تحلیل درک عمومی هنر آزمون 20 آبان

تحلیل سوالات درک عمومی هنر آزمون 20 آبان 1401 (بخش اجباری) گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

تحلیل درک عمومی هنر آزمون 20 آبان

تحلیل سوالات درک عمومی هنر آزمون 20 آبان 1401 (بخش اجباری)

گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

  

2- کدام عبارت درباره ی شیوه تولید سفالینه های باغی گلستان درست است؟

  1. 1) با نقوش هندسی کنده کاری شده و با بخار گاز لعاب کاری می شود.
  2. 2) بدنه آنها قرمز رنگ و کم دوام است و با قالب گیری ساخته می شود.
  3. 3) خود رنگ است و با مشبک کاری روی سطوح نیمه خشک تزیین می شود.
  4. 4) پوشیده از لعاب یکدست و بدنه ی آن با چرخ کاری شکل داده می شود.


- گزینه 3 (سوال دشوار 83 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • سفالینه های مناطق سیاهکل گیلان: ساخت سفال با خاک رس قرمز و برای تزئین بدنه سفال از روش مشبک استفاده می کردند. سفالگران، نقوش را از سطح بدنه ی نیمه خشک می بریدند و آنها را غالبا بدون لعاب عرضه می کردند.

   

3- کدام مورد در خصوص اولین سفالینه های منقوش ایران، درست نیست؟

  1. 1) ظروف دارای پایه ی تخم مرغی شکل   
  2. 2) استفاده از تزئینات خطوط افقی، عمودی و متقاطع
  3. 3) کاسه هایی ناهموار    
  4.  4) دارای تزئینات شامل نقوش ساده به صورت نقش کنده


- گزینه 4 ( سوال دشوار 43 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  1. اولین ساکنان فلات ایران( در هزاره 5 ق م) در کنار شکار و کشاورزی، ظروف سفالین دست ساز به رنگ سیاه و قرمز برای ذخیره مواد غدایی می ساختند.
  2. در هزاره 5 ق م نخستین پیشرفت در سفالگری رخ داد ( سفالگری منقوش).
  3. این ظروف، کاسه هایی ناهموار و بی دوام با پایه ای به شکل تخم مرغی بود. روی سفال خط های افقی، عمودی و متقاطع ترسیم شده بود که تقلیدی از طرح سبد بود.

  

11) کدام مورد در خصوص فوویسم، نادرست است؟

1) بهره گیری جسورانه از رنگ ناب

2) کاربست اختیاری رنگ های تند برای تجسم کیفیت های عاطفی

3) بهره گیری از کارکرد توصیفی محض رنگ

4) تاکید بر ارزش های تزئیینی و بیانی رنگ

- گزینه 3 ( سوال دشوار 65 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • بارزترین ویژگی نقاشی های فوویست ها :
  • - کاربست اختیاری رنگهای تند برای تجسم کیفیتهای عاطفی و تزیینی
  • - بکارگیری جسورانه رنگ
  • - هماهنگی رنگی مقدم بر موضوع
  • - اهمیت فووها در بهره گیری جسورانه از رنگ ناب - آزاد سازی رنگ از کارکرد توصیفی محض و تاکید بر ارزش های تزئینی و بیانی آن بود.
  • - فووها بدون هیچ گونه توجهی به رنگ واقعی اشیاء، رنگهای تند و پرشور را (که مستقیما از لوله رنگ بر بوم و زمینه کار مینشاندند) اجرا میکردند. با الهام از شور رنگ در آثار ون گوگ و رنگهای غیر توصیفی گوگن و نقاشی های ایرانی به مرزهای تازه ای در هنر معاصر دست یافتند.
  • - نخستین تصویرهای فوویست را ماتیس آفرید، ماتیس برجسته ترین عضو گروه بود.
  • - هنرمندان جنبش فوویسم : هانری ماتیس - آندره درن - مریس ولامینگ - مارکه - روئو

