جدید باشد. لئون باتیستا آلبرتی با بهره گیری از از ابزار دقیق و روش های تجربه گرایانه در کنار رویکرد نظری بخصوصش به مسئله طبیعت کوشید نظام تناسباتی را ارائه کند که حاصل آن انسان آرمانی و واقعی بود.

 

84) ساخت سنگ مزار، در کدام یک از ادوار تاریخی یونان باستان رواج داشت؟

1) هندسی                2) کهن                     3) کلاسیک                      4) هلنی

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: در دوره کلاسیک، ساخت سنگ مزار مورد توجه قرار گرفت.  توجه به عمق نمایی ویژگی نقاشی های دیواری دوره کلاسیک است. در دوره کلاسیک پیکره ها خود را از اصول و قراردادهای رایج رها کردند. در دوره کلاسیک شاهد استفاده جدی از تندیس ها به عنوان عناصر تزئیینی بنا هستیم. به عنوان نمونه: پیکره های سنتوری معبد زئوس

  

87) کدام گزینه در خصوص هنر قرون وسطای پیشین نادرست است؟

1)احیای پیکره تراشی و ساخت پیکره های تمام قد همراه با ذکر نام هنرمند

2) فعالیت در زمینه مصور سازی کتابهای مقدس مانند اتوی سوم بر تخت

3) عدم توجه به طبیعت گرایی و نمایش موجودات به شکل نقش های هندسی و تزئیینی

4) اقدام به ساخت کلیساهای متعدد با بهره گیری از معماری بیزانس و عناصری از معماری اسلامی

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: احیای پیکره تراشی و ساخت پیکره های تمام قد همراه با ذکر نام هنرمند از ویژگی های دوره رومانسک است. سایر گزینه از مشخصات دوره قرون وسطی است.        

 ویژگی های هنر قرون وسطای پیشین:

  • عدم وفاداری به طبیعت  و بهره گیری از نقوش تزئینی و هندسی در نمایش موجودات
  • بیان عاطفی ( تاکید بر موارد عاطفی) و تعمق عرفانی
  • مصور سازی کتابهای مقدس
  • ساخت کلیساهای متعدد با بهره گیری از معماری بیزانس و عناصری از معماری اسلامی

وجه تمایز بارز مجسمه های گوتیک با مجسمه های خشک رومی وار (رومانسک ):  طبیعت گرایی و وفاداری به آن و وقار کلاسیک بود. در طول دوره گوتیک نقاشی به صورت مصور سازی کتاب و نقاشی روی چوب و پانل و قاب های تزئیینی و نقاشی موزائییک رواج داشت. کاهش دیوارهای داخلی در معماری گوتیک محلی برای نقاشی دیواری باقی نگذاشت. برای جبران این کمبود شیشه نگاری در پنجره ها و تخته نگاری برای پشت محراب کلیسا و پرده های نقش بافت (تاپیسری) انجام گرفت.

  

90) در معماری یونان کدام مورد با عنوان کلوناد شناخته می شود؟

1) سرستون های مارپیچی                   2) سقف های ستون دار

3) نورگیرهای فضای داخلی                 4) طاق های نیم دایره ای

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: سقف های ستون دار (کلوناد) موجب کاهش شدت نور شدید تابستان می شد و نقش سایبان را داشت. جهت گیری بازشوهای نمای اصلی در حیاط رو به نور مطلوب جنوب موجب افزایش حداکثر بهره گیری از نور خورشید در زمستان و ممانعت از ورود بادهای شدید زمستان از شمال می شد. یونانی ها بیشتر عمر خود را در هوای آزاد گذراندند و به آرایش خانه چندان توجه ای نمی کردند بنابرین تزئینات خانه ها بسیار کم بود.

  

93) کدام مورد جزء ویژگی های نقاشی و مصورسازی کتاب ها در دوره رومانسک نیست؟

1) تصاویر دارای جنبه های نمایشی، رمزی و تزئیینی است.

2) تصاویر نوعی مینیاتور هستند که به موضوعات مذهبی می پردازند.

3) القای شکل های دو بعدی در آثار صورت گرفته است.

4) تولید این اثر توسط راهبان انجام می شود.