  

12- شلوار ساق بلند برای اولین بار توسط کدام یک از تمدن های ایرانی به کار گرفته شد؟

  1. مادها             2) هخامنشیان           3) اشکانیان                 4) ساسانیان


- گزینه 1 ( سوال دشوار 53 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  1. مادها به دلیل اینکه ساکن مناطق کوهستانی و غربی ایران بودند از لباس هایی ضخیم استفاده می کردند.
  2. مادهای برای گرم نگه داشتن خود از کلاه های نمدی و باشلق و پ.ستین استفاده می کردند. 
  3. مادها به دلیل سر و کار داشتن با اسب و اسب سواری، شلوار ساقه بلند می پوشیدند.
  4. زنان مادی، لباس های بلند و پرچین با آستین های گشاد می پوشیدند و زیورآلاتی از طلا و نقره استفاده می کردند.
  5. قوم ماد پوشاکی مناسب شرایط جغرافیایی کوهستانی می پوشیدند که برای سوار کاری هم مناسب بود. مردان ماد قبای کوتاه جلو بسته با آستین تنگ و یقه ساده داشتند. مادها شلوار تنگ و رکاب دار با تزئینات قلاب دوزی به پا می کردند. کمر بند چرمی به کمر می بستند و کلاه گرد نمدی به نام تیار بر سر می گذاشتند. مادها کفش چرمی یک تکه ای مانند جوراب به پا می کردند و زمستان ها چکمه های ساق بلند می پوشیدند.
  6. پوشاک مادها و پارس ها در بسیاری موارد یکسان است. برخی صاحب منصبان پارسی پیراهن بلند گشاد رنگارنگ با شلواری در زیر آن می پوشیدند که مناسب آب و هوای خشک بود.


19- کدام گزینه جزء ویژگی های نقاشی ایرانی نیست؟

  1. 1) به کارگیری رنگ های درخشان و تخت
  2. 2) نمایش اشیا از بهترین زاویه دید
  3. 3) استفاده از قلم گیری به جای سایه روشن
  4. 4) استفاده از فضای تاریک و زاویه خاص

- گزینه 4 ( سوال متوسط 42 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • ویژگی خاص نقاشی ایرانی:
  • - استفاده از خطوط قلم گیری به جای سایه روشن
  • - استفاده از فضای نورانی بدون زاویه خاص
  • - به کارگیری رنگهای درخشان و تخت
  • - نمایش اشیاء از بهترین زاویه دید
  • - به کارگیری سطح و پرهیز از پرسپکتیو و نمایش عمق
  • - نگارگر ایرانی با توجه نکردن مستقیم به طبیعت، به خلق نگاره های بدون حجم و سایه روشن و به شیوه تجریدی پرداخت.
  • - نگارگر ایرانی هرگز تلاش نمی کند که تنها آیینه ای در مقابل طبیعت قرار داده و هر آنچه را می بیند به اندازه کوچکتر ترسیم کند بلکه او می خواهد ظاهر و باطن طبیعت را در قالب شکل، رنگ، و فضا بازگو نماید.
  • - نگارگری ایرانی از اندیشه عرفانی-فلسفی که با روح ایرانی سازگار است نشات گرفته است.
  • - هنرمند ایرانی هیچگاه قصد رسیدن به واقع گرایی نداشته است. بلکه او با استفاده از خط، سطح و رنگ جهان مورد نظر را نشان می دهد.
  • - نگارگر ایرانی برای نمایش فضا در اثر خود به جای استفاده از خطوط همگرا که در اثرش ایجاد عمق می نماید از خطوط موازی و منحنی استفاده می کند و با بهره گیری از سطوح مختلف بخصوص جلو به عقب و پله مانند که پشت سر دیگری قرار می گیرد حرکت در فضا را از پایین به طرف بالا، بدون آنکه اشیاء کوچک تر شوند، روی سطوح تصویر نمایش می دهد در حالی که عمق تصویر همچنان محسوس است. 

 

20- کدام موارد به طور مشخص در میان سرخ پوستان آمریکای شمالی رواج داشته است؟

  1. 1) ساخت تندیسک های چوبی قرینه سازی شده – نقاشی اشعه ایکس
  2. 2) ساخت اسیا سنگی آئینی و کاربردی – نقاشی و کنده کاری صخره ای
  3. 3) نقاشی آئینی روی شن – ساخت تندیس های جانوری از عاج و استخوان
  4. 4) نقاشی و شیاراندازی روی بدن – ساخت صورتک های چند تکه و متحرک

- گزینه 2 ( سوال دشوار 22 درصد به این سوال پاسخ ندادند) 

  • تولیدات هنری هنر سرخ پوستان آمریکای شمالی (نقاشی آئیینی شنی):
  • - نقاشی و کنده کاری صخره ای ( برخی از آنها بسیار زنده و طبیعت گرایانه هستند) نزد آنان رواج داشت.
  • - ماسک ها و تندیس های آئینی، سفال و منسوجات و اشیا خانگی
  • - نقاشی شنی، مهمترین هنر سرخ پوستان آمریکا است.
  • - سرخپوستان در زمینه تبدیل سنگ به انواع اشیا مفید در زندگی روزمره و اشیا آئینی توانا بودند.
  • - نقاشی آیینی شنی با استفاده از گرد سنگ بر بستر خاک و ماسه مرسوم بود. نقاش به دستور طبیب (جادوگر قبیله) نقوشی با هدف شفا دادن بیماران در مراسمی همراه با دعا و افسون می پرداخت.  


21- کدام هنرمند با به کار گیریخط نستعلیق در صنعت چاپ، تغییراتی در آن ایجاد نمود؟

  1. 1) میرزا غلامرضا اصفهانی    2) محمد رضا کلهر     3) میر علی تبریزی    4) میر عماد حسینی


- گزینه 2 (سوال دشوار 65 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • محمد رضا کلهر بر زیبایی خط نستعلیق افزود و شیوه کتابت نسخ را به کمال رساند و در بکارگیری در صنعت چاپ، تغییرات اندکی در آن به وجود آورد. سفرنامه ناصرالدین شاه به خراسان با چاپ سنگی اثر محمد رضا کلهر است.


23) نخستین مهره های استوانه ای، متعلق به کدام منطقه هستند؟

1) نینوا و نیمرود           2) چتل هویوک در آناتولی          3) اوروک و شوش      4) اریحا و صور


- گزینه 3 ( سوال متوسط 53 درصد به این سوال پاسخ ندادند) 

  • نخستین مهره ها مربوط به 6 هزار سال ق م است که در سه کشور( عراق - سوریه - ترکیه) یافت شده اند.
  • نخستین  مهره های استوانه ای مربوط به اوروک (عراق) و شوش (ایران) است که قدمتشان به 3300 ق م باز می گردد.
  • از مهره ها به عنوان نشان هویت، امضا فرمان و تزئین استفاده می کردند.
  • مهره ها به شکل نقوش تخت و استوانه ای ایتدا بر روی سنگ حکاکی می شد سپس بر صحفه ی گلی مرطوب یا موم مذاب منتقل می گردید.


25) کدام گزینه جزو نقاشی های  روی سفال باستان نیست؟

1) نقوش اغلب تک رنگ، سیاه یا قهوه ای و گاه به رنگ اخرایی بر روی زمینه روشن سفال

2) سفالگر به دنبال زبان همگانی بوده و همه چیز را ساده می کند و به علامت و نشانه تبدیل می کند.

3) مهم ترین ارزش هنری سفال ها به واسطه ی نقاشی روی آنهاست.

4) بافت، حجم، عمق و دیگر عوامل واقع گرایانه مورد توجه سفالگر نقاش است.