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: ویژگی های کلیدی نقاشی های رومانسک: 

شکلهای دو بعدی ، رنگهای تخت و درخشان

صحنه هایی از کتاب مقدس و نشان دادن زندگی قدیسان در نهایت صراحت و سادگی

در نقاشی و مجسمه سازی رومی وار  از روشهای کژنمایی و چکیده نگاری استفاده می شود. در نقاشی و مجسمه های رومی وار نشانه های کمی از طبیعت گرایی و زیبایی جسمانی دیده می شود. در سبک رومی وار ، صور طبیعی آزادانه به طرحهای خطی و مجسمه گونه ساده برگردانده شده اند.

ویژگی دیگر رومانسک احیای پیکره تراشی با انعکاسی از هنر روم باستان و ساخت پیکره های تمام قد همراه با ذکر نام هنرمند بود

  

94) کدام نقاش الگوهای بیزانسی را با انسانگرایی تلفیق کرد؟

1) تیسین                    2) تینتورتو                  3) رافائل                   4) ال گرکو

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: ال گرکو برجسته ترین هنرمند جنبش منریسم است.

شمایل سازی بیزانسی را کامل آموخت و الگوهای بیزانسی را با انسانگرایی تلفیق کرد.

مشخصات آثار: شدت بیان ناشی از کژنمایی-کشیدگی پیکره ها-بهره گیری از نور و رنگهای غیر متداول(فام های آبی و زرد لیمویی)-رفعت-تجلیل روحانی. تینتورتو و مشخصات آثارش: ترکیب بندی ایستا، رویداد اصلی در عمق صحنه، توزیع سراسری روشنی تیرگی، بزرگنمایی پیکره های پیش زمینه در وسط و اطراف، نورپردازی نمایشی، پرسپکتیو مورب یا متمرکز در وسط کادر(تابلوی شام آخر)

 

98) کدام گزینه در خصوص دوناتلو درست است؟

1) وفق دادن اصول کلاسیک باستان با فرهنگ مسیحی

2) ابتکار در بازنمایی و تنظیم ترکیب بندی

3) نمایش روح زندگی به کمک زیبایی جسمانی در شکل و حرکت بدن

4) انقلاب در مجسمه سازی در نتیجه تقلید از مجسمه های عهد عتیق

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: وفق دادن اصول کلاسیک باستان با فرهنگ مسیحی کار دوناتلو بود نه تقلید از مجسمه های عهد عتیق. دوناتلو از پیشگامان احیا روح تندیس سازی کلاسیک به شمار میآید. او امکانات بیانی کژنمایی به منظور تاکید بیشتر بر جنبه های عاطفی پیکره ها را آموخت و بر جنبه نمایشی و مهیج تاکید کرد. تندیس قدیس مرقس او اولین گام در جهت نمایش حرکت است. مجسمه پیامبران و قدیسان او به لحاظ صلابت و وفاداری به ساختمان پیکر آدمی، تندیس های روم باستان را به یاد می آورد و به لحاظ سرزندگی و تمایز شخصیتی حاکی از مشاهده دقیق واقعیت است.

  

101) کدام گزینه جزء پوشاک بانوان در دوره رنسانس نیست؟

1) استفاده از پیش زمینه های پارچه ای و لطیف

2) بالا تنه های بلند و گشاد

3) آستین های یقه ای و چاک دار

4) یقه های بزرگ چین دار و آهارخورده

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: پیراهن زنان دارای بالاتنه ای کوتاه و چسبان و استفاده از کرست برای محکم نگه داشتن اندام بود. یقه ی لباس ها گرد یا هفت یا چهارگوش بود. در زیر پیراهن اصلی، دامنی از پارچه ای متفاوت از نظر جنس و رنگ می پوشیدند و حاشیه دامن با نوارهای گلدوزی شده تزئین می شد. زیر دامن از متقالی ضخیم که روی چند حلقه افقی تهیه شده بود و از زیر دامنی که از بالا به پایین به تدریج گشاد می شود و شبیه زنگوله بود استفاده می کردند. در دوران رنسانس یقه های بزرگ چین دار و آهارخورده، چین های دور یقه با حاشیه تور و یقه های باد بزنی که در پشت بلند و در جلو کوتاه بود بسیار مد بود و مورد استفاده قرار می گرفت.

 

104) یقه های بادبزنی که در پشت بلند و در جلو کوتاه است، جزء عناصر پوشاک بانوان کدام دوره است؟

1) بیزانس               2) گوتیک                3) رنسانس                   4) باروک

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: در دوران رنسانس یقه های بزرگ چین دار و آهارخورده، چین های دور یقه با حاشیه تور و یقه های باد بزنی که در پشت بلند و در جلو کوتاه بود بسیار مد بود و مورد استفاده قرار می گرفت.

پیراهن های عصر باروک دارای دامن های بلند و پرچین با بالا تنه بلند بود که در قسمت جلو طرحی مثلث شکل و نوک تیز داشتند و در پشت بالا تنه ها دارای بند که از بندینگ  یا مادگی بود استفاده می شد. آستین های لباس ها سه ربعی تا آرنج بود و از چند ردیف پف آستین تشکیل شده بود.

در دوره روکوکو، یقه ی پیراهن چهارگوش بود و روی دامن یک پیراهن دیگر به نام مانتو جلوباز می پوشیدند که در پشت دارای پلی بوده و مانند شنل تا زمین دنباله داشت.

 

106) کدام مورد جزو عناصر پوشاک دوران قرون وسطی است؟

1) چکمه های نرم و صندل های چرمی

2) استفاده از پیراهن هایی شبیه به تومان

3) استفاده از شال هاس بلند مانند هیماتیون

4) استفاده از کمربند جواهرنشان پایین تر از خط طبیعی کمر

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: پوشاک در قرون وسطی یا گوتیک: یک مدل از لباس زنانه گوتیک پیراهن رویی بدون آستین است اغلب بلند و تا زانو و لباس زیرین از پایین دامن نمایان است و روی پیراهن با کمربندی چرمی به حالت آزاد می بستند. روی پیراهن یک شنل جلو باز می پوشیدند. آستین لباس ها بلند بود تا حدی که روی زمین قرار می گرفت و با کمربندی جواهرنشان اندکی پایین تر از خط طبیعی کمر بسته می شد.

روسری به نام ویمیل از جنس کتان می پوشیدند که توسط یک حلقه فلزی روی سر ثابت قرار داشت به همراه چانه بند و گردن پوش می پوشیدند.

در دوره های بعد گوتیکی ها پیراهن چشبانی زیر لباس می پوشیدند و روی آن پیراهن دیگری به نام کت هاردی می پوشیدند که از جلوی گردن تا پایین کمر با بندینک، دکمه بسته می شد.

  

108) کدام یک از آثار زیر را می توان تجسم تفسیر سبک کلاسیک یونانی دانست؟

1) ماده گرگ کاپیتول                            2) الهه ماری

3) آیینه ی خالخاس                              4) پیکره مارس از تودی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: پیکره مارس تجسمی از تفسیر سبک کلاسیک یونانی توسط اتروسک ها در سده چهارم ق.م است. پیکره مارس لباس نظامی به تن دارد و حرکتی خاص را انجام می دهد که به کل بدن مربوط می شود.  احتمالا مجسمه ساز می خواسته در روش انتقال وزن و ایستایی متعادل اغراق کند. پیکره مارس با حالتی سرزنده و بانشاط مجسم شده است. پیکره ماری مربوط به دوره مینوسی و از کرت است.

  

110) کدام گزینه درباره آثار دوتچو درست است؟

1) به مدد قدرت رنگ پردازی و ترکیب بندی توانست صحنه های مذهبی آشنا را به طرزی مهیج و گیرا نشان دهد.

2) آرایش پیکره های منفرد و جمعی بر روی زمینه ی ساده از مشخصات آثار اوست.

3) ترکیب بندی و صور انتخابی او تاثیر هنر گوتیک شمال رانشان می دهد.

4)با رونگاری از نقش برجسته های رومی به شیوه ای دست یافت که ترکیب بندی افقی رو به عمق از مشخصات آن بود.

گزیته 1 صحیح است.

تحلیل سوال: دوتچو دی بوئونین سنیا، بنیانگذار مکتب سیه نا ایتالیا است. او به مدد قدرت رنگ پردازی و ترکیب بندی توانست صحنه های مذهبی آشنا را به طرزی مهیج و گیرا نشان دهد.

آندرئا پیزانو، آرایش پیکره های منفرد و جمعی بر روی زمینه ی ساده از مشخصات نقش برجسته های اوست.

جوانی پیزانو، به همراه پدرش زمینه تحول پیکره سازی رنسانس را آماده کردند.  کیفیت مهیج و عاطفی نقش برجسته هایش بر جوتو تاثیر گذاشت. و ترکیب بندی و صور انتخابی او تاثیر هنر گوتیک شمال رانشان می دهد.  

نیکلا پیزانو، با رونگاری از نقش برجسته های رومی به شیوه ای دست یافت که ترکیب بندی افقی رو به عمق از مشخصات آن بود.

  

Menu