- گزینه 4 ( سوال متوسط 37 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • - نقوش روی سفال تداوم نقاشی های غاری لرستان است که صورتی ظزیف تر و منظم تر پیدا کرده است.
  • - نقوش سفال ها اغلب نمادین است و گاهی جنبه تزئینی دارند. 
  • - نقاش سفالگر از پیرامونش عوامل تصویری را گرفته و به آنهاب مفاهیم تمثیلی و معنوی بخشیده است.
  • - هنرمند سفالگر همه چیز را ساده می کند و به علامت و نشانه تبدیل می کند او به دنبال زبانی همگانی است. مثلا مربع نشانه زمین، دایره نشانه آسمان و مثلث نشانه کوه است.
  • - کار هنرمند سفالگر شباهت زیادی به نوشتن دارد و می خواهد پندارهای جامعه خویش را تثبیت کند.
  • - نقوش سفال اغلب تک رنگ سیاه یا قهوه ای و گاه اخرایی بر زمینه روشن سفال به شکلی تخت و دو بعدی است.
  • نکته: بافت، حجم، عمق و دیگر عوامل واقع گرایانه چندان مورد توجه نقاش سفالگر نیست.


26) کدام ویژگی معماری پارسی برگرفته از مهماری اورارتویی است؟

1) طراحی فضاهای راست گوشه، تالار ستون دار و کلاوه

2) دیواره های جداکننده با خشت

3) بهره گیری از سقف خمیده و تاق در زیرزمین ها

4) ارتباط دادن بخش های فرعی با راه های پنهانی به ساختمان اصلی

- گزینه 1 ( سوال دشوار 73 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • ویژگی های معماری پارسی:
  • - بهره گیری از شیوه اورارتو در طرح فضاهای راست گوشه، تالارهای ستون دار و کلاوه ها
  • - درونگرایی – ارتباط دادن بخش های فرعی با راه های پنهانی به ساختمان اصلی
  • - زیباسازی پیرامون ساختمان –   ساخت ساختمان روی سکو و تختگاه - ساخت آفتابگیر و سایه بان در جاهای ضروری
  • - بهره گیری از سقف خمیده  و تاق در زیر زمین ها – پی سازی با سنگ لاشه
  • - پرداخت کف با بهترین مصالح – سنگ بریده و منظم و پاکتراش و گاه صیقلی
  • - آرایش درگاها و سر در ها – آرایش فضاهای درونی  با کاشی لعابدار
  • - آرایش تارمی پلکان های کوتاه و مال رو با نقش برجسته و کنگره های زیبا


27) کدام مورد در خصوص فرانسیس بیکن نادرست است؟

1) قرار دادن پیکره ها در فضای بسته

2) ایجاد ارتباط میان لته ها براساس روایت

3) نمایش پیکره های کژنما و جنبنده در پرده های سه لته

4) استفاده از عکس های رادیولوژی و تصاویر سلسله وار فیلم های سینمایی


-  گزینه 2 ( سوال دشوار 85 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • - بیکن به سبب شیوه مستقل و شخصی در تجسم وضعیت فاجعه آمیز انسان مدرن، یکی از هنرمندان شاخص اکسپرسیونیسم معاصر است.
  • - بیکن پیکره زن یا مردی را در فضایی بسته جای می داد و در حرکات و اشکال اغراق می کند.
  • - صحنه های خلق شده او با پیکره های کژنما و جنبنده در پرده های سه لته تکان دهنده و اضطراب آور است.
  • - نقاشی های بیکن را معادل بصری ادبیات موقعیت های حاد دانسته اند. 
  • - بیکن موقعیت های حاد  را از طریق تحریف پیکره ها در فضای پر پیچ و تاب و فرساینده نمایان می سازد به همین دلیل بیکن و جاکومتی از رهبران جنبش پیکرنمایی جدید با خصلت اگزیستانسیالیسم شناخته شده اند.
  • - بیکن ایده اولیه نقاشی هایش را از عکس های رادیوگرافی، تصاویر سلسله وار و فیلم های سینمایی بر گرفت.
  • - بیکن می تواند تعادلی میان نظم و تصادف برقرار کند بدیسان که تصاویر به طرزی اتفاقی از کاربست رنگ ماده بر روی بوم حاصل آید.


30- پیکره هایی در میان نقش و نگاره های رنگین و موزائیک وار، معرف و یادآور آثار کدام هنرمند است؟

  1. 1) کلیمت                 2) مرو                        3) دوبره                           4) هدلر

  - گزینه 1 ( سوال دشوار 87 درصد به این سوال پاسخ ندادند)

  • - گوستاو کلیمت ابتدا از مکتب امپرسیونیسم تاثیر گرفت سپس به مطالعه موزائیک های بیزانسی پرداخت.
  • - از سردمداران جنبش انشعاب بود. در آثارش سمبولیسم و آرنوو را درآمیخت.
  • - در بسیاری از نقاشی های تمثیلی کلیمت بخش هایی از پیکره ها در میان نقش و نگاره های رنگین و موزائیک وار احاطه شده و فضایی مثبت و منفی تعادل یافته است.
  • - سمبولیسم، جنبشی در ادبیات و هنرهای بصری است که در رمانتیسم ریشه دارد.در عرصه ادبیات (شعر) پیش درآمد جنبش های نوین سده بیستم بود.
  • - نمادگرایان بر این باور بودند که تجسم عینی کمال مطلوبی در هنر نیست، بلکه باید انگاره ها را به مدد نمادها القا کرد. پس بر این اساس نمادگرایان عینیت را مردود شمردند و تاکید بر ذهنیت داشتند. نمادگرایان تلاش داشتند رازباوری را با گرایش به انحطاط و شهوانیت در هم آمیزند.

- سمبولیسم تقلید از طبیعت را خوار شمرد.

- هنرمند سمبولیسم با رد شکل های قراردادی از سلطه مفاهیم و معانی قراردادی بیرون می آید.

- وظیفه هنرمند از دید سمبولیست ها جستجوی سرچشمه پنهان و مرموز آدمی است.

- سمبولیست ها به دنبال کشف و شهود بودند.

- شعار هنر برای هنر شیوه زندگی آنها بود.

- تاریخ و اساطیر و ادبیات شرق و ایران و بیزانس و اروپای سده های میانه و رنسانس آغازین الهام بخش سمبولیست ها بود.

 

تحلیل سوالات مباحث نمایشی :


31- در کدام نمایش عروسکی، عروسک گردان بالاتر از عروسک قرار می گیرد؟

  1. میله ای              2) دستکشی               3) نخی                      4) ماروت

- گزینه 3 (سوال متوسط 41 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)

  1. در نمایش عروسک نخی، عروسک گردان از عروسک جداست و اغلب در صحنه دیده نمی شود، بلکه حرکات دست عروسک گردان از طریق نخ های متصل به مفاصل و اعضای عروسک به آن منتقل می شود. 
  2. یک ویژگی اصلی در این نوع نمایش محل قرار گیری عروسک گردان نسبت به عروسک است.
  3. عروسک گردان بالاتر از سطحی که عروسک روی آن حرکت می کند ایستاده و از بالا حرکت عروسک ها را کنترل می کند (برعکس عروسک های دستکشی و میله ای)

 

32- کدام موارد از مشخصه های پویانمایی ترسناک است؟

  1. 1) نور زیاد _ فضای مه آلود                  2) فضای مه آلود _ رنگ های گرم

3) کنتراست زیاد _ نور کم                   4) رنگهای خاکستری _ کنتراست کم

- گزینه 3 (سوال متوسط 45 درصد به این سوال پاسخ نداده اند) 

مشخصه های پویانمایی ترسناک: 

استفاده از نور کم ( نه نور زیاد) – استفاده از کنتراست زیاد ( نه کنتراست کم) – استفاده بیشتر از فضاهای مه آلود – بهره گیری بیشتر از رنگهای سرد و خکستری ( نه گرم) – حضور یک موجود اهریمنی به صورت محسوس و نامحسوس.


33- نخستین مجری تلوزیون ایران چه کسی بود؟

  1. 1) اسماعیل کوشان       2) سید رضا سجادی        3) جلال مقامی     4) منوچهر نوذری

  2. - گزینه 4 (سوال متوسط 69 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)
  3. اولین مجری تاریخ تلوزیون ایران مرحوم منوچهر نوذری بود. او نخستین کلام تلوزیونی اش را با این جمله شروع کرد: تصویر من را در جعبه ای میبینید که اسمش تلوزیون است.
  4. تلوزیون ملی ایران پس از انقلاب اسلامی نامش به سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.
  5. در سالهای آغازین پس از انقلاب اسلامی بیشترین زمان برنامه های سیما به مستندهای سیاسی تبلیغاتی و اخبار سراسری اختصاص یافت.


34- کدام یک از آثار زیر با تکنیک شنی ساخته شده است؟

  1. 1) ماجراهای شاهزاده احمد    2) موشک کاغذی   3) مجموعه ی جاحکایتی     4) وقتی که بچه بودم

- گزینه 4 (سوال دشوار 87 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)

پویانمایی وقتی که بچه بودم به شیوه شنی ساخته شده است. در تکنیک شنی با استفاده از حرکت دادن شن روی شیشه، تصویر برداری می شد. به وسیله نورپردازی از زیر شیشه جلوهای زیبا از نور و سایه و بافت شنی ایجاد می شود. نورپردازی از بالای شیشه بر روی شن انجام می شد، بافتی از دانه های شن به وجود می آمد که با تکنیک نورپردازی از زسر شیشه متفاوت بود. همچنین از نظر بصری امکان اجرای طرح به صورتمثبت یا منفی وجود دارد.


35- کدام گزینه بیانگر ویژگی های نمای اکستریم کلوزآپ است؟

  1. عدم نمایش عوامل محیطی – ورود به حریم خصوصی شخصیت
  2. نمایش اطلاعات محیط – بیان احساسات و عواطف سوژه
  3. بیان احساسات و عواطف سوژه – معرفی فضا
  4. نمایش اطلاعات محیطی – ورور به حریم خصوصی شخصیت

  5. - گزینه 1 (سوال متوسط 71 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)

نکته: تفاوت بین نمای های اکستریم کلوز آپ با اکستریم لانگ شات:

  • - نمای اکستریم کلوز آپ (نمای خیلی نزدیک یا نمای خیلی بسته) L.S.U یا اینسرت
  • - این نما اعضای صورت کاراکتر و نمای نزدیک از اشیاء را نشان می دهد.
  • - در فیلم های داستانگو و متعارف، خیلی از نمای اکستریم کلوزآپ استفاده نمی شود چون لحن را انتزائی، سرد و مکانیکی می کند.
  • - این نمای برای فیلم های تجربی مناسب است.
  • - اکستریم لانگ شات ( نمای خیلی دور)
  • - در این نما، سوژه در محیط پیرامون احاطه شده و فضای پیرامون (جنگل، بیابان و ..) سوژه را احاطه کرده است. 
  • - نمای اکستریم لانگ شات، معمولا به عنوان نمای معرف به کار می رود. جغرافیای محیط به شفاف ترین شکل ممکن به مخاطب معرفی می شود.
  • - فضا، زمان و مکان را خیلی عینی به مخاطب نشان می دهد. در این نما حجم جزئیات خیلی اندک است. کاراکتر یک نقطه است در یک محیط و فضای وسیع.
  • - اطلاعات در نمای باز کلی هستند.


36- کدام گزینه به کاربردهای صورتک اشاره ندارد؟

1) کاربرد در راستای رسیدن به مفهومی استعاری و تمثیلی

2) استفاده برای تاکید بر چهره بازیگر

3) دستیابی به هویت تازه و شخصیت

4) برتری جویی و قدرت روانی

- گزینه 2 (سوال متوسط 51 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)

  • - صورتک می تواند به منظور ایجاد ارتباط، استتار، برتری جویی،کسب قدرت، سرگرمی و شادی، رها ساختن، آزاد کردن، پنهان ساختن چهره، دستیابی به هویت تازه و شخصیت استفاده گردد.
  • - صورتک می تواند بر صحنه نمایش به شکل استعاره، نماد و تمثیل ظاهر شود.
  • - در نمایشنامه هملت برای ظاهرشدن روح پدر هملت از صورتک استفاده می شود (صورتک مفهوم استعاری داشت).
  • - در نمایش پرومته در زنجیر و ادیپ شهریار صورتک کاربرد (نمادین) داشت.


37- کدام گزینه در مورد نمایش عروسکی نخی، نادرست است؟

  1. 1) نزدیکی بیشتر بدن عروسک و عروسک گردان نسبت به شیوه های دیگر
  2. 2) قابلیت توسعه در حجم و ارتفاع عروسک
  3. 3) قابلیت حرکتی زیاد به واسطه ی مفاصل حرکتی
  4. 4) داشتن بدن کامل

- گزینه 1 (سوال متوسط 41 درصد به این سوال پاسخ نداده اند)

عمده ترین ویژگی های عروسک های نخی:

1) داشتن بدنی کامل

2) قابلیت توسعه در حجم و ارتفاع

3) قابلیت حرکت بیش تر نقاط بدن عروسک به واسطه مفصل حرکتی

  • در نمایش عروسک نخی، عروسک گردان از عروسک جداست و اغلب در صحنه دیده نمی شود.
  • یک ویژگی اصلی در این نوع نمایش محل قرار گیری عروسک گردان نسبت به عروسک است. عروسک گردان بالاتر از سطحی که عروسک روی آن حرکت می کند ایستاده و از بالا حرکت عروسک ها را کنترل میکند(برعکس عروسک های دستکشی و میله ای).
  • در این شیوه ارتباط بین عروسک و عروسک گردان، تنها از طریق چوبی که نخ ها به آن متصل هستند برقرار می شود و انتقال حس عروسک گردان، به طور غیر مستقیم به عروسک منتقل می شود (بر خلاف شیوه ی عروسک دستکشی)
  • انتقال حس به عروسک میله ایی همانند عروسک نخی غیر مستقیم است.


39- در اجرای کدام یک از نمایش های آریان منوشکین بازیگران با صورتک های نیمه به اجرای نقش پرداختند؟

1) عصر طلایی            2) ریچارد دوم              3) شب پادشاهان                  4) هنری چهارم

- گزینه 1 (سوال متوسط 75درصد به این سوال پاسخ نداند)

  • آریان منوشکین، همراه با گروهی تئاتر خورشید را بنیان نهاد. 
  • در نمایش عصر طلایی کل بازیگران با صورتک های نیمه به اجرای نمایش پرداختند. 
  • منوشکین نمایش های ریچارد دوم و شب پادشاهان و هانری چهارم را با عناصر نمایش ژاپنی و هندی و ایرانی و عربی اجرا کرد. 
  • در نمایش ربچارد دوم از لباس و صورتک های چوبب ژاپنی استفاده کرد.

 

40- اصطلاح پسایی مربوط به کدام نوع نمایش عروسکی است؟

  1. دستکشی               2) نخی                     3) میله ای                     4) سایه ای

  2. - گزینه 2 (سوال دشوار 71درصد به این سوال پاسخ نداده اند)
  3. پسایی (دستگاه کنترل)، دستگاهی است که از چوب ساخته می شود برای کنترل عروسک های نخی به کار می رود.
  4. در نمایش عروسک نخی سه نوع پسایی (عمودی، افقی، مورب) به کار می رود. 
  5. ساده ترین پسایی، نوع افقی است.
Menu